Sovit bra länge - nu livrädd

Skriv svar
sarak
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 16:13

Sovit bra länge - nu livrädd

Inlägg av sarak »

Hej, min kille på snart 13 månader har (med hjälp av shn-kuren) somnat utan problem och sovit 12-timmarsnätter i flera månader. Nu har han plötsligt blivit livrädd för någonting när han ska somna samt vaknat en gång per natt, gallskrikit och varit så rädd så han skakar.

Efter att ha ramsat i över två timmar varje gång har vi till slut tagit upp honom. Väl uppe i famnen fortsätter han att gallskrika ett bra tag för att sedan lugna ner sig sakta. Eftersom han aldrig sovit i vår säng så är det ingen alternativ sovplats för honom. Han blev bara förvirrad när vi tog in honom där. Det enda sättet att få honom att somna om har varit att hans pappa lagt sig på golvet bredvid hans spjälsäng med honom på magen. Då somnade han direkt.

Vi är vana vid att han skriker och att man motar det med ramsa, men det här är inget vanligt skrik...

Vad har hänt? Hjälp!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ni är "vana vid att han skriker", skriver du, men det ska man inte vara. Inte med ett kurat litet barn som gillar att sova och känner sig totalt fredad för vargen :wink:

Att lugna ett litet barn i sängen är alltså att utrota vargen och så långt kom ni tydligen aldrig riktigt. Några små vargungar blev kvar. Riktigt trygg i att ni höll dem stången, långt borta från honom, blev han aldrig.

Och nu fick han en stor läskig farlig varg i sängen :evil: :!: Gud vet var den kom ifrån, men ni lyckades bekräfta :cry: att den verkligen var där :cry: :cry: genom att 1. rädda honom från farliga sängen "varje gång", 2. lära honom att utan pappas fysiska beskydd kommer vargen verkligen och tar honom (vilket ju inte ens är sant).

Det är inte snällt mot honom. Det är faktiskt att luras :shock:

Tanken med att lugna barnet i sängen, som är Sova hela nattens grundprincip, är att man ska lugna barnet där det ligger. Inte oroa ytterligare. Inte släppa in fler vargar :!: Utan ta ut dem som finns där.

Och det gör man inte heller genom att ramsa i två timmar. Man måste lära sig begripa att man stör med sina egna vargar :!: :!:

Så det blir bakläxa här :evil: Läs på, jag ber, läs på och läs på igen, bägge två, tills ni verkligen förstår, och handla sedan därefter :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sarak
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 16:13

Inlägg av sarak »

Tack Anna för ditt svar! Det är nog som du säger att vargen inte blev helt bortjagad . Jag har läst Sova hela natten-boken minst 50 ggr, men min sambo har efter mycket tjat bara läst valda delar så förmodligen har vi inte varit konsekventa. Nu har han lovat att läsa hela boken! :) (som tyvärr är utlånad just nu).

Vi nattade igår utan att jag hunnit läsa ditt svar. Precis som kvällen innan var han superglad ända ner i sängen och då plötsligt blev han jätterädd och ledsen igen. Efter att ha läst på forumet och peppat mig lite så var jag så lugn, saklig och bestämd som det bara går när jag sa gonatt, ramsade och gick ut. Katastrofledsen… Det jag menade med att ”vi är vana vid att han skriker” är att man har en kommunikation med honom men i det här fallet så är det bara ett konstant gallskrik och ingen ramsa ”tränger igenom”. Jag provade även att solfjädra och buffa men han är för stark för att det ska vara möjligt. Jag fortsatte att ramsa bestämt och utan oro i rösten, gick in två gånger och la ner honom på mage för att sedan ramsa ut igen. Ingenting hjälpte. När han gallskrikigt i 30 minuter kräktes han ganska mycket av allt skrikande :( och då gav jag upp och min sambo gick in och solfjädrade tills han var avslappnad (men vaken), han ramsade, gick ut och så somnade lilla sonen äntligen. Han vaknade till ett par gånger i natt men somnade om själv utom vid ett tillfälle då jag hörde att han var så vaken att han stod upp. Då gick jag in och bara bestämt la honom ner, ramsade ut och han somnar. Efter det sov han till prick 07.30 som vanligt (läggning 19.30).

Idag åker vi till bekanta och måste sova borta över natten. Det brukar normalt inte vara några problem alls. Vi får se hur det går i natt. Jag känner dock att vi har vänt på den negativa trenden.

Du säger att man inte ska ramsa i två timmar. När buffning och solfjädring inte hjälper, vad ska vi göra då?

Tack för ditt engagemang :D !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Din trafik är störande och gör honom (ännu mer) olycklig. När det "inte hjälper" med allt du "försöker" visar du bara att du inte vet vad du gör. Man kan inte skylla på att barnet är för starkt :!: Det är dessväre du som har alldeles fel teknik, dvs en som förvirrar och oroar kolossalt i stället för lugnar.

Jag har fortfarande mest förslaget att du läser på bättre; det mesta du behöver finns också här på forumet, i introduktionerna till kuren.

Förslag nummer två är att sambon, som verkar både sakligare och effektivare i sitt tveklösa lugnande, tar nätterna nu och fullbordar kuren, medan du håller dig (och dina osäkra vargar) borta. Sedan kan du komma igen och skörda frukterna :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sarak
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 16:13

Inlägg av sarak »

Nu har det gått två nätter varav en var sova borta. Det gick mycket bättre. Visst var han lite ledsen precis när vi la ner honom men lyssnade på ramsorna och blev helt avslappnad av solfjädern. Somnade på 10 minuter och sov hela natten.

Ungefär likadant i går kväll när Wilmers pappa nattade honom. Liten ledsen när han la ner honom men efter lite ramsor somnade han inom 10 minuter. I natt vaknade han dock två gånger utan att somna om själv. Vet inte hur vaken han är men han står upp och skriker/gnäller. Det är bara att gå in och lägga honom ner så somnar han om. Är det ändå dumt att gå in i stället för att ramsa? Får för mig att han vaknar till mycket mer om man börjar ramsa.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är dumt, dvs det kommer att bli mer och mer. För varje trafikerande tar ni udden av ramsan. Han protesterar mot den för att han väntar in er. Enda sättet att bryta den "ovanan" - som ni lärt honom ska till - är att verkligen låta ramsan ta över. Och den ska ha sista ordet. Oavsett vad du får för dig. Den ska vara betryggande, så gör den det och visa

:arrow: lite mer tålamod
:arrow: lite mer förtroende för lilla barnet!

Och även ramsan ska ransoneras. Han vet vad som gäller nu; det behöver egentligen bara bekräftas. Ramsa x4 eller möjligen, någon gång, x6, och sluta sedan störa. Andra ljud i huset, gärna musik för honom :!:

Nattningen, själva läggningen, ska inte ta mer än 2 minuter. Det är utanför rummet allt det andra ska försiggå. Ni missar väl inte skrattet-till-go'nattet, som ALDRIG får hoppas över :?:

Lägg barnet, stadigt glatt, tryck till en anings aning (behöver/ska inte alls vara solfjäder i stor stil) och börja ramsa direkt, på (bortvänd) utgång och utanför och på väg bort.

Gå sedan alltså inte in under natten någon enda gång - annat än för att möjligen lägga rätt och kolla läget, men då när han sovit i tio minuter (inte tjugo). Han är stor nog att lägga sig ner själv. Så gör inte det åt honom - behövs ej :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sarak
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 30 maj 2005, 16:13

Inlägg av sarak »

Tänkte bara säga att lilla Wilmer nu sover som en prins igen. Somnar utan ett pip och sover 12 timmar. Vaknar han till på natten somnar han om själv. Tack för hjälpen :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad roligt att höra - bra gjort för barnet och övriga familjen :sleep: !
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"