Kur för 16-månaders med röriga nätter

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
LIE
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 08:52
Ort: Finland

Kur för 16-månaders med röriga nätter

Inlägg av LIE »

Hej!

Bakgrund:

Vår lillebror är 16 månader gammal. Han hade sin första (av väldigt många) öroninflammation när han var tre månader och fick rör i öronen vid 8 månader men har ändå haft flera öroninflammationer efter det. Det här har gjort att hans sömn aldrig har blivit riktigt bra trots att jag från start har varit ganska konsekvent med tider och rutiner, men det har varit svårt att vara superkonsekvent med alla dessa infektioner. När han var 7 månader försökte vi med en lite annan form av sömnkur (”tassning” som BVC rekommenderar här i Finland). Han började sova bättre men inte jättebra. Vi gjorde också en SHN-kur förut när han var ca ett år. Den lyckades okej, han vaknade fortfarande på nätterna och ville höra ramsan för att somna om och morgnarna strulade lite. Men ganska snart efter fick han igen en öroninflammation och när han var så där ynklig lyckades vi inte hålla fast vid de goda rutinerna som nog inte hade hunnit sätta sig riktigt.

Problemet med honom har från start varit att han inte har några system alls. Som yngre somnade han ibland om med tutt, ibland inte. Ofta vaknar han på nätterna, men ganska ofta vaknar han inte. Jag hade trott att allting skulle gå lika lätt som med storebror, 4,5 år, som började sova hela nätter utan kurer eller sömnskolor, för att vi hade system och rutiner från start. Med storasyster, 7 år, gjorde vi en SHN-kur när hon var tre månader hon har sovit gott sedan dess. Visst har vi haft korta perioder då det har behövts en extra insats eller en liten ”mini-kur”, men det har varit hastigt övergående och det är sådant jag knappt kommer ihåg (jag har varit inne här och fått hjälp förut, men jag kommer inte riktigt ihåg varför, så det kan inte ha varit lika illa som det är med lillebror nu :) ).

Lillebror är väldigt aktiv, man kan faktiskt knappt gå på toaletten utan att ta honom med, för annars hänger han bokstavligen i gardinerna eller klättrar upp på ett högt skåp.

Mina funderingar:

-Har vi gjort det mycket svårare för oss genom att göra SHN-kuren en gång tidigare? På vilket sätt kan det påverka?

-Skall vi faktiskt helt och hållet förlita oss på ramsan? Jag är rädd att han kan gråta upp sig ganska rejält och känner mig osäker på om ramsan kommer att vara tillräcklig. Å andra sidan är nog inte buffning något alternativ heller – redan när vi kurade honom som ettåring hade jag jättesvårt med buffningen, han är så himla stark och stor till växten att jag inte riktigt lyckades få honom att hållas på plats. Så den gången fick det faktiskt också bli mest ramsan, men jag hade behövt något verktyg när det ett par gånger blev riktig kris. Jag har också svårt att tro att det kommer att gå att ”solfjädra ” honom just för att han är så stor.

-Vad gör jag om det blir krisläge och ramsan inte tar alls?

-Vad gör jag om han får för sig att klättra ur sängen? Han sover i en sovpåse, men jag tror att det finns stor risk för att han gör det ändå.

Jag tänkte köra kuren redan i morgon, det blev lite hastigt påkommet eftersom vi insåg att det är enda lämpliga tillfället på väldigt länge. Men eftersom jag läst boken tidigare och känner mig bekant med innehållet, så tror jag att det skall gå bra ändå, eller?

Mycket tacksam för svar!

Varma hälsningar från

Liema
Lillebror december 2011
Mellanbror augusti 2008
Storasyster december 2005
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Kur för 16-månaders med röriga nätter

Inlägg av mari »

Ser att du inte fått svar. Och jag är inte ens aktiv medlem här och mina barn är mycket stora får man säga. Och jag har aldrig kurat. Jag gillar AW:s filosofi och Barnabok, men har aldrig läst eller praktiserat SHN.
Så med dessa förbehåll svarar jag utifrån min enkla filosofi.
1. Var inte rädd. Du har inte förstört någonting och nu kan det bara bli bättre.
2. Oro är alltid en bov i barnavård. Oroa dig inte för hur hans öroninflammationer ska påverka detta. Har man infektioner i kroppen behöver man sin sömn mer än någonsin eller hur?
Om jag vore du skulle jag ta pojken i bruk på dagarna så som det står i Barnaboken under social delaktighet. Det har jag praktiserat mycket när mina var små. Att få känna sig konkret och praktiskt behövd på riktigt. Ett litet barn kan mycket. Vända på korven i pannan, hänga tvätten, vattna landet, gräva i jorden. Bara fantasin sätter stopp. Sätt dig med papper och penna och bestäm ett par sysslor som dagligen återkommer och där han behövs.
3. Massvis med utevistelse och frisk luft.
4. Totalt mörker och sval luft i det rum han sover.

Efter att jag fixat detta skulle jag beställa sova hela natten boken och läsa den inte en gång utan tre fyra gånger.
Sen skulle jag kura.

Hoppas svaret kan vara till liten hjälp. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "