Uppgiven..försöker spika schema...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lovis

Uppgiven..försöker spika schema...

Inlägg av Lovis »

Hej!
Min lilla Ingrid är en riktig sömntuta :sleep:
Mitt problem är framför allt dagssömnen. Jag håller på och spikar tiderna inför kuren och jag vet inte riktigt hur jag ska få till det. Hon sover ca 16 tim och 40 min per dygn (kan sova ännu mer)!:
6.30 Mat
Ensamlek/ samvaro till kl. 8
8 - 8.50 Morgonlur
9.00 Mat
Kl.9.30 kan hon utan problem somna och sova till kl. 13.30!! Jag försöker dra ner på detta och går ut med henne först kl. 10.30.
10.30 - 13.30 Sova ute. Ofta får jag väcka henne här (på den "magiska" tiden)
13.30 Mat
15.00 - 15.50 Eftermiddagslur - då är hon jättetrött och svår att få att sova(buff + ramsa).
16.00 Mat
Ofta väldigt trött här och en 20-minuters lur vid 17.30 får jag försöka få henne att ta. Hon är jättetrött då men vill inte släppa taget om vakenlivet! :shock:
Mat 18.00
Sova natt 18.30
Sedan jag har dragit ner på långa dagssömnen så blir eftermiddagarna jobbiga för henne. Ändå har hon ju många sömntimmar!!
Hon har hittills sovit bra på natten trots alla sömntimmar på dagen (sover 18.30 - 6.30 med amning kl. 3.30). Nu har hon däremot börjar vakna till 2 ggr innan matdags på natten (får buffas). På grund av detta och för att jag ska kura henne snart så vill jag få ordning på detta.
Detta blev långt! Hoppas någon orkade läsa och har lust att svara!

Kram från Malin med lilla Ingrid :heart: 050711
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Är hon en riktig sömntuta tycker jag du ska tacka och ta emot, och någon kur i stor stil tycks ju inte behövas - "bara" att skippa det där fullkomligt onödiga nattmålet. Och det är hög tid, märker man på att hon har börjat vakna mer och mer :idea:

Jag tycker visst du kan behålla en lång middagssömn - både 2,5 och 3 tim är bra sömnrytmspass (med dina 50 min på två lurar antar jag du menar 45, som är ett klassiskt pass :?: ) :!: Varför inte satsa på en 45-min f m-lur, en 2,5 lång middagslur (med början kl 10) och en 1,5 tim e m-lur? Det ger 16.45 sammanlagt och det gillar hon ju... :lol: och lugn tidig kväll.

Det nästa som ändras kan sedan bli en kortare e m- lur, till 45 min, efter tidigast två veckor sedan hon fått hela nätter :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lovis

Inlägg av Lovis »

:heart: Gulle dej Anna!! :heart: Tack tack!

Malin och sömntutan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"