Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Annie11
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 17 jul 2011, 19:47

Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av Annie11 »

Hej igen! :D
Nu hittade jag rätt och förstod hur man skapar ett inlägg och inte bara privata meddelanden Torsmamma! :)

Nu har dottern blivit storasyster och jag behöver handledning med lillebror.
Vi har kört standardmodellen från start med lillebror och överlag har det fungerat som önskat. Men det vi inte får till är hela nätter. Vi lägger vid 19 men han vaknar alltid vid 05 på morgonen och ofta somnar han om men trots att vi gör enligt konstens alla regler och buffar och ramsar sedan 4 mån ålder så lär han sig aldrig sova till 07.
Viktigt att tillägga att liten varit förskyld i säkert 10 omgångar i sitt lilla liv.
Han får ersättning och vi har alltid trugat och gett honom mycket mat. jag ger ingen mat på natten.
Jag kör BLW .baby lead weaning med maten, kan det vara det som spökar att han inte är helt mätt?

Hur ska jag gå vidare? Jag har läst sova hela natten boken, ska jag kura?

Bästa hälsningar


Tack Torsmamma för de jättebra svaren du skickade till mig!!
Och vilka bra tips ska köra på allt det redan imorgon

Min son är 7 mån om 1 v.
Så nu har vi ett schema med tre lurar på dagen,
7.00 tanken att han ska vakna för morgon
7,00 äta ersättning
7,30 ensamlek
8,00 mat fylls på igen innan sömn
8,45 sova 45 (sover oftast bara 30 min)
10,00 äta
11.00 påfyllning
11,30 sova 1,5 h
14,00 äta
15,00 påfyllning
15,30 sova 45 min (30 min blir det oftast)
17,00 äta
18,30 kvällsslurk
19,00 gonatt!

Nu när han blir 7 mån tänkte jag förlänga vakentiden på morgonen och låta honom ha två lurar på dagen och den längre 10-11,30 och sedan kort lur på 45 min på eftermiddagen runt 14.30 och sedan natt från 19-07.

Tusen tack för din hjälp!
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Rent spontant tänker jag att det är lite tidigt att ha två lurar, brukar vara runt 9 månader men du kanske har en riktig piggis? Annars är det ju så att sömn föder sömn så morgnarna behöver inte automatiskt bli bättre för att man minskar ner på dagsömnen om liten inte orkar vara vaken längre pass.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket mat lillebror får i sig men en så stor herre borde vara vrålhungrig, det var i alla fall min lilla kille. Han satte i sig en stor burk mat och en stor burk puré till efterätt vid lunch och middag, frukost och mellis bestod av välling/ gröt och fruktpure. Det kan ju vara maten som spökar med de tidiga morgnarna...

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Annie11
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 17 jul 2011, 19:47

Re: Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av Annie11 »

Å tack för ditt svar!

Ja det har du nog rätt i, då fortsätter vi med tre lurar ett tag till.

Det här med hungern stämmer nog, här ska börja ätas minsann :D !

Tack igen<3
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Du har säkert redan fått toppentips av Torsmamma, men jag fyller på med mina tankar ändå. Varmt välkommen hit!

Maten
Jag vet faktiskt inte alls så mycket om BLW. Men jag vet att en mätt mage sover gott om natten! En så pass stor herre skulle kunna äta hela måltider med riktig mat, ersättning står man sig inte på så länge. Ge honom så mycket mat han vill ha! Gärna fet mat, det står man sig på länge. Sikta också på att ge all mat inom en halvtimme, både mat och eventuell påfyllning. Om man håller isär måltiderna äts det mer totalt sett än om man drar ut på det.

Tidiga morgnar
Här finns lite tips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

:heart:
Annie11
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 17 jul 2011, 19:47

Re: Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av Annie11 »

Grymt bra tips!

Har redan testat att ge mycket mer mat idag så jag hoppas lille gossen är riktigt mätt och sover bättre inatt!

Förresten här är de jättebra tipsen från Torsmamma:


"Hej Annie11,

jag svarar dig snabbt här och ser sen fram emot att få stötta dig på forumet

Hur gammal är lillebror idag? Jag har funnit att BLW är bäst att kombinera med lite riktiga pureer också, av just den anledningen du beskriver, de får inte i sig tillräckligt. Och är han närmare 6 mån kommer det behövas MYCKET mat!

Lite beroende på vad man har för "matfilosifi" så rekommenderar jag att ni börjar med lite pureer, på typ palsternacka, sötpotatis och andra näringsrika grönsaker, med MASSOR av fett i!

Hur ser schemat ut för denna lilla gosse?

jag tycker att du överlag gör rätt på natten men kanske "överarbetar" du det hela en aning. FÖr att barn skall göra framsteg måste man som förälder göra "baksteg".

Så först mat, sen utevistelse 1 tim fm och 1 em VAKEN! Sist, massor av ålning utan strumpor på golv utan mattor så man får jobba sig trött ordentligt. Hellre åla 10 ggr/dag 5 min än 30 min på hela dagen. Så ner på golvet, i många omgångar! Massor!

Sen tar vi samtal om kur när detta är på plats. Ibland räcker att man styr upp det hela lite."

Tack igen!!!
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
Annie11
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 17 jul 2011, 19:47

Re: Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av Annie11 »

Hej igen!
Vi har kämpat på här och följt era tips, men det går faktiskt inget vidare. Han vaknar med några få undantag runt 04,30. Jag har testat pangramsa, buffa, avvaktande och Mozart. Och jag har varit enträgen och konsekvent men han lugnar sig inte o somnar om, han bara skriker upp sig. Jag har slutat med BLW och ger honom så mycket fet mat det bara går. Vad gör jag för fel?
Det är kolsvart inne i hans rum. Att tillägga kan vara att grabben varit iprincip förskyld i hela sitt lilla liv känns det som och är han inte snorig så är han hostig eller båda delarna.

Hans schema är tänkt att vara såhär:

Somna 19-07
Förmiddagslur 10-12
Eftermiddagslur 15-15.45

Frukost lunch o middag samt 2 mellis o gonattgröt.
Att tillägga är han inte alltid jättelätt att få i maten, han öppnar inte munnen tillräckligt.

Utevistelse får han minst 2 ggr per dag och ligga på mage gör han ofta, är dock mkt frustrerad just nu då han vill krypa men inte lyckats klura ut det än. Skriker mest när man lägger honom på mage just nu.

Tacksam för råd!
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp till lillebror som vaknar kl 05 varje morgon

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,

kan det vara så att lillen är i en 8-månångestperiod? Ängslig och orolig, närhetskrank...och sover dåligt därtill...det finns många trådar o mycket klokt att ta till, ang just denna fas av bebbens utveckling, här på forumet.

När det gäller nätterna är det klokt att bestämma sig för EN strategi o hålla sig till den o inte prova en massa olika saker, det sänder bara ut oro. Iom att du bestämmer dej för en sak så kommer attityden av självklarhet mer på sin rätta plats, istf att testa sig fram o därmed känna oro. Vad du vill ha för strategi får du fnula lite på, för olika verktyg finns :D men det kan också vara klokt att ha i åtanke att just denna ålder är känslig.

Fundera o återkom gärna om du vill ha mer pepp o coachning!
Kram!
/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"