Orolig trotsare med svårt vid läggning

Skriv svar
Maria S
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 10:18

Orolig trotsare med svårt vid läggning

Inlägg av Maria S »

Hej!

Det var snart 2 år sedan jag var inne här sist, när lill-tjejen var nyfödd och SM-ades. Nu är hon 2,5 år, glad, energisk och rolig. Har sovit gott och mycket, hela nätterna utan problem sedan hon var 4,5 månader. Men de sista 10 dagarna har det varit väldigt ledset och extremt svårt att lägga henne.

För snart 3 veckor sedan pott-tränade vi henne efter lite testning fram och tillbaka under hösten. I stort har det gått jättebra och sker det olyckor hjälper hon till att ta av blöta kläderna, lägga i tvättmaskinen, torka upp, tvätta av sig och sedan hämta nya kläder samt sätta på. :)

Till det kommer trotsen som varit på G några månader, men eskalerat sista 5-6 veckorna. Det är för det mesta bara mamma som gäller och det sägs argt ifrån om det ena och det andra.

Förra söndagen (för 8 dagar sedan) hoppade hon ut ur spjälsängen för första gången vid lunch-sovet och vi tog då beslutet om att byta till stor säng (helt galet, jag vet). Väldigt spännande och roligt med ny stor säng, såklart, och första två nätterna gick helt okej,

Men sedan har kaoset vid läggningen bara eskalerat. Det ska kissas, bajsas, drickas och berättas massa saker i omgångar om och om igen. Som mest har jag gått in 15-20 gånger innan hon till slut lugnat sig och somnat. Och jag förstår ju själv att det bara oroar henne ännu mer med allt detta springande när allt är upp-och-ner och nytt på alla sätt.

Ramsan ut har nu på slutet bara resulterat i ett långt ångest-skrik över att jag går/"lämnar". Och överlag känns det som att ramsan mer irriterar än gör nytta just nu. Men jag har svårt att veta vad jag annars ska säga eller "göra". Det är ju den vi använt i 2,5 års tid.

Igår bytte vi till slut tillbaka till spjälsängen och siktar på att stora sängen får bli en 3-års present (som för storasyster som inte hade några som helst problem eller strulade vid bytet).

Läggningen igår tog 25-30 min med spring och mycket som skulle berättas. Ikväll har det gått helt galet och varit väldigt ledset. Nu ligger hon till slut lugn i sängen, sover inte än, och vi har dörren på glänt så hon hör, men inte ser, oss utanför.

Till detta hör att hon dessutom varit ledsen i fredags och idag då jag lämnat henne på dagis. Detta har inte hänt på ett år, och hon stormtrivs på dagis med massa kompisar och roliga saker som händer varje dag och som hon glatt berättar om.

Vore så tacksam med tips för hur vi kommer till rätta med detta. Just nu känner jag mig helt förvirrad, matt och osäker.

/Maria
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Orolig trotsare med svårt vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej Maria S,
och varmt välkommen tillbaka. :D

En liten 2,5 åring alltså, eller snarare en stor 2,5 åring som har ramlat in i trotsen. Det är oroliga tider för en liten älskling, världen stormar, många frågor ställs för att försäkra sig om att allt är som det ska. Och om man då får svajiga svar från de ömma föräldrarna, ja tacka för att det känns lite jobbigt både vid lämningar och sovdax.

Först och främst vill jag rekommendera att läsa om både 8-månaders ångesten, förtrotsen och trotsen i barnaboken. Detta för att få en känsla för vad liten går igenom just nu, från litens synvinkel liksom.

Bra att ni tog tillbaka spjälsängen, det är trots allt en trygg hamn för liten och har så varit i hela litens liv i princip. (Spjälis ska helst vara kvar tills trotsen dragit förbi.) Nu ska bara lugnet och tryggheten återfås. Ta ledningen!

Jag ser det som 2 skilda saker, en sak är att hon hoppar ur sängen. En annan att hon ställer högljudda frågor.

Så med andra ord: urhoppandet löses bäst genom att göra det svårare för henne att hoppa ur, höj sidan på spjälis eller sänk botten. Rummet ska vara kolmörkt. Lägg en madrass på golvet om ni är rädda att hon slår sig om hon trots allt försöker hoppa ur. Sen får ni sitta och "vakta" utanför rummet och leda tillbaka. Första gången säger ni ramsan, andra gången säger ni ingenting. Bara leder tillbaka och låter liten klättra i själv så det blir lite jobbigt. Polletten kommer trilla ner.

Att hon är ledsen vid läggning beror på att frågorna hon ställer inte fått tillfredsställande svar. Se det som en minikur. Var extra noga med rutinerna, skrattet till gonattet, kiknar hon verkligen av skratt innan läggdax i 15 minuter? Lägg snabbt, ramsa ut självsäkert - precis som vanligt. Många säkra sovare blir bara arga av upprepade ramsor, precis om du skriver. Då brukar husljud fungera bättre. Så behöver du ramsa igen, efter själva läggningen gör husljud istället.

Sen när liten väl litar på er ;) att allt är som vanligt, så tror jag dagislämningarna kommer lugna ner sig av bara farten.

Strålande jobb med kisseriet för övrigt, men glöm inte bort hur ni reagerar på olyckor, för kisseriet kan också gå bakåt i trots tider.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Maria S
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 10:18

Re: Orolig trotsare med svårt vid läggning

Inlägg av Maria S »

Tack snälla för bra svar ovan!

Lämningarna gick bättre resten av veckan och urhoppningarna verkar hon helt ha glömt av :)

Kiss, bajs och pottan går också väldigt bra. Det känns som om hon fattat galoppen med att det är rätt omständigt och jobbigt för henne själv med hela proceduren om hon kissar på sig.

Däremot går läggningarna fortfarande sådär. Vi har mer och mer kommit ifrån att det ska kissas och drickas i omgångar, men det ska fortfarande berättas saker. Mest, som jag upplever det, för att hålla mig kvar hos henne vid sängen.

Jag har svårt att bara gå ifrån henne och ramsa ut när hon börjar berätta, för gör jag det börjar hon ropa efter mig på väg ut.

Jag förstår att det ska till en snabb läggning egentligen. Just nu kommer det i så fall innebära att jag får lämna henne ståendes i sängen eftersom hon inte vill att jag bäddar om henne direkt utan det ska börja strulas och berättas direkt.

Har ni några tips på hur jag ska hantera detta bättre?

Tacksam för all hjälp,
Kram
Maria
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Orolig trotsare med svårt vid läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Genom noggranna förberedelser. Du tar säg 30 min innan läggning och förklarar att SÅ HÄR SKALL DET GÅ TILL! Allt annat kommer att besvaras med ramsan. HÄPP. Vill du berätta saker nu istället? :D

sen gör man skratt till gonatt, går med ramsan och ramsar som svar. Det är ett övertygande svar du skall ge, man ger inga utrymmen för frågor. Jag har faktiskt ramsat min 6 åring X8 med den skarpaste röst jag har för att han skall fatta att vill man prata får man göra det innan läggningen.

Nyckeln med detta är förberedelse, berätta och tala om hur det kommer att gå till. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Maria S
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 10:18

Re: Orolig trotsare med svårt vid läggning

Inlägg av Maria S »

Hej igen och tack för svar!

Ok, så då handlar det mest om skratt till gonatt och att sen gå in och lägga utan några som helst frågetecken från min sida? Och när hon börjar "berätta" ramsar jag bara ut?

Och sen det vanliga med att lyssna på om hon är arg eller ledsen med gråten. Tidigare när hon blivit riktigt ledsen upplever jag inte att ramsan fungerar utan att hon snarare blir mer ledsen. Hur ska jag hantera det nu? Gå in, stoppa om och ramsa ut eller bara husljud?

Tack för all hjälp,
Maria :)
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Orolig trotsare med svårt vid läggning

Inlägg av Tin »

Hej,
oj här har du inte fått svar i tid.
Maria S skrev:Ok, så då handlar det mest om skratt till gonatt och att sen gå in och lägga utan några som helst frågetecken från min sida?
Ja, och ut igen snabbt som vinden men attitydmössan på.
Maria S skrev:Och när hon börjar "berätta" ramsar jag bara ut?
Ja, och du har berättat för henne i god tid precis som Torsmamma beskriver att detta kommer hända, allt berättande ska hon ha haft chansen till innan nattning.
Maria S skrev:Och sen det vanliga med att lyssna på om hon är arg eller ledsen med gråten. Tidigare när hon blivit riktigt ledsen upplever jag inte att ramsan fungerar utan att hon snarare blir mer ledsen. Hur ska jag hantera det nu? Gå in, stoppa om och ramsa ut eller bara husljud?
Husljud endast, först om det blir kris ska du gå in och stoppa om. Lyssna på litens gråt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"