Sm med lilla Ebba

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag förstår att det känns enkelt att vänta med allt och sedan kura. Och kanske det blir så också. Men som Sarisparis redan skrivit så tror jag det är en mycket bra idé att lägga allt krut på att öka matintaget! Kanske löser sig allt av sig själv då, det gjorde det hos oss... :roll:

Vi hade också en hel del flasktrassel, jag tyckte varje mål var en kamp (såhär i efterhand kan jag ju förstå att liten inte ville äta när jag kände så...)! Därför började jag införa riktigt mat ganska tidigt, som jag skrev i din tråd inne på mat, mage, barnakropp. Grönsakspuréer med mycket fett i som mättar fint. Sedan lät jag liten bestämma hur mycket hon ville ha, dvs matade på tills det var stopp. På tre veckor var vi kvitt flaskan, liten sov på eget initiativ över sista nattmålet och har varit en mat- och sovglad unge sedan dess!

:heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Ja absolut kan detta ha med maten att göra, vi kämpar med den varje dag. Det är skönt att vi har semester nu så vi kan bytas av med matning när det blir jobbigt, jag tror oxå liten känner av hur man själv känner. Självklart ger jag inte upp allt nu i väntan på 4-månadersdagen, vi kämpar och kämpar och inför mer och mer mat, idag står gröt på schemat :) har det löst sig sen så har det, och har det inte så kurar vi nog iaf.. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Irmasmamma »

Bra inställning tycker jag! :D =D> Jobba på med maten, heja heja!! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

En snabb fråga nu när ebba återigen vaknar kl 06 trots att hon var uppe och åt för 1,5 timme sen: kan det vara så att vi har för mycket sömn på schemat? Tanken är att hon ska sova 12-1,5-2-45 men ofta blir det kanske ännu lite mer på dagarna för att hon känns så trött. Kan det vara en bidragande faktor till att hon vaknar så tidigt? Ska vi kämpa mer och hålla genne vaken? Igår tex blev typ sovpassen 11,5-2-2,5-45, 16 h 45 min alltså.
Jag är så less att stiga upp så här tidigt! Speciellt när nan oxå är uppe 2 ggr på naten.... Tips (förutom låta mer för det gör vi) mottages tacksamt! :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av Sigyn »

Förutom MATA mer ska det stå... :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Sm med lilla Ebba

Inlägg av SusanD »

Hej,

Gå du på din magkänsla och håll schemat, väck lilla tösen och erbjud mat och trevlig samvaro under vakentiden. Visst kommer hon vara lite extra trött i början men snart sitter tiderna i kroppen och då kommer alla må bättre av det.

Det är ju bättre att sova 12 tim natt än att få extra sovtid på dagen tänker jag. Hon har ju ändå lurar på dagen som enligt ditt schema ska räcka utmärkt. Det är så lätt att ge lite extra sovtid på dagen för att småttingen verkar trött men det leder oftast till att de vaknar för tidigt på morgonen.

Kolla även över mörkläggningen en extra gång, det behövs bara minsta lilla ljusstrimma på morgonkvisten för att småttingar ska vakna för tidigt.

Hälsn Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"