SM med nummer 2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

tidiga uppvak

Inlägg av aka »

Hej kära forum.
Nu har jag inte behövt er på länge, vilket ju är en välsignelse!

Kanske ska denna fråga flyttas till 'fnurra på tråden', då lillen nästan är 6 mån, men jag börjar här i hans gamla tråd.

12h natt infördes lätt som en plätt vid 4,5 mån ålder. Faktiskt så lätt att jag inte tror han fick med sig ramsan helt. Han började ju även somnat själv till kvällen innan jag införde ramsan.
Natten satt fint i ca 3 veckor. Sen var det diverse saker som väckte honom några gånger kring 5-6 och de sista veckorna har uppvaken vid 5.30-6.30 varit väldigt frekventa. Morgonen börjar 7.

Hittils har taktiken varit att ramsa först när han ledsnar efter lång tids nöjt joller. Ibland har jag jobbat med bara ramsan, ibland gått in och solfjädrat/buffat om han skrikit loss för mycket.
Jag kan se i andra trådar och tips att pangramsa är att föredra. Tänkte även börja med Mozart-tricket. Har en storasyster i rummet brevid, som inte ska vakna.

MEN. Det är mer regel än undantag att han under dessa vakenperioder snurrar runt i sängen. Har hittat honom med huvudet under täcket, fast på tvärs över sängen med en fot mellan spjälorna, ovanför täcket, och en riktig favorit -med bajs i blöjan. Hur hanterar man dessa saker? Jag fattar att det inte är lätt att somna om när huvudet är under täcket och fötterna iskalla.

De gånger jag rättat till det knasiga, har han åtminstone tystnat, om än inte alltid somnat om. Men går jag in bara för att kolla att inget är på sniskan, så stör jag ju egentligen, om allt nu är bra.

Eller är tanken att han inte hinner snurra till det om jag ger honom en pangramsa istället för att låta honom jollra?

Hur gör ni?
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med nummer 2

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt att ni har det så fint! Bra jobbat! =D> Här inne på späda och små handlar det om barn upp till ett år, så du får gärna stanna kvar ett tag till!

Det är ju vanligt att det blir lite knöl och bök på natten runt halvåret när de börjar bli mer rörliga. Då dyker det upp nån sorts längtan att ta sig framåt och det måste det av någon anledning övas på på småtimmarna. :roll: Vi har använt sovpåse istället för täcke. Funkar ypperligt både för bökande bebisar och trotsbarn som hoppar ur sängen. ;) Vi har också ett lite högre spjälskydd som gör det svårare att trassla in sig i spjälorna.

Försök minimera trafiken i rummet så mycket som möjligt såklart, men man måste ju kolla så att liten inte sitter fast eller nåt. Jag har dock hört stor skillnad på vanligt gnöl och riktiga rop på hjälp.

För att jobba förebyggande så se till att dagarna är fyllda av mycket fysisk aktivitet, så behöver han kanske inte gympa lika mycket nattetid.

Jag tycker att du har en bra strategi med pangramsa och mozart. Bestäm dig för vad som gäller och kör konsekvent på det. Jag tror inte att du behöver vara så rädd att storasyster ska vakna, våra sover i samma rum numera och verkar inte störas det minsta av varandra trots en del uppvak när de varit sjuka.

:heart:
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Vilka guldtips! =D>

Pangramsa var precis vad han sökte, Mozart har inte ens behövts. Nu får vi se om tidiga mornar helt kan förvinna såsmåningom.

Typsiskt nog gjorde jag mig precis av med sovpåsen som legat i 4 år, då jag aldrig fattade vad jag skulle ha den till. Men det ser jag ju nu. Får sätta in högt spjälskydd och hoppas att gympan avtar nattetid.

Tack tack för tipsen!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

sova i samma rum

Inlägg av aka »

Hej,

Vi ska snart på en veckas semester, och barnen ska bo i samma rum. Vi sover på soffan.

Idag sover de i varsitt rum med en liten gång (och två stängda dörrar) emellan sig. Även om det är sällan att de väcker varandra, så har ju lillebror svårt att somna om ifall han väcks nära inpå morgonen. Storasyster har liksom fattat galoppen, och leker i sängen tills vi kommer in, ifall hon skulle vakna innan. Och det gör hon en del. Leta gosedjur är en favorit. Skrika rakt ut och sen somna om är en annan.

Jag ser ju nu framför mig på semestern, hur storasyster tappar bort gosedjuret, tänder lampan och letar efter det, kanske ropar på mig att det är borta, lillebror vaknar och börjar jollra och sen sjunger storasyster Pippi Långstrump tills det blir morgon. Vilken cirkus! #-o

Så hur gör man när de ligger i samma rum?

Läggningen tänker jag mig att vi smyger in storasyster lite senare (hon är 4 år). Men morgonen bävar jag för.

Tacksam för tips :-k
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med nummer 2

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Våra små sover i samma rum på natten och jag tycker till och med att de sover bättre än innnan. Första dagarna var de nog ganska känsliga för ljud, men nu sover de igenom det mesta. Vi lägger lillasyster 15-30 minuter före storasyster och sen smyger vi in.

Vi förberedde storasyster en bra stund innan hopflyttningen på vad KUL och MYSIGT det ska bli att sova i samma rum. Sen har vi berättat att man får smyga in i rummet och vara tyst där inne och det upprepas varje kväll just in case. Det har hon köpt rakt av och säger inte ett knyst. Nånsin. Före hopflyttningen hade hon en del "trotsuppvak" men de är som bortblåsta.

Förberedelse är alltid bra, tala om hur det kommer se ut och fungera och vad ni har för förväntningar på storasyster. Se till att det är helt bescksvart i rummet (så att det inte går att leka, bara sova ;) ) och skruva ur lampan om det behövs!

:heart:
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

insomningsproblem dagtid

Inlägg av aka »

Hej,

Åter till forumet vid en oöverkomlig kris!
Nu är problemet insomning dagtid.

Lillebror är snart 8 mån och på sovtider 12-20-2-20 = 14h 40 min.

Sedan några veckor tillbaka har han tagit lite längre tid på sig att somna, men ändå klarat av det själv. Han sover alla lurar ute i vagn.
För två veckor sedan var vi på semester, och värmen gjorde det svårt att somna. Det blev då en del vagnrullande, och han fick inte alltid chans att somna själv i stillastående vagn.
När vi kom hem var värmen även här, så vi bytta från liggdel till sittdel (med liggläge) för mer plats, och bättre luftgenomströmning.
Då började han genast utforska den nya vagnen och sätta sig upp så fort han var lagd.

Då risken att falla ur vagnen är uppenbar, kan jag ju inte lämna honom där och låta honom fixa det bäst han vill. Han är glad och nöjd där han sitter, och kikar ut genom skynket och kan klart inte somna när han sitter upp. Idag ramlade han dessutom ur vagnen då han vaknade efter en lur, så vi har fått spendera kvällen på akuten. Men allt verkar ha gått bra.

Det jag har provat denna veckan är:

-Träget lägga ner honom igen, vilket leder till nån slags jojo-lek som han tycker är ganska rolig. :-x
-Solfjädrat länge så att han helt enkelt inte kan sitta upp, vilket efter vissa protester gjort honom lugn och gosig. Då jag tar bort händerna så han kan somna själv, sätter han sig gladerligen upp igen. :^o
-Kört vagnen. Eller solfjädrat och sen kört. Då somnar han. Suck. #-o

Så hur gör jag för att få ett glatt barn som sitter upp att lägga sig ner och somna SJÄLV :?:
Eftersom han ramlade ur idag, får jag använda mig av spjälsängen tills jag har hittat på nåt bättre, men jag vill gärna ha tillbaka lurarna i vagnen. Hjälp! [-o<

Sen blir ju oxå frågan om han helt enkelt behöver sova mindre redan nu. Hade tänkt att ta bort båda 20-min lurarna om en månad, för att landa på 14h, men kanske ska en av lurarna bort redan nu. Jag vet inte om problemet att somna beror på att han behöver sova mindre, eller om det helt enkelt är så kul att kunna sitta upp och kolla ut ur vagnen att han liksom glömmer av sig.

Tacksam för kloka tankar!!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med nummer 2

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Härligt att höra att det gått så bra ändå! =D> Och skönt att det verkar ha gått bra med ramlingen!!! :shock: Hu, vad läskigt! Det går inte att sela honom? Han kanske klättrar ur den också? Vår lille har hittills varit ganska stillsam så jag kan inte rekommendera ngt som passar alla. Brukar bara behöva knäppa nedre delen av selen på honom...

Jag tror att det kan vara läge att skippa em-luren, den brukar ju försvinna senast vid 9 mån och tidigast från 7 mån. Du får dock känna av om han känns "pigg" eller om det bara är rubbade rutiner, svårt att säga. Men han har 10 min "för mycket" på sömnkontot som det är nu. Jag märkte stor skillnad i insomning när em-luren var borta. Men övergångsperioden har varit ganska trasslig stundtals, de blir ju tröttare på em. Ge "mentala pauser" med kanske en snutte eller mysa lite i soffan eller nåt om du tycker han får trötthetsdippar. Blir det kris i övergångsperioden får du ge en 5-min lur men för oss har det mest inneburit krångel när vi gjort det, ska jag erkänna. Då har han trott att det har varit natt och sovit superhårt när vi försökt väcka... :roll:

Ska också säga att en em-promenad med möjlighet att somna om man behöver är det flera som kört på i denna period och det tycker jag inte är fel så länge det bara är em. Så somnar han bra alla andra lurar och sover bra på nätterna (inga tidiga morgnar?) så kanske han fortfarande behöver luren men med lite hjälp.

Samtidigt kan det ju vara 8-mån-ångesten som är i antågande men då var det mer skrik och panik här och inte så mycket "vagns-utforskning" om man säger så. Så det märker du nog skillnad på om det skulle bli likadant hos er. Viktigt är att vara konsekvent vid ev. uppvak om de kommer när de inte ska (inte minst nätter) och ha en strategi att följa. Bestäm hur mycket han ska sova (vid 7 mån är det 14,5 h enligt "regelboken" :wink: ) och kör på det i en vecka för att sedan utvärdera!

Och lita på att han KAN somna själv, gör inget som du inte brukar utan fram med Attityden och lägg precis som vanligt.

Kram och lycka till!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med nummer 2

Inlägg av Ylvispylvis »

Och RAMSA förstås, använder du inte det? Bästa verktyget tycker jag.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Hej.
Jodå ramsa kör vi! Problemet är ju att han kliver ur vagnen vare sig jag ramsar eller ej.
Han har sovit på en madrass i vagnen, för att göra magläget goare. Då ligger ju selen under. Får se om madrassen kanske ryker och prova selen. Går det alltså att sela fast i magläge?
Han fick somna i spjälsängen idag, vilket blev en stor kamp, och nu har han däckat i ett hörn. Tyvärr har skarvarna blivit ett problem i allt detta insomningstrassel. Förut bytte han bara ställning, nu sätter han sig upp.
Nätterna är fortsatt bra, med lite vändningscirkus förstås. Han kan vakna i vargtimmen, men somnar om bara han blir vänd.

Jag ska ta bort em-luren och ser om det hela kan bli bättre. Fm-luren kanske får bli en promenad ett tag...eller prova den där selen.

:D
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med nummer 2

Inlägg av lgh140 »

Ett tips är att köpa en lös sele, typ en sån här: http://www.syskonhuset.se/barnvagnstill ... ullsa.html Funkade iaf för sonen som alltid kröp ur vagnen. Sätt bak och fram för magsovning :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Provat sele + magläge på filt i vagnen två dagar. Vilken sur kille när han inte kan sätta sig upp!!
Men den gör ju ändå det den ska, han kommer så småningom till ro. Hoppas han gillar läget här efter ett tag, och börjar somna lite mer rofyllt.

Skarven vid 1, 5h vill han dock inte sova över, så hittils har jag istället gett honom em-luren ändå. Hade ju tänkt att ha kvar 2h luren länge, men det blir en väldig kamp om att sova längre, då han ju känner sig utvilad där. Dessutom är schemat ofta lite på sniskan här pga lång insomningstid, så ska han hinna äta lunch innan middan, måste han liksom upp ändå.

Är det värt att kämpa för en 2 h lur, tro? Otroligt vad snabbt det trygga somna och somna om gick i stöpet!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med nummer 2

Inlägg av Ylvispylvis »

:heart:
aka skrev:Otroligt vad snabbt det trygga somna och somna om gick i stöpet!
Nej, inte alls!! Så fint att du får till 1,5 h! =D>

Det är lite krångligt, som jag sa, men du får känna in hur pigghet och övertrötthet funkar för just din grabb. Det kan vara så att när han får em-luren är han inte tillräckligt trött nästa middagslur pga för mycket sömn på kontot! Bestäm dig för om den ska bort och kör på det i så fall, iaf i en vecka. I en övergångsperiod kan långluren bli kortare än tänkt men när tröttheten kommer ikapp kanske det går till sig? Så var det för oss. Var dock uppmärksam och lägg ev. tidigare för natten (upp till 30 min är OK) om du misstänker övertrötthet.

Bra att selen funkar!! :thumbsup: Attityd och ramsa!

Kram!
:heart:
Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Lugnet har infunnit sig! Selen & vagnen är acceperede, han somnar på 5-10 min utan gråt, och två timmars lur är såååå skönt.

Tack för att jag fick tanka lite attityd och kloka råd!
Det finns ju ingen normal människa som tycker det är ett problem att behöva rulla vagn för att söva bebis, så ni är så värdefulla!

:sleep:
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med nummer 2

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D> :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"