Hej alla!
Jag har ju ramsat på nu i flera månader, men det är några saker jag funderar på ibland som ni säkert vet svaret på. Dagramsan är "Nu får du vila dig en stund Matilda så ses vi sen igen" och gonattramsan är "Nu får du sova så gott Matilda så ses vi imorgon igen"
Måste det nödvändigtvis vara 4 ramsor (minst)? Ibland när jag inte tänker så mycket utan bara gör så blir det kanske bara två...eller tre.
Kan man viska bekräftelseramsan (känns nästan som att man fuskar sig förbi den ibland...)? Det är ju meningen att hon ska höra den...
Ska bekräftelseramsan ges vid VARJE läggning alltså även när kuren är avslutad??
Måste ramsan vara ordagrant likadan varje gång. De dagar jag gör mer än tänker så kan det bli sova i stället för vila dig; lilla stumpan i stället för Matilda o s v
Som ni kanske förstår så funkar ramsan ganska bra men inte superbra tycker jag, så jag undrar om jag ska ändra på något. Tacksam för synpunkter/erfarenheter!
detaljerade frågor om ramsan
-
jordgumman
detaljerade frågor om ramsan
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
-
jordgumman
Hej,
när det gäller bekräftelseramsan har jag förstått det som att man alltid ska bekräftelseramsa, så länge protester uppstår vid läggning. Detta för att skriken inte ska vara det sista som barnet hör innan det somnar. Och det är ju viktigt alltid, inte bara under kuren.
Om barnet däremot somnar utan protester kan man lägga bekräftelsen som den fjärde i en 4 x ramsan tex, har jag läst här på forumet.
När det gäller de exakta antalen ramsningar och ordalydelse kan jag bara utgå från mig själv. Jag är inte så värst ortodox utan byter ut eller lägger till något ord ibland och ramsar antal gånger efter känsla, utan att räkna. Det funkar fint för mig och Liv.
Vet föresten att jag såg i ett inlägg att någon gammal räv på forumet (Sagomamma?) brukade slänga in ett extra nu i "nattinatti NU sov så gott" när hon ville ha lite eftertryck.
/Helena
när det gäller bekräftelseramsan har jag förstått det som att man alltid ska bekräftelseramsa, så länge protester uppstår vid läggning. Detta för att skriken inte ska vara det sista som barnet hör innan det somnar. Och det är ju viktigt alltid, inte bara under kuren.
Om barnet däremot somnar utan protester kan man lägga bekräftelsen som den fjärde i en 4 x ramsan tex, har jag läst här på forumet.
När det gäller de exakta antalen ramsningar och ordalydelse kan jag bara utgå från mig själv. Jag är inte så värst ortodox utan byter ut eller lägger till något ord ibland och ramsar antal gånger efter känsla, utan att räkna. Det funkar fint för mig och Liv.
Vet föresten att jag såg i ett inlägg att någon gammal räv på forumet (Sagomamma?) brukade slänga in ett extra nu i "nattinatti NU sov så gott" när hon ville ha lite eftertryck.
/Helena
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
-
jordgumman
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Däremot ska man nog bemöda sig om att få till taktfast rytm i ramsan. Den ska vara sångbar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
jordgumman