Lillebror 1 månad - SM-hjälp behövs

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Lillebror 1 månad - SM-hjälp behövs

Inlägg av arncih101 »

Hej!
(Varning för långt inlägg!)

Jag har en liten pojk på lite drygt en månad här hemma. Jag köpte barnaboken strax innan han föddes (har Sova hela natten sedan tidigare) och hade bara hunnit läsa lite snabbt om SM. Kan modellen i korta drag, så att säga. Dock ej i detalj.

Lillebror har hittills varit helt olik sin storasyster som snart fyller 2 år. Han är väldigt närhetstörstande, har svårt att lägga ifrån mig honom eftersom han ganska snabbt börjar gråta/gnälla och vill bäras. Han stånkar och låter som en gammal gubbe dagarna och nätterna i ända (vilket är till mammas nackdel eftersom jag sover så ytligt annars) medan syrran var tyst som en mus och sov som en stock. Jag antar att hans sömn är ganska ytlig. Han har också ganska mycket magont så jag antar att det egentligen är det som spökar i bakgrunden och gör att han har svårt att komma till ro.

Jag har hittills bara följt honom. Ammat vid minsta pip (apititen är det däremot ingenting fel på!) och bara följt hans behov och rytm. Han har på 1 månad gått upp 1,5 kg (från 4 kg till 5,5 kg) och jag helammar. Så jag tror inte hans oro beror på för lite mat. Storasyster hade inga problem att sova i spjälsäng från första dagen men han däremot vill gärna sova bredvid mig. Dock är det lite på bättringsvägen. Försöker hela tiden lägga över honom i spjälisen för att få in vanan men när tröttheten är total så hinner jag ibland somna medan han ammar och så ligger han kvar där. Det har iaf varit mycket bök för att få honom att sova i spjälsängen. Vaknar upp så fort jag lägger ner honom.

Det finns även dagar då han velat bli buren största delen av sin vakna tid vilket blir ganska jobbigt då stora tjejen också vill ha sin del av min uppmärksamhet men inte kan få det på samma sätt som förut. Blir frustrerande för mig som förälder, känner mig lätt otillräcklig då. Hon vill gärna ha mig fysiskt där vid lekar och dylikt men det blir lätt lite svårt.
Syrran har iaf tagit emot honom med öppna armar. Vill pussas och kramas titt som tätt med honom. Så det känns skönt iaf.

Nätterna är också väldigt varierande. Ibland vill han småsnutta varje 1,5 timme och ibland sover han flera timmar i sträck. Rekordet ligger på nästan 8 timmar sömn men det har varit en engångsföreteelse. Oftast brukar det handla om att han sover ca 2-4 timmar i sträck innan han vill ha amma igen.

Det jag egentligen vill komma fram till är; hur gör jag nu? Jag har svårt att hitta tid och sitta ner och läsa barnaboken och verkligen koncentrera mig och ta in den så skulle behöva lite hjälp från er. Iaf hur jag bör göra den närmsta framtiden sen får jag helt enkelt hitta tid och läsa till mig hur jag bör göra senare. Är rädd för att om jag väntar för länge så hinner han bli tillräckligt gammal och van vid vissa "ovanor". Bara detta inlägget har jag gått runt och "skrivit i huvudet" i 2 veckor utan att hitta tid och verkligen sätta mig ner och få ner det på datorn.

Nej, nu hör jag min stånkande gubbe. Hoppas det finns en vänlig själ som vill hjälpa en mamma i nöd, hehe. Kram på er.

Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror 1 månad - SM-hjälp behövs

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lillebror! :heart:

Nu när ni kommit ur smekmånaden är det dags för dig att ta ledningen! Här finns ett kompendium för de första två månaderna, där står kortfattat hur man går till väga: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Börja med att läsa det så kan vi bolla vidare sen.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"