standardmodellen....hmm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta Sthlm

standardmodellen....hmm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!
jag måste bara få fråga hur "hård" man egentligen ska vara med fördelningen 2-2 när man kör standardmodellen? Leia har ju nu blivit fyra veckor men det är ju ytterst sällan hon sover två timmar i sträck... är det meningen att jag ska buffa henne till sömns igen när hon vaknar eller ska man helt enkelt strunta i det och låta henne styra lite själv fortfarande?? försöker få henne att somna av sig själv istället för på mitt bröst och då buffar jag ju så det verkar ju rimligt att jag även ska kunna göra det när hon vaknar upp?? och att hålla henne vaken i två timmar är verkligen inga problem, snarare så är det svårt att få henne att somna efter två timmar och magen fullproppad med mat... ska man hålla henne vaken längre?...

hmm... det var lättare att använda sej av verktygen då Alva var två månader än veta hur man ska bete sej med en fyra veckors bebis... :D :oops:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

en till undran... nu när vi skulle lägga den lilla - hade självklart sett till att hon var proppmätt - så blev hon jätteledsen. efter att ha buffat ett tag, och gråten inte lade sej, så tog jag upp henne och fick i henne några droppar mjök till... är detta helt fel? känns ju som en balansgång mellan att hålla överlevnadsångesten borta samtidigt som man inte vill släppa in vargar, vilket man ju borde göra om man tar upp henne??.... usch, lite osäker är jag allt när det gäller sådana här små godingar och deras sömn... :? :shock:
Mamma till
ambra

Inlägg av ambra »

Fördelningen 2-2 är mer ett mål än ett måste. Hon är ju ännu rätt så liten, så jag skulle nog inte hålla henne uppe så mycket längre än så, med risk för att hon skulle bli övertrött och få ännu svårare att komma till ro och somna. Jag skulle heller inte buffa henne till sömns då hon vaknar (också detta pga av att hon är så liten), istället skulle jag ge mer mat dvs försäkra henne om att det finns mer mat så att hon i trygg förvissning kan sova gott så småningom. Alltså tycker jag personligen att du gjorde rätt som gav henne mer mat när hon blev ledsen vid läggdags.

Fungerar buffningen tycker jag du kan fortsätta med det, annars tyckte jag själv att det var lättare att vagna när lillen var så liten.

Ang maten kan du fundera över om du kan tänka dig fylla på med lite tillägg som nattslurk, det mättar längre än bröstmjölk.

Hoppas detta hjälper något :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ambra :D Läs och lär, Lotta Sthlm :D

I och med den egentliga födelsen (vid tre veckors ålder ungefär) är det en bra idé att någorlunda eftersträva 2-2 i stället för som tidigare 1,5 tim resp 2,5 tim. Det är som du förstår för att vakentiden på så vis förlängs, vilket i sin tur innebär att lilla barnet inte vänder på dygnet - vilket man lätt kan göra om man helt enkelt sover för mycket på dagen.

Konstigare än så är det egentligen inte :idea:

Men matningen ska helst fortfarande ske inom den där 1,5 timmen och sista halvtimmen (ungefär, ungefär :!: :!: ) ägnas åt (passiv) social delaktighet.

Likafullt är det oefterrättligt viktigt att överlevnadsångesten hålls stången och dagligen stillas helt, varje gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

men alltså, jag läser och läser men känner mej fortfarande förvirrad. Ska jag få till ett omsomnande när hon vaknar upp efter 45 minuter under dagslurarna??? Enligt "Marie och Samuel" ska man ju göra det men enligt Ambra så är hon nog för liten än??!!!
VAD ska jag göra? Få till ett omsomnande eller inte??? :? :?
Mamma till
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

"Problemet" som vi har nu är ju alltså att hon sover för lite under dagen...
Mamma till
ambra

Inlägg av ambra »

OK... Hon vaknar alltså för tidigt på dagarna... Schema ska man ju inte ha förrrän vid ca 2 månaders ålder, så låt lillan styra. Undrar dock om hon verkligen är superduper mätt i alla fall :?: Jag antar att du standardmodell-matar :?: Proppa i så mycket mat du bara kan :!: Om hon nu är hungrig skulle hon ju inte somna om eller sova så värst mycket längre även om hon buffades till sömns igen, snarare bli frustrerad. Vad säger ni andra :?:
Ambra
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej och tack för svar! :D
idag provade vi att vagna när hon vaknade efter en halvtimme och efter några vagningar så somnade hon om och sov i en timme! så proppmätt är jag helt övertygad om att hon är! :D 8)
känns liksom som om det blir ett evigt småduttandes vad gäller både sömn och mat om man inte hjälper till att styra upp lite redan nu?
nätterna däremot har v ifull kontroll över :D :wink:
Mamma till
ambra

Inlägg av ambra »

Vad bra :!: :D Ofta vet man nog bäst själv, eller hur :!: Det här kan bli en riktigt god cirkel, ska du se - sova längre - äta mer - sova längre- äta mer :!:
Ambra
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"