Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Vad fint ni jobbar på!!
tackar :oops: :mrgreen:
Angående sista luren är det ju klassiskt att den strular. Jag undrar om vi nånsin fick till 1,5 h där på eftermiddagen faktiskt... Jag tror vi körde två kortare lurar som lgh140 föreslog, typ 45+20. Mycket husljud hjälpte här för att liten skulle somna, typ två meter från tvättmaskinen sov hon som bäst.
Tycker det är lite skumt att den strular för så många. Kommer ihåg att det var minst lika svårt med storebror och hans tredje lur. Jag tyckte nästan det var skönt när han fyllde 8 månader och jag kunde plocka bort den..

Igår körde jag mycket husljud på tredje luren och med en hel del vagning så somnade han faktiskt i vagnen (ta i trä). Såå skönt att slippa gå runt med bärselen i regn/blåsten .. Han sov rakt igenom hela luren och vaknade sen på betydligt bättre humör. Idag lade pappan honom och då hade han bara behövt skaka lite i handtaget och sedan sov han. Väldigt skönt, men vet att så fort det kommer en tillväxtperiod eller utv-fas så lär tredje luren kruxa igen. Det gäller att ha is i magen och härda igenom såna perioder :shock: 8)
Ett SM-mål måste ju inte bestå av två mattillfällen. En del kanske bara vill ha en enda gång, andra kanske vill ha fem gånger. Gör så som funkar bäst! Skulle liten råka somna skulle inte jag väcka, det känns lite avigt att väcka för att sedan somna igen tycker jag. Men det är klart att det är bra att öva på att somna själv, så sträva efter att hålla vaken!
Ahaa, det förstod aldrig jag. Ok men då kör vi vidare på 3 matningar så länge han ber om det. Det är ju en hungrig kille vi har.. :D

Ha en fin kväll!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Hejsan!

Här har vi fått lite nattrubbel. Vi kurade bort 01-målet för några veckor sedan. För 2 veckor sen blev lillen snuvig samt allmänt orolig och klängig. Vi lät honom äta när han ville 2 nätter när han var som mest täpp i näsan. Hade vi vetat vad det skulle ställa till med hade vi nog nte gjort så. Efter dessa 2 nätter var vi tillbaka på ruta 1 med nätter som såg ut så här
19 läggning
21 mininattmål (vi väcker)
01 nattmål
03 nattmål
06 frukost

Vi vill ha nätterna så här:
19 läggning
21 mninattmål (vi väcker)
04 nattmål
07 frukost

Vi har nu vagnat i 8 nätter för att få tillbaka de nätterna vi tidigare lyckats vagna-fram men det tar så tid. Rätt mycket vagning varje natt ocj han fortsätter vakna upp runt 02.. Suck
Vi börjar båda känna oss tröttna och slitna. Det känns inte skoj att han behöver vakna varje natt och det är oxå jobbgt att stå och vagna varje natt.

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Lillebror

Inlägg av videunge »

Hej :D

Inte kul när det strular. Men tyvärr så kan det ta ett tag innan liten har hämtat sig efter sjukdom. Försök hitta lugnet och känslan att det snart löser sig. För det tror jag att det gör.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Tack :heart:
Inatt vaknade han 03:30 och morgon 06:45
Det tar sig... [-o<

Om bara några dar fyller han 3 månader så dags att börja fundera på nytt schema. Återkommer om jag behöver guidning.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror

Inlägg av Ylvispylvis »

Bra jobbat!!! =D> =D> =D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Tänx :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Gokväll!
Två frågor.. Vad är rimligt antal måltider per dag för en tre-månaders?
Min bäbis äter 9 måltider på dagen, samt ett mål 21 och ett kl 04. Det låter lite mycket eller?

Tänke börja cykla till fsk, tror ni det går att få bäbis att sova förmiddagskurwn på 45 min på rygg i en cykelkärra?

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Usch hemsk natt, lillebror var snuvig och lite varm och skrek som en misslur från 19-01 :(
Han fick sova under min arm med tutte i munnen. Oh herre gud så trött jag är, ich lillebror oxå :(
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror

Inlägg av lgh140 »

Usch och fy för sjukdomar! Det är inte öronen då, om han skrek så?

Nio mål känns ju rätt mkt. Menar du då nio standardmål eller är det påfyllningar och sånt? Och hur menar du med sova i cykelvagnen? Så som säkerhetsföreskrifterna säger ska väl barnet sitta och ha hjälm men jag vet några som haft mjukliften med bebis i. Skulle man krocka eller ramla kan ju det dock vara rätt farligt..

Kram och hoppas lillebror friskar på sig snart och att ni får sova igen!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Halloj!
Usch och fy för sjukdomar! Det är inte öronen då, om han skrek så?
Ja det är jobbigt när de är så små. Storebror var aldrig sjuk innan 2-årsdagen och har nog sammanlagt varit sjuk 3 gånger på 3 1/2 år :shock: så vi är helt ovana.. Ingen av oss visste riktigt hur man skulle agera och vi hade inte ens en termometer eller barnalvedon hemma :oops: Storebror har ju aldrig behövt sånt iom sin friskhet. Ah ja idag har jag inhandlat lite alvedon så att vi klarar denna natt bättre. Kan mycket väl vara öronen, så svårt att veta, men jag har höjt huvudändan på vagnen så det kanske hjälper.
Nio mål känns ju rätt mkt. Menar du då nio standardmål eller är det påfyllningar och sånt?
Nä alltså alla delmål. Räknar dock inte med extraslurken efter rap utan det räknar jag som ett mål.

07.00 mat
08:30 mat
10:00 mat
11:00 mat
11:45 mat
14:00 mat
15:45 mat
17:30 mat
18:30 nattslurk
21:00 mininattmål
04:00 natatmål
Och hur menar du med sova i cykelvagnen? Så som säkerhetsföreskrifterna säger ska väl barnet sitta och ha hjälm men jag vet några som haft mjukliften med bebis i. Skulle man krocka eller ramla kan ju det dock vara rätt farligt..
Vi funderar på en nordic cab med en babyinsats typ som en vagga där bäbben kan sussa fastspänd fast på rygg. Han är ju en riktig magsovare så jag vete tusan hur det ska gå :?:

Kram och tack för stöttning, man blir ju som ett vrak när man är uppe hela natten
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror

Inlägg av SaraMilana »

Nat skrev: Nä alltså alla delmål. Räknar dock inte med extraslurken efter rap utan det räknar jag som ett mål.

07.00 mat
08:30 mat
10:00 mat
11:00 mat
11:45 mat
14:00 mat
15:45 mat
17:30 mat
18:30 nattslurk
21:00 mininattmål
04:00 natatmål
Alltså, hur jag än räknar och kliar mig i huvudet får jag inte ihop det? Det ska vara fyra SM-mål per dag, en kvällsslurk och så eventuella nattmål på det. På dagen kan målen ta upp till en timme för en herre i den här storleken, nattmålen brukar väl gå lite snabbare.

Jag skulle satsa på nåt i den här stilen:
07.00-08.00
10.30-11.30
14.00-15.00
17.00-18.00
18.45
Nattmål osv..

Jag kan tänka mig att cykelkärra funkar lika bra som bilstol!? Så länge det skumpar och gungar skönt tror jag att man kommer undan med det mesta!

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

Gomorgon!
Back on track igen, den värsta sjukan verkar ha lagt sig *phu*.
Alltså, hur jag än räknar och kliar mig i huvudet får jag inte ihop det? Det ska vara fyra SM-mål per dag, en kvällsslurk och så eventuella nattmål på det. På dagen kan målen ta upp till en timme för en herre i den här storleken, nattmålen brukar väl gå lite snabbare.
Förstår dig, jag fattar inte heller hur jag tänker :shock: #-o
Alltså jag förstår helt enkelt inte hur man ska tänka kring maten med spädisar. För större barn typ 5 månader och upp så vet jag precis, men av någon anledning har jag fått en blockering nu och kan inte tänka klart.

lite frågor
1. är det ok att mata flera gånger inom timmen? jag matar typ 2 gånger inom timmen men ibland råkar det bli inom 1 1/2 timme, därav ser schemat skumt ut tror jag

2. är det meningen att man matar precis när de vaknar eller precis innan de ska sova? min son blir så himla hungrig när han sover och vill ha mat direkt, och han sover sämre om han inte ätit precis innan.... suck hur löser man det?

3. jag matar oftast ett bröst vilket tar typ 20 min. Sen får han nästa bröst 1 till 1 1/2 timme senare. Fel?

Pust behöver hjälp att tänka klart känner jag :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror

Inlägg av SaraMilana »

Du får mata hur många gånger du vill inom den där timmen! :D Två omgångar är nog ganska vanligt, men en del vill ha fler och en del färre. Men säg att du ger första omgången med start kl 8. Om sedan andra omgången tar säg 10 minuter så ska den alltså påbörjas senast 8.50 för att du ska hinna med allt inom timmen! Sen behöver allt inte ske på minuten, men det är bra att hålla ihop måltiderna på detta vis så att liten är ordentligt hungrig till nästa mål!

Pyttisar med icke lindrad överlevnadsångest brukar behöva äta så fort de slår upp ögonen, men lite större personer brukar nog kunna vänta lite. Lunchen vill man ju gärna ha så nära långluren som möjligt, tex. Prova så får du se!

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

okeeej, jag tror jag förstår
Hans överlevnadsångest är stillad efter tredje luren där han inte får mat förrän en timme efter uppvak. Dock vill ha ha mat direkt efter lur 1 och 2.. kanske är på rätt väg att stilla den men vi inte riktigt är där än..

jag ska klura på det du skrev och se om jag kan få ihop ett nytt schema. Får heller inte riktigt till första luren då resan till och från fsk tar 75 min men sonen vill sova 45 min sen en vecka tillbaka. Det bästa hade ju varit 45 - 2 - 45 - 12 men på grund av restiden blir det ju svårt. En tanke är att låta honom sova 45 min och sen ta upp honom i babybjörnen och bära honom sista halvtimmen.. lite krångligt med kläder dock men nu går vi ju mot ljusare och varmare tider

bortsett från att mamman är lite trött/trög och inte får ihop ett bra mat och sov schema så är lillprinsen världens underbaraste knubbebäbis. Han sover mer eller mindre alltid som han ska på dagtid och är pigg och glad när han är vaken. Han skrattar så det riktigt bubblar och är en riktig liten charmgris. Riktigt roligt att han börjat skratta så fort han ser storebror. Det har verkligen gjort underverk för deras relation för tidigare var storebror lite trumpen för att Joar bara skrattade åt sin mor :shock: Nu skrattar han nog mer åt Einar än åt mig vilket är jätte skoj. Joar får till och med vara med i vissa lekar. Igår fick han vara en prinsessbäbis som skulle följa med i en raket (en kartong med glitter på som storebror "byggt"). Tror att min käre son har fått hela konceptet med raketer lite om bakfoten :shock: :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillebror

Inlägg av lgh140 »

❤️

Och funkar det inte så funkar det inte. Jag fick ge en slurk vid uppvak och en innan sov innan vi hade kommit upp i några större mängder riktig mat vid 4,5 mån. Så kan det va :)

Låter ju toppen med en nordiccab! Vi har precis köpt en trollkärra som funkar utmärkt lite kortare turer men hade plånboken varit tjockare hade det lätt blivit en nordiccab. Galet skönt att kunna cykla med alla tre samtidigt - allt går ju så mkt snabbare och smidigare då!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"