Teutonia Timmy?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Teutonia Timmy?

Inlägg av Renee »

Den vagnen har det pratats om här på forumet som smidig och bra och med fullt liggläge. Det jag undrar är: kan man vända sittdelen så att man kan ha barnet vänd mot sig? De Timmy-vagnar jag hittar på nätet verkar alla vara framåtvända och det står inget om att de är vändbara. Någon som vet?

En annan sak: någon som har tips på vad man gör med mögligt suflett-tyg? :cry: Ottos slarviga föräldrar (OK, skyller lite på platsbrist också, för vi bor trångt och har inte plats för en stor vagn inomhus. Fram tills i somras har vagnen bott i vår bil!) har nämligen förvarat den gamla vagnen i garaget under sensommar/höst, med den påföljden att det blivit mögel i tyget på sufletten (inte mkt de tål de där dyra vagnarna... tur vi köpte den begagnad iaf). GÅR det att få bort mögellukten på något sätt eller är hoppet ute? *suck* Hade ju tänkt ha denna vagn till bebisen, men jag vill inte att h*n ska ligga och sniffa på en möglig suflett...
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Tack Kit! "Muggen" är just vad den är! Nu är detta en sk modern (läs: känslig) vagn, så rotborste och grönsåpa är nog lite väl tufft. Gröna sidan på hushålllssvampen + tvättmedel var det tuffaste jag vågade mig på. Men ättika var ju ännu ett tips. Tackar och niger!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Isolde
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 16:52
Ort: Vasastan, Stockholm

Inlägg av Isolde »

Timmy är tyvärr inte vändbar. Jag var alldeles övertygad om motsatsen, och skickade maken att köpa den – och där fick jag för att jag inte diskuterade med honom innan vad vi egentligen ville ha, utan bara gav order. :oops: Han trodde ju att jag kollat alla detaljer.

Oavsett det, är det en utmärkt sittvagn om man har en unge som tycker det är okej att åka framåt (det gör min). Det flata liggläget är inte ett "riktigt" läge, utan då vilar ryggstödet i suffletten vilket kan göra att ungen hamnar med huvudet lite neråt. Vi använder inte det längre, eftersom damen numera bara undantagsvis sover i vagnen och då brukar vara så trött efter spännande äventyr att hon kunde sova stående. :lol:
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Vi har en Timmy från -04 och den har "riktigt liggläge". Vet inte om de har gjort om dem eftersom föregående talare beskriver "ett inte riktigt liggläge".

Dock är den framåtvänd. Vår dotter började åka i den när hon var lite över 1 år.

Det ska man ska vara medveten om är att det är en "större variant av sulky" men inte en sittvagn. Detta innebär att precis som på "små sulkysar" (de flesta) så är det bara stötdämpning på ena sidan. Så ska man ut och köra i skogen medans barnet sover så rekomenderar jag att hålla kvar vid sittvagnen ett tag till :D .
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Tack för era erfarenheter! Somna stående skulle aldrig Otto kunna, inte ens när han var så ung som Frida. Nä, ligga ner i vagn som måste täckas för så det blir mörkt och utan spännande saker att titta på :roll: (han blev aldrig magsovare, då jag blev "AW:ad" alldeles för sent).

Stötdämpning bara på ena sidan? :-k Hmmm... fattar inte riktigt, men eftersom vi bor på landet och sällan har asfalt under fötterna verkar det ju inte som den bästa vagnen för oss trots allt... Vi får nog köra på med gamla EL Classic-vagnen ytterligare tre år - om den håller så länge! (och om jag får bort mögellukten eller investerar i ny tjusig klädsel). Visserligen blir den inte fullständigt platt i ryggläget av någon anledning, men jag har för mig att någon här hade lösning på det också.

Vad kul att ni också blir fler i januari pia-lotta :D Vilken datum är din bebis beräknad tiill?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Renee - vi är beräknade till 11 januari :D

Fast med tanke på att vår första dotter var 3 veckor tidigt och har haft ännu
förvärkar/sammandragningar även denna gång från v 25 så blir jag glad om det blir på andra sidan årskiftet 8) 8)

När ska ni ha?

Ang Timmy - det är stöddämpning/fjädring endast på de bakre hjulen, på de främre hjulen är det stumt. Mao så "bumpar" det mer om en sådan vagn när man går mkt på ojämt underlag än vad den "stora, traditionella" sittvagnen gör. Om ni bor med "lite asfalt" under fötterna :D så skulle jag behålla den gamla vagnen och i värsta fall investera i en ny sufflet.

Vi bor ju i Stockholm och då är det skönt med en mindre vagn på bussar, t-bana, hissar osv.

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Pia-Lotta! Vad kul att vi ska ha ungefär samtidigt! (Eller hur det nu blir med tanke på din bakgrund...) Vi får hålla kontakten lite och vem vet; vi har kanske samma undringar här på forumet framöver med våra små som kommer att vara jämgamla :)

Vår tvåa är beräknad till 15/1. Otto "passade tiden" bra, vi får se hur det går denna gång. Om h*n blir en vecka "försenad" får Otto sitt syskon i 3-årspresent :wink:

Vi kör på med vår gamla vagn (som nog inte luktar lika illa längre så här ett tag efter rengöring och förvaring i torr värme)! Den får plats i bilen och det är huvudsaken för vår del. Ful som stryk är den med sin solblekta klädsel (liksom Emmaljungas andra vagnar från -02....), men jag tror inte bebisen bryr sig nämnvärt 8)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Då får vi höras av :D

Lycka till! :D

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"