william och Jespers tvillingpappa frågar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Hej.
Nu sitter jag på en dator så förhoppningsvis skriver jag lite mer läsbart idag :)
Att bli sjukskriven skulle nog vara bättre rent ekonomiskt för mig än att vara FL samtidigt som frugan, men jag måste se hur jag håller ihop och mår först också.
Frun har varit sjukskriven fram tills idag.
Denna vecka är min svärmor på besök och hjälper till, men nästa vecka får vi väl se hur det går, men å andra sidan måste min fru även nån gång våga testa för att se hur det verkligen går.
Barnrummet är nu iallfall tapetserat så inflyttning kan ske ganska omgående, vi har inte några andra mörka rum att slänga in barnen i tyvärr :(

Att lämna hemmet har jag försökt uppmuntra frugan om, men det är inte alltid det lättaste, jag har försökt få henne ut på promenad, eller åka till ngn kompis, men jag vet själv hur motigt det kan kännas när man inte är helt på benen.
Vissa dagar är hon dock pigg o glad, men sen kommer det en dag med gråt osv :(
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Och svärmor förkastar såklart hela standardmodellen, kommer bli en lång vecka :(
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!
möken skrev:Nu sitter jag på en dator så förhoppningsvis skriver jag lite mer läsbart idag :)
:thumbsup:
möken skrev:Att bli sjukskriven skulle nog vara bättre rent ekonomiskt för mig än att vara FL samtidigt som frugan, men jag måste se hur jag håller ihop och mår först också.
OK, men var inte för "duktig" innan du ber om hjälp! :wink:
möken skrev:Barnrummet är nu iallfall tapetserat så inflyttning kan ske ganska omgående
Perfekt!! =D> Mota bort alla orosvargar och flytta in med självklar attityd. Visa rummet innan med stor glädje som om det var världens åttonde underverk (BB-citat, känner jag att det där var)!! Sedan vid nattning gör ni som vanligt, utan konstigheter och skratt och bus utanför rummet men i rummet ska det bara vara läggning kort och ut med ramsan (om ni kört med ramsa hittills?). Max 30 sek i rummet. Sedan ut och kanske låta dörren vara på glänt med ljus och ljud som vanligt utanför. Känner ni att de blir lugnare av att ni stänger dörren så gör ni det. Viktigast är attityden; här ska ni bo, ni är trygga här och kan sova lugnt medan vi vaktar utanför. Typ. :D

Bra, fortsätt uppmuntra din fru, det här inlägget känns mycket positivare än det förra! Tappa inte hoppet!! :wink:
möken skrev:Och svärmor förkastar såklart hela standardmodellen, kommer bli en lång vecka :(
:evil: #-o ](*,) Tyvärr känner jag igen det där men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är vikten av rutiner något som samtliga s.k. barnexperter förespråkar så hon får nog faktiskt inse sig besegrad där :roll: . Sen är det faktiskt DINA barn :!: , inte hennes :shock: :idea: , och det är du och din fru som bestämmer vad som gäller. Jag vet att det är en tuff strid att ta och orkar du inte i nuläget så förstår jag verkligen det. Kom bara ihåg att du inte behöver få henne att älska standardmodellen, men gärna att acceptera att ni har valt att göra så här och då blir det bara förvirrande för barnen om hon gör tvärtom. Av respekt för nyblivna föräldrar tycker jag hon borde låta er göra på ert sätt...det är enligt mig skandal om ni inte får det! DET om något strider mot vad "alla" säger är viktigt i föräldraskapet: att hitta något som funkar för en själv... :)

Men även om det känns som att hon sabbar "allt" så är det säkert bra att hon är där, försök släppa taget, slappna av och njuta av att ha hjälp, SOV och samla kraft!! DU kan ju fortfarande göra som du vill när du har hand om barnen. Men kanske kan du också se vad som funkar/inte funkar i hennes sätt också, allt hon gör behöver inte vara fel bara för att hon inte kallar det standardmodellen. Så kanske kan du se det som en träning i Attityd och att våga släppa på kontrollen, och förhoppningsvis kan det vara skönt för din fru att hon är där också. Hoppas att det positiva överväger i nuläget, trots allt?! Men gör det inte det så ryt ifrån!! :wink:

Kram!
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Nu har både William och svärmor lagt sej så jag kan andas ut lite iallafall :)
Jag har försökt förklara att detta ändå gjort mkt förbättringar föe oss, men du vet, vi matar för ofta, barnen ska inte väckas, vi lägger dom för tidigt, vi matar för många gånger per dag osv...
Såfort dom knorrar lite tror hon dom är trötta, eller så är det magen då vi matat dom föe ofta.
Att dom knappt ätit idag gör inget, dom äter ju om dom är hungriga.
Sånt snack har det varit typ nonstop :(
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av lgh140 »

Min svärmor är underbar men även hon "expert" på barn. Jag brukar ge henne uppgifter - typ mata barnen, byta på dem osv - sånt jag känner är ok att hon gör på sitt sätt och där släpper jag kontrollen helt. Resten säger jag bara att "det här vill jag göra själv" och tacka för hjälpen. Blir det knorr från hennes sida säger jag lite fint att då får hon gärna ta över de närmaste månaderna och som Ylva skriver att det underlättar för mig om hon inte ifrågasätter allt.

Som Ylva sa - passa på att återhämta dig lite nu, det är nog viktigare än alla detaljer i världen!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Haha, återhämta mej förresten, nu är det ju arbeta på dagarna, sen hem och laga mat, dammsuga, diaka och ta något barn, och de nattuppvak som sker får vi ingen hjälp med så för mej är det ännu jobbigare nu när jag får gå upp halv 5 och åker till jobbet istället för kvart i 6 och softa i morgonrock med ungarna :)
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Ylvispylvis »

Men hallå där! :shock:
möken skrev:laga mat, dammsuga, diaka
:idea: Typiskt svärmorsjobb :!: :!: :!: 8) När du kommer hem behöver ju barnen få träffa sin pappa! :wink:

Ja, jag tänkte skriva ännu hårdare mot stackars svärmor men allt beror ju på vilken relation till sväris man har. Det är ju inte läge att stöta sig med någon men jag tänker att jag nog skulle bemöta klagomål på t.ex. "för mycket mat" ( :shock: #-o :roll: ) med: Ok, men då får du ta uppvaken och mata i natt då eftersom du inte tycker att vi ska mata dem på dagarna. :!: :lol:

Kram och håll ut!!! =D>

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"