Långvarig fnurra söker sitt slut

Skriv svar
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!

Så hamnade vi här bland fnurrorna :roll:

Norah är nu 2 år och tre månader och vi har sedan två månader tillbaka haft knöliga läggningar och uppvak på nätterna.
Jag tänker säkert alldeles för mycket, vilket resulterat i att jag inte riktigt vet hur vi ska ta oss ur detta, så därför hoppas jag på lite kloka råd från någon som ser det hela lite utifrån.

Vi kan börja med läggningarna. Det är aldrig något problem vid själva läggningen, men efter ca 5-10 min kommer det diverse protester. Jag antar att det är rena trotsgrejer det handlar om för det kan handla om allt från att hon vill ha vatten till att hon vill byta blöja. Ofta kastas dessutom gosekaninen ut ur sängen.
Till en början ramsade vi och husljudade konsekvent, men efter konstanta protester i en timme eller mer så tycker jag att det är nog och går in och stoppar om och därefter blir det tyst. Eftersom hon till en början nöjde sig med att bli omstoppad så gjorde vi så (FEL....jag vet :roll: :oops: ) vilket självklart lett till att hon vill bli omstoppad fler och fler gånger innan hon till slut somnar.

Angående uppvak på nätterna så är det lite samma sak som vid läggningarna. I början ramsade vi, men med samma resultat som vid läggningarna. Så nu går vi alltså in och stoppar om på nätterna också eftersom hon somnar om på en gång då. I början var det oftast bara ett uppvak på nätterna.....men de har självklart blivit fler nu, ibland bara ett, men oftast två eller ibland tre.

Dessutom har vi problem med läckande blöjor nattetid (har provat flera olika sorter och storlekar utan förbättring) vilket gör att jag inte riktigt vet hur jag ska ta tag i nätterna heller. Blöta sängkläder är ju inte ett alternativ ](*,)

Så.....nu har vi alltså målat in oss i ett hörn och vet inte riktigt hur vi ska komma därifrån. Jag är fullt medveten om att vi har oss själva att skylla :oops: #-o
Alla tankar på hur vi kan agera mottages tacksamt.
Ska vi helt enkelt köra en minikur och ramsa till det tar?

:heart:
Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Tin »

Hej Norahsmamma,
kram och välkommen in till oss här i fnurrtråden.

Ja du har analyserat situationen korrekt, ger man tummen tar de hela fingret, särskilt i trotstider. ;) Och ja, många är vi som gjort dom du, man blir överrumplad när läggningarna varit bra så länge. Men det liten gör är att kolla om du verkligen är konsekvent med diverse trix.

Vi har haft samma veva här hemma. :) Så lösningen för oss blev, man får en chans vid nattning, dvs vi kommer in en gång till efter själva läggningen. Vill man då ha vatten, bli omstoppad, ha gosen så får man det. Vid själva läggningen säger jag också tydligt vid omstoppandet "Jag kommer bara in en gång till." och ramsar ut och när jag är inne den enda gången säger jag "Nu kommer jag inte in mer" och ramsar ut. Det har funkat för oss. Jag vet att många är mer strikta men detta har funkat för oss.

Uppvak på natten däremot, först avvaktar vi, mycket är ju i sömnen också. Och sen ramsas det - bara. Inget spring hos liten, man måste kunna hantera nattliga uppvak själv annars får ingen i huset sin nattsömn. Och ja här krävdes det en liten minikur hos oss, dvs pappa i huset tag tag i det och ramsade en natt när det behövdes. Det blev en hel del protester och en lång natt för litens pappa, men sen har lugnet lagt sig.

Läckande blöjor. Sover liten på mage? Jag har i perioder satt blöjan bakochfram, för de är ju anpassade för ryggsovande liksom. Sen har jag nattetid använt Pampers som har en liten måne symbol på sig. De har funkat men det finns säkert andra märken som fungerar. Skulle det läcka en natt måste man givetvis byta torrt, men utan prat. Bara byta på liten och i sängen och sedan plupp ner igen. Men som du säger bäst är ju att undvika blöt säng.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Norahsmamma »

Tack för ett bra svar Tin :heart:

Jag hade någonstans i minnet att du skrivit till någon annan att ni talade om för er dotter att ni bara kommer in en gång till. Tog till mig det den gången, men det funkade inte på Norah, blev liksom bara ytterligare en grej att trotsa kring :roll: .

Däremot läste jag ytterligare några vändor i BB och hittade ett stycke i trotsdelen om den lille trixaren som inte vill sova....det var precis som att läsa om vår situation hemma. Det nya mottot blev nu att allt som inte behöver lösas pronto kan lösas imorgon. Efter att konsekvent ha gett det beskedet nu i några dagar börjar hon fatta galoppen. Inte alls lika många frågor efter läggning och betydligt färre uppvak på nätterna :D .

Blöjorna då? Jodå de läcker fortfarande ibland. Norah sover lite hur som helst, och pyamasbyxorna har varit blöta både på fram och baksidan, men det kan ju helt klart vara värt att testa att sätta dem bakofram. Ska utforska blöjdjungeln ytterligare :wink:

Återkommer :D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Tin »

Spännande, verkar som ni är lösningen på spåret. =D>

Här hemma fungerade "Imorgon" länge också, en mycket bra strategi att ha i fickan. Så lycka till, kör så det ryker.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Norahsmamma »

Vi fnurrar på här hemma :roll:
"imorgon" fungerade hyfsat ett tag. Men nu är vi väl tillbaka på ruta ett igen.
Själva läggningen är fortfarande inget problem, men kanske var tjugonde minut ropar hon och då kan det vara att hon kastat ut kaninen, vill ha hjälp med täcket (som hon oftast sparkar ihop i en hög i fotänden), vill sitta i soffan, etc... Har funderat på att helt sonika ta bort täcket, men hon har börjat att ta av sig pyamasen varje kväll när hon har lagt sig = hon fryser efter ett tag...
Att ramsa känns sådär eftersom hon inte är ledsen. Blir istället helt vansinnig om jag får för mig att ramsa....vilket liksom inte leder någon vart ](*,)
Alltsom oftast somnar hon nu runt kl 20.30-21 (läggning 19.30). På dagen sover hon 45 min.

Vi är ute massor och har social delaktighet så mycket som det går, vilket är lite för lite just nu eftersom hon inte vill hjälpa till :? .

Hur sjutton ska vi gå vidare?

Kram
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Tin »

Hej Norahsmamma,

ja ramsa en säker sovare funkar inte. Hon blir bara arg, som du märker.

Däremot skulle jag gissa att era bästa medicin är ...... ingenting!!! Dvs på nåt sätt har dina åtgärder som välmenande mamma blivit underhållning och då är det ju värt att vara uppe nån timma på kvällen om man kan bli så kungligt road.

Så se till att skjuta alla dina vargar först, jag tycker mig ana en frys varg t ex, höj värmen irummet, tjockare pyjamas (som inte går att ta av) etc så att du som mamma vet att frys vargen är motad i dörren. Så hjälp med täcket efter läggdax kan hon glömma framöver, men förklara det nogsamt då ni övar att ta på täcket under dagtid. ;)

Kastar man ur kaninen får man skylla sig själv, :shock: , här gäller det att inte ge tillbaka den för då bjuder man på underhållning. Vanligtvis lär man sig den läxan omedelbart då man får somna utan den - och det går ju faktiskt, sömnen sitter inte i gosen, även om den kvällen kanske blir gråtig. Innerst inne är liten nog ändå ganska nöjd att mamma trots att hon inte hämtade kaninen, stod vid sitt ord att det är sovdax. Och det är mycket skönt för liten att veta. Att världen är som vanligt när det stormar inuti.

Sen får du försöka slappna av lite ;) hon har fått alla förutsättningar att sova, hon är mätt, trött (fysiskt). Visserligen behöver hon sina 12 h och det kan vara svårt att som öm förälder se minuterna gå när det krånglas, men så snart liten är nöld med svaret så kommer lugnet att lägga sig. Vi har då och då fortfarande hallaballoo på kvällen, men vi håller stenhårt på. Vi går in en gång, inget mer - oavsett hur mycket hon än försöker men olika trix. Dricka vatten, tappat nallen, berätta saga, inte trött, etc etc. Hon vill egentligen inte allt det där, hon vill bara kolla att vi är med, att världen är som den ska. Hon vill ju sova - det vill alla säkra sovare.

Är du med?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Norahsmamma »

Hej Tin!

Du har så rätt så rätt! Jag behöver verkligen slappna av :roll:
Hon har definitivt hittat mina knappar för jag riktigt känner hur irritationen växer i mig för varje gång hon ropar :oops: .
Innerst inne så vet jag ju allt det som du skriver, men det är bra att få en påminnelse...att någon annan tänker som jag och att det är ok.

På onsdag åker vi på en minisemester till en viss Anna :wink: och där i nya miljöer kanske inte kvällstrotseriet är så intressant. Så allt får nog vara som det är nu. Det får bli nya tag när vi kommer hem igen :mrgreen:

Tack Tin :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Långvarig fnurra söker sitt slut

Inlägg av Tin »

Åh vad härligt, en minisemester med Anna.
Krama från mig många gånger. Och ha det så jättebra, och nya tag efter det.

Vet du jag brukar tänka när det strular på kvällen precis som man tänkte när de var små och skulle lära sig somna själv. "Om jag är där och duttar så stör jag och liten får aldrig chansen att kunna själv. Backa nu Kristin, backa." Jag menar om jag svarar på varenda önskemål, och försöker så gott det går hämta gosar, vatten, ramsa eller hur jag nu gör. Så stör jag ju egentligen bara, vem kan somna själv när mamma håller på och trampar runt oavsett ålder. ;)

För egentligen är det ju samma sak, de måste få chansen att hanterar det själva, annars är dom ju beroende av dig för den goda sömnen. Så har du gett förutsättningar, stäng av öronen, gör en kopp te och njut av att du ger liten chansen att "kunna själv". Om det blir kris (typ bajsat, eller jätteledsen) så kommer du inte missa det.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"