Tredje natten som kommer.
Första natten gick som jag trodde. Somnade efter 40min vaknade en kort stund efter en halvtimma och sedan illvrål 3:45 - 05:30. Jag ramsade och ramsade (vi sover i samma rum) men det kändes inte som om det hjälpte, så i slutänden blev det så dumt att han skrek sig trött och snyftade till sömns. Jag var jätterädd att råka väcka honom igen, så jag bekräftelseramsade inte när han tystnat.. Sedan sov han och jag väckte honom på morgonen.
Andra natten somnade han efter 5min och sov till en halvtimma före vår morgon-tid. Jag ramsade, han blev tyst, men somnade inte om. Tog upp honom (när han var glad) en kvart tidigare.
Nu, tredje natten tog det en halvtimma innan han somnade. Han vrålade av missnöje och jag ramsade och ramsade (undvek buffning totalt).
Nu till min fråga: är det viktigt att ramsan är det sista han hör? Så han tar med sig den och inte sitt eget skrik när han somnar. Jag har läst lite här och var att de små ibland protesterar väldigt länge och att ingen ramsa ges ända tills de tystnar. Då är det ju ändå deras eget ljud som de för med sig till sömnen.
Alltså, min fråga igen: ska ramsan vara det sista de hör?
En bifråga: Om han stökar omkring lite på natten (jag tror inte han har vaknat, verkar mest som om han bara vänder sig om), ska jag verkligen ramsa då? Det känns som om han somnar om gott utan att störas av ramsan..
----------------------------------------------
Mor till son snart åtta månader
Sista han hör innan han somnar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Bekräftelseramsan ska han ha med sig som det sista, under kuren. Den ska vara just en bekräftelse på att han gör rätt och skönt som faktiskt ligger ner och slappnar av och gör sig beredd att sova så gott
I Verktygslådan eller i boken Sova hela natten kan du läsa om alltsammans, så att du verkligen förstår
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022