Linus

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Linus

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!

Nu är tredje killen här! :D Linus har hunnit bli 8 veckor nu och vi har kört SM från början.

Det har gått bra tills för ca 2 veckor sedan när den lille (fast han är stor = 5,5kg) började trilskas vid matdax. Han äter B1 utan protest efter sovtiden, men efter rapen är det tvärvägran. Trugning, påfyllning osv: Forget it! Det blir bara gallskrik. Har kört B1 och B2 i ett kör och det funkar ibland men oftast är det ingen framgång här heller. Han har dessutom stort problem med rapar. Har nästan alltid luft i magen :( som stör. Rapar han sen tror han att han är mätt...och det är slutätet för den ggn.

Ska jag bara acceptera att han inte vill ha mer och anta att han är mätt...? Har provat ersättning men det har han inte tagit under dagen. Någon gång har han fått ersättning vid kvällstrasslet då han inte velat amma alls och då har han druckit ur flaskan så den tar han ju...

Vill egentligen helamma och han går upp i vikt som han ska och är jätteglad och nöjd så ska jag bara skynda lugnt här????

Hör till saken att han är sjukt social :D Han kan sluta dricka mitt i allt och titta på mig och le med hela ansiktet och prata med bröstet i munnen liksom :!: Skulle behöva sitta med en påse över huvudet... lite konstigt om man ammar någon annan stans, typ på lekplatsen :shock:

Han är en supertröttis, klarar med nöd och näppe 1,5 timme vakentid. Så 2-2 rytmen är låååångt borta.
Har börjat fila lite på ett schema för att få morgon och kväll till samma tid. Han är pigg på morgonen och trött på kvällen. Han vaknar nästan alltid 5.30 men egentligen är det för tidigt för mig...
Nattmålet infaller vid 2 el 3 beroende på när natten började. Sen vaknar han oftast 5.30. Har inte vagnat på natten, han har fått mat när han vaknat. Har kännts som det bästa med minst vakentid för mig :shock: och övriga familjen förstås.

Det tänkta schemat:

Natt 20-7
Sova 8:30-10
Sova 11:30-13:30
Sova 15-16:30
Sova 18-18:20

Synpunkter :?:

Sista frågan: Ska jag sluta vagna när han tystnar men ibland fortfarande snyftar? Om jag väntar tills han slutat snyfta hinner han ju somna. Svarade jag själv på frågan nu... :shock:

Tack för att ni forumsmammor alltid hjälper till!

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Linus

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Välkommen tillbaka till forumet och grattis till lillkillen! :heart:

Jag tror att det är ganska typiskt det du beskriver, det blir väldigt svajigt nâgonstans där efter smekmânaden och innan man fâtt in marschfarten.
Jonatans_mamma skrev:Ska jag bara acceptera att han inte vill ha mer och anta att han är mätt...?
Jag skulle säga att du kan ha sömnen som mätsticka. Sover han längre pass pâ det han fâr i sig sâ är det tillräckligt. Det handlar ju om att han ska mâ bra, och jag vet ingen som inte mâr bra av att äta regelbundna mâltider och fâ sova ordentligt när det behövs. Men skarvar han mycket kanske det är maten som spökar, isâfall kan det vara idé att erbjuda lite flaska som efterrätt.

Sâna där smâ kan precis som du säger vara extremt sociala. :lol: För vissa gâr det bättre att mata om man tar upp dem halvsovandes och ammar i lugn och dunkel innan de fattat vad som är pâ gâng.
Jonatans_mamma skrev:Han är en supertröttis, klarar med nöd och näppe 1,5 timme vakentid. Så 2-2 rytmen är låååångt borta.
Har börjat fila lite på ett schema för att få morgon och kväll till samma tid. Han är pigg på morgonen och trött på kvällen. Han vaknar nästan alltid 5.30 men egentligen är det för tidigt för mig...
Jag hade ocksâ en sân supertröttis, vâr minste lâg pâ en timme och tjugo minuter tills han blev tre mânader. Dâ gick det helt plötsligt bra att vara vaken lite längre! :D
Angâende tidiga morgnar, hur har ni det med mörkläggningen? KOLsvart ska det vara. Kan det vara sâ att ni stör varandra där pâ morgonkvisten, det är ju inte bara mammor som kan vara benägna att vakna till vid minsta smâljud, även bebisar kan vakna till om de hör mamma vända pâ sig i sängen t.ex. Jag vill minnas att vâr yngste flyttade ut frân vârt sovrum nâgonstans mellan 2,5 och 3 mânader och att det gjorde susen för smâuppvak pâ morgonkvisten.
Jonatans_mamma skrev:Nattmålet infaller vid 2 el 3 beroende på när natten började. Sen vaknar han oftast 5.30. Har inte vagnat på natten, han har fått mat när han vaknat. Har kännts som det bästa med minst vakentid för mig :shock: och övriga familjen förstås.
Jag instämmer helt, jag har gjort likadant. Sâ lite ansträngning som möjligt nattetid, däremot allt krut pâ dagarna. :thumbsup: (vâr lillebror började självmant sova 12 timmar strax innan tre mânader :P ).

Schemat tycker jag ser bra ut. Det skulle inte förvâna mig om den sista luren snart försvinner och istället ger en tidigare läggning.
Jonatans_mamma skrev:Sista frågan: Ska jag sluta vagna när han tystnar men ibland fortfarande snyftar? Om jag väntar tills han slutat snyfta hinner han ju somna. Svarade jag själv på frågan nu... :shock:
Att verktyga handlar om att hjälpa barnet till lugn sâ att det kan somna själv. Om du hör att det inte är ledsen grât, men mer de snyftningar som signalerar att nu är det slutgrâtet sâ tycker jag att du kan sluta innan. Allt handlar om att lyssna ordentligt, och lära sig hur barnet lâter.

Visst har du Barnaboken? (Och andningslarm?) Om du inte redan läst Syskonkapitlet sâ rekommenderar jag det â det varmaste.

:heart:
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Re: Linus

Inlägg av Jonatans_mamma »

Tack för svaret! Har haft lite att stå i...

I torsdags började det toka till sig rejält med dagslurarna. Den enda som funkar någotsånär är morgonluren men de andra är helt galna :shock: Det vaknas efter 30 minuter och sen är det svååååårt att sova vidare. Inte ens på promenad. Efter sådär ytterliggare en halvtimme han jätteledsen för han är ju egentligen trött med det går liksom inte att sova :(

Jag vet att det infaller en ökningsperiod nu och i torsdags när det började var Linus precis 8 veckor. Saken är bara den att han inte vill äta mer utan det är bara sömnen som strular. Han äter snarare mindre eftersom han ju är tröööötttt...

Kan det vara ökningen som strular och hur länge brukar det vara såhär tokigt :?: Jag tycker så synd om honom :(

Imorgon ska jag ge ersättning efter varje amning för att vara säker på att han är proppmätt. Får se om det blir någon bättring! :roll:
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Linus

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är man trött orkar man inte äta och är man hungrig är det svårt att sova :^o . Det är ingen rolig cirkel :? . Jag tycker att det låter som ett jättebra förslag att toppa med ersättning, buffa honom sedan sömntung, ev till och med till sömns bara första dagen för att få in en bra rytm igen så är ni säker tillbaka på banan snart igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Re: Linus

Inlägg av Jonatans_mamma »

Tillbaks igen...

Lite uppdatering:
:arrow: Nu är lilleman 11 veckor.

:arrow: I samband med sista inlägget började Linus sova till 4 och fick sitt nattmål då. Sov sedan vidare till ungefär 7.

:arrow: Jag har inte följt schemat jag funderade på men vi har sett till att natten har börjat kl 20 och morgonen ungefär vid 7.

:arrow: Jag gav inte ersättning efter alla mål för dagssömnen fixade till sig av sig själv (det var en vanlig ökningsperiod antar jag). Pratade med en barnmorska angående amningen och hon sa att om jag börjar ge ersättning så kan jag lika gärna sluta amma direkt :( Eftersom ju nätterna funkade klockrent och Linus somnade om med lite vagning när han skarvade på dagarna struntade jag i ersättningen. Vill ju egentligen amma :D Han har däremot fått flaska som kvällsslurk som han verkligen älskar :wink: Då kan man ju ligga och titta på annat än mammas tröja när man äter...nyfiken som man är!

Meeeennn....
Det verkar som om vi nu börjar ta steg bakåt istället för framåt :twisted:
Nu har vi sedan nästan en vecka tillbaka börjat få uppvak tidigare på natten. han vaknar oftast runt 2-tiden, får då mat eftersom han aldrig vaknat på natten förutom pga hunger. Hade han sen sovit fram till 7 hade det inte gjort mig något, men icke! Morgonen ska visst nu vara vid 6 tycker den lille herrn. Men det tycker inte den trötta mamman :(
I morse vaknade han igen 5:30 :twisted: Tänkte att jag ammar snabbt och sen ner i säng igen men han var måttligt intresserad. Sög lite mesigt och började sen gurgla glatt :shock: .Kan tillägga att det är kolsvart i sovrummet... Ner med honom i vagnen igen där han låg och pratade till 6:15 då han behövde lite hjälp för att somna om. Sen sov han till 7.

:?: Alltså. What to do? Första morgonmålet är lillkillen aldrig riktigt intresserad av. Verkar inte vara morgonhungrig. Det andra målet är det han äter mest på. Är vi någon stans, tex på fik eller så amman han toklite. Eller om det händer mycket runtomkring honom. Kan se skräcksenariot framför mig när vi åker och badar i sommar och är borta hela dagen (det vill ju bröderna!) Han kommer ju knappt få i sig något då :roll:

Vad har ni erfarna mammor för råd att ge mig? Tankarna på dethära med amningen/ersättning upptar hela min dag...och natt 8) På natten när jag är trött känns mättande ersättning som ett bra alternativ medans på dagen känns det viktigt att amma sitt barn :roll:

Kan någon råda mig :?: :?: :?:

Kram kram
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Re: Linus

Inlägg av Jonatans_mamma »

Glömde skriva att Linus är en kräkare av stora mått
:( :(
Vi förlorar mycket mat under en dag :(
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Linus

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vad härligt att ni verkar ha fått så bra styr på det hela! :D =D> Ett litet steg tillbaks är inget att stirra sig blind på då, tycker jag. :wink: Fokusera på allt som funkar istället! :P

Jag håller inte med BM du pratade med, att fylla på med ersättning i slutet av måltiden för att mätta extra eller när liten kanske börjar bli lite för trött för att suga tutte behöver ABSOLUT inte betyda slutet för amningen! :shock: Jag vet MÅNGA som gjort så i perioder (bl.a jag själv :mrgreen: ) men alltid haft amningen som bas.

När det gäller lillkillen nu så tänker jag att han kanske snart börjar bli sugen på att prova riktigt käk! :P Han har ju snart åldern inne! Det brukar hjälpa nätterna på traven rejält, de flesta 3-4 månaders börjar bli hungrigare och då kan nätterna plötsligt "gå bakåt". ÄVEN om liten inte är intresserad av mat där på morgonkvisten, är min erfarenhet - konstigt nog. :shock: Liten är liksom inte alltid intresserad av att äta mer på natten utan mer intresserad av att sova hela nätter och äta massor på dagen! :wink:
Särskilt små kräkares magar brukar uppskatta lite fastare föda, och kräkningarna blir snart ett minne blott. :D

Tidiga morgnar kan också vara ett tecken på övertrötthet. Att lägga en halvtimme tidigare på kvällen kan göra susen, paradoxalt nog.

Sen tänker jag att ni nog skulle behöva börja följa ett lite "striktare" schema på dagarna nu när nätterna strular lite. Försök att inte se schemat som något begränsande, utan tvärtom som en möjlighet att få struktur på dagarna och lättare att planera in aktiviteter m.m.


Lycka till! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Re: Linus

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej och tack för svar :D

Testade att ge ersättning igår men han drack på sin höjd 10-20 ml... :shock: Det kvittade om han fick direkt efter amningen eller senare inom en timme. Tror nog att han ätit mer om flaskan hade erbjudits först innan bröstet men då hade det ju inte blivit någon amning alls :?

Natten började 19:30 igår och Linus somnade på 2 minuter :!:
Sen vaknade han 00:45 och jag ammade.Då drack han 1 1/2 bröst.
Sen vaknade jag igen kl 4 av att han var vaken. Då hade han bajsat :shock: Blöjbyte och lite amning sen tillbaks i vagnen. Vad han sen gjorde vet jag inte för jag satte i öronpropparna och försökte somna. Han blev i alla fall aldrig ledsen för det hör jag igenom propparna.
Kl 7 vaknade han. Ville äta typ 5 sug och sen bara prata. Trevligt med morgonglad bebis förstås :D Får väl dra ut på frukosten tills jag märker att han börjar bli rejält hungrig, kanske efter 45 minuters vakentid eller så. Bör ju funka bättre :?:

Nu sover han (med 1000 uppvak) första luren :(
Kan bero på att lilla näsan har blivit snuvig :evil: Detta förb.... vintervädret vi har i Österrike :evil:

:?: Maten alltså: NÄR kan jag börja med smakisar? Är helt med på ditt tänk att han behöver mer mättande käk :!: Här rekommenderas först efter den 16:e veckan.

Vi filade lite på ett nytt 3-månaders schema igår men det är svårt. Jag vill inte ha fler än 3 lurar och den sista sover han i nuläget oftast bara 30 minuter så den måste hållas kort. Därtill har han svårt att vara vaken mer än 1 timme och 45 min mellan lurarna. Det vi kom fram till har 2 timmar mellan, får se hur det funkar. Han ska ju inte bli övertrött heller... :?

Såhär blev det:

Natt 19:30-7
Sova 8:45-10:15
Sova 12:15-14:15
Sova 16:15-16:45 (eftersom han själv gillar 30min rytm)

Vad tycks? Är 2 timmar vakentid att pusha övertrötts-limiten :?: :?: :?: Hur kan det annars se ut för tröttmössor :?:

Kram kram :D
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Linus

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Barnaboken rekommenderar att starta med smakisar från fjärde levnadsmånaden, alltså när barnet är tre månader. Så har jag gjort. Tremånadersdagen har med de två senaste barnen firats med väldigt löst bananmos på plastsked i babysittern :D . Men jag vet de här inne på forumet som börjat lite tidigare än så. Hungrig bebis har velat ha ordentlig mat helt enkelt.

Jag tycker ditt förslag till schema ser bra ut. Blir han trött och inte fixar de där två timmarna så finns ju marginalkvartar att ta till. Jag tyckte mitt andra barn också föredrog 30 minuters sovpass.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"