Stora lillebrors tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Tjuvstartade några dagar innan 3 mån dagen o köpte en majspureburk som korkades igår :)
Så nu har lillebror fått majs til lunch igår o idag. Har inte märkt nån skillnad i magfunktionen så vi fortsätter med serveringen! Han sväljer duktigt även om en del ännu hamnar ut igen. Gav endast en matsked till att börja med för att se hur han reagerar. Plommon till mellis är nästa på menyn :)

Storasyster har varit underbar den senaste veckan då hon varit helt hemma och jag har haft mycket sysslor åt henne i samband med julstädning och bakande :)
Ingen annan skulle nog svara lika glatt och spontant på min mening "nu skall vi tvätta kylskåpet" - "jooooo jag hämta trasa" :lol:
Så vi har skurat, bakat, fört sopor och BÄSTA projektet i världen: skruvat ihop en soffsäng från Ikea 8) lillebror fick ligga på mage vid skruvhögen och storasyster stoppade i skruvarna som pappa spände. Ojojoj så de var fokuserade :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Roligt med mat!! :D

Hoppas att ni haft en underbar jul! :heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Det visade sig att det inte var så roligt med mat ändå :shock:
Lillebror vred sig och stånkade o skrek i panik på natten. Jag tog en paus med maten och han sov som en klubbad säl igen. Igår gav jag en tesked plommon och samma upprepades i natt....
Kanske jag måste vänta lite till??
Hellre har jag flera lugna nattmål som är snabbt avklarade än en helt sömnlös natt med maratonuppvak och olycklig bebis.
Men julen har varit urmysig med en givmild tomte och underbar julmat.
Det slog mig att kanske all konstig julmat även påverkat lillebror genom bröstmjölken. Lutfisk är kanske lite hårdsmält för envar :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Oj! :shock: Jag har så svårt att tänka mig att magen skulle reagera av en så liten mängd puré, men nåt är ju uppenbarligen tokigt.

Ta en liten paus tills lutfisken är uppäten vettja och prova igen! :D
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej! Och gott nytt år!!! :heart: :heart:

Kanske det inte var smakisarna utan viruset som gjorde lilllebror så orolig.. Han hade feber igen efter julen i fyra dagar men nu verkar det ge med sig.

Som det är nu har vi 12h natt med 2 nattmål. Jag har otroligt svårt att få till måltiderna på dagen då han inte verkar hungrig utan äter endast just innan vilan. I morse vaknade han 08 o åt först kl 10 :shock:
Nattmålet inträffade 04-tiden...
Så schemat blir märkligt för tillfället... :) jag märker att jag inte vill spika schema förrän smakisarna är införda o jag kan styra upp nätterna mer. Men just nu blir det liite väl slirigt :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Virus och förkylningar brukar ge dålig aptit så avvakta och se om det vänder. Annars är det ju så att om man äter för mycket på natten så är man ju inte lika hungrig på dagen... :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Mumintrollet! :D

Hur går det för er? Är lillebror frisk? Hur går det med smakisar och schema? Jag är så nyfiken!

Kram! :heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!! Jag skrev just in i din tråd ylvispylvis så märkte jag att du frågat här..:)

Schema är introducerat o hålls på en kvarts marginaler med succe. Smakisar går plötsligt finfint!! Morot, potatis, päron, plommon o risgröt åker in så mamma har lite bromsat o kollat att inte magen tar stryk :) men han verkar nöjd o sover i alla fall ett 5h pass på natten till skillnad från 3h för ett par veckor sedan..

Nätterna är ännu lite väl upphackade : sover kl 20, äter kl 01, 04 o så vaknar han 07... I land vaknar han 06, får lite mjölk o sover till 08.
Jag är så galet sömnig på nätter a så jag väntar helt enkelt tills han äter portioner på dagen o kör en kur rakt upp o ner :) orkar inte vagna bort ett uppvak i taget.

Mitt huvudbry är läggningarna.. På dagen somnar han själv i vagn men då är han påbyltad o instoppad i sovpåse så han inte kan röra en fena - på kvällen börjar han böka något förfärligt i sin säng o det slutar i att han kräks o blir sur. Så efter att jag springer in o ut o byter lakan fem gånger tycker jag att det är lättare :oops: att amma honom tills han slumrar o lägga honom halvt sovande i sängen.

Hur skall jag få in ett skratt till godnatt med en superkräkis??? :) minns inte hur vi gjorde med storasyster.. Och hon kräktes enormt.. Tidigarelägga ammandet?
Nu får han kvällsgröt 19:30 o så ammar jag på det. Läggning kl 20
Tips?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av lgh140 »

Jag har också två riktiga kräkisar. Jag gjorde så att jag ammade en stund innan läggning så att alla rapar och ev överskott hann komma upp innan läggning. Trots det fick jag byta draglakanet minst en gång vid läggning och vid varje nattmål. Med nattmålen försökte jag ta upp och mata i sömnen eftersom de kräktes mindre då men annars fick jag inte ordning på problemet förrän de åt mestadels riktig mat runt 4,5 mån. Så förutom rapar och draglakan har jag tyvärr inte några tips :?

Vad gäller nattmålen så är det ju som du säger lätt att styra upp så småningom om det behövs :) det kan ju också bli så att liten sköter det själv med mer mat i magen och med ditt förtroende :D

:heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp! :)

Lillebror ålar! :) stönar o frustar och tjoar nöjt då han kommer fram. Knappa 4mån är han men stark som en oxe. Drar sig fram o häver sig upp på armarna.
Maten går det sådär med.. Försöker mata i med raketfart o ibland går det bättre o ibland sisådär..

Han har senaste veckan blivit otroligt kvällstrött så vi har natt 19-07. Passar ok men då barnen flyttar ihop får vi justera lite. Storasyster har 20-08..

Nätterna ja.. suck.
Upp och ner går det. Vissa nätter äts det 2 andra 3 gånger. Och jag skäms som inte fått nån ordning på det hela.
Förra natten skulle jag minsann få sova och tog upp honom 22 för ett mål i sömnen. Han åt men vaknade resten av natten kl. 01, 03, 06 o 07 :)
Tji fick jag som ruckade på hans vanor :lol:

Så i morse sa jag åt min man att om ett par veckor kuras det i det här huset!

För övrigt somnar han fint själv. Och igår kväll hann jag få honom i säng innan han var för trött och han somnade nöjt själv i sin säng. =D>
Kräkts hade han gjort i all tystnad så jag fick byta draglakanet då han somnat men det brydde han sig inte om ;)
Inte heller brydde sig barnen om brandkårens utryck i vår trappa då grannens brandvarnare satte igång. Som tur var det bara slut på batteriet men utryckningen var färgrann och ljudlig :)
Ha en fin dag!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt ni har det, det är så roligt att följa er! Och skönt att ha en plan! :D

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hejhopp!

Här mår vi prima och jag ser framemot att få sova :) Vi tänkte kura efter helgen. Då är storasyster på dagis så jag får sova på dagen ifall det skulle behövas. Fastän jag tror att det kommer att gå galant med att skippa nattmaten. han verkar inte så värst hungrig då han vaknar - och på morgonen har han noll aptit..
dessutom är han van att somna själv bara han inte hunnit bli för trött - då är det svårare.

Storasyster har brakat in i trotsen rejält. Alla motgångar är katastrof, humörsvängningar och stoooora tvivel på allt.Social delaktighet få jag kämpa med ordentligt för att få henne igång, men då hon väl börjar är hon sååå nöjd över att kunna :)
Hon har blivit lillebrors nödvändiga matare :lol: Han skall äta i rasande fart, så vi har varsin sked med storasyster och lassar i honom turvis - kladdigt O ja! :) Men alla är nöjda.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt med kladd!! :mrgreen: Hehe, gaaanska kladdigt här med kan jag säga. :lol: =P~

Och WOW vad häftigt att han tar sig framåt. Jag börjar tvivla på att Samuel nånsin ska göra det...fast å andra sidan tvivlade jag på att han skulle sova 12 h inom de närmaste månaderna och se hur lätt det gick (hm, ja, kanske inte sitter 100 än men...)! Ramsa forever! \:D/ :heart:

Så lita på att han är mätt och ramsa på med Attityd. Någon riktig kur tror jag inte du behöver göra, han KAN ju redan somna om själv!

Lycka till med allt och trevlig helg! Ska bli spännande att se hur det går med sovandet! :sleep: :D

Kram

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jaa kuren i sig är uppskjuten ett tag - är tvungen att åka till mina föräldrar nästa vecka med barnen då min pappa är sjuk, så jag tänkte att det blir för rörigt med alla nya sovarrangemang. Så vi tar det sen :)

Dock är ramsan införd vid läggningarna dag som kväll, och det börjar ordna upp sig med dem och som ett resultat har han börjat somna om själv på natten =D>
Förra natten vaknade han 03:30 och låg nöjt och lugnt och diskuterade för sig själv.. Jag orkade inte lyssna på hans prat utan flyttade ut på vardagsrums soffan där jag somnade och vaknade av min väckarklocka som jag ställt på 05 för nattmat.. tyst var det i sovrummet och prinsen snusade nöjt. Jag tog upp honom i sömnen, matade och han sov nöjt till 08. Tjohoo! :)
Jag hade inte ork eller mod att se hur länge han skulle ha sovit utan maten - hade ingen lust att gå upp 06 - eller ge mat så nära inpå frukost..

Han tycks tydligen föredra ryggläget själv, för varje gång han somnat om själv ligger han på rygg med armarna uppe - där får jag för att envisas med magläget :roll:

Och maten smakar, dock bäst frukt och väldigt slätt. Jag mosade en banan häromdagen men det var för tjockt så hans kräkreflex fick honom att spy upp all mat han fått i sig innan :( Känns lite skumt att sila banan - men kanske han lär sig :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Mumintrollet!

Sila banan och föredra ryggläge! :shock: Mycket ska man höra innan öronen trillar av... :lol: :shock: :lol:

Tråkigt att din pappa är sjuk :( , men fint att ni hälsar på. Du får en extra kram av mig. :heart:

Jag tänker att han säkert skulle sova vidare på bara en ramsa om du struntade i att mata och han skulle råka vakna, men ta det så lugnt som du gör nu så löser det sig sen! Vad jag menar är att du behöver säkert inte ens kura ordentligt när nu ramsan sitter och fungerar så bra!! =D> Du har ju Attityden också! :wink:

Ha det nu så bra det går!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"