Hermine 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sirisföräldrar
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 11:18

Hermine 2 månader

Inlägg av Sirisföräldrar »

Hej,

Nu har det blivit dags för Siris lillasyster Hermine att även hon bli kurad. Med Siri började vi med standardmodellen som hon anamade snabbt och började sova först 8h sen 10h sen när vi skulle gå från 10-12 stötte vi på problem. Vid 5 mån kurade vi henna enligt sova hela natten och har sedan dess sovit mellan 11,5-12h. :D

Hermine är idag ca 8 veckor och vi har precis börjat sätta ett schema utifrån henne samt vårt familjeschema. Dock har vi några utmaningar gällande tider eftersom vi lämnar Siri på Dagis KL 9 och hämtar henne kl 15, det brukar ta ca 1 från det att vi går och kommer hem.

Vårt schema ser ungefär ut som nedan:

07:00 Gomorron
07:00-08:30 Mat och vakentid (1.5 tim)
08:30-09:30 Sover i vagnen när jag lämnar Siri på dagis (1 tim)
09:30-11:30 Mat och vakentid, ensamlek (2 tim)
11:30-13:30 Sova (2 tim)
13:30-14:30 Mat och vakentid (1 tim)
14:30-16:00 Sova (1.5 tim)
16:00-19:00 Mat, bad, vakentid (2.5 tim)
19:00 Gonatt

Amning vid 01:00 och 04:00

Det vi har lite strul med är:

• Hemine är en snabb ätare vill ofta äta ca 10-15 min max även om jag försöker rapa imellan, tipps?
• Ofta när jag erbjuder andra bröstet ca 1h från första vill hon knappt ha det som om hon redan är mätt får truga eller mummsar hon ca 5 min?
• På natten vill hon ofta bara ha ett bröst får kämpa för att hon ska äta från båda, ngr tipps?
• Orkar knappt vara vaken 2h?

Tack för råd och tipps!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hermine 2 månader

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lillasyster! :heart: Så fint ni verkar ha styrt upp det!

En del småttingar är snabbätare och äter alla sju rätterna på en gång. Andra äter långsamt. Ett bra kvitto på hur bra det äts tycker jag är sömnen. Skarvas det mycket i lurarna och vaknas det varannan timme på natten kanske det behövs mer mat. Annars är det bara att luta sig tillbaka och njuta av all extra tid som blir över när måltiderna går fort!

Min minsting som blir tre månader om en vecka orkar aldrig någonsin vara vaken två timmar. En och en halv är oftast lagom för henne.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hermine 2 månader

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och Grattis till lilltjejen!

Tänkte bara instämma i SaraMilanas kommentarer även om jag är novis på området. Min son klarar inte heller 2 h vaken, han avger trötthetsskrik vid 1-1,5 h och då är det liksom ingen vits att hålla honom uppe (om man inte vill lyssna på gallskrik i 30 min dvs... :wink: ). Och har han ätit i 15 min anser jag att han har ätit bra! Hör du hur ofta hon sväljer när hon äter? Min son klunkar precis hela tiden när han äter så förmodligen får han i sig mer än man tror. Tyvärr har jag trugat sönder honom :oops: :shock: så om jag ens försöker med bröstet när han är mätt numera blir det hemska protester och gallskrik. Så akta dig för att truga fööör mycket så att bröstet fortsätter vara en positiv upplevelse! :lol:

Har ni börjat med schemat nu? Jag är nyfiken, vi har också precis infört nämligen. Men man får ju inte utvärdera förrän efter en vecka...så jag ska inte fråga hur det går än! :wink: :D

Hermine, fint namn!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"