Tappat det...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Kerstin10
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 22:28

Tappat det...

Inlägg av Kerstin10 »

Hej!
Pappa till Kerstin 2,5 år här som är i behov av hjälp. Kerstin kurades i aug 2011 och det funkade klockrent fram till för ca 1 år sedan när första problemet kom. Jag vaknade av en golfklubba i huvudet :D (av plast...). Det lilla kvicksilvret hade lärt sig att klättra ur spjälsängen... Löste sig temporärt genom att jag höjde gavlarna med 20 cm men det är något vi ångrar i efterhand. För när vi sedan åkte på semester i september var det kört. Eftersom vi sov alla i samma rum slutade det med att hon fick sova i vår säng när hon vaknade. Kunde ju inte gärna ligga och ramsa när hon hoppade ur och kröp upp till oss. Detta fortsatte sedan när vi kom hem och sedan dess har hon sovit i vår säng. Vi tog alltså minst 10 kliv bakåt. Trots det har det inte känts som hela världen då vi inte störts nämnvärt av det (förutom lite längre läggningar) och hon alltid sovit hela natten (19-19.30 till 07).

Nu har det dock spårat ur fullständigt. Från ingenstans har hon de tre senaste kvällarna vägrat lägga sig vilket slutat med utbrott, storgråt och till slut somnat på mig (vägrar t.o.m. ligga bredvid mig i vår säng). Och som om inte det vore nog så kommer det ett syskon om ett par månader. Har tänkt att ta tag i det här med att flytta in i eget rum igen då. Men nu står vi helt handfallna.

Vad göra? Några tips?

Att bära in henne och köra buffning är bara att glömma. Det är hon för stor för...

Med vänlig hälsning,
Henrik
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Tappat det...

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Ledsen att du har fâtt vänta pâ svar. :oops:

Jag skulle tro att Trotsen gjort sin ingâng hemma hos er, att det i kombination med de svajande rutinerna alltsedan semestern gjort att det blivit mycket "spelrum" kring själva sovandet.

Har du Barnaboken? Läs Trotskapitlet i sâ fall, där har du flera exempel pâ smâ trotsare som "inte vill" gâ och sova. Och när du ändâ har boken framme, läs Syskonkapitlet sâ att Kerstin och det kommande syskonet fâr alla chanser att verkligen njuta av varandras sällskap frân start.

Du kan även ta en titt bland Favoriterna inne pâ forumkategorin Barnafostran, där finner du en rubrik som heter Trots med flera trâdar som kanske kan vara inspirerande.
Kerstin10 skrev:Att bära in henne och köra buffning är bara att glömma. Det är hon för stor för...
Ja, det lâter inte som nâgon vidare plan. :lol: Rent konkret sâ är Ramsan det verktyg ni bör plocka fram igen. Efter att ha läst pâ om Trotsen (och gärna kuren, särskilt kapitlet Säkerheten). Ta ocksâ en titt i SHN-boken i kapitlet om äldre barn (s 115) sâ fâr du lite mer kött pâ benen om hur en kur kan se ut för ett barn i Kerstins âlder.

Berätta gärna hur det gâr. :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "