SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Dumlekolan »

Knapra på med lite extra D-vitamin så får du lite extra energi! Och köp lite tulpaner till dej själv, du vackra människa, vad du utvecklas, vad du ger järnet, peppar andra, stöttar o ger råd, stora varma bamsekramar till dej :heart: :heart: :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Å Linda vad dina ord värmer!!

:heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Jag sitter och läser (igen) om 5-6 månadersbarnet i barnaboken och om att det är en finfin tid att låta de små charma brallorna av vänner och bekanta. Men mina små charmtroll har i ett par veckor börjat reagera på alla utom mamma, pappa och storebror med gallskrik och ledsen gråt. Med Vilhelm kom det här iom separationsfasen men SÅ kan det väl inte vara? Vad har ni andra för erfarenheter?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid är precis likadan!! Hur go och glad som helst med folk hon känner och blir tokrädd för alla andra. Vi ska åka utomlands snart, så jag var med Sigrid hos polisen för att fixa pass förra veckan. Det gick sådär när en främmande människa stod och viftade med en leksak för att få henne att titta in i kameran! Till slut fick vi till det när kvinnan ställde sig med ryggen mot... :lol:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Haha! Ja passfoton med små bebisar är verkligen inte det lättaste. Då är jag åtminstone inte ensam om att ha barn som är livrädda för "främmande" ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Vi har väntat på att tjejerna ska sova hela nätter utan uppvak varenda morgon innan vi flyttade in dem hos storebror. Idag fick jag dock ett infall och flyttade in deras spjälsängar ändå. De sover ju ändå nästan hela natten och den sista biten verkar seg.. Hur som var det en mycket stolt storebror som bad att få gå och lägga sig för en halvtimme sedan. Trots gallskrikande systrar riktigt mös han när han kröp ner under täcket. Sen låg han och pratade med sina bebisar tills de somnade, vilket skedde betydligt snabbare än vanligt. Älskade underbara barn!!! :heart: Nu återstår bara att se om han har samma goda inverkan även på morgonkvisten :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Ååååh! :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Håhåjaja! Kanske var mitt infall inte det bästa här i världen.. Är dock ganska övertygad att om jag väntade på skrikfria läggningar och tysta morgnar så skulle jag få vänta ett bra tag. För egen del är det just nu riktigt spännande - jag ramsar tre barn på en gång och det känns lite som att försöka hänga med i en svår danskoreografi, jag får verkligen hålla tungan rätt i mun ;) Storebror blir lite ledsen emellanåt och det kan jag förstå så som det låter emellanåt med två små systrar som löser av varandra från 5 och framåt. Jag är ändå rätt säker på att han snart kommer sova igenom det mesta. Han får en betryggande ramsa och lugnar sig direkt. Tjejerna tar inte emot ramsan lika fint såhär på morgonkvisten. Jag ändrade strategi när jag flyttade in dem i storebrors rum och låtsas just nu inte om att det är vargtimme utan ramsar som om det vore mitt i natten. Så mycket som de skriker vill jag inte bara avvakta utan det känns bäst att ramsa på. Nu kör jag på så tills det börjar likna underhållning - DÅ tänkte jag gå tillbaka till min gamla strategi med pangramsa. Gissar att det kommer ta sin lilla tid. Tur att jag är envis som få ;)

Nu fick ni ta del av mina resonemang såhär på morgonkvisten. Kom gärna med synpunkter eller säg till om jag är ute och cyklar. Kan inte fatta att det ska vara så svårt att sova på morgonen :?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Vilken hejdundrande attityd! =D> :thumbsup:

Här går jag och förhalar ihopflyttandet, men det känns som att det börjar bli dags att göra slag i saken när jag läser din tråd! Tack för inspirationen!

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Tack tack, härligt att jag kan inspirera! ;)

Just nu ligger jag på soffan och förundras över att jag för två år sedan låg på förlossningen med min alldeles egna lilla bebis. Kan knappt fatta att så mycket har hänt på två futtiga år! Blir allt lite blank i ögonen när jag tänker på det :heart:

Hur som helst så går det riktigt fint med ihopflyttning och tidiga morgnar. Idag försov jag mig för första gången på över ett halvår - en härlig känsla! :) syskonen väcker inte varandra och storebror verkar även ha en lugnande effekt på sina småsystrar som snabbt kommer till ro när de hör hans röst. Tjejerna somnar oftast utan ett ljud på kvällarna och förutom lite gnöl då och då på morgnarna så brukar jag knappt märka av dem på nätterna. Det är SÅ FANTASTISKT att smyga in på kvällen innan jag lägger mig och snusa på mina lugnt sovande barn. Ibland bara står jag där i rummet och lyssnar på när de andas och njuter av lugnet. För på dagarna är det fullt ös ;) :thumbsup:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Hur har ni andra det - är det knäpptyst ( iaf såpass att ni inte vaknar) på nätterna hos er? Jag känner ju lite att det inte är läge att klaga när man har tre småbarn som i princip sover tolv timmar varje natt... MEN det där gnölet på morgonkvisten försvinner liksom aldrig och jag börjar fundera på om det är jag som borde göra nåt annorlunda :-k Nästan varje morgon vaknar någon av tjejerna och skriker. Det är olika typer av skrik från dag till dag och ibland börjar det vid 6 och ibland tidigare (morgonen börjar 6:30). Ibland har de vänt sig och det räcker att gå in och vända tillbaka, ibland somnar de om med pangramsa och musik och ibland är det bara ledsen gråt som ingenting biter på... Jag hittar liksom inget mönster och kan därför inte komma på nån bra så-här-gör-jag-plan. Så tänker jag att det kanske bara hör åldern till och att det bara är att avvakta..?? Det enda jag är säker på är att jag

1. Lugnar på plats och inte tar upp förrän inom marginalkvart (i nödfall)
2. Jag inte vill ha någon ledsen gråt eller nära-hysteri-skrik, hellre buffar jag när inte högsta ljudnivån på superduperstereon kan bryta skriket.
3. Ungarna störs inte nämnvärt av att en gallskriker så länge jag låter bli att trafikera rummet efter 4-5-tiden på morgonen.

Någon som känner igen sig eller har några bra tips? Längtar efter att väcka sömndruckna barn så gott som varje morgon!

Och just det - skrik vid läggning på kvällen har vi bara vid övertrötthet men på dagarna skriks det alltid en hel del minst ett par minuter efter läggning. Finns det nåt bra knep att ta till för att slippa det?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Min vanliga strategi på morgnarna är alltså pangramsa+musik, smågnöl som en vanlig människa skulle ha sovit sig igenom ignorerar jag (jag är alltså ingen vanlig människa.. ;) ). Vissa morgnar går jag dock in när jag tycker det går överstyr och musiken inte biter. Går alltid ut så snabbt som möjligt. Och har såklart beckmörkt ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!!

:-k Du skulle höra hur det knakar här nu framför datorn...oooh, vad jag tänker :wink: . Men det enda jag är säker på är att här hemma har vi i princip varje dag sedan 12h nätterna började vaknat av väckarklockan! :mrgreen: Inser nu hur lyckliga vi är!! \:D/

MEN såklart vill jag ju att du också ska få uppleva det...hehe. :lol: Det enda jag har gjort här är ju att korta em-luren trots ganska trött kille, och så har jag märkt att det VISST går i en 4-5 skedar till när han redan har sagt stopp en gång eller två. Så jag tar ibland paus i matningen och sen prövar jag igen, vet inte om alla gör det men...kanske kan de trycka ner lite mer mat? Hur äter de och hur ser schemat ut nu (de är väl eg. för tidigt födda så jag vet inte hur du känner med em-luren men...) :?: Det är det enda jag kan komma på... För övrigt tycker jag du är GRYM och dina strategier är säkert superbra. Bara det inte blir en vana med morgontrafik. Och ni övar tillbakavändning på dagarna? Samuel verkar lite sen med det där men en morgon hade han vänt sig och skakat av sig täcket. Låg där och stirrade lite frusen men sa inte ett pip. Så vi har nog en ovanligt morgon-nöjd gosse skulle jag tro.

KRAM och hoppas fler svarar och att det löser sig snart!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Haha! Den där Samuel önskar jag att jag fick träffa, verkar vara en riktig charmknutte ;) :D

Vårt nuvarande schema glömde jag såklart:
6:30 vakna (ammas)
7:30 gröt
8:30-9:15 sova
10:30 lunch (och då klarar de sig verkligen inte längre, trots amning runt 10)
en slurk välling innan luren
11:30-13:30 sova
ammas direkt, sen ensamlek
14:30 mellis
15:30-15:50 sova
17 middag
18 välling
Absolut senast 18:30 sova, oftast 18/18:15 om det inte ska bli gallskrik

Sista luren är lite flytande. De somnar runt 16:30 och får sova tills de vaknar eller senast till 16:15. Oftast sover de 20 eller 30 min och längden på sista luren verkar inte hjälpa mot övertrötthet på kvällen men väcker jag efter 20 min blir det inte kul för någon så de får styra lite själva här.

De har iofs börjat krypa nyligen så det kanske är det som spökar? Väckarklocka har vi ju och konsekvent med pangramsa + musik har jag varit i måååånga veckor. Det är först senaste tiden jag börjat gå in och kolla läget eftersom de ibland trasslar in sig i spjälorna eller täcket och det är också den typen av skrik (typ "hjääääääääälp jag döööööööööör"-varianten) de har börjat med då och då som jag inte vill ignorera. Vända sig från rygg till mage kan de överallt utom i sängen på morgonkvisten [-(

Dessa små människor... Underbart söta men verkligen i stånd att sätta griller i huvudet :roll: ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Ylvispylvis »

lgh140 skrev:Haha! Den där Samuel önskar jag att jag fick träffa, verkar vara en riktig charmknutte ;) :D


:mrgreen: :lol: Gör't!! Skicka ett PM för framtida bruk, vettja! :wink:

Kul, vi har typ EXAKT samma schema :D och samma trassel med em-luren har vi här :? ... MEN han äter middag tidigast 17.30 och jag ammar precis innan läggning OM han vill ha, vilket varierar. Ibland äter han så sent som 18.00. Kan det vara värt att pröva senare middag? Jag känner dock igen det där med extrem hunger...det är märkligt?! Mer fett i maten? Vi har även börjat ge äggula och ibland kött och fisk osv. Och faktum är att kött står han sig mycket bättre på, det märks tydlig skillnad. Nu ligger han t.ex. här och är helnöjd trots att vi just passerat mellistid.

Aha, såg just att de brukar lägga sig redan 18 ibland...nåja, så sen middag som möjligt iaf!!

Måste göra mellis! :shock:

Kram igen!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"