Mycket välling!!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Mycket välling!!!

Inlägg av Tess »

Vi är lite oroliga att vår dotter, 8 mån, får för mycket välling. Kan såna här små "tänja ut magsäcken" och därav äta för mycket? VI förundras hur mycket det kan gå i den lilla kroppen. Vi har försökt att ge henne tills hon blir riktigt mätt för att hon ska kunna sova bra på natten. Hon äter:

7.30 välling, 260-340 ml !!! ( Vi gör 250 ml först, men hon är oftast inte nöjd då
11.00 Lunch: Lagad mat, ca 2/3 stor burk + ca 1/3 färsk frukt
14.00 Mellis: smörgås och frukt eller lite välling
17.30 Middag: Lagad mat, ca en knapp stor burk+ lite frukt
18.30 Nattslurk Välling ca 250-320 ml

Hon är ca 72 cm lång och väger 9,2 kg Hon har varit rund hela tiden, men börjar smått plana i sin viktkurva som förut låg på övre strecket hos BVC. Så på så vis känns det inte som för mycket mat, men förnuftet säger att det kanske är för mycket!
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hej!
Låt henne äta så mycket hon vill, det lugnar ner sig så småningom. Vår dotter åt som en häst tidigare, och fortsatte ett bra tag förbi ettårsdagen då aptiten brukar minska. På åttamånaderskontrollen vägde hon 9,3 kg och var, precis som er dotter 72 cm. Hon har stora (långa och "bredaxlade" - inte överviktiga :lol:) föräldrar, så det är fullt normalt för henne att följa en högre kurva.

Hon åt så här vid åtta månader:
06.45 Välling, minns jag rätt var hon redan innan uppe i 300 ml.
10.00 Gröt, vuxenportion (2 dl mjölk + 2 msk mannagryn) med en hel mosad banan i.
14.00 Lunch, stor portion + frukt.
18.00 Välling

Vi fick vid tio månader lägga till gröt före vällingen och vid året ett mellanmål på eftermiddagen.

Nu är hon snart två år och är lika glad, pigg och stark som tidigare. Hon rakar iväg på längden, men aptiten har minskat och hon har planat ut i vikt (vilket gör att hon börjar bli lite tanig istället). Länge åt hon mer än vad jag gör, och jag är som sagt inte småväxt av mig.

Tänk inte ens på att begränsa maten för en så liten stumpa, låt henne äta så mycket hon vill vid måltiderna. Mat blir de inte feta av, det är godis, dricka och annat onyttigt mellan målen som skall låtas bli.

Bara som parentes så klämmer lilleman, snart två månader, i sig runt en liter tillägg varje dag och har gjort det ett par veckor. Det går i hur mycket som helst i de små liven. :D

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Tess
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 jun 2005, 12:38
Ort: Nykvarn

Tack

Inlägg av Tess »

för svaret! Nu känner jag mig redan lugnare!
mamma till Lovisa, sept-01 ( ej kurad) samt Alva april-05 (har k?rt med standardmodell sedan hon var ca 3 m?nader. Kurade ordentligt vid 6 m?nader efter att n?tterna b?rjat strula med en massa vargar...Lite ?verg?ende strul ocks? vid 8 m?n...
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"