Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:En dum fråga kanske men hur gör du då när hunger/trötthet resulterar i missnöje? :roll:
Hungern försöker jag avleda genom så länge som möjligt, jag vill helst inte rucka för mycket på mattiderna. Då får hon hänga med på armen eller i bärselen ett tag. Blir hon trött "i förtid" gör jag på samma sätt eller så lägger jag tidigare eller så bjussar jag på en femminutare. Lite beroende på var vi är och vad vi gör och hur vi ligger till i schemat. Det jag ville få fram är att jag inte ser hennes missnöje som gnäll eftersom jag oftast vet varför. Och så vill jag inte få det att verka som att hon är en liten solstråle precis hela tiden, även om jag nog uppfattar det så eftersom jag vet varför hon gnäller när hon nu gör det. Äh, luddigt det blev, hoppas nån fattar i alla fall. ;)
lgh140 skrev:Efter att ha experimenterat med tiden för det tidiga nattmålet utan resultat (dvs det sovs inte längre för det) så tog jag bort påfyllningen innan jag gick och lade mig. Resultatet blev att tjejerna sov 9 h istället för 6 h. Påfyllningen verkade alltså inte spela någon roll. Spännande att se hur Sigrid reagerar när du vågar skippa påfyllningen!
Ja, jag undrar när jag ska våga mig på det. Det börjar nog närma sig, för jag tycker att det är lite si och så med aptiten på morgonen. Men det är ju så enkelt att ge mat innan jag går och lägger mig och SÅ JOBBIGT att gå upp klockan fyra i jämförelse...

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Jag tycker bara det är så skönt att se hur ni andra gör - inte luddigt alls :) Och att fastna i det bekväma är min specialitet.. ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:Efter att ha experimenterat med tiden för det tidiga nattmålet utan resultat (dvs det sovs inte längre för det) så tog jag bort påfyllningen innan jag gick och lade mig. Resultatet blev att tjejerna sov 9 h istället för 6 h. Påfyllningen verkade alltså inte spela någon roll. Spännande att se hur Sigrid reagerar när du vågar skippa påfyllningen!
Nu vet jag vad som händer när jag skippar påfyllningen. Jag var nämligen för lat igår kväll för att orka diska en flaska så jag tänkte att det var en bra dag att prova. 8) Hon vaknade kvart över sex istället för sju. Inte så illa pinkat kanske, hon sov ju från 18.45 till 06.15 utan mat. Men jag tror att jag fortsätter fylla på ett tag till ändå, allt före sju är mitt i natten för mig. :)

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Vilken tjej! Då vet du iaf :) Jag gjorde även misstaget att prova vad som hände om jag inte väckte och matade den tvilling som fortfarande sov och det gör jag inte heller om på ett tag ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Hej hopp! :heart:

Har missat dina senaste uppdateringar, men har nu läst tillbaks lite. :D Gött med en till liten tröttis!! :sleep: Det senaste schemat du skrev ner (12-1,5-2-45) är identiskt med det jag infört åt Olof idag på hans 2-månadersdag! :mrgreen:

Intressant det där du skrev om missnöje vid olika tillfällen, jag känner precis samma sak. Skönt för mamma att veta varför missnöje uppkommer och skönt för liten att slippa tillskrivas allmänt gnäll, tänker jag!

Nu borde det vara dags att ses snart! :wink: Vem av oss ska orka pallra sig till den andre? 8) Ska vi lyckas före jul? :santa:

Kram
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma skrev:Det senaste schemat du skrev ner (12-1,5-2-45) är identiskt med det jag infört åt Olof idag på hans 2-månadersdag! :mrgreen:
Jag kan ju tillägga att den här 3,5-månaderstjejen inte riktigt klarar det schemat. Idag blev det tom 12,5-1,5-2-1,5! :lol: Nåja, storasyster var redo för tremånadersschema när hon var fem månader, så vi kommer väl dit så småningom... :roll:
Irmasmamma skrev:Nu borde det vara dags att ses snart! :wink: Vem av oss ska orka pallra sig till den andre? 8) Ska vi lyckas före jul? :santa:
Jaaa! :D Jag kan försöka mig på att få in pick och pack och barn i bilen och ta mig ut till er. Fast jag vete katten om vi hinner innan jul, insåg nu när jag kollade kalendern att det bara är två veckor kvar! :shock:

Kram! :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Kan du inte, nån gång när du har tid, skriva lite om hur en dag ser ut? Nyfiken på hur andra löser vardagen :) Hur får du ihop dagarna med två barn?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:Kan du inte, nån gång när du har tid, skriva lite om hur en dag ser ut? Nyfiken på hur andra löser vardagen :) Hur får du ihop dagarna med två barn?
Självklart! :) Vi har två sorters dagar, eftersom storasyster går på förskola tre dagar i veckan.

Dagen börjar alltid vid sju. Eller kvart över, beroende på när jag lyckas masa mig ur sängen. :mrgreen: Sigrid får en flaska välling, en ny blöja och så får hon lite egentlid i babygymet. Jag tänker att det ska utvecklas till ensamlek i sängen sen när hon blir lite större. Sen tar jag upp Stella för att hon också ska få lite mammatid när hon dricker sin välling.

Är vi på väg till förskolan handlar den kommande timmen mest om att alla, inklusive jag själv, ska få på sig kläder, borsta tänderna och göra nåt åt kalufsen. Det kan ju ta sin lilla tid när man är 2,5. ;) Sigrid somnar i syskonvagnen ungefär i samma sekund som vi lämnar huset och Stella får en second breakfast sittandes bredvid. Både för att hon ska stå sig fram till lunch, såklart, men även för att hon ska ha något att göra och på så sätt tycka det är ok att sitta i vagnen. Att hon ska gå själv eller åka ståbräda la jag ner rätt snabbt, det blev bara jobbigt för alla parter när man har en tid att passa.

Ofta tar jag en liten extra promenad med Sigrid efter lämningen, så att hon får sova luren ut. Sen kommer vi hem och tar hand om disk, tvätt eller vad som nu behövs göras. Lunchen försöker jag förhala så länge som möjligt för att förebygga skarvarna. Nu för tiden äts det nästan bara puré till lunch och ibland en liten påfyllning ersättning.

När Sigrid sover långlur ligger jag på soffan, sitter vid symaskinerna eller gör nåt annat som jag vill göra ifred utan avbrott.

Efter långluren brukar Sigrid få sitt mellis och sen får hon vara med när jag förbereder middagen lite. De dagar Stella varit på förskolan vill jag inte gärna stå oförberedd, ofta är hon trött och inte på humör att hjälpa till.

Ibland somnar Sigrid på väg hem från förskolan, men jag brukar försöka hålla henne vaken så att hon får somna hemma i stillastående vagn. Stella hjälper till med den äran. :lol: När vi kommer hem myser jag och Stella i soffan lite innan kvällsruschen drar igång. Laga middag, mata Sigrid, äta middag, diska, ge Sigrid påfyllning, ev behöver något eller båda barnen bada, någon form av kvällsslurk till båda och sen hopp i säng. Det går i ett.

De dagarna båda är hemma tycker jag om att ta det lugnt och inte ha så höga krav på tillvaron. Jag brukar spara uppgifter av lagom storlek till de här dagarna, som passar bra för Stella att vara med i. Ofta bakar vi något. Eller dammsuger. Eller målar med vattenfärger. Sånt drar jag helst igång när Sigrid sover på fm eller em, för att slippa bli avbrutna. Mindre projekt, som att tömma tvättmaskinen eller hämta posten, gör vi när båda är vakna. Men det finns också gott om utrymme för Stella att bara vara, för det tror jag hon behöver efter alla intryck på förskolan. Och det är så roligt att följa med i hennes fantasi och se hur hon inkluderar Sigrid i lekarna.

Lite intressant är det att veckodagarna oftast flyter på ganska bra när jag är själv med allt. Men på helgerna, då min man är hemma, slappnar jag liksom av och det är oftast då det brakar samman på något vis. :lol:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Tack för det!! Tänk att det är så mkt svårare att få ihop allt på helgen, precis samma sak här. Rutiner var ordet... #-o ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Vad roligt att läsa om hur ni har det!! Inte helt olikt oss, dock med skillnaden att Irma är hemma alla dagar i veckan. :D

Vad skönt att höra att det är fler än jag som tycker att helgerna är svårare att få ihop!! Trodde jag höll på att bli knäpp eller nåt..... :shock: :lol:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Så kom dagen då Sigrid inte längre ville ha ersättning, ett par dagar före fyramånadersdagen. Hjälp vad skönt! Vad jag har längtat efter detta!!! Nu slipper jag dutta med flaskan, försöka undvika att truga för mycket och bära runt för att hon ska kunna äta. Matvargarna är låååångt borta! \:D/

Vi kör vidare på 12-1,5-2-45. Men ibland blir det 12-45-2,5-45 eller nåt sånt och det funkar ju också. Jag trivs så himla bra med att inte ha ett exakt schema, men ändå ha en struktur som jag lutar mig mot varje dag.

Jag har dock himla svårt att få till kvällarna på ett bra sätt, det känns som att Sigrids förråd med vakentimmar liksom tar slut ca en dryg timme in i sista vakenpasset. Vi har alltid haft en liten lur där mitt i på 5 eller 20 minuter, men den är jättesvår att få till numera. Vet inte riktigt varför. Det är kämpigt att få i kvällsslurken och att sedan försöka få en övertrött bebis att somna är aldrig kul. Tills vidare får natten börja lite tidigare.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att följa er och det är inte svårt att förstå att ni alla trivs så bra!! :D Så fantastiskt bra du sköter allt!! =D>

Tillvaron hemma hos er verkar underbar! Mycket mat får man ju också och inte minst Sigrid! :wink: Skönt att slippa hålla på med ersättning, jag håller med om att det inte behövs om hon blir mätt av annat. Har du introducerat gluten och allt som man "ska" introducera "i skydd av" ersättning/amning eller hur tänker du kring det? Vad är det för välling du ger? Har det gått bra med magen allting eller har du märkt ngt som inte funkar?

Nyfiken i en strut är jag!

Lilla luren som satt så bra i sista passet här förut har gått samma öde till mötes och nu har jag struntat i den några kvällar. Men jag har å andra sidan inte märkt någon övertrötthet hos Samuel... :? Har inga bra råd, hoppas det snart lossnar och hon orkar vara vaken längre.

Godnatt!
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Wow! Skönt och även lite modigt att du vågar tycker jag! Eller, vågar och vågar - Sigrid verkade ju sätta ner foten själv :) Angående kvällsluften så har den aldrig funkat här och vi har alltid haft lite smått övertrötta bebisar vid läggning. Senaste veckorna har vi dock börjat lägga dem i vagnen i alla fall. På med filt och snoozeshade och så vagnar vi rätt konstant i 5-10 min. Inte ofta de somnar men det blir ändå en liten paus som gör underverk för orken :thumbsup:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Ylvispylvis! :heart: Ja, vi har det fint här hemma! Men visst är det jobbigt ibland också. Det är dock inte Sigrid som står för de största utmaningarna, utan det är den trotsande storasystern. ;) En envis skarv eller en tjorvig läggning går likaom inte att jämföra på samma skala. :lol:

Jag har inte varit det minsta försiktig med nåt, kanske lite dumt, men jag har tänkt att det ju bara är att backa om något går snett. Vi satsar fullt ut på matglädje istället! :D Gluten är väl bra att introducera under amning, men jag ammar ju inte, så jag körde bara på med vanlig välling en dag. SLURP sa det och så tog flaskan slut. :shock: Än så länge har jag inte hittat nåt som inte funkar, men jag försöker hålla en bra balans mellan sånt som är stoppande och lösande.

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

lgh140! :heart: Stella satte nog ner foten ungefär samtidigt, så nu blev jag inte lika förvånad i alla fall. :)

När jag försöker lägga Sigird där mitt i kvällspasset vrålar hon för full hals och det känns inte så kul. :( Annars somnar hon oftast fint på egen hand, men ingen vagning i världen biter på henne då. Jag hoppas att det ger med sig snart, det brukar ju göra det förr eller senare. :)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"