Det funkar fint men jag har lite frågor/funderingar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
danke
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 10:20

Det funkar fint men jag har lite frågor/funderingar

Inlägg av danke »

Hej och tack redan i förväg till er som vill läsa mina frågor!

Vi har en son på ett år som har sovit bra vid 4-måndaders åldern men sen blev det bara sämre och är som värst sedan 8-månaders ålder. Han vaknar inte jätteofta, 1-3 gånger per natt, men han ska äta varje gång och kan då vara vaken upp till 2 timmar. Vi provade med att ta in honom i vår säng, men det hjälpte heller inte, han var pigg!
På dagtid brukade han sova en sväng på fm och en på em, men var vi iväg eller var det något som störde hans rutin, så hoppade han helt enkelt över hela sömnpasset.

Förra veckan bestämde vi äntligen att påbörja kuren. Första kvällen var han ledsen i ca. 70 minuter, men så sov han till 2.00 (förr brukade han redan vakna vid 23.30 och ville äta). det tog endast 30 min tills han somnade igen utan mat. Med varje natt blev det bättre. Nu har vi 6:e natten bakom oss och nattningar är inga problem. Han brukar vakna nu en gång vid 5-tiden och då räcker det att ramsa så somnar han om. Efter kl. 6 börjar han att smågnälla. Med en ramsa blir han tyst några minuter kanske, men jag känner att han inte sover riktigt den sista timmen. Eller så skriker han upp sig efter ett tag. Ska man då fortsätta till prick 7? Och hur gör man kl 7 när man ska "väcka" honom och han är ledsen i sängen? Komma in och göra honom skrattande innan man tar upp honom?

Här är schemat:
7:00 god morgon
7:15 frukost (gröt)
9:45 lite frukt
10:00-11:00 sova
12:00 lunch
14:00-15:00 sova
15:00 mellanmål
17:30 kvällsmat
19:00 välling
19:30 god natt

Problemet är att jag tydligen har missförstått sömnrytmen och trodde att det är 1 timme ett pass kan ta. (kanske var han lite svår att väcka för det?). Ska jag nu ändra detta i uppföljningsveckan? Förkorta förmiddagsluren till 45 min och förlänga eftermiddagsluren till 1,5 timmar? Men då har jag 15 min för mycket?

Nattningen på kvällen och förmiddagen funkar fint, men på eftermiddagen kan han fortfarande bli ledsen i ca. 20 minuter och då ramsar jag utanför och går in någon gång om jag känner att han verkligen inte lugnar sig med ramsan. Jag undrar bara vad det kan bero på?

Stämmer det att man inte vagnar barn över 1 längre? Är det då bäst att de alltid sover i sängen?

Låt säga att han ska sova kl. 14.00 och så tar det 20 minuter tills han somnar och han ska sova 1,5 timmar. Räknar man då kl. 14:20 + 1,5 timmar eller drar man av den tiden som redan har gått för nattningen?

Och så undrar jag ännu en sak:
Min sambo och jag tycker att det kan vara rätt mysigt att ta en fm-lur eller em-lur tillsammans med sonen tillsammans i vår säng. Ska vi aldrig mer göra detta, kommer det att störa hans rutiner eller är det ok senare när han verkligen har skapat sig bra rutiner?
Och när kan man börja träna honom att sova sina tider utanför hemmet?

Jag vet att det var många frågor och att det inte är en självklarhet att alla ska svara. Tack om någon vill ta sig tiden för detta!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Det funkar fint men jag har lite frågor/funderingar

Inlägg av SusanD »

Hej Danke och välkommen till Forumet.

Vad härligt att sonen äntligen får sova gott och så fint ni kurat.

Om han sover eller bara ligger och slumrar mellan kl. 6 och 7 på morgonkvisten spelar ingen roll. Huvudsaken är att förutsättningarna finns för att han ska kunna sova, sen får han välja själv om han gör det eller ej.

Att väcka klockan 7 och faktiskt hålla tiden är viktigt, speciellt så här i början. Är man för snabb och väcker för tidigt för att han inte ska bli ledsen leder till, oftast, till att han vaknar tidigare och tidigare och så är man inne i en ganska trist spiral som bara går åt fel håll så att säga.

Om han blir ledsen så är det ramsan och allmänna husljud som ska arbete. När det sen är det dags för väckning passar ni på när han drar efter andan, när han är tyst en liten stund och så kastar ni er in i hans rum och "väcker" med jubel och klang. Undvik att gå in när han är ledsen eller arg, då blir det så att ni "räddar" honom från sängen.
danke skrev: Här är schemat:
7:00 god morgon
7:15 frukost (gröt)
9:45 lite frukt
10:00-11:00 sova
12:00 lunch
14:00-15:00 sova
15:00 mellanmål
17:30 kvällsmat
19:00 välling
19:30 god natt

Problemet är att jag tydligen har missförstått sömnrytmen och trodde att det är 1 timme ett pass kan ta. (kanske var han lite svår att väcka för det?). Ska jag nu ändra detta i uppföljningsveckan? Förkorta förmiddagsluren till 45 min och förlänga eftermiddagsluren till 1,5 timmar? Men då har jag 15 min för mycket?
Ja du har missuppfattat de naturliga sömnperioderna som är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Det är säkerligen skälet till att han varit svårväckt, han har sovit djupsömn just då.

Ja du bör ändra schemat även om det är i uppföljningsveckan men innan du gör det funderar du på om han verkligen behöver sova två pass om dagen. Han är en stor kille nu och skulle behöva ett längre sovpass mitt på dagen, då kommer han riktigt ner i djupsömn och får den vilan han behöver. 12 tim natt och så två timmar på dagen brukar funka bra. Har man en pigg liten unge så kan 1,5 tim räcka på dagen. Alla mina har sovit 2 tim på dagen och mått riktigt gott av det.
danke skrev:Nattningen på kvällen och förmiddagen funkar fint, men på eftermiddagen kan han fortfarande bli ledsen i ca. 20 minuter och då ramsar jag utanför och går in någon gång om jag känner att han verkligen inte lugnar sig med ramsan. Jag undrar bara vad det kan bero på?
Jag tror trasslet beror på att han inte sovit tillräckligt djupt på fm-luren och därför inte är utvilad utan istället övertrött. Så jag röstar för en lång lur mitt på dagen efter en rejäl lunch.
danke skrev:Stämmer det att man inte vagnar barn över 1 längre? Är det då bäst att de alltid sover i sängen?
Nej det stämmer inte alls egentligen, fungerar du kan du vagna. De flesta barn brukar dock vara så rörliga när de blivit så stora och då fungerar buffningen bättre. Sover han gott i vagnen så låt honom fortsätta med det. Strular det så är sängen att föredra.
danke skrev:Låt säga att han ska sova kl. 14.00 och så tar det 20 minuter tills han somnar och han ska sova 1,5 timmar. Räknar man då kl. 14:20 + 1,5 timmar eller drar man av den tiden som redan har gått för nattningen?
Jag har alltid lagt mina barn 10-15 min innan sovtiden börjar för då har de somnat enligt mitt schema. Du måste räkna sovtiden från när han somnar så det gäller att ha öronen på skaft så här i början. När de är riktigt säkra sovare så tycker jag att de somnar ganska fort.
danke skrev:Min sambo och jag tycker att det kan vara rätt mysigt att ta en fm-lur eller em-lur tillsammans med sonen tillsammans i vår säng. Ska vi aldrig mer göra detta, kommer det att störa hans rutiner eller är det ok senare när han verkligen har skapat sig bra rutiner?
Och när kan man börja träna honom att sova sina tider utanför hemmet?
Självklart kan man sova en lur med ungen sin i storsängen när alla rutinerna sitter. Problemet burkar oftast vara att barnet ifråga inte alls vill sova annat än på sin vanliga plats. Här hemma har vi bara kunnat sova med barnen om de varit väldigt sjuka med hög feber, i annat fall har de alltid valt att sova i sina egna sängar. Man får gosa mer med dem när de är vakna helt enkelt, så alla få utlopp för sina gosbehov.
Sova borta kan han börja göra efter uppföljningsveckan om ni föräldrar är trygga nog att ramsa och ta hand om eventuella uppvak på bortaplan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "