TVILLINGAR - TIPS!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

TVILLINGAR - TIPS!

Inlägg av Petra »

Hej alla erfarna tvillingföräldrar & föräldrar :!:

:D Tvillingarna är snart här och vi har läst i barnaboken ang. standardmodell mm. Jag undrar hur vi ska få i de små så mycket mat som krävs när jag ju "bara har två bröst" :? . Skulle båda kunna dia samtidigt så är ju mjölken slut sedan då påfyllnad bör ske. Kommer pluttisarna kunna dia och suga på flaska utan att bli helt förvirrade :? Är det bästa att pumpa och ge de små utpumpad mjölk vid påfyllnad :?:

Sova dag/kväll - Hur har ni arrangerat dagslurar och nattsömn när andningslarmet kräver att barnen sover i egen säng. Har det fungerat med tvillingvagn vid dagslurar eller är det kanske nödvändigt med större vagnar (två vagnar) :?:

Amanda är ca 2 år & 3mån när hennes syskon planeras födas. Hur har ni gjort vad gäller att förbereda syskon vid BB vistelse samt vid hemkomst och annektering av fler än en bebis :?:
Är det bättre att väcka även en två-åring mitt i natten inför BB resan, förstår hon :?: (Anna har beskrivit i barnaboken hur föräldrar väcker en treårig gosse när de ska fara för att berätta och förbereda)

:D Vore tacksam för alla ev. tips vad gäller skötsel samt matning framförallt första tiden.

Ps: Har ni tips inför förlossningen är jag idel öra :?:
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

GRATTIS till tvillinggraviditeten!!

V g amningen kan jag svara, klipper en text jag skrivit om min amning, lång!

"Hjälpen vi fick på BB var av skiftande kvalitet. En del sköterskor och barnmorskor som skulle hjälpa mig brydde sig inte alls om att visa mig hur jag skulle göra, utan försökte bara få killarna att få tag, så de skulle få i sig nåt. Det var verkligen ångest att sitta där mitt i natten på ett mörkt sjukhus och ringa på klockan med två hungriga ledsna killar i rummet (tre med maken).. och den ena efter den andra kom in och försökte pressa in bröstet i munnen på Joar och Alex. En barnläkare sa att vi skulle ge Joar var tredje timme och Alex var fjärde... Vilket skulle ha inneburit att vi aldrig skulle få sova mer än typ någon timme. Som tur väl är sa en underbar barnmorska till oss att strunta i det och ge var fjärde timme. För en del barnmorskor var underbara och visade och hjälpte och se, på tredje dagen fick jag till det! Lycka!

Jag helammade när vi åkte hem 5 dagar efter förlossningen, vi köpte ändå ett paket Babysemp 1 på apoteket för säkerhets skull.

3 dagar senare - panik! Aj, aj, aj... jätteont. H fick ringa amningshjälpen vid 21:30 på lördagskvällen. En snäll barnmorska som heter Mia sa att vi kunde komma till Östra dagen efter.

Hon kollade och det var bara skav och lite blåsor, normalt när man ska vänja sig att amma. Vi köpte en bröstpump (NUK) - underbar uppfinning! I några dagar pumpade jag, vi gav lite ersättning och jag ammade försiktigt. (Pumpen har jag haft nytta av jättemycket sedan också, när jag har haft ont, när jag har behövt hoppa över en amning, när vi ska ha barnvakt, etc.) Sedan började det kännas bättre igen och jag kunde börja amma helt igen. I början kunde jag ha lite skav ibland. De två första månaderna var det både väldigt jobbigt och helt underbart att amma. Det var jobbigt att ha skav, man var osäker på om de fick i sig tillräckligt (gick och vägde 1 gång/vecka), men samtidigt var det så mysigt när man började få koll på det. Ibland kändes det som en belastning att två stycken var så beroende av en.. ibland var det fantastiskt att få vara den som kunde ge. H fick ge mycket stöd denna perioden, amma 2 i alla fall till en början är ett 2-personersjobb. H fick hämta dricka och mackor, serva med barn och trösta mig när det gjorde ont..

Efter dessa två månader har det bara varit positivt att amma. Praktiskt att maten alltid är med, mysigt att få vara nära med båda killarna 4-5 ggr per dag, minimalt med disk etc.

Jag ammade nästan alltid en och en, mysigt och jag fick lätt skav annars, men det är praktiskt att dubbelamma och jag gjorde det när vi hade bråttom. När jag började jobba i månad 8-9 började jag dubbelamma på kvällen. Båda killarna ville vara först, och dubbelamning var lösningen.

Jag har hela tiden ammat efter schema (ej s k fri amning).

5 månader: har börjat med smakportioner (sen 4 mån) och testar just nu att byta ut ett mål. Eftersom jag ska börja jobba om några månader måste ju killarna äta annan mat då, men jag hoppas kunna delamma efter att jag har börjat jobba också.

Vid 5,5 månader: upptäcker att killarna inte gått upp i vikt, har förmodligen blivit något glapp när jag började dra ner på amning och ger "vanlig" mat istället - som de inte gillat och inte fått i sig tillräckligt mycket av. Dessutom är de ju väldigt aktiva jämfört med innan. Nu gillar de dock vanlig mat och gröt, så vi börjar ge mat enligt följande. 2 stycken amningsmål, 1 port gröt + amning, "vanlig" mat + fruktpuré. Vi ger dem även extra olja + smör. En vecka senare har killarna har gått upp 300 resp. 400 g. Skönt!

Gradvis blir det mer och mer gröt på förmiddagen och jag börjar amma bara morgon och kväll.

Vid 8 månader är det dags för 2 mål lagad mat per dag och jag ska börja jobba, så vi ändrar på schemat och killarna ammas nu morgon och kväll (senare än innan med hjälp av mellanmålet), får mat + frukt resp. efterrätt 2 ggr samt 1 mellanmål (gröt eller yoghurt). Killarna får gärna gå upp lite i vikt, de har inget att ta på när de börjar krypa etc. och kanske t.o.m. går ner i vikt. Redan nu rör de ju på sig mycket. Därför ger vi extra olja + smör samt ger killarna välling efter kvällsamningen.

Vid 11 månader ammar jag fortfarande morgon och kväll. Går någorlunda att kombinera med heltidsjobb. Börjar trappa ner på amningen. Gör en väldigt mild avvänjning. Vecka 1 ammar jag bara på morgonen eller kvällen, men om killarna protesterar får de såklart. Vecka 2 och 3 ammar jag morgon varannan dag. I början vill killarna ha och blir arga och får ändå, men de börjar snabbt glömma bort... Lite sorgligt att den tiden snart är slut.

När killarna var ett år och en dag ammade jag dem sista gången. Jag hade trappat ner långsamt, så både jag och killarna var ganska ointresserade denna sista gång. Nu matas de ibland, men äter ganska mycket själva, med händer och gaffel ibland.

Ett tag efter ettårsdagen slutade pappalediga maken mata helt och sen 13 mån äter de helt själva."

Kram H
Senast redigerad av hjhelena den mån 09 jan 2006, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Och här kommer min text om scheman och sömn:

"När vi kom hem från BB ville vi fort som möjligt få killarna synkroniserade. Jag vet att många tycker att man ska följa barnets "egna schema", fri amning etc., men vi kände att för att vi skulle bli bra föräldrar, så var det viktigt för oss att ha fasta tider och framförallt samma tider till båda killarna. Det skulle bli för mycket jobb med två annars. Jag läste ganska mycket, Dr. Spock, Anna Wahlgren etc. Vi satte igång med "målsättningarna" att få sova hela nätter och ha barn som var synkroniserade (och pigga, glada och mätta ;-) ).

Vi har bytt schema några gånger efter att killarna blivit äldre och naturligtvis modifierat och anpassat det när det inte funkat. Tro nu inte att vi låtit killarna varit ledsna en massa utan snarare tvärtom.. för att få in ett nytt schema gäller det att vara steget före.. Mat fast de inte är hungriga (inte vänta på mat när de är hungriga), lägga sig fast de inte är trötta etc. Dessutom designar man ju schemat efter hur deras behov verkar vara på ett ungefär. Man kan få ge det några dagar innan schemat satt sig.

Schema

första veckan sova natt 4 h kl 01-05
första veckorna sova natt 5 - 7 h kl 23-04/05/06
2 mån sova natt 7 - 8 h kl 23-06/07
2 1/2 mån sova natt 9 h kl 21-06
4 mån och framåt sova natt 11 h kl 20-07

På BB ammade jag var 4:e timme. Så första veckan hemma ammade jag vid 00, 5, 10, 14, 18, 22. Klockan 11-12 hade de musikstund i babysittrarna. Innan sovpasset mitt på dagen var det saga. Kl 19-20 filten/babygym. [Sova 16 h.]

Ganska snart började vi hoppa över/skjuta fram nattmålet och killarna åt sista gången vid klockan 22 och vaknade mellan 4-6 ca (5-6 mål/dag). Vid 2 månader vaknade de sällan före 6-7 (5 mål/dag).

Vid ca 2 1/2 månader åt de sista gången vid åtta och sov sen till ca 6. Tiderna var 06, 9:30, 14, 17, 20. (5 mål/dag.) 6-7 amning, 7-8 ensamlek i sängen, 8-9:30 sova, 9:30-10:30 amning, 10:30-11:30 lek/promenad. 11:30-14 sova, 14-15 amning, 15-16 leka, 16-17 sova, 17-18 amning, 18-20 social delaktighet, 20-21 amning, 21 sova natt. [Sova 16 h.]

Vid fyra månader började vi med fyra mål per dag, 07, 11, 15, 18. 07-08 amning, 08-09 ensamlek i sängen, 09-11 sova, 11-12 amning, 12-13 lek. 13-15 sova, 15-16 amning (+smakport.), 16-17 leka, 17-18 sova, 18-18:30 amning, 18:30-20 social delaktighet, 20 sova natt. [Sova 16 h.]

Vid fem månader, samma tider, testade byta ut ett amningsmål mot mat.

Vid fem och 1/2 månader, fortfarande samma tider, fast ännu mer mat. 2 amningsmål, 1 gröt + amning, 1 mat + efterrätt.

Vid strax över 6 mån märkte vi att killarna behövde lite mindre sömn. Nytt schema, 07 amning, 8-8:30 ensamlek, 8:30-09:30 sova, 10 gröt, 12-14 sova, 14 mat + efterrätt, 17-18 sova, 18 amning, 20 sova natt. [Sova 15 h.]

Vid 8 mån var det dags att införa 2 mål lagad mat per dag, killarna kan gärna gå upp lite i vikt, så de har nåt att ta på när de börjar krypa etc.. För att få till det bra med målen och amningen, eftersom jag börjar jobba nu, fick det bli ett nytt schema, 07 amning, 8-8:30 ensamlek, 8:30-09:30 sova, 10 mat + frukt, 12-14 sova, 14 mat + efterrätt, 16 mellanmål (gröt/yoghurt), 17-18 sova, 18:45 amning, 20 sova natt. [Sova 15 h.]

Vid ca 9 mån modifierar vi schemat en aning. 07 amning, 7:30-8:30 ensamlek, 8:30-09:30 sova, 10 mat + frukt, 12-14 sova, 14 mellanmål (gröt/yoghurt), 16 mat + efterrätt, 17-18 sova, 18:15 ca amning + välling, 20 sova natt. [Sova 14,5 h.]

Vid ca 11 mån ändras schemat något eftersom de får välling även på morgonen, och är då mättare. Sömnen ska också minskas ngt. 07 amning + välling, 7:30-9:30 ensamlek + "frivillig" sömn, 9:30 morgontoalett + smörgås, 11 mat, 12-13:30 sova, 15 mat, 17-18 sova, 18 amning + välling, 20 sova natt. [Sova 13,5 - 14 h.]

Vid 12 mån slutar jag amma. Annars är schemat samma.

Vid ca 17 mån började killarna på förskola, så fick schemat ändras för att passa in i deras tider. 06:45 Välling, 06:50-07:15 ensamlek, 07:50 förskola, 08 Frukost , 10:30 Frukt, 12 Lunch, 12:30-14:30 sömn i vagn utanför, 14:45 mellanmål, 16 hämtas, 17 sova, 17:45 middag, 19:30 välling, 20 sova [Sova 13,5 h.]

Fördelar/nackdelar

Jag har kunnat planera min tid ganska bra, har vetat när jag kan vara borta. Lättare att få besök, att hinna med andra saker. Dessutom har våra killar verkat må bra av det. De har blivit trygga och litar på att maten kommer. De kan redan klockan, jag lovar! Det är på minuten vid matdags om vi inte hämtat dem som "alarmet" går, likaså med att gå och lägga sig. När det är sovdags, då ska de sova, annars blir de galna...

Ja, det är just det... Det är inte så lätt att rucka på dessa vanedjur när tiderna väl satt sig. De blir sura om tiderna ändras. Kan vara en nackdel. Det kan nog en del uppfatta som tråkigt och stelt. Men jag tycker det ger frihet att veta vad som gäller. Jag har redan från början t.ex. exakt vetat vilka tider jag är upptagen med att amma. Efter ett tag lär man sig dock någorlunda att modifiera och trixa med deras tider när man ska någonstans, man kan ju t.ex. lägga dem tidigare till deras sovstunder och ta upp dem tidigare och ge dem mat, om man har en tid att passa. Men så mycket som möjligt försöker vi hålla deras tider. Barnaboken - marginalkvartar!

Om sömn

Killarna började alltså redan efter några veckor hoppa över nattmålet och timmarna av obruten sömn utökades successivt, vid 2 månader sov killarna 7-8 h utan mat, vid 2 1/2 månad 9 h och vid 4 månader 11 h. Vi behövde aldrig använda någon metod, men hur vi har gått tillväga har varit inspirerat av Anna Wahlgren och även lite Dr Spock (han beskrev bra på hur man förlänger natten i början, genom att reglera antalet mål etc).

Killarna har sedan vi kom hem från BB när de var 4 dagar gamla legat i egen säng (delad säng) och i eget rum. Det har fungerat väldigt bra. Vi har använt oss av babyvakt för att höra ännu bättre om de är ledsna/vill något. De älskar sin säng! Vid ca 16 mån fick de varsin säng bredvid varandra, eftersom de började sätta sig på varandra och vi kände oss lite oroliga att de skulle råka skada varandra."

Huh! Långt det med...
Tack vare Anna och Barnaboken har det bara varit dubbelt så roligt med tvillingar och man vill ju gärna dela med sig. :oops:

Lycka till!!!

Kram H
Senast redigerad av hjhelena den mån 09 jan 2006, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, hjhelena :D Vilken fullkomligt underbar, briljant redogörelse för livet med små tvillingar från start och hela första året :lol: Här gav du oss verkligen en pärla. Tusen tack :D Jag ber Sagomamma spara dina konstverk (verkligen :!: :wink: ) som sticky :wink:

:D Läs och njut, Petra, och LYCKA TILL :D :lol: Och lite förlossningsträning hinner du allt med :!: Finns en "fuskskola" i Barnaboken (2204). Kram :!:

Och vad gäller larmet - man kan hyra/köpa två sensorplattor och lägga en under varsin madrass i tvillingvagnen :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Kanon att denna tråd finns. Fick reda på igår att det finns en anledning till min stora mage och kraftiga illamående. De är två :shock:

Dubbellycka, eftersom mina graviditeter är jobbiga. Hoppas det kommer mer tips i denna tråd.

De beräknas komma 14 juni, så vi har ett tag på oss att smälta och planera.

Kramar på er alla från en lite förvirrad Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

J och Å skrev:Kanon att denna tråd finns. Fick reda på igår att det finns en anledning till min stora mage och kraftiga illamående. De är två :shock:
Grattis! :heart: och Grattis! :heart: :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Åååh, grattis i kvadrat, J och Å! :D :heart: :heart:

Kan varmt rekommendera förlossningsträningen! Anna i Ulricehamn har bra tips också.

Stor kram!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Oj va häftigt! Gratulerar bägge två till tvillingarna!

:-({|= :mrgreen:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

:D Grattis! Jag är själv tvilling och min syster är min absolut bästa vän. Hej, hej om du läser det här!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Stort grattis alla tvillingmammor/pappor och tvillingar! Jag är också tvilling - har en bror - och det har varit, är och förblir min största och bästa livserfarenhet! En rikedom man märker mer och mer av ju äldre man blir :heart: ! Lycka till!
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

:heart:

Ni är bara för söta. Ja, jag har annas material om förlossningsträningen, ska nog sätta igång.

Detta tar nog tid att smälta. Har börjat känna att de rör sig och på ultraljudet såg vi hur aktiva de är.

Jag tror att min första kommentar efter "va, vad menar du, är de två stycken" det var nog, "titta de har redan sånt sällskap av varandra"

Vilken gåva vi har blivit betrodda med.

kramar
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

:D Tack alla och framförallt hjhelena för alla råd :D

Barnaboken har jag självklart plöjt igenom, allt ifrån förlossningsträning och standardmodell :D
Vad jag egentligen undrade var om någon hade tips/råd om hur man helt ensam bäst ger två bebisar mat samt sköter två bebisar samtidigt :wink:

Tips angående förlossningen gällde just ev. råd för när man ska klämma ur sig två bebisar :D

Trevlig helg allihop :!:
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Petra skrev::D Tack alla och framförallt hjhelena för alla råd :D

Barnaboken har jag självklart plöjt igenom, allt ifrån förlossningsträning och standardmodell :D
Vad jag egentligen undrade var om någon hade tips/råd om hur man helt ensam bäst ger två bebisar mat samt sköter två bebisar samtidigt :wink:

Tips angående förlossningen gällde just ev. råd för när man ska klämma ur sig två bebisar :D

Trevlig helg allihop :!:
Ettan var 98% av jobbet, de hade kopplat värkstimulerande dropp som de maxade efter ettan kommit + klippt mig för att tvåan låg i säte. De kastade sig på magen på mig för att tvåan inte skulle hamna på tvären när det blev så gott om utrymme plötsligt och ut i ett huj kom tvåan med ena benet först, de fångade honom och sen kom moderkakan utflygande halvsekunden efteråt rakt ner i papperskorgen... :roll: :shock: :lol:
Min poäng är att om ettan ligger rätt är det oftast precis samma som att föda en, bara att man får krysta 2 ggr. (Ca 50% sker dock med kejsarsnitt pga för tidigt, tts, barnen ligger fel, igångsättning, havandeskapsförgiftning etc.)
När allt går bra är det fantastiskt att föda tvillingar, man känner sig fantastiskt duktig som föder 2 på en gång (fast det kanske egentligen inte är så märkvärdigt, men man känner så ändå....). Och jag var så stolt på BB med mina 2 plastbyttor! Du har verkligen ngt att se framemot!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Lite mer:
* Gällande ensamlek hade killarna den ihop eftersom de först hade en delad enkelspjälsäng och sen 2 som var ihopbyggda som en jättespjälsäng. Anna rekommenderar inte detta, men för våra funkade detta jättebra! Vid 16 mån delade vi sängen så nu under ensamleken har de spjälsängarna en meter ifrån varandra. Ensamleken har alltid fungerat och fungerar än mkt bra.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Mamasita med twins
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 28 jan 2005, 21:26
Ort: M?rsta

Inlägg av Mamasita med twins »

Väldigt bra skrivet hjhelena :!: Önskar att jag hade fått en sådan bra och konkret information i början. Helst om amning och fasta tidet! Amningen gick inte alls bra för oss och fick först råd att amma nästan 24 timmar om dygnet och sedan att barnen bara skulle få amma i 10 minuter och sedan får ersättning vilket resulterade i mjölkstockning och sedan bröstböld. Det gjorde att jag slutade amma efter 3-4 månader och pumpade istället för att de skulle få i flaska. Hittade tyvärr inte hit till det här forumet förrän efter att jag slutat amma. Jag tror att om jag hade ammat på fast tider så skulle det ha gått mycket bättre.

:heart: :heart: Nu har vi två underbara, livsglada och pigga barn som har fasta mat- och sovtider, älskar att hjälpa till hemma och vill klättra upp i sina spjälsängar om de kunde för ensamlek :D !

Kramar
Mamma till tvillingar f?dda maj 2004
(flicka och pojke)
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"