Vår lilla sjusovare vill inte sova!

fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Hej!
Nu var det läänge sen jag tittade in här men nu hoppas jag få lite tips och ideér inför läggningen. Vår lilla gobit börjar bli ganska stor nu (2år och 9 mån) och visar gärna sitt trotsiga och väldigt envisa humör. Hon är en go och glad tjej som oftast sovit jättebra om nätterna. Hon sov sin första 12tim natt 5dagar innan 4månader och har sovit så (i princip) varje natt sen dess. I lördags var det nåt som blev annorlunda. Helt plötsligt började hon säga att hon inte ville sova, storgrinade, skrek mamma så fort jag satte ner henne i spjälisen.. :shock: Fattade ingenting! Det har sedan varit så sedan dess..
Läste här på forumet igår och idag och provade lite av de tips jag såg men vet fortfarande inte hur vi ska göra när hon står i sängen, grinar, skriker ibland, ropar mamma?! :? Jobbigt är det iaf...
Det här med ramsan har vi släppt på rejält för länge sedan eftersom hon inte verkar brytt sig i den nämnvärt, så vi har bara sagt den en gång per kväll, och ibland inte alls. Hon har liksom somnat inom 5-10 min iaf... :) Har ramsat lite ikväll dock, men fortfarnde ledsen?! :( Ska jag inte gå in alls trots att hon är ledsen? Bara ramsa? Snälla nån, hjälp!

Tack alla vänliga själar!!!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag tror att du kan få bättre hjälp på kurforum under säkra sovare med en fnurra på sömntråden. Här på SoS är vi bäst på barn upp till året :D . Kanske någon snäll admin kan flytta tråden dit?

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Ja det var läänge sen jag var här som sagt så tråden måste ha hamnat fel :? men om nån snäll admin ville flytta den så är det tacksamt :) Det var lite cirkus härhemma igen nu så jag skulle uppskatta hjälp snart... [-o<
Tack!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Låter som om trotsfrågorna har kommit in i sovrutinerna och hon är lika ledsen som du över att inte mer få njuta av sin säng utan tvingas ifrågasätta...

Mitt råd är att öva upp ramsan och komma ihåg att den är ett underbart verktyg att SVARA barnet med. Även om hon är ledsen behöver hon betryggas och besvaras! Om du går in till henne eller låter bli att lägga henne i spjälisen för att hon plötsligt inte ville bekräftar du hennes farhåga att detta inte alls kanske skall vara såhär. Däremot kan du ge henne betryggande svar på att allt är precis som det skall och nu skall hon få sova skönt i sängen och inte behöva undra över det.

Känner du att du MÅSTE gå in så lugna henne med solfjäder eller lägg handen lätt på henne. Tala inte utan förmedla endast ett lugn. Tanken är nu är det natt, nu skall det sovas. Då hon lugnat sig rejält eller nästan somnat ramsar du ut som vanligt - glatt och lugnt :) Kommer det fler frågor efter det ramsar du utanför dörren tills det är slutdiskuterat!

Skrattar ni rejält innan läggdags? Har något annat förändras i hennes vardag? Hur ser dagarna ut för övrigt? Känner hon sig behövd? Social delaktighet? Utevistelse? Hur bemöts trotsen annars?
En massa följfrågor dyker upp i huvudet på mig som kan hänga ihop med hennes infall vid läggning.. :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Hej och tack för ditt svar!
Vi försöker öva in ramsan på nytt nu då :) Hon är i en väldigt mammig period nu, men vi försöker ändå variera och turas om att lägga henne. Så igår när jag la henne gick det skapligt ändå, men ikväll när min man skulle lägga så vill hon inte lägga sig ner alls, utan ropar bara efter mamma... :( Lite jobbigt, men han ramsade då utanför hennes rum och hon blev tyst tillslut.. :) Vi ägnar alltid mycket tid till bus, lek och mys innan läggdags så hon är nöjd och glad. Vi är oxå noga med att låta henne vara delaktig och känna sig behövd. Hon är ganska självsäker och väldigt trygg av sig, så hon hjälper gärna till i köket mm. Sen är vi ute i trädgården ofta och leker om dagarna. Det här med att bemöta trotsen på "rätt" sätt vet jag inte riktigt :? Hon är en otroligt viljestark tjej som är grymt envis med ett starkt humör... :wink: så ibland är det svårt att veta hur man ska bemöta på bästa sätt för henne?! Tips :) ?! Inget direkt som är annorlunda heller i hennes liv nu mot förr. Det känns som det liksom bara kom...
Sen känns det här med solfjäder lite svårt när hon står i sängen och inte vill lägga sig ner...? Det gör det oxå svårt att inte prata då.. :?
Det har även börjat strula med luren mitt på dagen nu sen några dagar tillbaka. Vill inte då heller :? ?! Så idag sov hon inte alls... :( Väldigt tacksam för tips!!!
Tack för er tid [-o<
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av Tin »

Hej och välkommen,
ja det är nog som mumiuntrollet säger. Trotsen har satt sig på läggningarna. Och vad betyder då det? Jo just nu - i trotsen - svajar det inom liten, världen ses med nya ögon och liten reagerar med osäkerhet på det enda sätt liten kan. Dvs att i frågasätta den värld hon känner och älskar och är trygg med. Är det verkligen så att det ska sovas nu? Sover man hela natten? Vaktar ni därutanför? Är allt som vanligt? Ja "krånglet" ni upplever vid läggningar är helt enkelt litens sätt att fråga er om allt är ok.

Vad behöver man då, jo, SVAR. Och en säker sovares favorit svar är just ramsan, ramsan betyder lugn, säkerhet och är skönt bekant även för en liten trotsare.

Så vad göra, först tycker jag ni plockar upp Barnaboken och läser om 8-månadersångesten, förtrotsen och trotsen. Då får ni all bakgrund ni behöver för att hantera trotsen på bästa sätt. Det är oftast föräldrarna som förstärker litens oro genom att plötsligt bryta det vanliga och bli helt "konstiga" i liten ögon när liten som mest behöver deom. Plötsligt springer mamma och pappa in och ut i rummet, kommer med vatten eller välling, plockar upp eller börjar prata - vad är det dom pågår undrar liten och blir ännu mer förtvivlad. Nu måste det vara något som är fel! Hjälp!

Sen undrar jag över skrattet till gonattet som du beskriver, du säger att hon är glad och nöjd. Menar du kiknar av skratt? För det är målet om det så ska kittlas för att komma dit. Mysa kan man göra på dagtid. ;) Nu ska busas och skrattas så man nästan tappar andan och sedan dump ner i säng med skrattet kvar i kinderna.

Vill hon inte lägga sig ner, tja lägg henne ner under tystnad ändå eller låt henne stå kvar. Hon kan ju lägga sig ner själv eller hur. Prata inte, gå bara ut och ramsa utanför dörren. Eskalerar hon och blir ledsen (lyssna på gråten), prova lägga henne på nytt. Polletten brukar trilla ner. Men minimera verkligen springet in till liten och prata absolut inte.

Att luren på dagen också krånglar nu är inte konstigt, eftersom hon fått "fel" svar på kvällen sprider det sig lätt. Men oro dig inte, läs på ordentligt och var sedan riktigt härligt tryggt konsekvent så liten får de svar liten vill ha vid läggning. Då kommer dagen lugna sig också, men inte förrän liten är nöjd med svaret.

Som vanligt tar det mesta 3 dagar så håll ut, lugnt kommer lägga sig på nytt. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

j igen alla snälla fina som alltid finns som stöd!
Ser nu att jag inte ens svarade på det sista inlägget :oops: men läggningarna är lika bra som förut :-) Skulle gärna vilja ha hjälp på nytt med en annan sak dock. Eftersom vår lilla tjej blivit storasyster i januari så undrar jag om det kan vara orsaken till att hon nu börjat vakna supertidigt på morgonen?! Idag vaknade hon 5.30 o somnade kl 19 igår... :-( Hon hade verkligen behövt sova sina timmar hon brukar. Igår var hon ute hela dagen från 8 till 16, åt ute o gjorde allt ute. Toppen, tänkte jag för då borde hon kunna sova ordentligt... :roll: När vi försöker ramsa så fortsätter hon att skrika eller ledsamt ropa på oss att hon inte vill sova. Hon har spjälsängen kvar ett litet tag till men klättrar såklart ur själv om hon vill.
Snälla hjälp, [-o< vad kan vi göra åt detta? Skriker hon som hon gör då så väcker hon lillebror som vi nu försöker ge samma fina sömn o matschema hon haft, sm.
Tack för ett underbart forum!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen alla snälla fina som alltid finns som stöd!
Ser nu att jag inte ens svarade på det sista inlägget :oops: men läggningarna är nu lika bra som förut :-) Skulle gärna vilja ha hjälp på nytt med en annan sak dock. Eftersom vår lilla tjej blivit storasyster i januari så undrar jag om det kan vara orsaken till att hon nu börjat vakna supertidigt på morgonen?! Idag vaknade hon 5.30 o somnade kl 19 igår... :-( Hon hade verkligen behövt sova sina timmar hon brukar. Igår var hon ute hela dagen från 8 till 16, åt ute o gjorde allt ute. Toppen, tänkte jag för då borde hon kunna sova ordentligt... :roll: När vi försöker ramsa så fortsätter hon att skrika eller ledsamt ropa på oss att hon inte vill sova. Hon har spjälsängen kvar ett litet tag till men klättrar såklart ur själv om hon vill.
Snälla hjälp, [-o< vad kan vi göra åt detta? Skriker hon som hon gör då så väcker hon lillebror som vi nu försöker ge samma fina sömn o matschema hon haft, sm.
Tack för ett underbart forum!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av videunge »

Hej på dig. :D

Härligt att det löst sig med läggningarna :thumbsup: Det börjar bli ljusare ute. Har du kollat så att inte minsta ljusglimt slipper in?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Hej o tack videunge för ditt snabba svar!
Jo det är klart att det börjar ju bli ljusare ute, men hon har inte varit så känslig mot det förut..tror du ändå att det kan va det? Hon har mörkläggningsrullgardin i sitt rum men lite glipor på sidorna blir det ju ändå tyvärr :-( Nu när hon vaknat den tiden så gick min man upp med henne ändå, skulle han gjort på nåt annat sätt tro? Nån idé där?
Ska försöka få det mörkare i rummet så fort som möjligt så får vi se om det blir bättre..
Humöret är ju inte på topp direkt när man får gå upp 1,5 timme tidigare när man samtidigt försöker få lillebror att sova :?
Tack på förhand! Kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av Tin »

Hej,
japp gör rummet mörkare, bäcksvart. Alla glipor. Man kan spraya med vatten på själva rutan och sätta upp folie...... det fastnar. alternativt köpa mörkläggningstyg och kapsla in fönstret med gardin. Spelar stooooor roll.

Och ja, man ska inte ta upp, vad ger man då för budskap? Att det faktiskt är liten som börjar dagen? Nej, man ger en PANG ramsa vid minsta pip (dvs ett besked till liten att det är natt) sen gör man ingenting (besked till liten att på natten händer inget, man sover). På sin höjd om det behövs kan man sätta på lite musik, jag körde Mozart om det blev kris. Tillslut kommer liten lyckligt slappna av och sova tills dagen börjar, lyckligt medveten om att han inte behöver vara den som väcker alla. Skönt!

Ett mycket populärt tricks är även att införa en väckarkocka till liten, på så sätt tar men bort "ansvaret" att starta dagen från liten på en tydligt sätt och även från mamma och pappa (som ju kan påverkas med skrik). Ställ den tillsammans på kvällen och låt den ringa när ni anser morgonen startar, kom in med klockan i litens rum och låt liten stänga av klockan själv.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Tack snälla Tin!
Tycker du att ramsan funkar bra på din 4åring? Använder du den flitigt? Eftersom vår (snart) 4åring sovit princip klockrent hela tiden så har vi nog slarvat med den :o tyvärr! Vi säger den varje kväll dock, men kanske behöver övas in på nytt?!
Vi ska göra det mörkare i rummet och även köpa en egen väckarklocka till henne ;-) bra tips! Låter spännande :-)
Tusen tack och trevlig helg!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av videunge »

väckarklocka är magiskt! men se till att köpa en digital.... jag köppte en vanlig och när jag ställde den på kvällen så började den ofrånkomligen pipa :roll: :lol: Gör det i stor stil. inhandla tillsammans med motiveringen att "stooora barn har sånna". ställ den tillsammans med.

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av Tin »

Hej igen,
en vanlig nattning med 4a åringen är plupp i säng, puss på munnen och kram, jag går ut och när jag går bort i hallen slänger jag ur mig en ramsa x1. Ibland glömmer jag och säger godnatt bara. En 4a årig säker sovare vet att det är sovdax så de behöver egentligen inte ramsas vid nattning, jag gillar däremot att hålla ramsan vid liv så jag river av den vid nattning ändå.

4a åringen ramsas däremot flitigt om hon vaknar om natten, vilket typ aldrig sker, men ibland är det ju sjukdom eller mardröm eller liknande. Först kollar jag läget, sjukdom måste ju tas om hand etc sedan bjuder jag på den trygga gamla ramsan så mycket hon behöver. :heart:

Min 1,5 åring däremot nattas med ramsa x4 på både daglur och inför natten. Åsså om det är strul på natten såklart.

Köp en härlig väckarklocka nu och förslara nogsamt för liten hur det fungerar, att klockan bestämmer när det är morgon. :)

Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
fridolin78
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:39

Re: Vår lilla sjusovare vill inte sova!

Inlägg av fridolin78 »

Tack snälla för era fina tips o råd! Såg de sista svaren nu först :shock: Har pratat mycket om klockan med henne o kollat ut en fin hon vill ha som vi ska beställa :-)
Det enda som är blir när hon vaknat för att hon e kissis.. jag brukar viska o bara sätta in huvet i dörren på glänt, när hon då svarar att hon e kissis. Hon går då o kissar när jag väntar tills hon lagt sig. Men oftast vill hon inte ens lägga sig igen och lyssnar inte när vi viskar att det fortfarande är natt.. Ibland när vi lägger ner henne så skriker o ropar hon efter oss till vi kommer in igen :-(

Har varit sjuka ett tag men ska mörklägga omgående o även fixa klockan ;-)
Tack alla snälla för er tid o svar! Kram till er!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"