3,5 veckors pojkbebis kommer inte till ro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Umalotta
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 13:33
Ort: Skellefteå

3,5 veckors pojkbebis kommer inte till ro

Inlägg av Umalotta »

Hej, skriver här för att jag försöker coacha min syster i standardmodellentänkandet då hon nyss fått en liten bebis(själv har jagen bebis på 3,5 månad samt Isak 2,5 år som kurades med goda resultat som 6 månaders). Hon har försökt att själv få tillgång till detta forum men det verkar dröja så jag skriver istället för det börjar bli bråttom för min syster som är helt färdig av sömnbrist( hon lider av sömnproblem sen flera år redan innan), hon har hela tiden gått efter det jag sagt att mat i överflöd är nyckeln för må barn att må väl och sen även sova väl och nog får han i sig mat! Från 2960 i födslovikt har han på tre veckor gått upp ett kilo! Och han har hela tiden blivit trugad och trugad , så han skriker praktiskt taget inget. Problemet är att matningarna hel tiden har dragit ut på tiden, han är trögrapad något så fruktansvärt och spyr så fort han läggs ned! Från början sov han mest på rygg och på sidan, men han har andningslarm och nu har hon börjat lägga honom på mage samt att försöka styra upp lite rutin. Men det vill sig inte. Trots att han inte kan förmås att äta mer så kommer han inte till ro trots vagning, sover ibland två timmar för att sen vilja snutta och äta tisse i 3 timmar! Och sen kanske sova bara 1 timme. Vi bor 18 mil ifrån varandra så jag vet inte exakt hur hon gör , men hon säger att hon gör som jag men att det bara fungerar ibland. Nu senaste veckan har det hela blivit värre ( i och med den egentliga födelsen misstänker jag!) men jag förstår inte vad mer jag ska föreslå för att lyckas med att börja få struktur, därför att för min egen bebis fungerar det ganska bra även om jag inte har ett spikat schema ännu så sover min egen ungefär som han ska och är nöjd och glad.min syster har fått barnaboken av mig och läst och bekantat sig med standardmodellen, men jag är rädd att hon är så trött att hon inte riktigt fått hela andemeningen klart för sig ännu. Så vad gör man nu? Bara fortsätta framhärda vaken 1,5-2 h sova 2,5-2 h tills det fungerar? Han har börjat strula vid bröstet och ta dåligt tag samt vända bort huvudet, samt börja bajsa och hicka och pyssla med allt möjligt så matningen blir störd just som han fått bra grepp. På natten är det nästan omöjligt att hålla matningen kort eftersom han alltid är trögrapad och spyr eller bajsar, samt har luft som besvärar honom och han vaknar till ordentligt. Lyckas det någon gång på under en timme så vaknar han igen efter 1-1,5 och går inte att söva om trots att mn syster försöker vagna. :( jag vill så gärna att hon ska få börja njuta av sin fina bebis men just nu är hon mest ledsen och trött och vet varken ut eller in! Har ni några tips?
Umalotta
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 13:33
Ort: Skellefteå

Re: 3,5 veckors pojkbebis kommer inte till ro

Inlägg av Umalotta »

Nu pratade jag precis med min syster och hon hade matat en stund , hon hörde att han svalde luft precis i början men ville inte avbryta eftersom han hade bra grepp å ville äta, men sen kaskadkräktes han upp i princip allt han ätit, sen slöäter han bara när hon ska fortsätta mata... Och kan håll på med det i princip hur länge som helst. Han måste rapas innan han läggs för annars kommer enorma spyor direkt, men det kan ta mer än en timme å få honom att rapa!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 3,5 veckors pojkbebis kommer inte till ro

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Såhär tänker jag. Att hålla på och äta så länge som i tre timmar är ju jättejobbigt! Särskilt om man är så pluttliten och kanske helst hade velat sova efter 1,5 eller 2 timmar. Övertröttheten blir då ett faktum och min erfarenhet är att det är då det sovs som allra sämst.

Min egen strategi är att min lilla plutt (1,5 vecka gammal) får amma i ca en halvtimme. Sen rapar vi, myser och umgås lite och byter blöja. Sen får hon äta resten ur flaska och efter det försöker jag ligga steget före och lägga vid minsta trötthetstecken om hon inte somnar av sig själv. Allt som allt tar det mellan 1 och 1,5 timme. Jag har inte tillräckligt med mjölk så jag ger ersättning, men det funkar ju att pumpa ur bröstmjölk också. Tids nog kommer han bli snabbare på att äta.

Toppentips för att rapa finns här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"