Min lilla klarar inte att vara vaken i 2 tim..knappt 1,5...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lovis

Min lilla klarar inte att vara vaken i 2 tim..knappt 1,5...

Inlägg av Lovis »

Hej!
Min lilla tjej ammats enligt SM förutom att jag inte kunnat hålla på tiderna. Hon har alltid sovit mycket längre (bl.a. från 10-14 på dagen) ändå sov hon redan vid 4 veckors ålder 7-8 timmar per natt. En sömntuta alltså!
Jag har hittills inte kunnat hålla henne vaken mer än max 1.5 tim och då är hon såå trött och bara skriker. Nu har hon börjat ändra sina rutiner (hon är 3 mån) och jag känner att jag måste få ordning på det här. Hon verkar inte vilja sova lika länge mitt på dagen längre och har börjat variera sina antal nattimmar. Jag ger henne mat + påfyllning sedan kör vi blöjbyte och umgänge men sedan går det inte att få henne att äta mer utan då skriker hon vad jag än försöker hitta på för kul. Hon är så trött men trots det måste jag vagga/vagna henne till sömns.
Alltså är mina frågor;
Ska jag försöka hålla henne vaken i två timmar trots skrik?
Jag vill inte skämma bort henne med vagning på dagarna - hur göra för att hon ska somna av sig själv (hon använder varken tumme eller napp).
Sedan måste jag fråga om jag uppfattat SM rätt, sista påfyllningen i ett "mål" ska den vara innan sovstunden? Eller ska umgänget kanske vara i en halvtimma och sedan påfyllning för att sedn umgås en stund igen innan sovstund? Oj, det här blev långt :roll:

Kram från mig
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nu är hon så "stor" att målet ska ske inom en timme, alltså ingen påfyllning innan sovstunden.
Mata ur bröst 1, rap bröst 1 igen, rap. Direkt på bröst 2 i 2 omgångar med rap mellan. Sedan kommer blöjbyte och umgänge.
Varje måll ska påbörjas med 3,5-4 timmars mellanrum. Äter hon t.ex. 7.00, ska nästa matning börja 10.30, eller 11.00.
Hon ska klara 2 timmar vaken nu.
Sätt dig och klura ut ett fast schema. När ska hon sova natt, och när ska hon vakna på morgonen? Förutom nattsömnen, 3-4 lurar till, beroende på hur du lägger måltiderna.

Bestäm dig för ett schema, sedan kör du bara! :wink:
Du kan vagna lite, lite, precis när du lägger henne, för att markera att det är dags att sova, men du ska INTE vagna till sömns.

När jag satte schema, var jag som en hök på sovstunderna första och andra dagen. Vid minsta pip vagnade jag snabbt till tystnad.
Schemat satt på några dagar, men man får backa mer och mer med vagnandet så det inte blir en dålig vana.

Innan du sätter schema, så titta efter hur många timmar hon behöver per dygn i den åldern, planera efter det. Eftersom hon är trött av sig, kan du väl vara lite mer åt det generösa hållet, det var jag med mina sömntutor :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
När vår kille var lika gammal så hade vi samma problem. Vi körde på 1,5+1,5 (trots att det inte är enligt regelboken) fram till han var drygt 4 mån då vi upprättade schema. Någon enstaka gång var han vaken 2 timmar eller lite till och det var alltid mitt på eftermiddagen i så fall. På förmiddagen var det chanslöst att försöka sig på mer än 1,45.

Ursäktade mig med att han var lite för tidigt född men han har hela tiden legat 30-60 minuter plus på rekommenderat sömnbehov också - fram till nu faktiskt då han sover 13,5.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Min lilla hade också svårt att hålla sig vaken länge i den åldern. Jag hittade skötbordet, som blev min räddning; där var hon vaken och glad! (Där blev många timmar av tvätthängning, telefonsamtal, luncher och korsord...) Kanske finns någon liten plats som hon tycker om där du kan vara på slutet om hon är ledsen och har svårt att hålla sig vaken?

De gånger mitt mammahjärta inte klarade att hålla tiderna sov hon förstås sämre när jag tänkte att hon skulle sova, och när jag kände mig brutal för att jag höll henne vaken tröstade jag mig med att hon skulle sova så gott när hon fick sova. Å andra sidan är det så oerhört kort tid nu innan hon själv söker tider så det känns som att "syndtillfällena" var lite värda det... :roll:

Om bara någon vecka eller två kommer det att vara STOR skillnad. (Det förvånar mig fortfarande att de så små utvecklas mer på två veckor än vad jag gör på två år... :roll: )

Håll ut, njut av det lilla underverket och lycka till! :D
Lisa
Lovis

Inlägg av Lovis »

Tack för allt stöd och alla tips!! Nu har jag börjat skriva ner tiderna och ska om några dagar spika ett schema. Ska faktiskt bli jättekul och intressant! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"