Mat mat mat...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Mat mat mat...

Inlägg av Gabriella01 »

Hej alla medföräldrar!
Det var ett bra tag sedan jag var inne på forumet nu! Vi stöter på nya utmaningar då och då men det mesta har gått att lösa mhja barnaboken å detta fina forum!
Nu har jag dock några frågor.

Min ögonsten har alltid varit bra på att äta till min stora lättnad å nu är hon snart 14 månader. Jag han henne alltid barnmat på burk tills hon blev 11-12 månader då jag tyckte att hon blev för stor för det å att hon kändes mogen att äta samma mat som oss. Det går upp å ner. Jag vill ju servera henne olika slags mat eftersom jag vill ge henne samma mat som vi äter men hon har sina favoriter och om jag serverar något annat så gråter hon helt förtvivlat, stora tårar och är superledsen!

Hon äter lunch å middag med egna bestick och jag äter samtidigt som hon för att hon ska kunna styra själv och minska överkoncentration från min sida. Det fungerar utmärkt så länge jag serverar favoritmaten, men inte annars.

Hon älskar pasta i alla former, helst med pesto med mkt vitlök, falukorv i alla former (dock helst korvstroganof) och ris. Hon avskyr all fisk jag hittills givit henne, äter absolut inte potatis i någon form,

Hur ska jag göra? När hon blir så ledsen, ska jag ge henne det hon tycker om att äta efter att ha provat vår mat (om hon inte tycker om den) eller ska jag ta bort tallriken och vänta med att ge henne ngt annat till nästa mål?
Känns ju dumt att alltid göra reservmat ifall hon inte vill äta..? Vill ju inte att maten ska bli negativ upplevelse men det känns som vi har fastnat. Det som hon tycker om att äta äter hon i vuxen-portions-storlek så hon har bra med aptit.

Eller hör jag en stor sak av inget? Är det då farligt om hon bara gillar 4 rätter i nuläget? Hon kanske blir mer intresserad med tiden?

Om ngn har ngt tips till mig vore jag tacksam!
Ha det gott!
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Mat mat mat...

Inlägg av Sigyn »

Min son blir iofs inte ledsen nör han inte gillar maten, han bara äter inget.. Jag tycker han ska lära sig att äta det vi äter (vilket det känns som han aldrig gör, men nåja). Vi äter ofta sånt som han gillar, och det är korv. Stekt korv och helst falukorv... Mmmmm säger mammamagen ;) och sen äter vi annat och då bryr jag mig inte..
Jag tänker att eftersom hon ändå är rätt liten, och att hon blir ledsen kanske känns lite taskigt att inte erbjuda det hon vill ha, kan ni inte ge lite av varje? Typ ni gör mat det ni vill ha, och sen lite korvbitar vid sidan om? Eller det hon nu gillar. Det har jg gjort mycket, tex gör vi pizza då får sonen korvbitar på sin, gör vi soppa så får han korvbitar i sin.. Ja, snart ser han väl ut som en korv men nån gång lär de sig tror jag.
Lägg iaf ingen prestige i de där med mat. Bättre att hon äter än att hon inte äter tycker jag :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mat mat mat...

Inlägg av TorsMamma »

Jag lagar alltid något sonen gillar och något nytt han kan prova. Man måste alltid smaka, det tar 20 smakningar innan ett barn kan bedöma om de gillar det eller inte, så här får man inte ge upp.
Kan du inte gör lite av allt? Då vet du att hon äter både det hon gillar och smakar på sådant som är skeptiskt. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Mat mat mat...

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tusen tack för svar! Det är konstigt vad mat är laddat alltså. Man vill ju så gärna att ens barn ska äta allt så att de är starka och friska men man glömmer att allt är så nytt för dem och att det viktigaste är att de äter och får en avslappnad inställning till mat.
Jag får väl fortsätta att erbjuda ny mat och samtidigt ha favoritmaten i reserv så blir hon nog mätt och nöjd och mamma lugn och sansad :)
Tack för råden i a f!
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Mat mat mat...

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tusen tack för svar! Det är konstigt vad mat är laddat alltså. Man vill ju så gärna att ens barn ska äta allt så att de är starka och friska men man glömmer att allt är så nytt för dem och att det viktigaste är att de äter och får en avslappnad inställning till mat.
Jag får väl fortsätta att erbjuda ny mat och samtidigt ha favoritmaten i reserv så blir hon nog mätt och nöjd och mamma lugn och sansad :)
Tack för råden i a f!
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Mat mat mat...

Inlägg av Irmasmamma »

En tanke bara:
Jag skulle inte ha favoritmaten "i reserv" om hon inte gillar det nya, då är det nog lätt att signalen blir "gillar du inte det som serveras så får du alltid nåt annat". Bättre då att servera grejerna ihop, som om det var meningen så från början. Skillnad, eller hur? ;-)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Mat mat mat...

Inlägg av Gabriella01 »

Ja precis, det var lite så jag tänkte från början och egentligen därför jag ställde frågan för jag vill ju helst att vi alla ska äta samma sak. Om jag ger Ella annan mat så blir det kanske en ovana tillslut. Men det var ett bra tips att servera det ihop, tack!

Jag undrar en annan sak... Ella är 14 månader, alltså absolut för liten för att vara i rena trotsåldern men hon är ju mitt första barn och hon har börjat testa mig genom vissa beteenden och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. T ex så har hon börjat kasta maten på golvet. Jag säger till henne att så gör man inte. Hon blir arg å gör det igen med eftertryck. Jag tar hennes händer, ser henne i ögonen å säger allvarligt/små argt att så gör man inte å om man inte kan sluta kasta maten så får man ingen mat, varpå hon ser mig triumferande i ögonen och skrattar ett uppriktigt klingande glatt skratt....
Vad ska jag göra då? Är det meningslöst att försöka fostra ett så litet barn? Hur mkt förstår hon/gör medvetet? Ibland känns det som hon absolut vet vad hon gör... Hur ska jag agera? Jag försöker behålla lugnet så hon inte ska känna att hon har makt över mig men samtidigt markera att jag tycker hennes beteende är icke önskvärt.

Hon har även börjat slåss när hon inte får som hon vill eller när man säger till henne. Jag brukar ta hennes händer och visa hur man klappar fint i de lägena men finns det ngt annat jag kan göra istället?

Jag är ny på detta och tycker det är jätte svårt. Jag var exakt likadan som hon, viljestark, envis och hade oerhört svårt att bli tillsagd. Skillnaden är dock att jag aldrig var sådan mot mina föräldrar, däremot alla andra auktoriteter... Kan man ärva sådant..?

I alla fall, detta är ju inte en matfråga men om ngn kan ge mig ngt att fundera på vore jag tacksam! Ibland är det svårt att se skogen för alla träden och då mår man bra av input från andra!

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mat mat mat...

Inlägg av videunge »

Hej på dig.

Vad gäller mat så har vi gjort så att börjar det lekas med maten så brukar vi säga oj då så gör man ju inte! Där skall ju inte maten vara. Räcker inte det utna det fortsätter säger man helt enkelt "tack för maten " åt barnet och dukar av. Den poletten brukar trilla ner. Men att däremot prata och förmana brukar inte leda någonstans.

När det gäller att slåss så är det att visa med handen som gäller. MEn också fundera redan innan. Ett bra tips kan vara just att inte hålla på att säga nej i tid och otid ( inte säker på att du gör det men men det är lätt att hamna där ibland ... :roll: ) Försök börja meningen med "Ja". även när budskapet i slutet blir nej. Om liten vill gå och bada i sjön mitt i vintern till exempel. I stället för att säga "nej det är vinter" så kan man säga Ja! Bada är kul. Det skall vi göra i sommar när det är VARMT! Typ. " ja SEN! är en annan klassiker. Det är svar som inte orsakar lika mycket vanmakt. Sen att pakta är super. Om världen är dum så var arga på den tllsammans en stund och sen gör ni ngt trevligare.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"