Har hamnat i en ond cirkel! Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Camilla79

Har hamnat i en ond cirkel! Hjälp!

Inlägg av Camilla79 »

Hej!
Jag behöver ha hjälp. Har kört kuren och är nu på sista dagen i uppföljningsveckan. Fjärde och femte natten under kuren sov min dotter (6 1/2 mån) hela nätter och somnade om själv. Underbart!!! Men precis när jag tog ut segern så hände något...och jag vet inte vad jag har gjort för fel! Så hjälp mig!
De sista fyra nätterna har inte alls gått bra. Min dotter har börjat vakna tre eller fyra gånger per natt och skriker då för full hals. Jag börjar då med att ramsa, men det hjälper inte. Ramsar jag försent...jag brukar lyssna om hon kommer att somna om av sig själv och när jag märker att hon stegrar sig då har jag ramsat. Ska jag ramsa så fort jag hör att hon vaknat? Det ända som hjälper är att gå upp tillrättalägga och buffa, buffa och buffa...När hon nästan har somnat har jag gått tillbaks till sängen och ramsat mjukt som en bekräftelse. Man får då hålla på mellan tio till trettio minuter. Ibland har hon då somnat om och ibland har hon stegrat sitt skrik igen och jag har fått börjat om.
Läggningen tar en halvtimme på kvällarna... Om hon ska lägga sig halv åtta till halv åtta på morgonen, ska jag då prick halv lägga henne i sängen eller ska jag lägga henne kvart över för att hon ska sova halv? Några kvällar blev läggningen fördröjd till kvart i åtta då hon inte hade ätit klart vällingen. Är det okej? Det var ju inom marginalkvarten. En fundering jag har är om hon har hunnit bli övertrött och att det är därför som läggningen tar lång tid. Hon gnuggar sig i ögonen och nästan somnar när hon får vällingen (ibland) (kvällsslurken). Kan man använda marginalkvarten och lägga henne kvart över sju? Om jag lägger henne på mage och huvudet åt höger så är det också så hon ligger på morgonen. Hon lyfter huvudet och har ansiktet ner i madrassen när hon skriker.
Ibland som idag när jag la henne för att sov 9.30-11.00 så tillrätta la jag henne, buff. som markering och ramsa en gång på vägen ut och så somnade hon. Så dagslurarna fungerar mkt bättre än natten. Så snälla... jag behöver alla tips jag kan få för att bryta den onda natttrenden!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Svar har du fått på andra tråden :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"