När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Mellan 0-1 år
0
Inga röster
Mellan 1-2 år
0
Inga röster
Mellan 2-3 år
2
33%
Mellan 3-4 år
3
50%
Mellan 4-5 år
1
17%
Mellan 5-6 år
0
Inga röster
Äldre än 6 år
0
Inga röster
 
Antal röster: 6

Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Inlägg av Sigyn »

Intressant att veta när ni bytte.
Skriv gärna Mexiko ålder och vilken säng ni bytte till, hur gick det vid bytet?
:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Inlägg av Sigyn »

Exakt, inte Mexiko (damn you autocorrect!)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Inlägg av GulligaA »

Hej

Vår spjälsäng är en sådan som man kan ta bort ena sidan på, och det gjorde vi för storasyster när hon var 2 år och 3 månader. Ungefär precis när lillasyster kom. Kommer inte ihåg varför egentligen :-k
När de sedan flyttade in i gemensamt rum, fick storasyster sin juniorsäng. Då skulle hon fylla 3 om en månad.

Vid båda tillfällena gick det bra, inget spring. Men storasyster har alltid varit en lugn, och stillasittande typ.

Värre är det med lillasyster. Där blir det nog inget borttagande av sidan på läääääänge
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Inlägg av SusanD »

Hej,

vi har bytt till juniorsäng ganska precis innan de fyllt 4 år eller precis efter. Inga problem även om Emil saknade sin spjälsäng länge efter bytet, många kvällar grät han och undrade om spjälsängen verkligen ville vara ihoppackad i farmors stuga. När Mika föddes fick hon överta Emil spjälsäng så då kom den in i huset igen och då, först då, kändes det som om Emil kunde landa. Men så är han en känslig kille också.

Linus som blir 3 år i mitten på december sover fortfarande gott i sin spjälsäng och blir kvar i den tills han närmar sig fyra år.

Det blir liksom en ganska häftig grej att få stor säng och få byta till framåtvänd stol i bilen samtidigt när man fyller fyra. Så här i huset är det maxat att fylla fyra om man säger så.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Inlägg av Tin »

Jag bytte till stor säng för storasyster när lillasyster var ca 6 månader och de flyttade ihop (då storasyster var 3,5 år). Jag gjorde allt i min makt för att storasyster inte skulle känna sig "utbytt". Vi hade sängkalas - för båda, och flytta ihop kalas, fina sängkläder etc etc - succé.
Egentligen hade jag tänkt vänta till efter trotsen, typ vid 4a men vi hade inte möjlighet att vänta länge med lillasyster, hon var tvungen att sova i spjälis annars hade hon trillat ur sin "vagga" (eller liggdelen på en vagn eg). ;)

Nu när lillasyster sover i spjälis har jag ingen brådska alls att byta den. Hon är inte ens 2 än så länge så jag har miiinst 2-3 år på mig. Skönt. Hon älskar sin spjälis.

Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: När bytte ni från spjälsäng till juniorsäng?

Inlägg av TorsMamma »

På 4 års dagen. Det blev en "ökensäng" istället, en stor säng med massa lådor under. Han kunde gott haft sin spjälis ett tag till så här i efterhand! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Polls"