Vargtimmen tar kål på oss!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Laman »

Hej!

Jag har precis inlett kurandet av vår son på 13 månader. Läggningen och dagarna går hur bra som helst, men vid fyra och framåt är det kris.

Så här ser vårt schema ut:

08.00 Morgon
11.30 Lunch
12.30-14.30 Sova middag
14.30 Mellanmål
16.30 Middag
19.30 Gröt
21.00 Godnatt

Vi leker och är ute både förmiddag och kväll. På eftermiddagen sover sonen middag ute i vagnen. På kvällen lägger jag honom tillrätta, solfjäder och ramsar mig ut.

Det som är problemet är att sonen vaknar vid fyra och är jättearg. Det är ju tänkt att man som förälder inte ska springa ut ur rummet vid denna tid, men det är just så det blir! Jag går in, lägger tillrätta, solfjäder och ramsar mig ut. Sonen blir jättearg direkt, och jag ramsar då utanför dörren. Efter en stund måste jag gå in för då är han så väldigt arg och skriker. Direkt jag lagt tillrätta,och sonen lugnat sig, ramsar jag mig ut. Vid första versen svänger han sig om blixtsnabbt, och ställer sig upp i sängen.

Hjälp mig, jag blir galen på detta springande ut och in ur rummet. Hur går jag vidare? Idag var det tänkt att sonen skulle vakna vid 8, men då drog han på till 08.45. Jag känner mig så misslyckad. Inget fungerar idag.

Tack för hjälpen!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Var är du i kuren? Vilken dag? Det är lättare att hjälpa till då :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Laman »

Jag är inne på dag fem nu, men på dag två blev mattiderna lite försenade, så jag vet inte om det ställde till det också. Men ikväll blir det iaf natt 5!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av mamaA »

hej!

Ursäkta att det har dröjt, jag hoppades att någon erfaren kurare skulle svara dig men jag gör så gott jag kan :wink: .

Utdrag ur SHN- boken:

Fjärde dygnet: På natten kanske du får påminna fortfarande- den så kallade vargtimmen mellan 4 och 6 på morgonen kan vara problematisk ett tag till. Hantera den klokt. Springer du in och buffar och härjar i vargtimmen så meddelar du i handling 1) vargen står för dörren 2)morgonen har kommit. Ingetdera är ju särskilt sant. Så: Ingen trafik!

Ge en glad, saklig upplysningramsa, genast när han vaknar i vargtimmen, om och när han gör det, och innan han hinner börja skrika. Tig sedan. Gör andra ljud i huset eller bara gå och lägg dig. Mozart eller Strauss kan gott stå dig bi (musik utan sång).

Alltså: Du får inte gå in i rummet.
Upplysningramsa
Ev husljud eller klassisk musik

Budskapet du vill förmedla är att på natten sover man och det gör du inte om du går in i rummet. Det är jättejobbigt att inte få gå in men det blir bara värre om du går in, underskatta inte husljud och klassisk musik, då hör han något annat än sig själv och samtidigt att ni håller vakt och han kan sova. Det lär ta några nätter men sen lär han sig vad som gäller och lär sig somna om själv.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Manfred10 »


Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Laman »

Hej!

Vargtimmen fungerade fint senaste natt! :D Jag ramsade en gång vid fyra, och sedan sov sonen som en stock till 07.40. Då vaknade han däremot med en hög gråt. Jag gick in, lugnade honom innan jag tog upp honom. Hoppas det var rätt.

Problemet är att jag varit lite konfunderad. 1)Dels står det att jag ska skynda mig innan sonen hinner börja skrika, 2) och dels står det att jag ska avvakta utanför dörren?
3)Jag är också osäker hur länge jag ska stå vid sängen vid läggdags innan jag går ut med ramsan? Som det är nu står jag åtminstone fem minuter, för annars snurrar sonen runt och börjar skrika, då jag börjar ramsa.

Sonen blir alltid jättearg då jag ska lägga honom. Vi behöver bara komma in i det kolsvarta rummet, så börjar han gråta. Idag lade jag ner honom, och solfjäder. Då blev han snabbt lugn. :D
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Manfred10 »

Vi lägger i halvmörkt rum, busar hela vägen ner i sängen, kort solfjäder, 5 sek och ut med ramsan. Om du står i 5 minuter undrar nog sonen vad du håller på med. :wink: 8) en lång solfjäder ger man bara i början av kuren 1-2 natten för att lugna och sen bara vid KRIS när barnet behöver hjälpas till
sömn.
Du ska ge en snabb ramsa, men den ger du ju UTANFÖR rummet. Vargtimmen är undantagen avvaktandet. Du ska skynda dig av den anledningen att liten inte ska hinna vakna till ordentligt utan bli påmind. Hallå där, det är natt än!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Laman »

Hej, igen!

Vargtimmen funkar fint, men nu är det för tidig morgon som stör oss. Finns det inga andra trick än att spela Mozart eller göra husljud? Lillkillen skriker som besatt på morgonen, och för att försöka överrösta honom så krävs mycket Mozart. Då vaknar dessutom resten av familjen. :roll:
Jag är också lite fundersam kring detta att sätta i öronproppar, och somna om då lillkillen vaknat för tidigt. Då skriker han ju sig till sömns? :?:

Tack på förhand!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Manfred10 »

Hur är mörkläggningen?
När jag tittar på ert schema tycker jag att natten är aningen kort. Läggning 20.00 tror jag skulle ha positiv påverkan på hela natten och morgonen.

Hur tidig är morgonen? Min erfarenhet är att pangramsa på direkten funkar bäst. Och sen störa så lite som möjligt. För mycket gastande och en liten som fastnar där får en lång solfjäder av mig till sömn. Men inte om klockan är 6.30.

Hur ser dagens matintag ut? Klockslag och mängd? :mrgreen:

Min mellankille är dryga 2 år han har 12 h natt och 1, 5 h sömn dagtid, har precis dragit ner från 2 h lunchlur. Din kille fixar nog utan problem 12 h natt och 2 h lunchlur.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Laman
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 13:23

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Laman »

Hej!

Jag har köpt mörka lakan som jag har hängt för fönstren, så rummet är kolsvart. Inledningsvis hade vi tänkt att natten skulle bestå av 11 timmar, och mer sömn dagtid. Nu somnar lillkillen vid nio, och kämpar ändå med dagsluren på två timmar. Ikväll lade vi faktiskt honom redan vid åtta!

När vi lagt honom vid nio, vaknar han oftast 06.30 eller ännu tidigare. Han är alltid jättearg och svår att hålla ner i sängen. Han ska ställa sig upp direkt. Ramsandet har gjort honom ännu argare, men imorse var jag blixtsnabb upp ur sängen och gav honom solfjäder. Då såg han till 07.20. :wink:

Lillen dricker välling då han vaknar, 200ml. Gröt vid åtta; en tallrik med havregrynsgröt och mjölk. Lunch vid elva, och den går sämre. Han är oerhört kinkig med maten. Kokt potatis och kokt köttfärs äter han, typ. Mängden ungefär en halv vanlig barntallrik. Mellanmål gillar han inte heller, men jag försöker få i honom lite frukt då han vaknat. Kvällsmat vid fyra. Gröt vid sju. Så har vi det!:)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Vargtimmen tar kål på oss!

Inlägg av Manfred10 »

Ok. Testat att skjuta fram lunchen närmare luren så att han hinner bli hungrigare efter gröten? Jag brukar blanda i mosad banan i en del mat för att få till en mer ätvänlig konsistens och en sötare smak.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "