SM från början med lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Vi fick en underbar liten lillasyster i början av juni, till storasyster Stella 2år som är AW barn. Nu ville vi såklart göra rätt från början och körde igång med SM så fort vi kom hem.
Allt har funkat super bra och lillasyster fattade galoppen genast!
Så här ser vårt dygn ut just nu (vid 5 veckor)
6.30-8.00 Mysamning i mamma och pappas säng (ofta sover vi båda)
8.00 Glad morgon! Vaken 1,5tim
9.30-11.30 Sover i sin vagn
11.30-13.00 Vaken 1,5tim
13.00-15.00 Sover 2tim
15.00-17.00 Vaken 2tim
17.00-19.00 Sover 2tim
19.00-21.00 Vaken
21.00 God natt ( i egen säng ) somnar oftast själv efter mycket mat, buffar ibland lite till ro.
Vaknar mellan 24.00 - 01.00 varpå hon äter i ca 30min och somnar om.
Vaknar andra gången mellan 03.30 och 04. somnar ofta själv men många gånger får jag också buffa lite.
Sista gången hon vaknar mellan 5.30 och 7.00 orkar jag inte stiga upp och värma flaska så då brukar jag ta henne i vår säng fram till kl 8.

Jag skulle gärna börja ha lite längre natt och alltså bli av med det första uppvaket. undrar om jag ska buffa över det i hennes spjälsäng var hon brukar sova på nätterna eller om jag ska flytta henne i vagn...? Ska jag buffa/vagna fram till 04 eller bara tills hon somnar första gången och ge mat vid nästa uppvak?

ha en fin sommar alla!
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej och grattis till lillasyster!

Min son tyckte också att det var praktiskt att äta var fjärde timme på natten, men det tyckte ju inte jag direkt :wink: . Jag gjorde dock inte mycket åt det förrän han var 2 månader då jag började buffa bort uppvaken. Det går utmärkt att buffa i säng, jag har aldrig vagnat utan tycker att buffningen funkat superbra men det är en smaksak.

Du kan börja nu om du vill men hon är alldeled för liten för att vänta med mat till 04.00 tycker jag. Jag hade satsat på 6 timmars sammanhängande sömn så kommer du ner i två nattmål totalt. Jag vill varna lite för att fortsätta allt för länge att lyfta över till er framåt morgonen. Det är mysigt men blir lätt en dålig vana som kan smitta av sig på resten av natten nu när hon blir lite större.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Hej och tack för svar senast :heart:
Nya frågor och funderingar:

lillasyster är nu 6 veckor och vi har rätt så starka tider (schemat ovan) och rutiner redan men inte direkt något spikat schema. Hon har nu den senaste veckan haft lite svårare att komma till ro och vaknar mycket i början av luuren och i skarvarna, vilket leder till att hon sover över "utsatt" tid. Ska jag då väcka henne efter 2-2,5tim fast första timmen varit orolig eller ska jag låta henne sova tills hon vaknar själv?

På kvällarna har också insomningen blivit besvärligare och jag får buffa länge och många ggr, vissa kvällar tar jag upp henne och ger henne (trugar i henne) ÄNNU mera mat och lägger sen för att buffa igen, varpå hon oftast somnar ganska fort.

Jag skulle gärna börja slippa den första uppvakningen vid 00-01 tiden och funderar på att börja buffa bort den, men jag är lite orolig över att det kommer att störa storasysters nattsömn.. Hon visar inga tecken på att börja sova över den själv heller..

tacksam för svar, kram!
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är hon verkligen proppmätt när hon läggs inför lurarna? Det kommer en ökningsperiod runt 7-8 veckor så det kan ju vara sådant som spökar :? .

Om du känner att det fungerar att låta henne sova längre så går det att göra så men eftersom du säger att hon har svårare med insomningen på kvällen så hade jag väckt 4 timmar efter senaste matmålets början, ev plus en marginalkvart. det är ju viktigt att hon hinner få i sig alla måltider också annars blir sömnen sämre. Prova att mörklägg även vid dagslurarna, jag upplevde att min son sov bättre då när han blev 6-8 veckor. Innan dess sov han i fullt dagsljus.

Jag hade avvaktat att plocka bort nattmålet tills ni löst den här fnurran men bara för att hon inte har tendenser att sova över själv så betyder inte det att det blir svårt att göra bara för det. Vissa bebisar tycker helt enkelt om att ha samma matintervall både natt och dag..det är ju inte lika kul för mammorna bara :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Hej!
Jag tror nog hon är proppmätt, vi trugar oftast i henne så mycket de går. Jag ammar och ger flaska, hon får äta ur båda brösten genast hon vaknar från en lur och fortsätter genast med flaska som hon äter ca 90ml ur varpå vi pausar med rap,skötning och umgänge, sen äter hon ca 60ml till ur flaska innan hon tar nästa lur. Plus att hon ökat ett helt kg i vikt under en månads tid :lol: Ibland (oftast på kvällarna) kan det dock vara ganska kämppigt att få henne att ta flaskan, speciellt efter att hon redan ätit lite. Men oftast tar hon den antingen genom att man går runt samtidigt som man matar eller också håller ett "ömt järngrepp".

Idag har vi dock haft en bättre dag och lurarna har suttit perfekt. :)

Jag undrar om det är för tidigt att börja etablera schema?
Detta är vad jag tänkt mig: (kom gärna med förslag)
8-9.30 Mat (1,5h)
9.30-12.00 Sova (2,5)
12-13.30 Mat (1,5)
13.30-15.30 Sova (2)
16.00-18.00 Mat (2)
18.00-20.00 Sova (2)
20.00-22.00 Mat (2)
22.00 Sova Natt (6)
4.00-4.30 natt mat (½)
4.30-8 Sova (3,5)
Detta är ganska nära på exakt hur vi hållit på nu de senaste veckorna och det har satt sig bra med högst halv timmes marginal.
Det är egentligen uppvaket mellan 00-01 som jag här lämnat bort. Hoppas på att det så småningom faller bort och annars börja buffa bort det senast vid två mån.

Kram!
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av mamaA »

hej!

man brukar inte spika schema förrän vid 2 månader utan sträva efter 2-2 rytmen innan. Många små orkar dock inte vara vaken mer än 1,5 timme och då blir kanske sovstunden lite längre. det är bra att tänka i fyra timmars intervaller tycker jag. Den rytm ni har verkar ju fungera utmärkt så kör på på den. När hon närmar sig 2 månader lär det bli dags att lägga tidigare, typ 20.00 max 21.00.

Efter som hon verkar äta så bra så buffa du bort första uppvaket om du känner för det. Hon äter bra mycket mer än min son gjorde och med honom var det inga problem.

Ett kilo på en månad - kom igen om hon har dubblat sin födelsevikt på 2 månader :wink: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Tack för snabba svar :heart: härligt att kunna ventilera sina funderingar med andra "liksinnade" :)

Läste en annan tråd var någon med samma tankar också fått rådet om tidigare läggning till natten.
Så nu har jag från igår lagt lillasyster redan kl 20.00, så vaknar hon eller jag väcker mellan 22-23 för påfyllning. Förra natten vaknade hon då första gången 2.20 som gick enkelt att buffa över och hon sov vidare till halv fyra då hon fick mat igen och fortsatte sedan sova till kl 6, här vet jag att jag borde stiga upp med henne och göra morgon men av trötthet lyfter jag henne i vår säng var hon snällt myser till halv 8.
Undrar om natten blir för lång ifall jag gör morgon först 7-8 tiden?
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Grattis till lillasyster! :heart:

Här "tjuvspikade" vi ett schema vid 6-7 veckor för att jag verkligen behövde nåt att hålla mig till kände jag, jag kunde inte alls läsa av vad liten ville ha för rytm överhuvudtaget #-o :shock: Och det funkade bra för oss!

Tänker att 20-08 natt blir lite väl långt för en sån här liten plutt. Visst, om hon sover självmant så länge, men inte annars tänker jag. Och om hon kan tänka sig att mysa i 1,5 timme ( :shock: !?) så kanske det inte är nån större fara på taket? :wink: 8)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Med att mysa menade jag då att hon ligger i vår säng och ammar-dåsar-sover.

Nu har lillasyster hunnit bli 2 månader och hennes rutiner har utkristaliserat sig bra trots att vi inte hållit några exakta tider. Jag tycker att det är svårt att bestämma ett schema. Speciellt nätterna blir flummiga när jag inte kan komma fram till hur länge hon ska sova och med hur många matpauser... Känner att jag nu vill ha något spikat att följa :)

De senaste veckorna har vi tagit god natt kl 20.00 och det har funkat jätte bra! I början vaknade hon då kring 23.00 varpå hon fick mat, då vaknade hon ofta ändå runt 02 men det vagnade jag då över med gott samvete i och med att hon ätit redan en gång och hon sov oftast snällt vidare till 04 då hon vaknade och fick mat igen och sov sedan vidare tills vi tar morgon allt mellan 07-08. Den senaste veckan har hon dock börjat sova över det första nattmålet kl 23 och vaknar igen kring 01 och 04, dessa tider har hon nu fått mat, fast det var dessa tider jag först försökte slippa.. Enligt AW ska ju en två månaders klara sig 8-9 timmar utan mat så kanske jag helt enkelt borde vagna hennes uppvak nu ända fram till 04?

På dagarna sover hon mellan: 9-11, 13-15 och 17-18, ungefär.. med halv timmes marginaler beroende på när vi tagit morgon.

Hon orkar gott numera vänta lite på maten , i en halv timme sitter hon gärna i sittern eller i någon famn och vaknar och följer med innan hon är klar att börja äta.

Jag tar gärna emot schema förslag :)
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Ett klassiskt två månaders är ju 11-1,5-2-1,5, så om hon orkar vara vaken två timmar i stöten skulle jag satsa på det, orkar hon inte får man ju lägga in mer sovtid, antingen längre lurar eller kanske 4 st per dag :)

Om hon får i sig tillräckligt på dagen kan du ju vagna över första målet, men du kan ju vänta tills hon gör det själv oxå, måna gör det :) så gör som du känner :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Vad bra det verkar gå för er =D> . Skönt för lilla dottern med en förberedd mamma som ser till att bevaka hennes intressen :D .

Har du sett den här lathunden med schemainspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416 ?

Om du tycker att du vill ta tag i nätterna och få till längre sammanhängande sömn (ca 8 tim) så tycker jag att du ska satsa på det och vagna bort det där uppvaket vid 01. Mata på ytterligare lite extra dagarna innan för att hålla eventuella hungervargar borta. Min tvåa fick jag vagna bort nattmålen, trean sov över målen själv. Det är olika.

Du får gärna infoga en signatur som hamnar nederst vid dina inlägg. Det underlättar för oss som läser och hjälper att snabbt kunna se hur gamla dina barn är. Du fixar en signatur genom att gå in under Kontrollpanel när du är inloggad. Sen Profil - Ändra signatur. Tack på förhand! :D

:heart: Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Tack för era svar :heart:

Har nu infört ett schema på 11-1,5-2-1,5, det var i princip ganska lika som vi kört tidigare så inga stora förändringar där förutom att noggrannare passa tiderna och väcka vid behov (oftast första luren) Men redan förra natten sov hon självmant från kl 20.00 ända till 2.30 utan uppvak =D>

Liten fråga angående maten; tills nu har jag alltid börjat med att amma ur båda brösten och genast fortsatt med en flaska med så mycket hon orkar och efter skötning och umgänge har jag trugat och kämpat i henne lite till ur flaskan ,men är det alltså den trugningen som jag nu borde lämna bort? Om hon ska äta innom en timme vill säga?
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Härligt att det ser ut att gå så bra för er! =D>

Angående maten skulle jag prioritera att liten blev helt mätt framför att hålla stenhårt på mattiderna. Sikta på en timme, de blir ju snabbare och snabbare på att äta, så snart kanske det räcker för att hon ska bli mätt.

:heart:
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Hej hej

joo här har det verkligen börjat gå super. Lurarna verkar ha satt sig och om nätterna äter hon numera endast en gång allt mellan 01 och 05 , tror hon lite söker den rätta tiden där än :)
Vi bytte till en större tutt i flaskan så nu går också ätandet bättre, även om det fortfarande ibland drar ut på tiden.. Men som du sa så satsar jag på att hon ska bli verkligt mätt.

Dess värre undrar jag om jag inte håller på att fastna i nån form av vagningsträsk :? Hon skarvar inte så mycket längre (tack vare mera mat) men själva insomningen har blivit svårare och den innebär ofta mycket skrik och vagning många gånger om och om, speciellt den sista till natten men även ibland till dags lurarna.. Inget huvudlöst dock, idag tog det upp till 15min. Det är väl inte så farligt men jag tycker att hon ändå klarade att somna själv bättre här förr.. #-o
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Ja, vagningsträsket är lätt att hamna i (been there, done that), i all välmening hjälper man till lite för mycket. För att få rätsida på det hela är det bara att backa undan. Se till att tiden du vagnar är kortare än tiden du inte vagnar. Räkna under tiden du vagnar och sedan börjar du inte vagna igen förrän du räknat lika långt och lite till. Och underskatta inte vikten av husljud, det kan vara minst lika betryggande som att vagna.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"