Är det någon här som groddar frön och bönor och sånt.
Jag har hört att det ska vara väldigt bra ur näringssynpunkt. Det är ganska dyrt att köpa färdiggroddat i affären och ganska enkelt att fixa själv sägs det.
Just nu försöker jag grodda solrosfrökärnor. Återkommer med rapport hur det går.
Groddar
Re: Groddar
Jag groddar så mycket i perioder så att jag inhandlat en liten extramackapär, 150 spänn. Två-vånings, dvs två fyrkantiga boxar soom står på varandra med lock emellan och på översta burken med små hål som luftar och som man samtidigt kan vattna igenom.
Måste vara snabbt och enkelt att grodda tycker jag, om man ska grodda mycket.
Solrosfrö bra, alfaalfafrön också, mungbönor, vanlig smörgåskrasse, många bönsorter, gröna linser. En gång lyckades jag med vit quinoa, men oftast har jag misslyckats med den. Sedan finns det oändligt många andra fröer, bönor och annat. Sockerärtgröddar är lyx och supergoda.
Vanligt i början är att man använder för mycket frö, som gör att det inte blir luftigt och därmed snabbt smakar surt elelr härsket. Sedan måste luftningen vara mer än några få gaffelhål i en plastfolie satt på burk, och så måste groddarna sköljas igenom en gång per dag från frö till grodd.
Måste vara snabbt och enkelt att grodda tycker jag, om man ska grodda mycket.
Solrosfrö bra, alfaalfafrön också, mungbönor, vanlig smörgåskrasse, många bönsorter, gröna linser. En gång lyckades jag med vit quinoa, men oftast har jag misslyckats med den. Sedan finns det oändligt många andra fröer, bönor och annat. Sockerärtgröddar är lyx och supergoda.
Vanligt i början är att man använder för mycket frö, som gör att det inte blir luftigt och därmed snabbt smakar surt elelr härsket. Sedan måste luftningen vara mer än några få gaffelhål i en plastfolie satt på burk, och så måste groddarna sköljas igenom en gång per dag från frö till grodd.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Jag groddade kikärtor en gång för längesedan. Det var gott och matigt 
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Går långsammare att grodda än jag trodde.
Är inne på andra dygnet nu.
Solrosfrökärnorna har ändrat utseende nu och man ser tendenser till grodd.
Jag har dem i glasburk. Plastfolie med stora hål i. Jag har sköljt av dem fyra gånger i en sil och lagt tillbaka dem i glasburken.
Jag har smakat på dem. De smakar redan lite groddigt.
Är inne på andra dygnet nu.
Solrosfrökärnorna har ändrat utseende nu och man ser tendenser till grodd.
Jag har dem i glasburk. Plastfolie med stora hål i. Jag har sköljt av dem fyra gånger i en sil och lagt tillbaka dem i glasburken.
Jag har smakat på dem. De smakar redan lite groddigt.
Här är ett klipp om hur det kan gå till att grodda
http://www.grobar.se/221/Artiklar/Nyhet ... rosgroddar
http://www.grobar.se/221/Artiklar/Nyhet ... rosgroddar