TVILLINGAR - TIPS!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Vill bara aktualisera denna tråd lite.

Alla tips som jag kan få är guld värt.

Petra hur går det för dig, du kan väl berätta för oss? Jag själv funderar en del på just amningen. Det gick så bra med Karl och vill ju gärna att det ska fungera nu med. Jag tror inte att jag fixar att amma om det inte fungerar att köra båda samtidigt. Om man ska köra separat så får man ju inte göra annat. Eller så får de köra amning och flaska.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lottao
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 09:02
Ort: vallentuna

Hjälp!!!

Inlägg av lottao »

Vad underbart att äntligen hitta ett forum för tvillingföräldrar. Jag har känt mig så ensam. Jag har 2 killar, nu 6 månader. Jag är så trött....jag lyckas inte med någon metod och jag känner mig helt värdelös, de äter på natten för de väcker varandra och jag vet då inte hur jag ska få dem att somna om utan mat. medan jag buffar den ena vaknar den andra och sedan är kaoset i full gång.de somnar ganska lätt själva i varsin säng ca 19 men sedan sätter det igång, ibland redan vid 23. Många nätter är jag vaken 1 gång i timmen. Jag har ständigt dåligt samvete för det känns som om jag inte njuter av killarna och busar med dem som de behöver för jag är helt slut. Snälla någon, ge mig något tips hur jag kommer ur denna mardrömmen.
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Kära lottao

Välkommen och grattis till dina små killar!
Klart vi ska försöka hjälpa dig! Jag undrar; har du läst på om shn-kuren ordentligt? Har du boken?
Gå gärna in på "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år" så kan du få bra hjälp. Min man sign. dubbelpappa har gått kurs hos Anna och är tvillingpappa, han stödjer dig gärna, och många andra hjälper dig gärna också. Men det är viktigt att du är påläst.

Du ska inte ha dåligt samvete, gör en kraftansträngning, ta tag i det och ge familjen bra nätter så kommer du och killarna få sova och ni alla kommer orka busa och njuta!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Hej Lottao :D

Du ska se att när du läst på allt kuren har att erbjuda och samlat kraft så kommer allt lösa sig :D

Jag vet allt för väl hur det är att vara trött intill medvetslöshet och dessutom har jag idag två underbara tvillingtjejer som snart fyller 6 mån :D

Med min äldsta tjej, snart 3 år, lyckades jag inte inhämta informationen förrän hon var 10 månader och då var jag såååå trött 8)
Jag tog tag i situationen och lärde henne sova gott på nätterna - nu sover allt tjejer så bra hela nätterna :D

Ta första tillfället att börja läsa och läs tills du fått grepp om kuren :!:

Jag lovar att när ni fått killarna att sova hela nätterna och ni oxo kommer livet att bli underbart :D

Lycka till!
Hör av dig igen om du undrar något :D
Kramar
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Petra :wink: :D Tack, alla :lol:

:D Välkommen är du, Lottao :lol: :lol: :lol: :lol: (en glad skrattare för varje liten älskling och två lika glada för er ömma - som ni alla blir snart :wink: ) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lottao
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 09:02
Ort: vallentuna

hej igen

Inlägg av lottao »

I går kväll somnade killarna själva klockan 19 på 5 minuter efter att ha ätit ordentligt. Perfekt tänkte jag nu kommer de sova länge...nej 23 vaknade bägge och gallskrek båda två, när jag buffade den ena så att han somnade hann den andra precis vakna, så höll vi på en timme sen gav jag upp och gav dem flaska då somnade de båda två på en sekund, jag kan inte stå emot att ge dem mat för jag vill så gärna sova, men jag vet ju att jag gör fel. men hur ska jag orka...samma procedur upprepades klockan 3. varje kväll bävar jag för hur natten ska bli. jag är hela tiden så stressad för att väcka storasyster och det gör ju inte saken bättre. Förlåt för lång text, men skönt att skriva av sig lite.

Lotta

2 killar 7 månader
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Lotta.

Är du ensam på nätterna? Jag hoppas verkligen ngn kan svara och hjälpa dig.

Våra tjejer är 3 mån så vi vagnar dem, förstår inte hur man klarar att buffa två samtidigt, på 7 månader.
Vad händer om storasyster vaknar?

Hade samma oro, med lillkillen på 2½. Men tjejerna på forumet lugnade mig.

Vill bara skicka en bamsekram och hoppas att ngn kan komma med bra svar till dig. Det är bara att fortsätta, resultat kommer. Du skulle inte kunna få hjälp av ngn om du är själv och gör detta?

kram Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Inlägg av Kson »

Hej!

Vi har tvillingpojkar som är 6 månader. Fram till 2 månaders ålder matade vi dem var tredje till var fjärde timme dygnet om. (Både amning och ersättning).Detta p g a att den ene pojken var mkt liten vid födseln och behövde väldigt mkt mat men inte orkade så mycket åt gången. Vid två månaders ålder hade bägge ökat bra i vikt så vi tyckte att de inte behövde väckas på nätterna. De fick dock mat om de vaknade och det var 1 till 2 ggr per natt. När de var knappt 3 månader hörde vi talas om Barnaboken och började läsa. Vi längtade så klart efter att få sova längre nätter och började införa ett schema enligt standardmodellen. Vi hade då inte hört talas om SHN-kuren. Efter många nätter och dagar av vagnande och tålamod omväxlande med frustration började de sova minst 6 upp till 9 timmar i sträck på nätterna. Inte alla nätter men tillräckligt många för att kämpa vidare på detta spår. Jag ska erkänna att jag många gånger har tvivlat på att vi gör rätt, men min man har som tur är varit desto mer övertygad och det är jag glad för idag! Med tiden har vi fått ganska bra rutiner och det är så skönt. Nu vagnar vi inte utan solfjädrar mest och ene pojken behöver buffas lite ibland. Vi har tyvärr inte lyckats så bra med att ramsa. Vissa perioder blir det bakslag och allt blir jobbigt, men det är bara att ha tålamod och minnas hur bra det kan fungera och försöka komma tillbaks på spåret. Alternativet skulle vara totalt kaos och ingen ork att njuta av de undarbara barnen. De sover nu 19.30 till 06.30, på dagen tre lurar om 1,5 timmar. Just nu funderar vi på hur vi ska ändra schemat när de blir 7 månader och behöver sova något mindre.

Lotta! Jag tror att ni säkert skulle ha bäst nytta av en kur, även om inte vi har gjort det. Om ni inte vill kura, så inför i alla fall schema enligt standardmodellen. Det är bättre än ingen ordning alls. Hoppas att du orkar samla den kraften!

Kram Åsa

PS. Oj så långt och rörigt. Hoppas att någon har nytta av det ändå!
/Johan och ?sa
med Emil och Petter f?dda mars 2006
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Re: hej igen

Inlägg av hjhelena »

lottao skrev:I går kväll somnade killarna själva klockan 19 på 5 minuter efter att ha ätit ordentligt. Perfekt tänkte jag nu kommer de sova länge...nej 23 vaknade bägge och gallskrek båda två, när jag buffade den ena så att han somnade hann den andra precis vakna, så höll vi på en timme sen gav jag upp och gav dem flaska då somnade de båda två på en sekund, jag kan inte stå emot att ge dem mat för jag vill så gärna sova, men jag vet ju att jag gör fel. men hur ska jag orka...samma procedur upprepades klockan 3. varje kväll bävar jag för hur natten ska bli. jag är hela tiden så stressad för att väcka storasyster och det gör ju inte saken bättre. Förlåt för lång text, men skönt att skriva av sig lite.

Lotta

2 killar 7 månader
Hej

Jag undrar om du såg att du fick svar i din tråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7997

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Hur har det gått lottao?

Petra kan du inte dela med dig nu av din egna erfarenhet? Den du startade tråden om?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

:D Hej på Er :D

Onekligligen är det mycket att stå i med två småttingar och en lite större småtting :wink:

Jag kan av egen erfarenhet hävda att a och o är såsom alla redan påpekat - attityden! Tro benhårt på det du jobbar med så kommer barnen oxå tro tillslut :) Vissa barn (läs min lilla underbara Andrea) är tuffare att övertyga, men de övertygas tillslut de med :D

Var alltid steget före dina barn framförallt under de första åren. Känner barnet att du presenterar innan barnet, känner saknad :?, så kommer förtroendet som ett brev på posten :D

Synka dina små :!: Jag om någon vet att bara det kan vara svårt med två små vackra totalt olika personligheter, men även det går med ATTITYD :D

Ensamlek är alla barns underbara uppfinning :D Som glädjer alla i familjen och framför allt de små vetgiriga krypen :D

Andrea o Alice äter i dag havrevälling för 8 mån. såsom Amanda. Tidigare åt de majsvälling från 4 mån. ålder till c:a 7 mån.

Idag äter de i stort sett allt vi andra äter, med god aptit :D Jag mosar så de frå mycket bitar och lägger framför på bordet. Maten äts med händer och ibland används sked :D Vi andra äter vår mat och hjälper till om det behövs. Alla tjejer sover i samma rum 19-07. Badet är självklart på kvällningen såsom Skrattet till gonattet :D
Ensamlek på morgonen samt senare på dagen i ett rum med fördragen dörr och massor med utmaningar :D Amanda har ensamlek i vardagsrummet och det är verkligen uppskattat :D

Andrea o Alice sover ute mitt på dagen 1,5 timmar och c:a 45 min på fm samt c:a 20 min på em.

Dom växer så det knakar men mest på längden vilket gör dom oerhört mobila och viga små rackare :D
Äter massor och rör sig massor.

Båda två ställer sig upp utan problem mot allt de kan få tag på inkl. mamman huvud :D

Vi har även varit bortbjudna och läggningen borta var inga problem :D Inte heller hemresa i bilbarnstol senare på kvällen :D

Utmaningar, konsekventa tider, många leenden och skratt, ensamlek - gör glada barn :D Precis som Anna skriver i BARNABOKEN sin :!:

Med erfarenhet och fler barn kan jag idag hålla med om allt Anna lär ut, det slår mig varje dag att det är just detta en barnfamilj behöver - BARNABOKEN :D

Andrea o Alice är snart 8 månader och den här tiden har varit otroligt lärorik, kul, oroande, frustrerande :!:

Hör görna av er med konkreta frågor så svarar jag gärna om jag kan :D

Kram på er alla :D
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

:D Soc. delaktighet naturligtvis inte att förglömma :D
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Kia71
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 12 jan 2006, 13:55

Här är en till tvillingmamma!

Inlägg av Kia71 »

Hejsan!

Måste bara ge mig tillkänna här under denna tråden. Gud vad mycket bra tips jag fick! Är så sugen på SHN-kuren till mina 4,5 månaders killar. Har dessutom en 3 åring och precis som Lotta skrev så är man ju jätterädd att hon skall vakna vid för mycket skrik för då är det DAAAAG. Därför flyger jag nästan upp ur sängen så fort killarna knystar. I och för sig ger de sällan med sig utan har de börjat knysta så blir det gråt och skrik inom ett par minuter...men å andra sidan så har väl jag "lärt" dem att den tekniken går hem...
Känner inte för att vagna mina två men tycker att buffningen verkar helt ok, helst kanske på sidan då, så det vore toppen med lite tips och ideer hur man buffar på sidan.

Tack på förhand!
Annika
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Hej Annika :D

Vi ramsar våra små om de skulle kräva det på morgonen. Det gäller att ha en ramsa som svänger och en attityd i grunden :D En glad och hurtig ramsa x4, x6 eller x8 om det krävs för att få de små att lyssna.. 8)

Att buffa på sidan är väl möjligt, vet dock inte hur det ska gå till riktigt :? Varför kan du inte buffa med barnen på lilla maggen :?:

Syskon reagerar inte om de märker att situationen hanteras av ER :D Det kan jag gå i god för då vi har alla tjejer i samma rum och vår äldsta reagerar aldrig om vi besvarar i ev. frågor...Inte heller tvillingarna reagerar om det gäller vår äldsta :D

Mitt råd till dig är att beställa BARNABOKEN samt att läsa massor med information vad gäller kur och SHN på Index sidan i forumet! Det är väldigt viktigt att man förstår varför man gör det man bör göra :D

Lycka till!
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Petra :wink: :D Vilken makalöst härlig redogörelse :!: Vilken för mig och Barnaboken sanslöst välgörande bekräftelse :!: Vad LYCKLIG jag blir :lol: och det är ju inte bara för min egen skull, faktiskt... utan framför allt för de små barnens.

Vilket sagolikt jobb du gör :lol: Pris och beröm och TACK :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"