Sm med lilla Ebba

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Nu är jag tillbaka här, Oliver har hunnit bli straxt över 1,5 år och är en liten fröjd. För snart tre veckor sedan fick vi tillskott, en liten flicka kom till oss.
Jag hade planerat sm på henne innan hon kom, och hittills har det väl gått lite sådär.
De första 6 dygnen så ammade hon konstant, och då menar jag verkligen det, jag sov max 2 timmar per dygn och då var det med henne på mig. Efter dessa 6 dygn började vi komplettera med urpumpad möjlk på flaska, och då blev hon mycket nöjdare. Hon började sova själv i vagnen (på mage såklart) och jag vi kunde äntligen lite smått försöka oss på sm. Allt eftersom dagarna gick blev amningen jobbigare och jobbigare och nu äter hon bara ersättning sen en vecka tillbaka ungefär.
Ebba var liten när hon föddes, vägde bara 2,8 kg och detta var i fullgången tid. vi var på många tillväxtultraljud och diverse kontroller under graviditeten, men allt visade på att hon "följde sin egen kurva" fast hon enligt deras kurvor var "för liten". Jag har en aning om att hon när hon kom ut verkligen ville äta upp sig, för hon åt som sagt dygnet runt och gick upp jättebra de första dagarna.
Nu har detta kaosiga maratonätande lagt sig, men hon tar numera guld i snutt-vm. När hon ska äta, efter att ha sovit 2-3 timmar och hon vaknar av hunger, så börjar det oftast med att hon suger bra på flaskan i max några minuter, efter det släpper suget och hon snuttar istället. Det gör ju att hennes matintag blir oerhört ineffektivt och vi kan sitta med en flaska i typ 2 timmar. Hon är också väldigt trött så när hon ätit dessa första minuter så somnar hon ju typ, och det är väldigt svårt att hålla henne vaken, vi försöker alla knep som finns! Efter en stund när jag bytt blöja för att försöka väcka henne så vaknar hon till och är rätt vaken, men äter fortfarande inte speciellt bra. Jag brukar då tänka att hon kanske är "första slurken nöjd" och sätter henne upp för lite socialt samspel, men då går det typ 30 sekunder sen blir hon missnöjd så då får hon flaskan igen och så håller vi på fram och tillbaka. Det går säkert inte att göra så mycket mer än vad vi gör men ändå, någon som har tips på hur vi får henne att äta bättre?

Sen angående sömnen, man kan väl inte kräva så mycket av henne då hon fortfarande är så liten, men det funkar lite till och från. Oftast när man hållit på och matat och man tycker att flaskan är hyfsat tom och hon somnar i famnen försöker vi lägga henne och i 50 % av fallen så funkar det, annars vaknar hon och så försöker vi få henne att äta mer och sen lägga igen, vilket ibland funkar och ibland inte. Vår nödlösning när det känns som att hon "inte vill sova", dvs hon är övertrött och kanske inte helt mätt eftersom det gått så lång tid sen hon började målet (det kan vara tre fyra timmar sen) så får hon sova på pappas bröst vilket brukar gå bra. Då har vi sedan efter en timme typ lagt henne i sängen så har hon sovit vidare. Synpunkter på detta? ska jag buffa henne till sömns likt det anna beskriver i bb om kvällstrassel istället eller ska vi köra på som vi gör?
Mitt mål just nu är tvåmånadersgränsen då jag hoppas att saker och ting har ordnat upp sig lite och man kanske kan få ihop ett någorlunda schema.
Oliver var också väldigt omständig med matning i början men jag vet att det ordnade upp sig rätt fort.

Det jobbigaste just nu är ju nätterna, då det även då tar 1-2 timmar innan hon somnar om (tur att vi är två som kan mata), samt att jag oroar mig lite för hur det ska gå när pappa börjar jobba nästa vecka och jag ska vara hemma med båda själv. Jag har läst runt lite på forumet om hur man kan roa de äldre när man matar liten men jag är tacksam för mera tips!

Summa kardemumma så var min tanke att starta upp denna tråd nu, för jag vet att jag kommer ha mycket frågor och funderingar på vägen.
Kom gärna med synpunkter och tips på hur vi hittills gått tillväga med lilla Ebba, allt är väldigt välkommet =)

/ Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Tåls att tilläggas också när det gäller matningen, att det gärna blir lite stökigt efter ett tag, gnäll och gråt osv. Det går rätt bra att lugna henne oftast men som sagt, det är inte direkt så att hon hoppas på flaskan fastän hon visat tecken på att det är mat hon är ute efter... Det är detta som sedan kan eskalera lite och det är då vi får ta till pappas bröst som nödlösning. =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sarisparis »

Hej empinane och välkommen in till Späda och Smâ :D

Vad härligt att höra att Storebror njuter av livet och ett stort grattis till Lillasyster! :heart:

Du har sällskap här inne av Airam som ocksâ har en liten nyföding och ett kurat storasyskon, sâ jag klistrar helt fräckt in det svar jag skrev i den trâden igâr. :P
Sarisparis skrev:Standardmodellen är fantastisk pâ alla sätt och vis och efter att ha fâtt smaka pâ "livet efter kuren" sâ är det lätt att just vilja fâ "allt rätt frân början" med nummer tvâ. Vilket i sig kan försvâra saker och ting.
Standardmodellen börjar inte för inte med smekmânaden, alltsâ att helt och hâllet följa barnet och pâ alla vis bevisa om och om igen att ni verkligen är där och tar hand om honom. Sâsmâningom kommer verktygen in i bilden, men tänk inte pâ det än. Stirrar man sig blind pâ sovtimmar och antal mâl är det lätt att känna en massa krav pâ sig och det är inte det standardmodellen handlar om. Den är tänkt som ett stöd att luta sig emot, en bana att följa. Ibland halkar man av, men det gör ju inget eftersom man vet var banan är och att man tar sig upp igen.

Just det här med nattmâl tycker jag personligen inte att man ska hetsa upp sig för. Känner man att man är pâ väg ât rätt hâll (längre och längre sovpass) sâ tycker jag att det verkar skönare för alla inblandade att mata lugnt och tyst och sova vidare än att hâlla pâ och verktyga. Mina minsta har bâda tvâ satt sina tolvtimmarsnätter själva (Lillebror strax innan tre mânader) utan att jag behövt lägga mig i det minsta. Jag gillar det Anna brukar säga om att ge förutsättningar till barnet, det räcker lângt.
Jag blir inte helt klar pâ om Ebba sover i säng eller vagn? Jag har aldrig haft turen att ha en ordentlig sovvagn, men de visa säger att vagning är det ultimata redan frân start. Jag tycker mig förstâ att vagning "stör" barnet mindre än buffning/solfjädring, sâ jag skulle nog hellre vagna än buffa än sân pyttis som Ebba om du verkligen vet med dig att det är dags att sova (övertrött).

Oroa dig inte för att ni skulle dra pâ er nâgra ovanor, som du säger är Ebba sâ pytte än sâ att ni knappt har hunnit igenom den verkliga födseln. Lât henne mysa pâ pappas bröst och ha SM i bakhuvudet. Fortare än ni anar kommer hon att orka vara vaken lite mer och dâ ocksâ äta lite effektivare. När du säger att ni försökt "alla knep" antar jag att du räknar in att lägga in en rap mitt i matningen ocksâ?

Det ska bli kul att följa er, lât inte SM bli en tvângströja utan lât den vara det stöd den är tänkt som.

:heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Ebba sover i vagn, kanske var lite oklar med det =) Har tänkt att ha henne i vagnen tills hon växer ur den och efter det har jag en helt underbar sovvagn som är nästan som en spjälis i storlek som kanske kommer att användas, alternativt säng. =)

Jag vi rapar och rapar och rapar, det är mycket luft som kommer ut både där och där bak =P

skönt att få lite stöd härifrån. Då fortsätter vi som vi gjort helt enkelt =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Fler frågor :)
Hur vet man att barnet passerat den egentliga födelsen?
Och hur vaken kan bebis vara då när man lägger, typ klarvaken eller mer slumrig fast inte sovande? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sarisparis »

empinane skrev:Fler frågor :)
:thumbsup:
empinane skrev:Hur vet man att barnet passerat den egentliga födelsen?
Det "märks" mer pâ vissa än andra, jag har tyckt att det känns som att barnet "vaknar", det är lite mindre murmeldjur över det. Oavsett hur den verkliga födseln ter sig sâ handlar det om att barnet nu är redo att ta in mer av världen än endast mat och sömn (som det ju mest handlar om den allra första tiden). Har du läst i Barnaboken (s 226)? Anna beskriver det hela jättefint där.
empinane skrev:Och hur vaken kan bebis vara då när man lägger, typ klarvaken eller mer slumrig fast inte sovande?
Ofta sâ lägger man barnet när man känner att det börjar bli trött, sâ klarvaken kanske är att ta i (ni kommer dit sen, Ebba är lite liten än för att fâ njuta av skrattet till go'nattet :roll: :lol: ). Hâll koll pâ klockan och observera liten. Vissa bebisar är piggare än andra, vissa (de flesta) har kortare vakenpass pâ förmiddagen och längre pâ eftermiddagen.
Jag hade ett block framme konstant och skrev ner mat och sovtider, utan att alls försöka styra dem. Sâsmâningom växer ett mönster fram och dagarna blir mer och förutsägbara.

Vid läggning kan du markeringsbuffa bara nâgra fâ gânger och avsluta med en varm och skön solfjäder (inte för lâng). Alla hittar sitt sätt att lägga barnet, det blir en vana.

:heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Hur gör/gjorde ni som flaskmatar? Gör ni en flaska som får hålla hela vakenpasset eller gör ni 2 omgångar? De står typ att man inte ska spara ersättning längre än en timme men ja, kanske är lite skitsamma?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Tutan »

Hej och grattis till lilla dottern! :D

Jag får passa på frågan om hur länge man kan ha ersättningen iordning och bolla den vidare, eftersom jag bara har haft ersättning som "efterrätt" vid den åldern. Men jag kan tipsa om boken "Att flaskmata" om du känner dig lite nybörjare på området. Den tyckte jag var toppen att läsa när vi successivt gick över till ersättning vid ca två månaders ålder för vår dotter. Den fanns t.o.m. på vårt bibliotek :D .

Nån annan som vet kanske?

Det ska bli kul att följa er SM!

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Liten uppdatering här :)
Vi har lyckats få till effektivare matning genom att byta napp i flaskan, har dr Brown flaskor och har nu mam-nappar i.
Igår började min sambo jobba, så jag har nu varit själv med barnen i 2 dagar. Igår gick det rätt bra, även fast det blir himla mycket, men idag har lilla Ebba inte "velat" sova. Vet inte riktigt vad som har gått fel, första sovpasset i morse gick bra, men sen inför andra försökte jag lägga henne efter ca 1,5 h när hon verkade trött och hade ätit bra men då stökades det. Hon fick mera mat och försökte lägga igen, men det gick inte då heller. När jag tog upp henne nästa gång så kändes hon helt klarvaken och nöjd så jag tänkte att jag kanske missbedömt att hon var trött och att hon ville va uppe längre (siktar ju på 2-2). Sen la hon en riktig kaskadspya (vilket hon gör ibland) och somnade efter 3 vakna timmar helt utmattad och nog inte supermätt heller. Efter 1 timma vaknade hon och fick mat och denna gång hann pappa komma hem och det slutade med att hon fick somna hos honom innan han la henne varpå hon var vaken 2 sov 2,5. Det kanske inte låter så dåligt med det som vart är att jag försökt lägga henne vaken fast trött vilket funkade igår men ja,inte idag. Det funkar lite bättre om hon får somna i famnen innan vi lägger henne, men dels vill jag inte dra på mig dåliga vanor och dels har jag kanske inte alltid tid med det när jag är själv. Ja bara undrar om det är så här skakigt i början (alltså om jag inte gör fel) eller om jag borde göra nåt annorlunda? Hon spyr väldigt mycket och ofta när hon inte vill somna så har hon spytt i sängen, varpå ja bäddar om lite snabbt och ger lite mer mat, men som sagt, de har ändå inte funkat idag..
Jag är lite pessimistisk av mig så ja tänker hela tiden att ja gör fel om det inte funkar klockrent typ. Ja försöker att hitta attityden men dom här dagarna har varit påfrestande och det kommer det ju vara ett tag. Storebror är inte nöjd att dela uppmärksamheten..

Synpunkter?
Har ni nåt tips på hur jag ska få storebror mer nöjd? Jag försöker med att han ska hjälpa till med lillasyster osv men det är inte alltid så lätt..

Ja det va de jag hade for now :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är ju lite skakigt i början när de små ska lära sig somna själv. Ingen fara på taket!
Du kan vara lite extra generös med buffning eller vagning nu i början så att hon kommer till ro, markeringsbuffa ett par gånger när du lägger och upprepa om det behövs. Det ger sig snart ska du se!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Okej, tack!
De är ingen fara att nyttja verktygen så pass, vill inte fastna i en massa träsk längre fram heller :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sarisparis »

empinane skrev:Jag är lite pessimistisk av mig så ja tänker hela tiden att ja gör fel om det inte funkar klockrent typ.
Sâ vanligt! :D Alla har vi nog nâgon gâng varit där och dessa tankar hjälper inte ett dugg. Ebba är en väldigt liten person än, hon har inte fattat hur bra det kan vara med lite rytm och rutiner, men det kommer. Deppa inte ihop över dagar dâ ditt siktande pâ 2-2 känns som en ouppnâelig dröm, var glad istället att du vet vart ni är pâ väg och att detta skakiga och vingliga inte är för alltid. Tâlamod och förtröstan. =D>
empinan skrev:Har ni nåt tips på hur jag ska få storebror mer nöjd? Jag försöker med att han ska hjälpa till med lillasyster osv men det är inte alltid så lätt..
Som flerbarnsförälder är det lätt att hetsa upp sig om bebisen inte följer den rytm man tänkt eftersom man inte bara har ett litet barn att ta hand om. Har du läst favorittrâdarna om SM och syskon? Titta in denna SM, Syskon och Skak i handtag.

I stora drag handlar det om att det inte är mamma som fâtt en bebis och nu mâste ta hand om storebror OCH bebisen. Nej, det är familjen som fâtt en bebis som man nu ska ta hand om TILLSAMMANS. Involvera Storebror sâ mycket som möjligt, lât honom hjälpa dig att tolka Ebbas grât: är hon hungrig? Kanske hon behöver en kram först? En amningsstund i soffan kan kombineras med sagoläsning, eller sâ kan Storebror fâ det ärofyllda uppdraget att hämta lite vatten till mamma. Som Storebror kan man välja kläder till syskonet, hämta blöjor, slänga blöjor, osv osv. Hos oss har bland det roligaste för de stora varit att vara med och bada bebisen, tvätta magen med smâ händer. :heart:
Som stressad mamma är det lätt att tänka att det gâr fortare om jag ber den stora vänta medans jag fixar med den lilla, men det är verkligen kontraproduktivt i lânga loppet. Det större barnet känner sig förbisett och kan ju knappast känna sig behövd.

Jag har inte riktigt fâtt klart för mig om du har Barnaboken? Om inte skaffa, hela forumet bygger pâ den och den kan ligga framme de närmaste sexton âren. :wink: Läs Syskonkapitlet, det är verkligen tänkvärt.

:heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Tack för svar!
Jo jag har barnaboken, har läst fram till året när storebror var liten, och lite delar nu men dkulle väl behöva läsa om en del nu oxå :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Ingenting fungerar här.. :(
Idag har hon knappt sovit något alls.. En timme på fm och sedan 40 min mitt på dagen, efter det bara småsnuttar i våran famn..
Jag fick ett jävlar anamma när hon vaknade stramt efter vi lagt henne att jag tänkte 'nu fan ska ja få till det, hon ska vara klarvaken i två timmar!'
Men å så fel det blev.. Jag lyckades hålla henne vaken i 1 och 10, sen deckare hon utan att hon ätit tillräckligt, vaknade efter 20 min och då fick hon påfyllning, lades, somnade inte, fick mera påfyllning, somnade inte, bluffade, somnade i typ 10 min, bluffade igen och sen gav jag typ upp.. Hittills har jag försökt att tänka att jag ändå lägger grunden genom att ge matmatmatmat typ.. Men jag är lite less på att inget funkar, hon sover hyfsat på natten och då går det oxå hyfsat lätt att lägga henne igen efter nattmål, peppar peppar. Efter min lilla tur idag så har allt kaosat ännu mer, just nu ligger hon i pappas famn och han försöker mata men hon skriker och somnar om vart annat..
Jag vet att hon fortfarande är liten, men man vill gärna få tillbaka en lite strukturerad tillvaro..
Gör jag rätt i att tänka mycket mat och skita i resten? Just nu känns det typ bättre att bara leva i kaoset och klaga än att försöka göra något åt det eftersom det ändå inte funkar..
Jag försöker läsa runt och peppa mig här på forumet men ja.. Just nu känns allt rätt jobbigt...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det är så lätt att hamna i fällan att vilja göra allting rätt för början när man har kurat ett tidigare barn. Men det ÄR svajigt i början, särskilt i perioden ni befinner er nu, mellan smekmånad och två månader när man kan införa schema.

Se standardmodellen som en modell, en grundstomme. Inget att bli stressad av, utan något att sträva efter och sikta mot.

Det känns som att ni har hamnat i en tråkig spiral med en liten som är för trött för att äta och inte tillräckligt mätt för att sova längre stunder. Finns det något sätt hon sover lite längre? Kanske på promenad i vagn eller bärsele eller liknande? Jag tänker att om hon sover lite längre är hon ordentligt hungrig när hon vaknar sen och äter ordentligt och orkar vara vaken lite mer. Så småningom kankse ni glider in i en mer positiv spiral?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"