Dags att köra på riktigt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Hej!
Min lilla (SM) dotter fyller 4 månader om ett par dagar och det är dags att införa 12 timmars natt och få lite bättre struktur.
Jag har antecknat hennes mat/sov-tider från födelsen och vi har kört följande schema sedan hon var 3 månader:

Kl.6.30 God morgon!
Kl.6.30-7.30 Mål 1
Kl.8.15-9.00 Sova fm 45 min i vagn på väg till skola/dagis med storasyrrorna
Kl.9.30-10.30 Mål 2 (försöker vänta till kl.10 men hon är hungrig!)
Kl.11-13 Sova lunch, 2 h inne i säng, på sida/rygg
Kl.13-14 Mål 3
Kl.15-15.45 Sova em, 45 min i vagn vid hämtning av storasyrrorna. Här kan det bli en kvarts förskjutning ibland ifall hämtningen inte går enligt plan.
Kl.16-17 Mål 4
Kl.18 Nattslurk och bus
Kl.18.30 Go´natt!
Kl. 03.30 Nattmål (ska tas bort nu alltså?)
Kl. 06.30 God morgon!

Jag brukar ramsa när hon ska sova i vagnen på fm/em.
På dagen lägger jag i spjälsäng och buffar om det behövs, sedan ramsa på väg ut + bekräftelseramsa. Denna lur strular ofta och jag går in och lägger tillrätta, buffar, solfjädrar, ramsar + bekräftelseramsa. Ibland somnar hon om ibland inte.
Läggningen på kvällen funkar oftast problemfritt och hon sover fram till nattmålet. Ibland vaknar hon innan och beroende på min status får hon komma och äta tidigare eller så försöker jag få henne att somna om med tillrättaläggande, buffa, solfjäder, ramsa.

Så till mina frågor:
1. Ser schemat bra ut?
2. Ska jag sluta buffa nu och bara köra med ramsan när hon fyllt 4 månader?
3. Ska/Kan jag införa 12 timmars natt nu?
4. Är det 3 dagars kuren som gäller?

Har läst både Barnaboken och Sova hela natten-boken MÅNGA gånger (kurade även storasyster som nu är 4 år), men behöver ändå lite tips och pepp!

Stort tack!
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen!

klart det skall bli skönt med ordentlig sömn för er. :D Bara undrar en sak som jag inte kan utläsa. Har ni infört riktig mat någonstans i schemat? När/vad? För att sova hela nätter krävs stadigare mat än bara amning /ersättning. :wink:

Gå gärna in under kontrollpanel ( längst upp i vänstra hörnet) och sen under profil ändra signatur. Där skriver du in litens födelsedatum och planerad kurstart så underlättar det enormt för oss som svarar. tack och bock!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Tack för svar!
Har nu uppdaterat min signatur, dock ej med datum för kurstart eftersom jag blev lite osäker nu. Vi har nämligen INTE infört riktig mat ännu, tänkte vänta tills hon är 5 månader i alla fall för att möta de nya riktlinjerna (helamning till 6 månader) halvvägs i alla fall.. :roll:
Kanske fortsätta med nuvarande schema ett tag till då men lägga krutet på att få ramsan att sitta för att på så sätt få ordning på dagslurarna samt de gånger hon vaknar tidigare än kl. 03.30?

/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av videunge »

Hej
Kanske fortsätta med nuvarande schema ett tag till då men lägga krutet på att få ramsan att sitta för att på så sätt få ordning på dagslurarna samt de gånger hon vaknar tidigare än kl. 03.30?
Ja jag tycker inte att ni skall kura utan att i alla fall ha börjat med riktig mat. Öka kan man ju alltid göra när man väl börjat men det tar ju lite tid att starta. Men allvarligt talat så tycker jag att ni mycket väl kan börja med smakisar nu. riktlinjerna bygger på whos generella rekommendationer och de tar även hänsyn till att fortsatt amning skyddar mot tarminfektioner vilket knappast är intressant i Sverige. dessutom är det numera helt ok at börja vid 4 mån. jag har själv en 4 mån som började äta vid 3 mån och nu äter lunch och kvällsmatspure samt havregrynsgröt på morgonen. Och ja han sover hela nätter numera :wink: Är numera trebarnsmor så ja har lärt mig att lita på att jag känner mina barn bäst. :wink: tror du att liten är hungrig så kör tycker jag.

Lycka till!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Hej!
Jag avvaktar med kuren för att sova hela natten ett tag till.

Men jag borde väl kunna introducera ramsan lite mer på allvar nu när hon är 4 månader? Ramsa på dagarna om/när hon vaknar och har svårt att somna om samt på natten ifall hon vaknar innan kl. 3.30? Ska jag ställa klockan så att hon äter tidigast då eller ska jag låta henne sova längre ifall hon får för sig att göra det?

Några kommentarer/funderingar på schemat förresten?
Hälsningar/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Hej igen,
Eftersom jag har beslutat att avvakta lite med kuren, och istället behöver stöd och tips enligt SM så kanske jag ska flyttas till Späda barn och små?
Någon som kan hjälpa mig med det?
Tack!
/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av videunge »

så gärna så :mrgreen: Välkommen till Späda och små! :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Tack för hjälpen med "flytten"!
Vi kör som sagt följande schema sedan drygt en månad tillbaka då lillan fyllde 3 månader (nu är hon 4 månader):

Kl.6.30 God morgon!
Kl.6.30-7.30 Mål 1
Kl.8.15-9.00 Sova fm 45 min i vagn på väg till skola/dagis med storasyrrorna
Kl.9.30-10.30 Mål 2 (försöker vänta till kl.10 men hon är hungrig!)
Kl.11-13 Sova lunch, 2 h inne i säng, på sida/rygg
Kl.13-14 Mål 3
Kl.15-15.45 Sova em, 45 min i vagn vid hämtning av storasyrrorna. Här kan det bli en kvarts förskjutning ibland ifall hämtningen inte går enligt plan.
Kl.16-17 Mål 4
Kl.18 Nattslurk och bus
Kl.18.30 Go´natt!
Kl. 03.30 Nattmål
Kl. 06.30 God morgon!

Lillan helammas fortfarande (brukar ta 45-60 minuter) och jag har backat vad gäller att införa 12 timmars natt utan istället lägga krutet på att få den långa lunchluren att funka samt att få henne att sova oavbrutet fram till nattmålet kl. 03.30, men jag behöver hjälp!
Jag läser och läser, men just nu känns det som om SM och SHN modellerna blandas ihop lite i hur jag tänker och hur jag gör.

Ska förklara hur jag gör:
Fm-luren, 45 min sker i vagn. Jag lägger henne, drar för ett skynke, "skakar" vagnen fram och tillbaka tills hon är lugn, slår då 4 gånger i handtaget och avslutar med ramsa 1x (vagnar alltså inte). Detta får jag göra i snitt 3 gånger innan hon somnar, vilket hon gör trots att det råder ett mindre kaos runt omkring henne med två storasystrar och en mamma som ska ta på sig vinterkläder och bege sig till skola/dagis.

Lunch-luren, 2 h sker i spälsängen i vårt sovrum med mörkläggningsgardin. Jag lägger henne, buffar om det behövs, solfjädrar, ramsa 4x på väg ut + bekräftelseramsa. Denna lur strular ofta (vaknar efter 45 min) och jag går in och lägger tillrätta, buffar, solfjädrar, ramsar + bekräftelseramsa. Ibland somnar hon om ibland inte. Om jag inte har tålamod tiden ut så tar jag upp henne när hon är lugn, aldrig när hon är ledsen/arg.

Em-luren, 45 min sker i vagn. Se fm-luren. Ibland vaknar hon innan 45 minuter eftersom jag lämnar vagnen utanför skolan när jag går in och hämtar storasyster. Jag har uppsikt över vagnen hela tiden och går ut och lyssnar då och då medan storasyster gör sig redo. Vaknar hon så "skakar" jag vagnen fram och tillbaka tills hon är lugn, slår då 4 gånger i handtaget och avslutar med ramsa 1x (vagnar alltså inte).

Nattningen har hittills fungerat jättebra. Jag lägger henne, buffar om det behövs, solfjädrar, ramsa 4x på väg ut + bekräftelseramsa. De senaste dagarna har denna dock börjat strula (jag kanske visar osäkerhet?). Hon vaknar oftast någongång mellan 02 och 04 på natten för att äta. Jag försöker hålla mig vaken för att kunna lägga tillbaka henne i spjälsängen och då sover hon tills jag väcker henne.

Så till mina frågor som jag hoppas få hjälp och stöd kring:
1. Ser schemat bra ut?
2. När hon vaknar innan tiden är ute ska jag då tillrättalägga, buffa, solfjädra och ramsa 1x på vägen ut? Protesterar hon då har jag nu ramsat ibland (men det kanske är för tidigt/dumt om jag inte ska kura?) Ska jag istället gå in igen och upprepa proceduren med tillrättalägga, buffa, solfjädra och ramsa 1x på vägen ut tills hon somnar?
3. Ska jag ge bekräftelseramsa nu eller inte?
4. Jag är rädd för att jag har hamnat i buffningsträsket men vet inte hur jag ska ta mig ur det ifall jag inte ska/får använda ramsan ordentligt nu?

Har förresten gett lillan en halv smakis med gröt nu på kvällen innan hon lades för natten!
Tacksam för svar... #-o
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Låter som ni har det bra tycker jag :D !

Schemat ser bra ut så vitt jag kan se. Jag skulle tippa att hon vaknat tidigare från långluren pga att hon inte är tillräckligt mätt. Kanonbra att ni börjat med smakisar nu :lol: , fortsätt med det, gärna innan lunchen så löser sig säkert uppvaken snart.

Sm och SHN är ju inte riktigt samma sak, du har nog varit lite tidig med ramsan tror jag. Den rekommenderas tidigast vid 4 månader, innan dess har man de andra verktygen. Ramsan smyger man in när man lämnar rummet vid läggning och sen tar den så småningom över som verktyg men det tar lite längre tid att införa den än när man kurar. I Sm kurar man inte bort nattmål heller direkt utan använder bara verktygen till att förlänga natten.

Om lillan vaknar innan luren är slut är det första du ska göra att avvakta och se om hon löser det själv. Du ingriper ju bara om hon är ledsen. Jag hade hållt mig till tillrättaläggning och buffning vid uppvak och endast sagt ramsan på vägen ut ur rummet när du lägger. Den behöver nog jobbas in lite mer tror jag och det blir förvirrande med för många verktyg samtidigt. Man bekräftelseramsar inte i SM, eller det gör man kanske #-o . Det var så länge sen jag införde ramsan :wink: men jag har bara sett till att få sista ordet, vilket ju på ett sätt är en bekräftelseramsa. Det är i alla fall inget du behöver tänka på om du bara säger den vid läggning.

Vägen ut ur olika träsk är att göra mindre och mindre, det blir INTE bättre av att du gör mer. Tänk att du buffar kortare tid och har längre tid innan du behöver gå in och repetera. Husljud är också jättebra som distraktion och att göra hushållsbestyren är en väldigt bra distraktion för mamman också :wink: . Överkoncentration gör ju allt värre tyvärr [-X

Så för att sammanfatta: Fortsätt med det fina jobbet ni gör, avvakta med att använda ramsan aktivt, backa lite med buffningen och mata på med smakisar!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Hej och supertack för snabb respons!
Har suttit ett par timmar nu och läst olika trådar på forumet, vilken guldgruva detta är! Så skönt att ha någon/några att bolla med när man blir osäker/trött/ledsen/frustrerad/för otålig i väntan på resultatet mm mm... =D>

Jag ska nu:
:heart: Sluta ramsa som ett verktyg, bara smyga in den i förbigående på väg ut ur rummet vid läggning.
:heart: Inte ge henne en bekräftelseramsa i nuläget (känns som om den mest stör henne, eller? Någon annan som kommer ihåg hur det är med den biten i SM?
:heart: Ha lite is i magen och ge henne en chans att somna om själv.
:heart: Kan hon inte det så går jag in och tillrättalägger, buffar kort (markerar?), snabb solfjäder och går ut UTAN att ramsa. Har återigen is i magen så att jag inte går in för snabbt på nytt och överarbetar/stör.

Nu sover hon sedan kl. 19.15 (det tog 30 minuter för henne att somna! I vanliga fall somnar hon direkt....)
Klockan är ställd på 03.30 men något säger mig att hon kommer att vakna före det..... Bäst att hinna få lite egen sömn innan dess!!
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet :D

Du kan säga ramsan när du lagt henne och lämnar rummet. Men när du vill börja använda den som ett verktyg, vilket du kan göra snart, så måste du bekräftelseramsa och det kommer störa henne till en början. Men så funkar det, man måste få in ramsan så hon vet vad den betyder och det gäller att bara nöta på, övertygande och med en massa trygghet i ramsan.

Absolut is i magen är bra när det gäller att hantera småttingar. Små uppvak ska hon klara själv och kommer att göra om hon bara får en chans. Så ha inte för bråttom att kasta dig in och hjälpa henne utan avvakta och låt henne lösa små fnurror på egen hand.

Om hon behöver hjälp går du in och lägger tillrätta, buffar tills kroppen är lugn och säger ramsan på väg ut. I det här läget är ramsan inget aktivt verktyg men genom att du säger den varje gång hon ska sova så får hon den med sig in i sömnen och det blir lättare att få den aktiv när du sen vill det.

Du vill helamma tills hon är sex månader gammal men om du märker att hon börjar skarva under lurarna eller vaknar tidigare så beror det på att hon behöver mer att äta. Så i så fall kan du ju fundera ett varv till om du inte vill börja med mat tidigare än vid sex månaders ålder.

Alla våra barn har börjat äta smakisar när de varit knappa fyra månader och när de varit fem månader har de ätit massor av riktig mat. Det har liksom inte funnits någon botten och de har allihopa sovit tolv timmars natt från 4 mån ålder och gör så fortfarande.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Tack, SusanD!
Natten har gått bra! Hon vaknade till någon gång vid 22-tiden, men somnade om själv.
Sedan vaknade hon 2.45, fick mat från båda brösten och lades tillbaka i sin säng 3.15, inga problem! Vaknade kl.06, nöjd och småpratande.kl. 06.15 gjorde jag morgon och nu ligger vi och ammar lite frukost... :D
Nu ska jag vara lite cool under dagen och hoppas på mindre strul dagtid!
Hon fick sin första halva smakis gröt igår, alltså på typ 1 msk vatten, är det för snabbt på att ge lika mycket idag igen? Med tanke på lilla magen?Hej så länge!
/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag började med att göra en fjärdedels grötportion, en portion är väl 1,25 dl tror jag. Gjorde nog lika mycket nästa dag och sen en halv portion dagen efter. Går det ner så är det ingen mening att hålla igen. Skulle magen bli trög så serveta lite katrinplommon också.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Molltan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 27 mar 2013, 12:03

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av Molltan »

Hej!
Lunch-luren precis avslutad, en kvart för tidigt och efter att lillan varit vaken av och till en längre tid.

Här följer mina anteckningar:
11.02 Tillrättaläggande (T), Buff (B), Solfjäder (S), Ramsa x 1 (R x1) på väg ut. Somnar på några minuter
11.43 Vaknar, jag avvaktar och dammsuger lite till
11.47 Går in och T, B, S, R x1, protesterar när jag går ut
11.50 Lite lugnare
11.52 Tyst, somnar kanske?
12.04 Vaknar igen, jag avvaktar
12.08 T, B, S, R x1, protesterar när jag går ut
Gnurklar, blir arg, blir lugn, blir tyst om vartannat fram till 11.25 (Is i magen eller hur???)
12.25 T, B, S, R x1, protesterar när jag går ut
12.26 Tyst....nej, protest...
12.29 T, B, S, R x1, protesterar när jag går ut
12.33 Tyst....nej, protest...
12.36 T, B, S, struntar i ramsan, INGEN protest när jag går ut
Somnar tror jag
12.42 protest igen, jag ger upp
12.45 När hon är lugn går jag in och drar upp rullgardinen och säger att det är dags att vakna. Hon ler stort tillbaka... :P

Någon som kan/orkar analysera detta? #-o
Har jag haft tillräckligt med is i magen?
Hon svara ju kanon på buffningen men protesterar ofta direkt när jag går över till solfjädern, nästan som om hon vet att jag är på väg ut igen...

Jag tänker köra på med lite smakisar av gröt nu innan denna lur.
Är det någon idé att lägga om schemat fram tills att vi har kommit igång med maten mer? Typ 12-45-1,5-45-20? Eller är det kanske dumt? Bättre att kämpa på med 2 timmars luren och inse (utan att göra så stor grej av det) att den luren ofta blir kortare?

Nu är det dags för matning!
/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

Det tar ett tag innan mer mat liksom klickar i lilla huvudet ( och magen för den delen) Alltså det tar ett tag innan man börjar sova bättre. Jag tror att liten helt enkelt är hungrig så jag hade matat på och haft is i magen och inte ändrat schemat än. Det är en klassiker att liten vaknar efter 45 min då. Mer mat så tror jag att det löser sig fint.

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"