Hjäääälp, nu har vargen tagit mamma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hjäääälp, nu har vargen tagit mamma

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Nu sitter jag här igen, kliar mig i huvudet och har antagligen helt fått spunk, men jag behöver hjälp.
Vår lillflicka 7 veckor sover som en tågtabell, no problems alls, har fungerat från första stund. Nu vaknar hon endast 5 på morgonen, vilket är ok eftersom hon hela tiden ökar nattsömnen,
Problemet är mamma och storebror 3 år. Elliot vill inte somna på kvällen, och han har alltid varit ett litet sömnproblem för sig själv, hade en period kurande när han skulle fylla 2. Nu är vi där igen, sömnproblemen hopar sig, och jag mamma har släppt in vargen både hos mig själv och sonen. Fy på mig [-X :evil: [-X

Så här ser kvällen ut hos oss:
17.30 middag, vilket ska testa våra gränser, och pojken lever just nu på kokt potatis och ärter, allt annat är blä åtminstone hemma, och att äta med fötterna är grejjen för då testar man pappa till max.
19.00 Bolibompa (tidsskillnaden till Finland för den som börjar undra)

när bolibompa är slut börjar kvällens cirkusprogram.......... med huvudnumret mamma, pappa och Elliot i vild jakt runt huset :lol: :cry: :lol: vet inte om jag ska orka skratta mer eller om gråten snart tar över, för´skrattet till gonattet har vi, ungen skrattar så han kiknar, men hur vi än gör är det illvrål, och gråt när pyjamas och blöja ska på, vill inte ha dem, men gråter om han inte får dem, så hur vi än gör gråter han. vare sig det är på eller av.
Efter det är det tandborstning, vilket tagit skruv efter att pappa var till tandläkaren och tog bort en dålig tand, Elliot ojjade sig när pappa låg och hade ont och när vi förklarat att tandtrollen varit stygga med pappas tand och att de är snälla om man borstar tänderna så är det ett hinder mindre på kvällen.
Efter tandborstningen läser vi godnattsaga, oftast om Emil i Lönneberga eller Busiga Bebben, när den är läst kommer persen som får mamma att känna sig som ett monster. (här är det vargen som spökar antagligen )
Elliot begär en saga till, jag eller pappa säger nej, en saga på kvällen, sen kan vi ha sagostund på dagen och då läser vi flera. Elliot börjar gråta, vi busar lite med honom, stoppar om honom och lillasyster som sover i samma rum, säger godnatt mina änglar sov gott, och går ut ur rummet. Lilltjejen sover oftast gott, eller ligger och kikar på sin mobil, Elliot däremot får spunk, skriker gråter, kommer upp, blir buren till sin säng, får godnattpuss, omstoppning godnattramsa och vi går ut. proceduren upprepar sig gång på gång, Elliot gråter, vi lugnar honom tar honom till sängen och nattar igen, igår somnade han först kl 00.30 efter att ha gråtit och skrikit så han spytt ned sig själv. Jag känner mig jättehemsk, för vi vill verkligen att han ska somna lugn och harmonisk, men oftast somnar han av ren utmattning, och vi som föräldrar är helt slutkörda.

Nu behöver jag konkreta råd, hur gör jag nu, det känns som om jag tappat bort något eller skulle behöva ett nytt grepp, för det här har börjat äta på oss, och att natta honom har börjat bli lite av ett fruktat irritationsmoment. Vi vill få ett slut på sömnhysterin, och få tillbaka vår någorlunda lugna pojke, även om han just nu trotsar värre än någonsin så vill vi känna att nattrutinen trots allt fungerar.
Hälsningar
Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Katarina!
Jag svarade dig, men på en annan plats (se svar på duracells fråga)...Jag gick in och kollade "Kuren för större barn", där står det hur man kan göra med 3-4 åringar. Jag tycker det verkar vara jättebra tips!
Åsa
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Tack Åsa!
Du har helt rätt i att hänvisa mig till kuren för äldre barn, jag har helt snöat igen (undrar om det är amningshormonerna som täpper igen hjärnan :) )
Vi körde lite tuffare stil mot honom igårkväll, och läggningen tog bara en timme den här gången, ikväll är målet att den ska ta 30 minuter, han får bara inte komma upp ur sängen, så var det med det.
Det är så skönt med det här forumet, för när man tvivlar eller har lite funderingar så finns det alltid någon som kommer med goda råd, inte en massa kritiserande och pajkastning som kan förekomma på andra sidor, nej här jobbar vi alla åt samma håll, nämligen att få lugna sköna nätter :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,
hur går det?? Jag kom på lite andra grejor som vi körde i den åldern. Om han ville bli jagad kunde man på sin höjd säga "vem kommer först till badrummet.." och springa dit snabbast möjligt. Om han höll på med nån grej som han inte ville skiljas från sa vi "kom, du kan ta med den in i badrummet" och så glömde han bort den så fort man kom dit. Och det där med jagandet runt lägenheten, det var liksom bara nobben. Vi hade en "basstation", badrummet eller soffan, där påklädning och avklädning skedde.
Lycka till, vi hörs
Åsa
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Har idag läst barnaboken och kapitlet om trots. oj hur jag kände igen vårt lilla barn. Det fanns en gnutta Elliot i allt som stod där. Allt från testandet av hur mycket man kan köra med mamma, till att ta till handgripligheter när han får ett nej och att provocera så långt det bara går. Det som kändes tröstande var att mycket av bemötandet kör vi redan, att visa hur man gör istället för att slåss, att plocka upp efter sig om något gått sönder osv.
De flesta dagar är hans trotsande helt ok, men sen finns det dagar då han verkligen promenerar en på nerverna. Idag ska vi försöka få ned nattandet till 30 minuter, köra ännu tuffare attityd mot honom. Det jag kom att tänka på efter att jag skrivit igår var att han alltid börjar gråta och klaga på ont i magen när vi haft tjafsandet om att sova en stund. Då kommer han på att han är hungrig, och det är kanske inte så konstigt eftersom han inte äter middag ordentligt, men hur gör jag, ska jag trots att han haft middag före bolibompa, erbjuda gröt när bompa är slut? För att somna hungrig gör ju inte direkt nattandet lättare, men samtidigt vill jag ju att han äter middag med oss och inte gröt en timme senare. Uj det känns invecklat det här ju mer man funderar på det.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte med maten. Själv skulle jag nog erbjuda ett glas mjölk eller nåt, kanske en macka, men många är ju emot sånt. Jag tycker Hugo säger att han är hungrig på kvällarna så pass sällan, så då kan han få nåt. Sätter han det i system kan man väl stoppa då??
Det är förstås svårt att vara tuff, men samtidigt vänlig mot en trotsande. För "att vara ännu tuffare" får ju inte bli hårt liksom. Så att han verkligen somnar med ont i magen...Jag tror säkert ni kan förmedla en rutin till honom, som är kompromisslös samtidigt som det kan göras med glimten i ögat.. :lol: :lol:
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"