Byta till en lur per dag? Eller är det förtidigt?

Skriv svar
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Byta till en lur per dag? Eller är det förtidigt?

Inlägg av Majken03 »

Min tjej blev 11 månader den 18 juli, och hon sov alltid 45 min på förmiddagen och 1,5 timmar på dagen. Sen hux flux så sov hon bara 20 min på dagen. Vi provade då att minska ner förmiddagsvilan till 20 min. Och det gav resultat från första dagen typ. Då sov hon 1,5 h mitt på dagen som jag önskar. Men nu har hon svårt att somna på fm! Idag vaknade hon 7.15 så borde ju varit trött nu vid 10. La henne i vagnen som vanligt och hon har gnällt lite i 20 min!! Men till slut somnade hon.

Är det dags att ta bort fm vilan helt?? Tycker det känns tidigt? I oktober börjar hon på dagis 2 dagar i veckan och då kommer hon ju inte kunna sova på fm men det är ju flera månader kvar dit så har tänkt att fm lur ska vi ha ända tills dess.

När tog ni bort den luren? Är detta ett tecken att vi ska ta bort den? I så fall önskar jag att hon sov 2 timmar mitt på dagen men det tror jag kan va svårt.
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Byta till en lur per dag? Eller är det förtidigt?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är lite tidigt för en lur tycker jag. Kan det vara så att det är lite varmt och trångt i vagnen nu på sommaren? Det kan ju vara svårare att somna då. Har ni möjlighet att sova i säng i mörkt svalt rum istället?

I övrigt: mycket utevistelse och rörelse så att hon blir trött och en mätt mage är inte fel.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Majken03
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 15:35

Re: Byta till en lur per dag? Eller är det förtidigt?

Inlägg av Majken03 »

Tack för svar! Hon har sovit i vagnen, alla lurar fram tills för ca 2 månader sedan. Innan dess har hon skrikit så fort jag lagt henne i sängen på dagarna. Kvällarna somnar hon på 5 min i sängen. Men så helt plötsligt för 2 månader sedan provade jag att lägga henne i sängen och det har gått bra sen dess. Men nu på sommaren är vi iväg en del på dagarna och sovit borta en del nätter, och då har det gått bättre i vagnen än sängen. Nu ställer hon sig upp i sängen och är inte så intresserad av att sova. Och om hon vaknar så kan jag få henne att somna om i vagnen genom att gunga den. Men det går ju inte i sängen.

Innan fm luren är vi inte ute så ofta. Mera frukost, mys, lek inne, påklädning och sånt.
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Byta till en lur per dag? Eller är det förtidigt?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det finns vissa som går över till en lur tidigare än vanligt om man har en riktig piggis. I vanliga fall brukar det vara runt 12 månader eller lite efter. Själv hade vi två lurar till 16 månader...en riktig tröttis här :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Byta till en lur per dag? Eller är det förtidigt?

Inlägg av Tin »

Hejsan,
och vi gick till en lur vid 11-12 månader. Vi var på resa och det var stekhett och svettigt att försöka sova trots att det var inne i spjälis.

Hon slutade somna helt enkelt på morgonluren, så jag lade hennes ensamlek på samma tid som hennes lur brukade vara på. Dvs ner i spjälis med en leksak, vill man undersöka leksaken får man det, vill man ta en liten lur får man det. Det funkade, hon tog sig en liten lur ungefär var tredje dag. Sen fick jag tidigarelägga långluren såklart. Men det tog inte lång tid innan hon faktiskt bara hade en lur, då på 2 timmar. Det hade hon sedan länge, länge.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"