problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och mindre

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och mindre

Inlägg av jigar »

hej,
Jag är mycket orolig för min lille prins som nu är 7,5 mån gammal och äter mindre och mindre för varje dag som går.
Vi har försökt tillämpa standard modellen på honom sen han var 2 månader gammal, det var lite struligt i början men har blivit lättare med tiden (har en annan tråd om detta). Han har alltså haft någorlunda fasta sov och måltids tider med fem mål om dagen och ett snabbt nattmål med bröstamning. Jag har velat sluta amma sen han var 6 mån gammal men i och med att han inte velat äta riktigt bra och att vi inte riktigt kunnat mata honom tillräckligt för att kunna hoppa över nattmålet har jag fortsatt med amningen men den kommer i andra hand. Jag började med smakportioner sen han var 3,5 - 4 månader gammal men han har aldrig visat intresse för riktig mat. Gröten däremot har gått riktigt bra tills nu. Vi har gett gröt till lunch och gröt till middag. Detta alltid efter att ha försökt ge honom riktigt mat. Han tar två skedar och sen ser det ut som om han inte är hungrig men om man ger gröt så har han ätit upp en hel portion. Sen 3-4 dagar sen har han börjat visa mindre intresse även för gröten. Igår och hela idag har han totalvägrat, vill bara inte och han strorgråter när vi försöker ge honom mat eller gröt. Jag har därför försökt ge honom mjölkersättning och ammat men jag tror inte att han blir riktigt mätt på det. Välling total vägrar han också (gjorde ett försök i tre veckor men gav upp sen). Han har alltså numera blivit introducerat till mjölkersättning som han fått som nattslurk eller ett mål om dagen (målen mellan lunch och middag). Som ett mål dricker han som mest mellan 100-140 ml vilket är långt ifrån det som jag läst alla andra barn verkar dricka.
Vad tycker ni? vad ska jag göra? hur ska jag få honom och äta riktigt mat? jag har försökt med många olika smaker, både köpt mat på burk och gjort egna hemmagjorda rätter. Inget verkar duga :( och nu när han total vägrar även gröten är jag rädd för att han kommer rasa i vikt snart :(
Nån som har tips om vad jag kan göra? ska gå till BVC på måndag men jag är rädd för att dom inte kommer kunna hjälpa mig så mycket med detta.
ser fram emot era svar.
tack / jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag tor att det blivit lite överkoncentration med maten, det blir ju lätt så när man känner att barnet inte äter tillräckligt. Sedan känner barnet av ens oro och sen blir det en nedåtgående spiral :^o .

Backa bandet bakåt några dagar och ge bara bröst/ersättning, putsa upp ATTITYDEN och kör sen igång på nytt som det vore det mest självklara i världen.

Vill han inte ha puréer som han visar tydligt så kör bara på gröt då ett tag så att han blir mätt först och ni får en lustfylld matsituation. Pimpa gröten med en rejäl klick smör eller kokosolja, mättar gott i magen. Jag tillsätter kokosolja i vällingen också för att det dels är nyttigt fett och mättar bättre.
Angående välling så hade vi svårt med det i början också, sonen tyckte inte om när det rann så fort ur flaskan. Jag provade ett helt batteri med sorter men för oss var lösningen att göra hemmagjord välling på bovetemjöl som jag kunde göra tjockare. Sen kunde vi så småningom gå över till köpevälling, här föredras Hipp :D , olika barn tål/gillar olika sorter så det är bara att prova sig fram. Ge gärna killen lite frukt och grönsaksbitar, majskrokar riskakor etc att ha i handen när han äter, mycket roligare då. Det är kul att äta är budskapet :lol: När ni kommer upp i lite mer mat så buffa/ramsa bort nattmålet så ska du se att hans aptit blir bättre på dagen.

Bvc brukar inte vara till någon större hjälp :wink: så ibland är det bättre att låtsas som ingenting där.

Hur ser ert schema ut? Är det 3-4 timmar mellan måltiderna? Småätande gör ju ingen hungrig så det är viktigt med avstånd mellan måltiderna även om liten äter dåligt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av jigar »

tack för ditt svar mamaA.
vårt schema har varit enligt nedanstående med viss modifikation för sovtiderna då jag har lite olika tider olika dagar men ät-tiderna har hållits fast och jag har sett till att han fått rätt mängd sömn totalt under dagen och dygnet.

7-7.30 Vakna, bröstmjölk
9.15 sova (1,5 vaknar oftast 10.30)
11.00 Lunch (Gröt och fruktpure)
12.30 Sova 45 min
14.30 ersättning och nån fruktpure
16.00 sova 45 min
18.00 Middag (Gröt eller nån matpure, beroende på om han velat äta maten)
19.30 Nattslurk
20.00 Sova natt
Han sover alltså 11 timmar natt och ska sova runt 3 till 3,5 timmar under dagen. Resterande tiden som inte är fast på schemat sover han oftast i bilen eller bussen på färd nånstans under dagen.

Under senaste 8-10 dagarna äter han hela 50% mindre på allting. Halva portionen gröt eller inte alls. Då försöker jag med ersättning eller bröstmjölk. Han totalvägrar välling :(
Maten äter han 2-3 skedar sen vägrar han.
Det enda jag kan få ner numera är torsk, potatis och morotspure som jag köper på burk och då äter han max halva burken till en måltid.
Äter han bra och som han ska en hel dag sover han igenom hela natten så jag vet att när han vaknar så vaknar han för att han är hungrig. Det blir oftast ett nattmål och jag tar det som det kommer. Har ingen fast tid för nattmålet.
Under senaste 3 nätterna har han vaknat flera gånger för han är mer hungrig nu när han inte äter så bra på dagen.
Jag har försökt följa ditt råd och låta honom ta ersättning om han vill det men tyvärr dricker han inte mycket av det heller. Som ett mål kan han få ner 100 ml vilket är alldeles för lite och då går det inte låta det gå 3,5 timmar mellan målen för han skriker av hunger !!!
Mitt schema håller alltså inte nu riktigt då han inte äter så bra men jag försöker ändå uppehålla honom så det inte blir för tätt mellan målen.
Ska börja testa igen med välling och se hur han reagerar. Det kanske ändrar sig med tiden.
Har också läst på andra forum att det finns många andra barn i den åldern som börjar krångla med maten.
Vi hade inte det problemet med min förste son så detta är främmande för mig. När min förste son var runt åtta månader räckte det inte alltid med en burk mat och min nye prins vill knappt äta hälften så därför kan jag inte låta bli och oroskänslorna...
Finns det nåt annat jag behöver tänka eller ändra på?
tack för alla tips igen.
/Jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Min tjej har alltid ätit som en häst, men vid tandsprickning och under åttamånadersångesten har hon halverat matmängden till mindre än hälften. Om något av detta kan vara aktuellt gäller det att sitta ner i båten, tänka att det går över och inte göra en stor grej av det.

Kanske är det dags att införa plockmat? Det är kul att äta själv! :D Och så kan man kanske sleva in ett par skedar puré mellan tuggorna. Mjuka mackbitar med goda pålägg kanske kan vara nåt för en grötoman? Det finns säkert många tipstrådar om plockmat på forumet, här är ett exempel: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6650.

:heart:
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av jigar »

tack SaraMilana,
ja, jag tror också att detta kan ha med tandsprickning och åtta månaders ångest att göra (hoppas det i alla fall).
Ska testa detta med plockmat. I och med att han inte har några tänder har jag varit lite rädd för att han inte ska hantera det bra men jag märker att han visar intresse när jag ger honom små bitar av nån mat jag äter själv.
Han gillar fruktpureer så jag har försökt och mata honom emellan fruktpureerna så han får i sig lite mat också.
tack tack :)
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av SaraMilana »

Gillar han fruktpuré så kanske du kan ta lite fruktpuré längst fram på varje sked med mat?

Satsa på mjuk plockmat så behövs inte så mycket tänder. Mjukkokta grönsaker, leverpastej, små smörbitar, mjuk macka, banan etc etc. Om intresset finns där har du ju liksom halva inne! :)

Och stäng av alla eventuella tankar i stil med "äter han inte si och så mycket kommer han vakna på långluren eller inatt". ;) Mat är gott och roligt! :D

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du kanske kan prova Ellas kitchen? Deras puréer kan ju liten själv sörpla i sig, med lite hjälp :D . Det är ju roligt när man kan själv :mrgreen: . De finns både i mat och fruktpuréer, fortfarande mycket populära här hemma hos oss. När sonen är sjuk och vägrar annan mat så går dessa gärna ner (fruktpuréer).

Ett annat tips är att ge HIPPS fruktpuréer med yoghurt i ( 4-pack) eller helt enkelt babyyoghurt, det mättar ju mer än fruktpuré tänker jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av jigar »

Hipps frukt och yoghurt pureer äter han och det köper vi hemma men Ellas kitchen har jag nog aldrig sett eller uppmarksammat. Ska kolla upp det. Jag testar och ge honom mat med lite fruktpure längst fram i skeden men han genomskådar mig snabbt. Det går med kanske en eller två skedar men sen vill han inte så mycket mer. Idag testade jag göra en matpure av lax, pasta och grönsaker med smör och grädde. Han åt upp lite mer men inte som man önskar (en vanlig baby/barn måltid).
majspure gillar han också så jag ger honom det så mycket han vill ha. Det är ju rätt mättande också.
Jag får helt enkelt försöka mig fram tills den dagen han vill äta normalt igen.
Tänk att matvägran kan väcka så mycket negativa känslor hos föräldrar men han klarar sig säkert bra. Jag försöker akta mig för att smitta av mig av min oro till honom.
tack för alla era tips :)
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Jag blandade turkisk yoghurt i all min hemmalagade babymat, var mycket uppskattat av sonen. Grädde kan bli så stabbigt om man gör till mer än en gång. Här kommer vårt favorit recept: Kokt sötpotatis (några stycken) + lite kokvatten + några matskedar turkisk yoghurt + något protein( vi hade quornfärs i, är vegetarianer). Ibland tog jag även i fryst dill eller persilja. Sötpoatis är ju verkligen sött och gott, nästan lika gott som frukt, så det kanske kan gå hem som sonen :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av jigar »

Hej,
Problemen med maten har sakta men säkert avtagit. Jag följde alla råden och försökte låta bli att bli överkoncentrerad på vad och hur mycket han åt. Det tog några veckor men är han 9 mån gammal och äter normalt igen. Han har tom börjat tycka om välling och jag introducerade det med en skvätt vaniljsocker så han skulle få en aning sötma i det och har minskat ner mängden med tiden.
Vi har ett nytt stort problem och det är nätterna. Han vaknar upp till fem gånger och får fortfarande nattmål så jag måste lägga in ett inlägg i kurforumet för att få hjälp med en kur därifrån. Det kommer inte hålla för varken oss eller honom om han fortsätter vakna så många gånger per natt.
Tack igen alla ni som hjälpt mig med matproblemet :)
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: problem med matning, snart 8 mån men äter mindre och min

Inlägg av Sarisparis »

Vad härligt att ni har fâtt ordning pâ maten. :thumbsup:

Ja, en kur lâter som en god idé. Om du ännu inte har läst Internationella Sova Hela Natten sâ râder jag dig att läsa den i följande ordning:

1/ Safarin
2/ Lugnet
3/ Säkerheten
4/ Njutningen

SEN läser du resten och allt det "tekniska". :mrgreen: Verktygen är fantastiska, men den allra viktigaste ingrediensen är att du verkligen vet vad du gör : den berömda Attityden.

Sâ läs läs läs och starta sen en trâd pâ kurforum om du vill ha hjälp med finliret.

Lycka till!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"