Lillens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillens tråd

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det låter som att lille Aron har ett helt fantastisk liv! =D>

Ni verkar ju ha koll på hur ni vill göra med nappen. Så låt det vara så tills vidare och njut av att han somnar lätt och sover gott istället!

Jag har låtit nätterna vara och blivit lika förvånad varje gång liten har glömt bort att vakna för nattmat. Plötsligt händer det! ;) Mata på så mycket du kan under dagarna, men akta dig för att truga för mycket, det är bättre att erbjuda på ett trevligt och avslappnat sätt tycker jag. Envisas han med att vakna för nattmat sen kan du ju alltid vagna eller köra napptricket!

:heart:
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

God Jul alla!

Nu är vår finaste goaste lillebror 2.5 månad. Galet. Den här första tiden som jag sett fram emot som lite stökig och jobbig, tja, den uteblev. Är har inte barnet flytta hemifrån så det är inte direkt som att jag tror att han aldrig kommer att ge oss en rynka mellan ögonen. Men här njuter vi av nuet och nuet är BRA!

Lillebror är en väldigt sympatisk liten kamrat som inte ställer mig på särskilt hårda prövningar. Här finns inte en skarv som han behöver hjälp med så långt ögat når, ammar gör han direkt efter jag tagit upp honom efter 2h sömn och eftersom jag inte bemödar mig med att ta av fleeceoverallen innan jag lägger honom till bröstet så är han halvsovandes genom hela matpasset. Effektivt och snabbt avklarat han ändå vare måltid på en sisådär 20-30 minuter och på det vill man ju vääääldigt gärna sova lite till. Nu lite mer uppackad ur varma kläder och med bröstet som huvudkudde. Tur att det finns två äldre syskon som också vill ha sin lillebror, annars hade det varit svårt att inte bara låta skönheten sova vidare... Vissa dagar inbillar jag mig att jag inte har tillräckligt med mjölk eller att jag inte riktigt fått ro att amma klart, då kan det behövas lite ersättning efter en halvtimma eller så. Oftast var det bara inbillning, för äta en andra måltid görs sällan. De gånger han gör det har han tydligt sagt till. När måltiden väl är avslutad så får man fortfarande jobba lite för att hindra honom från att somna om, men väl vaken så är an pigg och glad och sjunger och skrattar så fort han får kontakt med något trevligt, en människa eller en julgran, men såklart helst någon han känner riktigt väl. Jag vill gärna tro att det är mig han sparar sina vackraste sånger till. Om hans lilla kropp hade orkat så hade han legat på mage all vaken tid, men länge orkar han i alla fall. Och spenderar stor del av den tiden till att försöka ta sig framåt eller tvinga sina armar och händer att greppa det som ligger framför. Tröttnar aldrig på att titta på hans uttryck när han fokuserar och kämpar tills han är röd i ansiktet. Bästa platsen är mitt på matbordet, och då vänder han sig alltid mot något av sina syskon och studerar och skrattar och snackar. Speciellt storebror är duktig på att doppa fingret i sin egen mat och låta lillebror smaka. Verkar uppskattas av båda!
Med andra ord har jag en bebis som är som klippt och skuren för att komma till en familj med redan två små barn. Vet inte vad som skulle kunna ändras för att han skulle bli ännu mer lättskött. Tror inte det finns något! Det jag nästan är mest tacksam för är att han inte än så länge störs av att jag lyfter honom fram och tillbaka i sin liggdel. Från altanen till vagnpromenad till dagmamman, stillastående vagn i lekparken eller helt plötsligt rullande igen. Det ända är att han ett par gånger har vaknat då jag lyft in och ut bilen, men någon måtta får det väl vara på vad man ska stå ut med.

Nätterna börjar arta sig också. Innan 20.00 måste han i säng, annars blir det ledsna toner. Sen ammar jag innan jag lägger mig vid 22.30. Och nu de senaste nätterna har han klarat sig på det ända fram till sju! Hör hur han börjar böka och stöka lite runt 4, men det fixar han själv. Men sen sista timmen behöver han hjälp då jag stoppar in nappen (som han inte haft under natten). Då kanske jag får stoppa in den 2 eller tre gånger tills jag hör att hungern vunnit över sömnen och tar då upp och ammar. I morse blev det tio i sju men efter att han tömt två sprängfulla bröst föll han i djup dvala. Lät honom ligga tung och varm på min mage och så sov vi en stund till båda två. Väckte honom strax innan 8. Med tanke på att jag för mindre än två veckor sedan ammade 2 ggr efter 22-målet, så har jag nu goda förhoppningar om att även denna lilla skrutt kommer att sova sina 11 timmars nätter om inte allt för lång tid.
Schema har vi inte egentligen. Än. Men ändå ser varje dag ut nästan exakt samma:

7 vakna och amma
9-11 sova
11 amma
13-15 sova
15 amma
17.00-17.45 sova
18 amma
19.30 ersättning på flaska och bad/pyjamas på
20.00 natt
22.30 ammar honom i sömnen i mörkt rum.

Så här ser det ut 6 av 7 dagar. Men jag flexar där det behövs. Kan jag inte motstå att låta honom sova vidare på morgonen så lägger jag bara honom 9.30 och så får det passet bli 1.5h. Kvällspasset kommer också lite olika beroende på vad vi håller på med. Jag brukar lägga honom när han säger till helt enkelt, och oftast är det runt fem om han då varit vaken i 2h. Någon kväll fick han sova lite längre på sista passet för att orka vara uppe lite längre när jag var i väg hos vänner. Verkade inte störa
så mycket heller.
Så man kan väl säga att vi har ett schema men som inte stressar mig om jag inte håller. Detta är helt enkelt tiderna jag behöver ha för att det ska rulla på för alla i familjen. Lilla Aron verkar inte ha några problem med den inställningen :-).

Gott nytt år till er alla!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillens tråd

Inlägg av lgh140 »

Gud så underbart det låter!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

lgh140 skrev:Gud så underbart det låter!
Ha ha! Ja, visst låter det idylliskt :-). Men jag överdriver inte ens lite litegrann, det ÄR helt sjukt lätt med denna lilla snubben. Men om någon tycker att det låter för rosaskimrande så är det bara att läsa min tråd om mellanbror i "uppfostran" forumet. Phu... Där har jag istället en svettig puck att hantera. Men läser man den tråden kanske man också förstår att jag är sjuuuukt tacksam för min smidiga härliga bebis. Det är
Också lite så att lillebror är ett andningshål för oss alla. När jag håller på att spricka av frustration över mellanbror får jag mycket energi och kraft och framför allt lugn av att hänga med bebis en stund. Likadant tror jag det är med mellanbror, när han är som mest frustrerad så finner han lugn och ro i att ligga bredvid och hålla om sin lillebror. Tur att vi har alla varandra!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillens tråd

Inlägg av SaraMilana »

Så vackert du skriver! Och vilken fin tillvaro lillebror har! =D>
hannah skrev:Likadant tror jag det är med mellanbror, när han är som mest frustrerad så finner han lugn och ro i att ligga bredvid och hålla om sin lillebror. Tur att vi har alla varandra!
:heart: :heart: :heart:
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

Hallå!

Hur fort får tiden gå egentligen? Borde det inte vara lag på att tiden saktar ner lite när barnen är små?

Lillen är nu 3.5 månader och ska han fortsätta bli goare och goare för varje dag som går så undrar jag var detta sak sluta :-). Ska jag vara helt ärlig så har vi det oförskämt fint med vår lillebror och jag kan nästan inte föreställa mig hur det skulle vara att ha en skrikande och strulig bebis hemma. Fast jag har haft min beskärda del av det och vet såklart att livet med en bebis inte alltid är så rosenrött. Inte desto mindre tänker jag fortsätta njuta av den harmoniske lille krabat vi har nu. För struligt är det inte mycket som är. Än, kanske jag för säkerhets skull ska lägga till. För jag tänker hela tiden några steg framåt och kan ändå inte låta bli att fundera över hur det t.ex. ska gå när han inte längre får plats i liggdelen där han nu alltid ligger på sidan, eller om han kommer att kunna sova sig igenom förflyttningar med vagnen mitt i sovpasset när vi har tagit bort nappen, hur ska han någonsin klara att sova hela natten... det finns mycket att oroa sig för, trots att jag vet att det mesta löser sig smidigare än man kan ana.
Jag har än inget riktigt fast schema, men jag lägger ändå rätt mycket tid på att formulera ett i huvudet utan att få till något som funkar varje dag med hänsyn till de andra tiderna vi har. Varje dag brukar trots det bli på samma sätt:

7.30 vakna och amma
9.30-11 sova (om han haft ett stökigt avslut på natten är han trött redan innan 9 och får sova då)
11.00 amma och numera grötträning efter någon timma
13.00-15.00 sova, 13.45 går vi och hämtar storasyster hos dagmamma och några gånger har det hänt att 45 min skarven tajmat med precis när jag börjar rulla vagnen och då har han vaknat till rejält och inte somnat om förrän efter 10-20 min.
15.00 amma plus grötträning efter någon timma
17.00/17.30 sova en kortis. Har dålig koll på hur länge det brukar bli, men mellan 30-45 min gissningsvis. Ibland vaknar han själv och ibland får vi väcka.
ca18.00 amma
19.30 ersättning (intaget varierar mellan 10 ml och 100ml)
20.00 sova
22.30 amma i sömnen (här brukar jag låta honom ligga kvar i famnen och sova medan jag läser bok på iphonen. Det är lite min guldstund och det känns verkligen som att jag unnar mig denna halvtimma med sovande bebis i famnen. Sjukt mysigt.

Hela dagarna använder han napp och jag är den evigt tacksam då. Inbillar mig att den är till stor hjälp för honom att inte störas så mycket av att han sällan får sova hela pass ostört på altanen. Men egentligen hoppas jag att det är inbillning för nappen ska ju snart bort. För natten somnar han utan napp och sover utan knorr fram till 5 tiden. Det varierar lite. Några nätter kan han hålla sig till 6 halv sju innan jag får sätta in nappen, men de senaste dagarna har tendensen varit att det blir tidigare och tidigare och att han även sover sämre och sämre den sista tiden fram till morgonen. Min teori är inte helt överraskande att det behövs mer mat och det är därför jag nu startat upp med gröt. Men trots de lite stökiga mornarna känner jag mig inte särksilt stressad med gröten. Vi får i lite grand och ibland tar jag en grötfri dag för att han ska komma i kapp med magen om han verkar lite hård. Testar mig fram.

Men nappen, åh...hur kan en liten plastpryl orsaka så stormande känslor :) !! Jag velar lika mycket som med de andra två, TROTS att jag inte saknat nappen en sekund efter att de vant sig av med den. Galet. Men jag fegar. Som jag skrev ovan är jag rädd att han inte ska fixa att sova så bra som han gör på dagarna trots att hans sovplats helt plötsligt flyttar på sig. Och jag ORKAR inte något trasslande där, att behöva stå och vagna och oroa sig för om han ska somna om eller inte. Nu funkar ju vår vardag med alla tre barnen så fint ganska mycket pga att lillebror är så förutsägbar och att jag aldrig behöver avbryta något helt plötsligt för att han vaknar eller skriker. Men jag kanske nojar i onödan :?:

Min napplan är att avvakta lite. Han är ju fortfarande liten och har helt klart ett sugbehov kvar(ha ha, när jag tar upp honom vid 22.30 har jag bara ett linne på mig och då suger han sig fast vid min arm om den kommer för hans mun före bröstet). När han äter sig mer mätt på dagen och kan stå sig bättre på natten så tror jag att han inte kommer att vakna så ofta på morgonen och nappen kommer att bli överflödig. I det läget kan jag också med lättare hjärta ta bort den. Om jag skulle göra det nu, så tänker jag att han inte kommer att somna om alls där tidigt på morgonen, han är helt enkelt för hungrig.

Bla bla bla...Nu ska jag sluta babbla och gå upp till min lilla varma skrutt och njuta av hans små händer och ludna huvud. Mmmm....
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillens tråd

Inlägg av lgh140 »

Underbar läsning! Med nappen tänker jag som så att är den inte ett störande moment (= ramlar ut jämt och ständigt och måste stoppas in igen) så är det väl inget problem att ha den kvar ett tag till? Det är ju först när man börjar bli tokig på den där plastgrejen som attityden brukar bli den rätta ;)

Kram!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

Hej igen,

Har bara lite tid men ska försöka sammanfatta mina behov av råd.

Lillen är nu drygt 4.5 månad och är fortfarande en sjukt glad och nöjd kille. Nappen är kvar på dagen men helt borta på natten sen ett par veckor. På dagen är den än så länge ovärderlig med tanke på att han förflyttas hejvilt under sina sovpass (byter inte vagn, men vagnen flyttas och stannas) och somnar utan minsta inblandning eller skrik/gnäll. Just nu med hela familjen sjuk och vinterkläder av och på och bara det faktum att jag är så vansinnigt trött så känns den hjälpen (nappen) som oumbärlig.

Detta är lillens schema som jag håller rätt bra:

7.30 vakna + amning
9.30 sova 45 min (vaknar ofta efter 30 min)
11.00 amning följt av gröt (en hel portion)
12.30-15.00 sova
15.00 amning
17.30 sova 30 min (vaknar alltid själv)
1800 amning följt av gröt (en hel portion)
20.00 sova (eller strax därinnan)
22.00 amning i sömnen

Allt funkar klockrent FÖRUTOM att han vaknar kl 6 och ibland halv 6. Numera sover han ensam i ett rum men jag hör att han vaknar och bökar runt även om det kan dröja 45 min 1 timma innan han hojtar till. Därefter kan det dröja ytterligare 30 min innan han blir upprörd. Under hela denna långa tiden på morgonen hör jag honom snacka/sjunga såpass ofta att jag är säker på att han inte somnar om emellan. Dessutom har jag använt appen sleep cycle på (registrerar alla röreser och omtolkar det till grad vakenhet) honom i en vecka nu och där ser man också tydligt att han är igång hela tiden. När vi fortfarande stoppade i nappen när han vaknade vid den tiden somnade han mer och mer sällan om ändå. När vi slutade sätta in den gick min man in 3 gånger första natten och lade honom till rätta mellan 6-7.30. Sen följde 4 nätter där vi inte behövde gå in alls och där han på sin höjd gav till ett ljud en gång men somnade om själv. Sen fick jag väcka 7.30! Men nu är vi alltså tillbaka till att han vaknar kl 5.30-6 och somnar inte om.

För det första vägrar jag personligen att börja dagen så tidigt. Allt före 7 är natt. För det andra blir ju hela hans fm kajko. För även om han vaknar 6 och är trött och vill sova igen efter två timmar, finns det ingen chans i världen att jag skulle få till det som morgonen redan ser ut. Han får alltså vackert vänta till tidigast 9 innan han hamnar i vagnen, ibland 9.30. Han kan alltså få stå ut med i värsta fall 4 timmars vakenhet på morgonen. Det sjuka är att han inte gnäller eller skriker för det. Han kör en timmes ensamlek och sen ligger han resten av tiden någonstans på golvet där det är lite action.

Vad är det jag missat? Vad behöver han för att sova till minst 7? Tror ni han kommer att ställa in sig om jag fortsätter hålla schemat som det är och låter honom vara så länge som möjligt på morgonen?

Oj, en väldigt lång sammanfattning. Och nu får jag ta konsekvenserna på annat håll.... :-)
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillens tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Hannah och vad härligt att läsa din tråd! :D

Ni verkar verkligen ha det supermysigt och jag är imponerad av ditt jobb!! =D>

När det gäller tidiga morgnar finns det några stalltips som brukar ges här på forumet:

1. Mera mat? Dags med riktiga smakisar?! Se tråden "mer mat åt småfolket". (Fast då borde han inte nöja sig med sång på morgonen, kan jag tycka).
2. Kontrollera mörkläggningen!! Det ska vara TOTALT BECKSVART i rummet, så mörkt att du, efter att ha vant ögonen en lång stund, inte ser handen framför dig! 8)
3. Lägga tidigare på kvällen. Låter sjukt konstigt men jag har själv prövat och resultatet är längre sömn på morgonen! Så du kan pröva att lägga 15-30 min tidigare på kvällen, det stör inte schemat nämnvärt.

När det gäller schemat är jag verkligen ingen expert men jag vet att många små har lite svårt att vara vakna så mkt som 2 h (min son klarade 1h :shock: ) på morgonen. Och 4 h är ju helt klart för mycket, även för den piggaste!! :shock: Kanske drar han redan i första passet på sig övertrötthet som gör att han inte sover lurarna ut (30 i stället för 45 min) och det hela blir en ond cirkel? Annars tycker jag schemat ser bra ut, många vill ju gärna lägga maten så nära luren som möjligt för att de ska sova bättre, så det kanske också är ett tips mot för tidiga uppvak.

Hoppas du får fler goda råd!

Kram!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

Tack Ylvispylvis!

Jag håller verkligen med dig, 4 timmar är ju helt galet för långt. När han sover hela vägen till halv 8 blir det max 2 timmar och det är perfekt lagom för lillkillen. Men för att hålla 2 timmar när han vaknat så mycket för tidigt som kl 06 så får jag ju lägga kl 8 och då har han sovit klart precis när vi ska gå till dagmamman. Det är kasst för jag ammar honom alltid direkt han vaknat (annars är han ointresserad) och då kommer vi i ofas med hela dagen. Som schemat är planerat nu funkar alla barnens behov ganska bra. Vi hinner vara ute ett par timmar för de stora barnens skull och luncherna kan köras i ett svep för alla tre och på så sätt undvika för mycket hattande under dagen. Svårt att få till det bra just nu när lillen både ammar och äter gröt men inte kan äta sittande utan måste halvligga i babysitter för att han ska få i sig maten. Vet ju att allt blir lättare när vi kan äta samtidigt och mer eller mindre samma mat, men just nu är det helt klart intensivt.

Jag tror också att han vaknar efter 30 min på fm för att han är alldeles för trött egentligen. Det är lite lurigt när man är en sån glad lax som han för hade han vrålat så hade jag ju varit tvungen att lägga honom tidigare, men nu vill jag ju hålla mig till schemat och gör det så långt det går även på morgonen. För om jag lägger honom tidigare på morgonen så känns det bara som att jag befäster hans alldeles för tidiga morgon?
I dag vaknade han som sagt kl 06, somnade 9.30 och sov i en halvtimma, fick lunch vid 11.30 och somnade strax innan 12.30. Men även här vaknade han efter en halvtimma och låg och skrattade när jag kom ut. Men det var bara att lägga honom lite gosigt på sidan och låta honom vara så somnade han om och fick väckas efter ytterligare 2.5 timma. Han fick alltså 3 timmar efter lunch i dag och sen den vanliga 30 min på kvällen. Sen lade jag honom 19.40 istället för 8 för att se om en tidigare läggning kan göra någon skillnad. På mina andra barn har det funkat när de varit så här små. De har inte vaknat tidigare för att vi lagt tidigare. Har jobbat lite extra med mörkläggningen också.

Men i övrigt kör jag på med schemat och försöker bota övertröttheten pga av alldeles för mycket vakenhet på morgonen med extra kvartar här och där, eller vad tror ni? Och mer mat. Det är nog dags att börja med annat än gröt också, det är helt sant. Ska faktiskt avlsuta nu och gå och mosa sötpotatisen jag kokat.

Phu. men det blir nog ordning på denna killen också. Vi vet ju att han kan sova över den envisa 6 puckeln. De andra två har haft lika stor tröskel där och de kom ju över det. Men hade jag bara haft ett barn hade jag övervägt att göra morgon vid den tiden, men som det är nu funkar det inte. De ska ju dessutom sova i samma rum så snart som möjligt och då får man sova som folk även på morgonen. Just det, moset....
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

God morgon,

Nu ligger jag här och hör hur lillen sjunger och spexar i kolmörkret. Han har hållit på sen 6.15 om än mer lågmält i början. Skit.
Men jag tänker inte ta upp honom än och han kommer ändå inte att få sova igen förrän efter 9. Någongång måste han väl ge sig och inse att inget händer innan 7. Varken mat eller sällskap? Eller blir han för övertrött? Och jag kan ju inte göra så mycket åt det just nu, varken ramsa eller buff lär ju funka när han inte ens skriker eller är ledsen.
Suck
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillens tråd

Inlägg av lgh140 »

Här har vi haft problem med tidiga morgnar i flera månader med skillnaden att tjejerna skriker. Jag märker dock inte av att de är lika trötta som om de varit vakna och uppe i flera timmar. Ofta räcker det med att jag lägger för första luren nån kvart tidigare. Jag skulle inte ändra i schemat utan som du säger vänta på att det ger med sig. Min stora har alltid vaknat tidigt till och från och ligger då och pratar för sig själv. Jag låter honom vara och lägger ev tidigare till kvällen om han verkar trött.

Hoppas det ger med sig snart!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Lillens tråd

Inlägg av hannah »

Payback time!

Efter 5 månader med världens smidigaste sm bebis har jag nu ett STORT problem. Lillen vaknar helt sjukt tidigt. I morse vaknade han 5.40 men det kan lika gärna vara ännu tidigare. Trenden är tidigare och tidigare. För en vecka sedan hade han magsjuka och efter det har det helt klart blivi värre. Innan var trenden att han sov längre och längre, minst 7 de sista dagarna innan han blev sjuk, men egentligen har de tidiga mornarna hängt i sen vi slutade ge nattmål. I början var det mer enstaka mornar han vaknade tidigt, men det har alltså stadigt gått mot att nu vara varje morgon.

Han vaknar först och säger typ hej. Bökar nog en stund och sätter sedan igång att klaga. Inte gallskrika utan mer klaga med små korta pauser var 10e sekund. Han sover numera i eget rum, vårt, för det gick inte att behålla någon attityd när han sov inne hos sina syskon utan istället blev det att vi skynda att ta upp och he mat för att han inte skulle väcka de andra. Särskilt storebror finns det anledning till att låta få sova klart på morgonen för att inte göra trotskaoset ännu värre under dagen.

Varje morgon ligger han alltså ensam i sin säng och klagar i minst 1 timme innan det är morgon. Jag har kört med pangramsa och även ramsat i "dialog" för att övertyga honom om att det är natt. I morse testade jag att tyst gå in och mjukt hålla nere skuldrorna för att han skulle få ro att somna om, vilket han gjorde men vaknade efter bara några minuter igen. Så den taktiken lägger jag åt sidan. Har flera mornar också valt att inte göra något alls då han aldrig börjat panikakrika.

Under dagen har jag ändå försökt hålla tidierna, men det resulterar ju i att han sover knappa 12 immar totalt, ibland ännu mindre. Som i går då han kvällen innan tog en timma på sig att somna för att han lärt sig åla runt i sängen. Då sov han 9.5+30+1.5. Vi har nämligen tagit bort nappen (som han endast haft då han sover på dagen i vagnen) och då har han sovit mindre och mer upphackat på dagen dessutom.

Just nu känner jag mig rätt uppgiven. Alla behöver sova på morgonen. Lillkillen inte minst men även jag. I dag väcktes även storasyster trots 2 stängda dörrar emellan dem.
Han äter numera i princip bara riktig mat och välling. Ammar två ggr om dagen men det är mest lite måltidsdryck känns det som. Men han är kräsen och är det minsta bit i och han är för trött/hungrig så bryter han ihop och vägrar äta. Vi har lite av en ond spiral alltså. För trött för att äta riktigt mycket. Oftast tar han 5-10 skedar med gapande mun men sen är det stängt och blir han inte vansinnig så kan man försiktigt tvinga in maten och han sväljer. Fruktpure går nästan alltid ner och ibland tror jag han är kniper igen för att han vill ha det goa söta.

Jag står alltså helt rådvill och börjar vackla. Det är lockande att börja med napp eller ta upp honom och ge mat och sen lägga ner igen då jag tror han skulle kunna somna om.

Hans rum är helt mörkt och jag har dessutom hängt på och över svarta skynken på sängen för att han inte ska störas av minsta ljus.
Lägga tidigare gör bara att han vaknar tidigare.

Vi tyckte att vårt första barn var svår att få att sova länge, till 7 i alla fall, men der var ju ingenting mot detta. Henne kunde vi gå in och lägga till rätta om hon inte somnade om själv och runt 6-7 månader var det över och hon vaknade aldrig innan 7 förrän 3 år senare :-).

Jag fattar inte, han måste ju vara astrött. Eller är han för hungrig för att klara hela natten? Kanske ska ge honom käk innan jag går och lägger mig... Aaaaahhh! Någon som har en lika envis och där ni fått bukt med det?

Nu har han varit vaken i 1.5 timma och klagat/skrikit/gnällt....
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillens tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Det låter ju inte så roligt just nu... :( men jag lovar att det går att lösa, med en så klok och härlig mamma som ledare i livet! 8) :D

Om inte schemat är alldeles knasigt för åldern (hur ser det ut nu?) så sätter jag min månadspeng på att han är hungrig :!: Min son hade absolut ingen botten i den åldern men även han bröt ihop OFTA vid matbordet av olika anledningar! :shock: Jag vet hur maktlös man känner sig men jag skulle ge rådet att inte ge upp vid dessa tillfällen utan försöka på alla tänkbara och otänkbara vis att få i honom MER MAT. Mina tips som jag använder titt som tätt (senast alldeles nyss faktiskt :wink: ) när det krisar ihop sig (och det inte beror på att han är mätt, förstås):

* Börja mata lite tidigare så han inte är föör trött precis när han ska äta
* Dricka maten i stället i mer flytande form (det var t.ex. bra med svalare "soppa-mat" när han hade tänder på gång – jag blandade ut maten med kallvatten och gav :lol: )
* Få mata sig själv med sked, ev. handen om handen med mamma (eller pappa) som hjälp
* Få bryta ihop och gosa lite med snutten innan vi fortsätter, ofta kommer han in i andra andningen och äter minst dubbelt så mycket då
* Dricka vatten
* Vänta på en rap

Märkte också att han inte ville ha lax på flera veckor för det hade han spytt upp när han var magsjuk!!! :shock: Men nu går det bra igen.

Så ge inte upp, jag slår vad om att problemet löser sig med mer mat! Jämför inte med storasyster – det är inte helt otroligt att killar är hungrigare, de ska ju bli större i slutändan... :wink: Alla har vi svackor, det är bara att plocka upp modet och kämpa på! :thumbsup:

Och glöm inte att ha MYCKET fett i maten!!! Äkta smör eller kokosolja, t.ex. :mrgreen: Jag har i minst en matsked fett per portion!

Lycka till och GLAD PÅSK! \:D/ \:D/ \:D/

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillens tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

[quote="hannah"]
Hans rum är helt mörkt och jag har dessutom hängt på och över svarta skynken på sängen för att han inte ska störas av minsta ljus. [/quote/Ylva]

:-k Hmmm. Men om det är HELT mörkt (dvs. KOLMÖRKT 8) ) i rummet så finns det ju inget minsta ljus som kan störa honom, eller?!! :? Det ska vara absolut svart som den svartaste natt, gå in och testa själv på dagen när det är ljust ute: var där inne i 5 min och blunda, öppna sedan ögonen och försök hitta ljusspringor etc. Det är sååå viktigt!

Annars tar jag tillbaka månadspengen och sätter den på mörkläggning i stället!! :lol:

Och jag tar gärna en liten titt på hans schema också, som sagt! :D

Du ska se att ni snart kommer in i den goda cirkeln igen. :heart: =P~ :sleep: :heart:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"