TVILLINGAR - TIPS!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Kia71
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 12 jan 2006, 13:55

Magläge / Sidoläge

Inlägg av Kia71 »

Hej Petra!

Tack för ditt svar! Har SHN-boken och dvd:n vilken jag kollat mycket på. Har hyfsat klart för mig hur jag skall göra och för ena sonen så funkar magläget kanon, han somnar som en stock. Det är bara jag som är lite orolig av mig som tycker att det känns obehagligt med honom på magen. Nu är han snart 5 månader och det där med plötslig spädbarnsdöd och magläge kanske snart är över, men ändå...
Den andre sonen har fått en vridning i nacken vid förlossningen så han har svårt att vrida sitt huvud så mycket som krävs. Han är dessutom ganska sned i skallen så han behöver ligga på en mjuk kudde så att han inte blir ännu mer sned. Därav intresset för att lägga honom på sidan. Har läst i Annas bok att man kan buffa på sidan på rumpan, men det funkar inte riktigt. Det blir mycket mer avigt för mig också.
Har du förresten någon bra ramsa som du kan dela med dig av?
Kurade du förresten båda tvillingarna samtidigt, eller en i taget. Visst är vi två hemma till kvällen, men på dagen är jag ju alltid ensam och då vill jag ju gärna lägga dem samtidigt.
Tack snälla för dina svar!
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

:D Hej :D

Har du inte andningslarm till killarna :?: :shock: Om inte måste du fixa det :!: Vi kommer ha andningslarmen inkopplade till åtminstone 1 års ålder :D

Våra tjejer är inte kurade utan vi körde standardmodellen från början.
Kura båda samtidigt :!: Synka dom så blir allt lättare :D

Det viktigaste är ändå att gunget i buffningen blir rätt, gunget sitter kvar i barnet och hjälper honom att somna själv :wink:
Magläget ger dessutom en avslappnad/skön ställning att somna i :D
:idea: Träna "sidobuffning" på någon vuxen först :wink:

Vår ramsa är Anna´s ramsa :arrow: "Gonatti med sig, sov så gott".

SHN boken är bra men BARNABOKEN ger dig mer :wink:

Hör gärna av dig igen :D
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Vi har "natti natti sov så gott" och på dagen "sov en stund så ses vi snart"

Kiralves på forumet har kurat sina tvillingar, sök på hennes nick.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kiralves
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 18:29

ramsa

Inlägg av Kiralves »

Vår ramsa på dagen är

Vila vila sov så gott

och på kvällen
God natt godnatt och sov så gott

min man är britt men det blev aldrig av att vi hade någon engelsk ramsa, så vi tog lätta på svenska.

Vi har inte haft andningslarm, men de var 8 månader då de kurades och de lägger sig ju hur de vill då. med nästa barn som kommer i januari funderar jag på att skaffa andningslarm, ska köra standardmodellen med nästa barn...ska bara köpa barnaboken först och läsa på

Lycka till och maila om du vill ha råd eller så
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: ramsa

Inlägg av Petra »

Kiralves skrev: Vi har inte haft andningslarm, men de var 8 månader då de kurades och de lägger sig ju hur de vill då.
Har ingen betydelse hur barnet ligger :!: :shock: Andningslarmet fungerar oavsett hur barnet ligger :!:
Andrea o Alice har fortfarande bara en platta i sin spjälsäng (andra plattan är i "dagbädden"), det har bara hänt ett par gånger att dom hamnat utanför plattan så den börjat larma pga det :wink:
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Kiralves
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 18:29

larm

Inlägg av Kiralves »

jo jag menade bara att när barnen kan rulla runt hur de vill ska ju tydligen risken för PSD vara otroligt liten. fast helt säker kan man ju inte vara.
Risken är ju så liten och jag varken röker eller samsover och jag ammade tills de var ca 18 månader. Fast amningslarm är ju otroligt bra så det är något jag funderar på med nästa baby, innan hade jag inte tänkt på det så mycket.
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
4guldklimpar!
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 21:47
Ort: Mariestad

Inlägg av 4guldklimpar! »

Hej på er!!
Jag har 4 barn, varav de två sista bestämde sig för att dela bo! :D En liten tjej (den enda) och en liten kille. De är nu snart 9 månader och livligare små troll får man leta efter! Jag hade ingen aning om att Barnboken eller SHN fanns innan jag fann SHN-boken på bibblan nyligen. det hade ju verkligen varit bra att ha inspiration av dem från början, då min ammning krånglade. Jag hade en eller båda vid bröstet mest hela dygnet från början, men det blev aldrig tillräckligt med mjölk, tösen gick ner i vikt och fick börja tillmatas redan på bb.

Det var en kaotisk tid efteråt, och efter att ha varvat amning med flaska, så slutade jag efter 2 veckor ungefär. Sorgligt, men sant. :cry: De blev aldrig nöjda och jag var alltid orolig och fruktansvärt ur balans efter att ha blivit snittad osv. Det kändes som ett klokt beslut, både för mig och barnen, fast man vill ju ge dem det allra bästa, om det är möjligt. Det är konstigt, man känner alltid att man måste försvara sitt beslut i alla situationer, de flesta har åsikter om att man inte ammat, (trots att jag inte kunde!) allra helst de utan barn... :cry:

Jag blev iallafall mkt bättre som mor efter det, och barnen gick upp fint i vikt osv. Nu är de pigga och går nog snart! De går utmed bord och annat, med sina gåbilar travar de iväg själva iväldig fart stadigt och säkert!! :D Det blir när det blir...

Jag tycker att dygnet har för få timmar, tycker inte ni det? Om man ska hinna med allt och alla skulle man behöva en klon och ngra xtra timmar var dag! :lol: Det är snärjigt men man gör sitt bäst och hoppas att det ska räcka för alla i familjen. Det jag kan känna ofta, är att de större killarna inte får tillräckligt, då de små tar mkt tid i anspråk, naturligtvis. Men det blir ju lättare ju större de blir, hoppas jag... :D

De är iallafall så goa att man kan dö, alla 4!! :heart: :heart: :heart: :heart:

Kramar Maria
Maria - 4 guldklimpar: Rasmus snart 8, Casper 5,5 tvillingarna Tindra och Neo snart 11 månader, kurade i jan-07
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Inlägg av Guldpuman »

Oh jisses vilken bra sida! Och vilken fantastisk redogörelse..några år sedan den lades in men är dunderaktuell och kommer säkert vara det för evigt!

Bibbi och Harry föddes i oktober. Vi har inte riktigt kommit till rätta med Standardmodellen än men vi kämpar på. Våra har haft en månad av övertrötthet så det har varit lite för mycket skrik och vi har varit tvungna att komma på fötter innan det blir tjollrigare.

Men nu känner jag mig redo för lite sova hela natten, ensamlekar och roligare saker än skrik och kräk..

Det första jag kommer och tänka på som säkert är likadant med ett barn som med två är att det är svårt att sluta trösta med mat.. Jag har tidigare tyckt att det lättaste är att ge dem flaskan (jag ammar tyvärr inte) då de varit ledsna. Någon som har nå tips på vad man kan göra för att gå ifrån det. Vi kör väldigt mycket med napp, kanske för mycket t o m. Ska man låta dem hållas med lite gnäll? Napp? Lek? Berätta gärna hur ni gjorde..

Tidigare har de i allafall inte varit speciellt intresserade av nå lek men nu när tröttheten lagt sig börjar de i allafall tycka att mobilen är kul vilket får mig intresserad av att inför lite mer lek mellan målen!

Ska lusläsa boken nu när jag äntligen har två timmar att "vila" på då de två små sover.. Vilket får mig att fundera på redogörelsen.. Visst sover/vilar barnen på dagen under flera gånger eller kör ni en stor vila? Tyckte mig att det stod nåt sådant men det kanske är jag som missuppfattar. Vi kör 1,5-2 timmar matning och 2 timmar vila vid varje mattillfälle. Ska börja med att införa lite div olika lekar och annat vid 2 av dessa mål..

Ja, jag ska läsa nu. Och längta efter att sova!

Kram och tack!
Bibbi & Harry
Födda 101022
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej Guldpuman och välkommen hit!

Grattis till lyckan att få två juveler på samma gång.

Om du vill kan du starta en tråd inne på späda och små. Där finns det föräldrar som stöttar och peppar varandra.

Lycka till med dina två.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"