Pojke 1,5 månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Pojke 1,5 månad

Inlägg av Emmis86 »

Hej alla experter!

Gör mitt första trevande inlägg här i forumet efter att ha tänkt göra det en tid, men inte riktigt vågat/hunnit :)

I juli fick jag mitt första barn, graviditeten och förlossningen gick toppen! Tuff var däremot tiden som följde. Efter lille J hade suttit klistrad vid mina bröst i 10 dagar bröt jag ihop, ringde mamma (som har 5 barn inkl. mig) som genast beodrade mig att ge lite ersättning och sedan ta en dusch i lugn och ro. Pojken slocknade direkt och jagfick lite egentid. Googlade och googlade, ska verkligen inte bebisar sova massor? Min kille sov inget på dagen och iofs lite på natten. Hittade Anna W sidan och fick mina farhågor bekräftade, bebisen ska sova 16,5 h och gör den inte det är den hungrig!

Så: köpte BB och nu har vi kört enl. standardmodellen utan att följa tidsschema slaviskt. Funkar toppen och min kille sover både dag och natt och skriker nästan ALDRIG.

Igår kom baksmällan: Var på BVC för 6 v. kontroll. J var 51 cm lång och vägde 3895 när han föddes och nu hade lilla killen blivit 60 cm lång och väger 5990g!
BVC frågade hur jag gjorde med maten. (Jag ammar först båda brösten som första mål, sedan skötning umgänge mm och avslutar med ersättning som sista mål för killen blev inte mätt annars och på natten ammar jag bara 2 ggr) Hon föreslog att jag ska sluta ge ersättning, och istället ge vatten/napp annars får vi en "jättebebis och det är ju inte så kul". Möjligtvis kunde jag ge ersättning till kvällen och när "du inte orkar att han skriker". Jag blev helt knäckt av detta, innan kände jag mig trygg och lugn, men nu känner jag att jag har knökat i min lilla kille bara för att jag ska få lugn och ro! Har jättedåligt samvete och tvivlar på mig själv. Gör jag fel som ger ersättning? Kommer han sluta sova så gott om jag minskar på maten? Vill inte banta honom men vill inte att han ska bli ohälsosamt stor heller? Sen hjälper det inte när svärmor kommenterar hur stoooor han är hela tiden..

Har ni några visdomar att dela med er?

Mvh

En förvirrad förstagångsmamma
Mamma till J född 2013-07-21
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och stort grattis till lille killen! :heart:

Vilket klokt råd av din mamma och vad fint du styrt upp tillvaron för din lille kille! Och vad synd att du har hamnat hos en BVC-sköterska som stirrar sig blind på viktkurvorna. De är baserade på medelvärden och säger inget om den enskilde individens välmående. Du har inte bara gett ditt barn en fin start i livet, du har även sett till att han har en välmående mamma. Varför ska du ha dåligt samvete över det?

Lyssna på din magkänsla! Det sjätte sinnet (mammasinnet) brukar ha rätt. :wink:

Kram, Sara (ingen expert, bara en vanlig mamma som gjort alla misstag man kan göra :lol: ) :heart:
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Emmis86 »

Hej! Och tack för svaret :)

Igår hade jag BVC-sköterskans ord ekandes i huvudet och mot vad jag hade bestämt så gav jag lillkillen mindre ersättning än vad jag brukar... Resultatet? Han klara inte att somna in, vaknade i ALLA skarvar och var inte så go och glad som han brukar.

Nej du har rätt! Ens mammasinne vet bäst! Har dessutom fått samma bekräftande ord från kollegor och familj, en bebis ska vara mätt och glad.

Idag körde jag på som vanligt och vilken skillnad! Dagen har flutit på i 2-2 mönster och han har varit så glad när han har varit vaken.

Har dock lite frågor på schema, killen är ju 7 veckor nu, snart två månader och då är det väl dags att spika? Har följt J's rytm och försökt hålla tider utifrån det. Tar gärna synpunkter!

Mat 06
Sova 08-10
Mat 10-12
Sova 12-14
Mat 14-16
Sova 16-18.30
Mat bad 18.30-20.30
Sover mellan 20.30 - 02 eller 03 (lite olika) Äter 20 min
Vaknar 06

Dessa tider diffar ibland en halvtimme hit och dit beroende på när han vaknar, har som sagt försökt mig på 2-2 förutom kvällen. Det verkar som han är en morgonpigg typ, han har svårast att sova på förmiddagen och lunch, är tröttare på kvällen, sover gärna 2,5 h sista sovpasset och 20.30 är absolut senast att lägga honom, han somnar helst 20! Men då blir morgonen väldigt tidig...

Tankar på tiderna?

:heart: :heart:
Mamma till J född 2013-07-21
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,
vad härligt att du hittat hit, till detta eminenta forum! Jag har fått så mycket fin hjälp av alla underbara mammor!
Kul att du också får det!


Lita på din magkänsla vad det gäller mat till ditt barn. Jag har gett ersättning till alla mina tre - och jag har gett dem såå mkt de önskat. Min äldsta åt massor o vi kallade honom bollen. Han var så go o rund, sen växte han på längden o det rann av honom ganska snabbt. Idag är han 7 år o hur fin som helst, äter ordentligt o rör på sig massor. Barn o bebisar behöver mat, så var glad över att ditt lilla troll vill äta. :wink:

Må så gott,
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oroa dig inte för viktuppgången det jämnar ut sig sen. min son vägde 3024 g när han föddes och var över 5 kg vid två månader och han är lång och normalsmal nu vid 2,5 år. Han har aldrig varit någon jättebaby för att han har växt rejält på längden också vilket din son också gjort. Bvc får man tyvärr ta med en nypa salt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Emmis86 »

Tack för era peppande ord!
Beprövad erfarenhet är inte att underskatta!

Ska beställa hem en andningslarm idag.
Nu känner jag mig lite upprorisk mot alla BVC's måsten..
Killen fick sova på mage igår under en dagslur, och oj vad han sov gott!
Känner att jag inte vill beröva honom på så god sömn.. Fram tills larmet kommer får han fortsätta på sidan, vilket är något bättre än rygg iaf!
När vi provade sidan så hoppade han över ena nattmålet och låg inte och grymtade och bökade med fisar på samma sätt heller. Någon som känner igen sig?
Mamma till J född 2013-07-21
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Sarisparis »

Emmis86 skrev:Killen fick sova på mage igår under en dagslur, och oj vad han sov gott!
=D> Underbart. :D :heart:
Emmis86 skrev:När vi provade sidan så hoppade han över ena nattmålet och låg inte och grymtade och bökade med fisar på samma sätt heller. Någon som känner igen sig?
Ja. :lol:
:arrow: Bebisar som sover pâ mage fâr i regel ut pruttarna utan alltför mycket aktivt jobb - magläget verkar stimulera magens jobb. :thumbsup:
:arrow: Bebisar som sover pâ mage kan lättare än smâ ryggsovare somna om själva vid pytteuppvak eftersom de ligger sâ skönt och mysigt och enkelt kan "boa" in sig lite extra och helt enkelt sova vidare.

Kanon att du beställer andningslarm (vilket borde vara obligatoriskt för alla eftersom inget sovläge är nâgon garanti pâ nâgonting alls). Härinne tror jag att de flesta har Babysense 2, men tydligen ska Nanny vara bra ocksâ. Undvik sladdlöst (strâlning) och sânt som fästs pâ bebisen (obekvämt och stor risk för fellarm). Plattor under madrassen vill bebisen ha sâ att den inte alls märker av nâgot larm. :thumbsup:

:heart:
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Emmis86 »

Tänk att det skulle vara så lätt: att bara byta sovställning! Vi har krånglat med dessa hemska minifom droppar, mitt i natten, glömt dem och haft ångest för vi glömt dom, bara för att upptäcka att de inte hjälpte överhuvudtaget! Skippat lök, stark mat m.m. - inte heller hjälpt! Massage och windy och allt jag vet inte vad..

Pratade med min mamma om magläge igår, avundas henne! När hon fick oss (5 barn) la hon alla sonika på magen för annars sov vi inte. Vi sov i egen spjälsäng direkt. Vi fick börja äta "mat" när vi var 3 månader. Hon gav ersättning när mjölken inte räckte till. Allt detta: UTAN ÅNGEST. Själv har jag (som sjuksköterska dessutom) alldeles för mycket INFORMATION. Man "ska" helamma till 6 mån - annars är du en dålig mamma. Sova på rygg är ett måste! Bebisen ska ligga hos dig, och resten dygnet sitta i bärsjal på dig. Allt detta var inställt i huvudet på mig innan bebisen kom. Och jag märkte att det funkar inte alls för oss.

Både jag och grabben mår bra av att få lite paus från varandra. Första kvällen han fick sova i vagnen utanför vårt sovrum (med dörren öppen dock) hade jag sååån ångest. Åh vilken dålig mamma jag är som måste flytta bebisen bort från mig. Men jag var tvungen! Annars vaknade jag heeeela tiden bara han knorrade. Nu vaknar jag bara när han vill ha sin mat! Och jag ligger inte och lyssnar på när han försöker somna om (vilket tar lite tid).
Jag önskar att vi kunde prata mer öppet om alla krav och föreställningar som finns kring att vara mamma!


Ang. larm. Har köpt ett på blocket nu, en Babysense II med två plattor. Verkar vara den bästa sorten? Längtar efter att få lägga grabben på mage på natten!
Mamma till J född 2013-07-21
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Sarisparis »

Instämmer med vartenda ord.

Det är riktigt sorgligt, faktiskt, sâ mânga som faktiskt inte njuter alls - varken mamma eller bebis - under ganska lâng tid och dessutom under den sâ viktiga första tiden. Men nu har vi ju turen att ha tillgâng till Annas forum där man kan diskutera med andra som ocksâ fâtt korn pâ exempelvis magläge och tillsammans skicka den där ângesten och prestationstänket och jag vet inte allt dit pepparn växer. :D
Emmis86 skrev:Ang. larm. Har köpt ett på blocket nu, en Babysense II med två plattor. Verkar vara den bästa sorten?
Det är i och för sig det enda jag testat, men jag var supernöjd. Tyckte dock att den lilla gröna blinkande lampan ("All is well.") gav för mycket ljus sâ jag tejpade över den lite. :lol:

:heart:
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Emmis86 »

Ja, är verkligen glad att jag hittade detta forum en natt när jag låg och ammade om jag inte minns fel :)

Ser det nu som mitt mission att sprida detta till mina vänninor när de börjar skaffa barn (är först i gänget). Det är väldigt tråkigt att Anna Wahlgren fått så dålig press, tycker barnaboken är så härlig! Tar och plockar de delarna som man tycker passar, men upptäcker att de är de flesta bitarna ;)

Sedan finner jag det även lugnande att prata med äldre generationer mammor, som min egen, kollegor jag har i hennes ålder, mormor osv. De har en helt annan syn än dagsbilden om hur man "ska" göra. Min norska granne skrattade när jag berättade om "ersättningsångesten". Hon berättade att hon upplevt alla möjliga inställningar: man ska amma, man ska ge flaska, nej amning, nej flaska osv under sina år som mamma och mormor. Själv blev hon uppfödd på lite bröstmjölk och resterande komjölk utblandat med socker! Den tidens ersättning på norska bondvischan ;)
Mamma till J född 2013-07-21
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Irmasmamma »

Haha, vilken skön inställning!! :D

Jag minns också känslan när jag hittade BB och forumet en dag när min lilla var 3 veckor och vi hade varit vakna hela natten alla tre..... Vilken gudagåva!

Välkommen hit! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Pojke, nu snart 6 månader!

Inlägg av Emmis86 »

Hej alla! Tänkte titta in och be om lite råd!

Först och främst, min lille J är ett underverk, och tack vare SM och råden från Barnaboken (samt kloka i min närhet) så är livet med honom mycket lätt. Sin första 12 h natt sov han första gången strax före 4 månader när han hade fått flytta in i sitt egna rum och jag tagit bort den där DUMMA nappen som jag fick för mig att ge honom vid ett svagt tillfälle :) Han äter som bara den och är allmänt nöjd! Förutom när tänder tittar ut eller morsan inte är tillräckligt underhållande (oh ett inlägg om social delaktighet och egenlek skulle jag behöva skriva senare!).

Nu till min fråga… Känner att jag behöver korta ner eftermiddagsluren, han har börjat skarva lite i 2 h-luren och även vakna lite för tidigt.. När jag kortar luren funderar jag även på att införa ett till mål med matpuré… Behöver kloka råd och tips!

Såhär ser det ut nu:

07 Vakna och knappt 180 ersättning (tycker inte ersättning är så mums verkar det som)
09 Sova 45 min
10 Gröt nästan 2 port plus fruktpure
12-14 sova 2 h
14 Matpure kanske 1 dl? plus fruktpure (hemmagjord svårt att uppskatta mängd)
16 sova 45 min
16.45 Ersättning knappt 180
18.30 Gröt 2 port plus fruktpure


Har tänkt såhär:

07 Lite ersättning
08 Gröt
09 sova 45 min
11 matpure
12-14 sova 2 h
14 mellis ersättning
16 sova 20 min
16.30 middag matpure
18.45 gröt
19 sova natt


Vad tror ni? Är det för mycket mat? Har jag ett mål för mycket? Tycker det är svårt att få till 4 mål som Anna förespråkar… En idé är att ge välling på morgonen. Tror inte grabben klarar gröt direkt 07 lite för nyvaken då men vill ändå ha något i magen. Sen undrar jag om det är viktigt att han får i sig mycket ersättning? På BVC säger dom ju att mjölk ska vara en viktig del i födan hela första året men J tycker inte det är så supergott…..

Hit me med tankar och idéer!
Mamma till J född 2013-07-21
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vilken fin tillvaro ni har skapat för lille J! =D> =D> =D>

Jag tycker nya schemat ser helt ok ut! Om jag får peta lite skulle jag senarelägga middagen lite, minst till 17, kanske ännu lite senare. Och lunchen skulle jag lägga så nära långluren det går för att förebygga skarvar - men han får ju inte bli för trött för att äta heller, en fin avvägning det där. :)

Båda mina barn har bestämt tackat nej till ersättningen vid ca fyra månaders ålder och har efter det bara ätit riktig mat. I min värld är ersättning just ersättning för riktig mat, men det är min åsikt.

:heart:
Emmis86
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 02:43

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av Emmis86 »

Tack för snabbt svar :) Har påbörjat dagen enligt nytt schema och nyss lagt killen för 9 luren. Funkade faktiskt bra med en liten skvätt ersättning, sen sitta och titta på mig när jag äter frukost och sen kladda i sig gröt! Hoppas han är mätt fram till 11 bara… Det är nog det som spökar för mig, fast jag VET att dem ska ha så mycket mat att dem klarar sig till nästa mål… :oops: Funderar dock över om han klarar sig till 17 med mat senast 11 och bara ersättning kl 14 men det visar väl sig.. :)

När du inte gett ersättning, vad har du då gett som mellis?

Kram
Mamma till J född 2013-07-21
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Pojke 1,5 månad

Inlägg av SaraMilana »

Jag har i en rejäl klick (osaltat) smör i all mat och gröt, det mättar fint och länge. Alternativt kallpressad rapsolja eller ekologiskt kokosfett.

Som mellis kör jag nu på gröt eller fruktpuré (med fett i), men tänker väl så småningom börja med youghurt, äggröra och annat smaskigt också. Kan du inte ge ersättningen som måltidsdryck och ge något mer mättande till mellis?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"