Hur länge sover era 2- åringar?

Skriv svar
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Vår pojke som är två år har börjat krångla lite med sömnen. Inga skrik och bråk eller så, men han vaknar ofta kring sex på morgonen (ska upp sju) och tar tid på sig att somna på kvällen. Vi lägger honom 18.30 (en extra halvtimme har blivit kvar sen långt tidigare när han hade problem med tidiga uppvak). Han somnar oftast inte förrän mellan sju och halv åtta numera. På dagen har han brukat sova två timmar, men nu kan det bli allt mellan 1,5 och 2,5 timmar, beroende på dagsformen. Han får sova 2,5 timmar om jag tycker att han verkar behöva det, t. ex om han har varit vaken tidigt eller verkar tröttare än vanligt.

Bör vi dra ner sovningen på dagen till 1,5 timme? Eller ska vi göra natt senare? Eller båda? Jag vill inte ta upp honom tidigare än sju på morgonen.

Hur mycket "ska" en tvååring sova? Hur länge kan man behålla dagsluren? Han kan inte vara utan, för då blir han hemsk att umgås med.
Håkan, född 18 oktober 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av videunge »

Hej :D

12-24 månader brukar man säga behöva ca 13,5 h sömn. Över det runt 13 h så ni verkar ha för mycket sömn på schemat. jag hade definitivt satsat på att korta middagsluren till 1,5h och vara konsekvent så för att inte kompensera för för kort natt. Det gör att man lätt hamnar i en ond spiral med nätter som inte rättar till sig. Följ tiderna slaviskt i i alla fall 10 dagar och utvärdera sen.

När man senare tar bort sovtid har man vila i stället. till exempel lyssna på cd-saga brukar vara poppis. somnar liten så kan man ju väcka efter 20/45 min. runt 3 +/- har våra barn gått över till vila, men som sagt har de somnat så har de fått sova en stund.

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av Ladybird »

Tack för svar!

Vi började idag med att dra ner middagssömnen till 1,5 timme. Ikväll somnade han som vanligt närmare halv åtta, men vi ska fortsätta i åtminstone tio dagar innan vi utvärderar, som du sa.

Kanske vi borde skaffa en väckarklocka? Det har vi inte provat.

Sömnen har blivit lite knackigare på sista tiden, och jag tror att det kan bero på att vi först var utomlands i september och direkt efter det började med inskolning på dagis. Han är bara där ca två timmar tre dagar i veckan, men det är ju nytt för honom ändå.
Håkan, född 18 oktober 2011
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av Dumlekolan »

:D väckarklocka är TOPPEN! Införskaffa en vet ja! De snappar snabbt att morgonen hör ihop med klockan. Så fiffigt!

Kloka insikter, om resa o förskola, att det blir mycket intryck :D
Bra att ni kortat ner sovstunden :!: men ge det som sagt några dagar!

Trevlig helg!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av Sigyn »

Min tvååring ifrågasätter lite kring sömnen nu med, så jag känner igen mig i vad du skriver. Vi har 1,5 h på dagen, drog ner det nån månad innan han fyllde två. Han kan ligga vaken på kvällen, och ofta brukar han säga att han inte ska sova och diverse annat, låtsasgråta nör vi lagt honom och spela allmänt pajas=söka uppmärksamhet. P dagarna sover han ibland inte alls sina 1,5 h utan kan ligga vaken en timme i sängen.. Men jag tycker det är lite upp till honom.. Och har man 12-1,5 som vi nu har så är det ju en halvtimme för mkt enligt rekommendationerna så då kan man väl få hålla på lite tänker jag. Konsekvent handlande och attityd från oss föräldrar bara :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av Ladybird »

Hej igen!

Jag måste ju berätta hur det har gått!

Direkt dagen efter jag skrev här kortade vi ju ner dagsömnen till 1,5 h, men behöll natten 18.30-07. Vi skulle ju prova i tio dagar och sedan utvärdera.

Efter tio dagar hade det ännu inte blivit bra, men efter tjugo dagar vände det. Nu somnar han före 19 (med något undantag) och vaknar strax före sju eller när jag går in i rummet (med pipande väckarklocka).

Klockan har vi bara använt de senaste dagarna, så det vände innan vi började med den. Nu är han så noga med att få stänga av den på morgonen att han säger "kocka" innan han säger "hej" :D .

Tusen tack för all hjälp som man får på detta forum! Det känns så skönt att sömnen funkar bra igen! :D =D>

Och förresten, vi har ju inte haft några problem alls att tala om egentligen, herregud, man klagar för att han somnade vid halv åtta och vaknade sex-halv sju, när många föräldrar som man träffar har barn som är vakna halva nätterna och ska ha välling, sova i föräldrarnas säng, är vakna hela dagen, osv. Tänk om de visste hur bra det är när det fungerar som det ska! :D

Hurra för Anna och co! =D>
Håkan, född 18 oktober 2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hur länge sover era 2- åringar?

Inlägg av Tin »

Ja och hurra för er som fixar så fint med liten sömn.

kram Tin : heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"