Utan blöja på bortaplan

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Utan blöja på bortaplan

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Efter att ha torkat kiss i tre dagar och varit nära att ge upp och ta tillbaka blöjan har Stella idag varit helt torr! Helt plötsligt trillade polletten ner bara.

:?: De här dagarna har vi hållt oss hemma för att vara nära till pottan när det är dags. Men hur gör vi när vi ska iväg nånstans? Om hon kommer på att hon behöver kissa i bilen på motorvägen, mitt under storhandlingen på Ica eller någon annan stans där det är svårt att erbjuda ett ställe att kissa på? Ska vi bära runt på pottan eller hoppas på att vi är nära en toalett när det händer? Hur har ni andra gjort precis i början?

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag har kissat precis innan vi åker. Satt på blöja i bilen, tagit med pottan så man kan stanna och kissa eller vart man nu är helt enkelt. Skit i folk som tittar är mitt råd.

Kanske kissa på toalett när man är i butiken innan man åker igen. Jobba lite förebyggande. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va roligt att blöjan åkt av. Håller med föregående talare att arbeta förebyggande. Sen har de flesta människor stor acceptans för saker som sker när småttingar är inblandade. Sonen har kissat på parkering och några pensionärer gick förbi och log och sa något i stil med "ja se man där sånt kan hända".

Jag hade inte släpat med pottan utan även introducerat toaletten. Gör det gärna hemma först. Ni kommer att behöva gå på vanliga toaletter så snart ni är bortbjudna, på stan, på COOP etc och då är det bra att det finns en vana med den så det inte blir en skräckupplevelse.

Vi körde med plastad frotté i bilen under de första 6 veckorna. Vi hade även en handduk över frottén som tog det värsta. Inget hamnade i stolen på så sätt. Vi hade alltid ett par extra kallingar och byxor liggandes i bilen om en olycka skulle vara framme.

För långresor över 2 timmar skulle jag säga blöjan på under de första kanske 2 månaderna.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av SaraMilana »

Tack ska ni ha! :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av Irmasmamma »

Här kör vi samma rejs för tillfället! :D
Har torkat kiss på golv i affärer, hemma hos folk osv... Bajs på några kompisars innergård i stan. :shock:
Vi har hållit på i snart en månad o polletten har fortf inte trillat ner... #-o Hon kissar när man sätter henne på toaletten, men tar inget initiativ själv när det är dags annars, utan allt hamnar på "fel" ställe.
Kanske jag har tagit AW för bokstavligt när jag vägrar sätta på blöja i bilen, med barnvakt m.m, har tänkt att det signalerar ett misslyckande för Irma, men intressant att höra att ni andra kört blöja ibland utan att det blivit katastrof!

Inga råd att komma med här, ni verkar ju ha kommit längre än vi om man säger så!

I bilen o vagnen kör vi plastad frotté.

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

En liten uppdatering såhär efter ganska prick två veckor utan blöja. Vi har varit nära att ge upp flertalet gånger då det av och till har varit ett steg fram och två tillbaka.

Det mesta av kisset hamnar faktiskt i pottan, så länge inte Stella har så kul så att hon inte hinner. Om hon tex är ute i trädgården och leker med nån kompis eller så. Vi hade en liten bajskris i helgen, då jag frågade om hon inte skulle sätta sig på pottan när jag såg att det var dags. Hon fick panik och bajspaniken höll i sig några dagar. Men vi lät henne vara utan "hjälp" och idag hamnade även det på rätt ställe.

Vi kör med plastad frotté och handdukar i bil och vagn, men där har vi faktiskt inte haft några olyckor. Under sovning och ensamlek är det dock blöja på.

:?: Vi har försökt introducera en toaring för att hon ska vänja sig vid vanliga toaletter, så att vi kan klara oss utan potta på bortaplan. Men den är hon jätterädd för. Några tips?
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Härligt att det funkar så bra och att ni sluppit olyckor i bilen :D
Under sovning och ensamlek är det dock blöja på.
Våga prova utan blöja även på dagsluren, vi blev förvånade när vi glömde sätta på den en dag och sängen var torr när vi väckte honom. Testade igen dagen efter och samma sak då. Sen tog vi helt enkelt bort den även då :D Även på natten har blöjan blivit mycket torrare, oftast är det inget kiss alls i den och han springer upp på toaletten så snart klockan ringer på morgonen. Blöjan får dock vara kvar på natten ytterligare några månader.
Vi har försökt introducera en toaring för att hon ska vänja sig vid vanliga toaletter, så att vi kan klara oss utan potta på bortaplan. Men den är hon jätterädd för. Några tips?
Vi hade inte det problemet men sonen har varit rädd för andra helt ofarliga saker. Det vi då gjort är att först göra honom på RIKTIGT gott humör, skrattet till toalettringen så att säga :mrgreen: sen pratat om vad vi ska göra (närma oss toalettringen), fortsätta busa, skratta, leka, sen ta lite på toalettringen, sen prova att sitta på den och slutligen sätta upp den på toaletten och sitta lite där. Självklart kan man ju muta oxå de första gången. Kanske visa roliga klipp på telefonen?

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av SaraMilana »

Nat skrev:Våga prova utan blöja även på dagsluren, vi blev förvånade när vi glömde sätta på den en dag och sängen var torr när vi väckte honom. Testade igen dagen efter och samma sak då. Sen tog vi helt enkelt bort den även då :D
Ja, oftast är ju blöjan torr efter dagsluren! Men vi avvaktar nog lite ändå, jag känner mig rätt taskig om jag inte kan ge henne förutsättningarna för att kunna hålla sig torr. Hon är ju "fast" i spjälsängen alternativt vagnen.
Vi hade inte det problemet men sonen har varit rädd för andra helt ofarliga saker. Det vi då gjort är att först göra honom på RIKTIGT gott humör, skrattet till toalettringen så att säga :mrgreen: sen pratat om vad vi ska göra (närma oss toalettringen), fortsätta busa, skratta, leka, sen ta lite på toalettringen, sen prova att sitta på den och slutligen sätta upp den på toaletten och sitta lite där. Självklart kan man ju muta oxå de första gången. Kanske visa roliga klipp på telefonen?
Bra tips, det får bli morgondagens projekt!

Tack! :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi håller också på så smått med potträning här, det är en lång process känns det som :wink: . Vi har inte ryckt blöjan än då sonen bajsar flera gånger om dagen och gärna går med det i blöjan länge.. :shock: .. och småskvätter ofta :lol: .

Vi började med toaring, men den har varit så där halvpopulär så igår inhandlades en potta som det nu kissas friskt i :D .

Först hade vi en toaring i plast som var lite ostadig och det funkade ju inte så bra då sonen verkade rädd för att trilla ner. Sen köpte vi en bumbotoaring som är mjuk och skön och stadig. Betydligt bättre. Hålet är dock i minsta laget för små nissar med snopp tycker jag :wink: . Pottan vi köpte är babybjörn och där var det jättebra plats så kanske är deras toaring bra... ja, nu babblar jag mest :D men här spelar det stor roll hur grejor fungerar. En stadig pall framför toaletten är också bra. Sen kan ju nalle och dockan också få sitta på toaletten så blir den kanske intressantare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av SaraMilana »

mamaA skrev:Vi har inte ryckt blöjan än då sonen bajsar flera gånger om dagen och gärna går med det i blöjan länge.. :shock: .. och småskvätter ofta :lol: .
Jag tror att alla blöjbarn småskvätter ofta, det tar nog ett litet tag utan blöja innan de vänjer sig vid att hålla sig. Första dagarna utan blöja skvättes det rätt friskt här, men det gick över fort.

Vi har både Babybjörn potta och toaring, googlade en del innan och många verkar tycka att deras toaring är stadig och bra.

Nalle och dockan hade egen potta ett tag, men det blev bara lekstuga av det hela, så den försvann helt plötsligt. :shock: :roll: Likadant om någon följer med som sällskap i badrummet blir det mest spring och lek. Bäst funkar det om hon får sköta sig själv därinne, sedan kommer hon nöjd ut och deklarerar att det "kom kiss!", "kom bajs!" och att någon ska komma och torka. Sen får man vara snabb att tömma pottan innan hon tar saken i egna änder, med blandat resultat. :lol:

Kram :heart:[/quote]
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Utan blöja på bortaplan

Inlägg av Nat »

halloj
Ja, oftast är ju blöjan torr efter dagsluren! Men vi avvaktar nog lite ändå, jag känner mig rätt taskig om jag inte kan ge henne förutsättningarna för att kunna hålla sig torr. Hon är ju "fast" i spjälsängen alternativt vagnen.
Ja det är ju ingen brådska direkt. Samtidigt verkar det som att när de väl slutat med blöja så kissas det mindre även när de sover. Vet dock inte exakt hur det hänger ihop :?: :?: :?:
I vilket fall så körde vi med ena gaveln på spjälis nedfälld till hälften och en pall utanför samt potta i hans rum. Han hade således allt tillgängligt om han skulle vilja. Det användes dock aldrig och nu räknar vi med att om han vaknar så går han till toaletten

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"