Vilken resesäng?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Vilken resesäng?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Sommarens resa är bokad, jippi! Längtar!

Nu kommer frågan, vi ska flyga och behöver ta med en resesäng. Den vi har, en vanlig säng från babyproffsen, är för stor och för tung. Vi skulle i praktiken få byta ut ett bagage mot den :shock: Så jag har letat på nätet och det finns en massa lätta och smidiga resesängar nu. Men vilken passar en tjej på ca 1 meter? Hon är ju 3 år då. Är det någon som kan tipsa om en smidig, lätt resesäng/baby cot?

Tack för tips :D
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Vilken resesäng?

Inlägg av Manfred10 »

Min syster har en lätt och smidig säng från baby björn. De är rätt dyra tror jag men har du tur kan du hitta en beg. på blocket kanske.

kram :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Vilken resesäng?

Inlägg av Bellan »

Tack!
Jo, den har jag kollat på och verkar intressant. Jag har kollat runt en massa och det finns många olika varianter:
Det finns en som heter Pogy, väger bara 2 kg och blir jätteliten när man viker ihop den. Men det är för kort för mig tjej plus att den tydligen inte är vidare säker, kanterna viker sig när man lutar sig mot den :shock:
Sen finns det en resesäng och väska i ett, Phil&Teds Nest. Supersmart om man har ett litet barn. Phil&Teds har också en vanlig variant av resesäng Phil&Teds Traveller men som blir liten när man fäller ihop den (mindre än BabyBjörn även om det är samma typ av säng) men det kostar 1700kr och tar tydligen lång tid att fälla upp de första gångerna innan man lärt sig. Fast den verkar väldigt bra :-k
Och så har jag hittat två stycker "sängtält". De verkar mer intressanta- Den ena är Nomad resesäng, den väger bara 2 kg och blir också jätteliten när man rullar ihop den. Men det kostar ca 1800 kr. Det andra alternativer är: Deryan Peuter Luxe som kostar 800 kr istället. Den väger också bara 2,3 kg och blir väldigt liten ihopfälld (35*14 cm i diameter). Den låter faktiskt väldigt intressant. Och så finns Travel Cot Baby Luxe som är en mindre variant av Deryan Peuter Luxe. Om jag har läst rätt så är Deryan Peuter Luxe 136 cm och den andra bara 117 cm på längden.
:oops: Så jag har kollat och läst på lite :wink: Det är en sak om jag är funderasam över... med alla de här sängarna sover barnet "på golvet" med bara en liten madrass. Skulle kanske funka i USA där det är heltäckningsmattor överallt. Men i Italien är det väl mest klinkers #-o Blir inte det kallt? Även om vi har med en extra madrass eller filt att ligga på?

Funderar vidare och tar gärna emot fler tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Vilken resesäng?

Inlägg av Manfred10 »

baby björn sängen är oxå nästa på golvet.. du får lägga tidningspapper under. :wink: nä men med extra madrass eller ett liggunderlag på golvet under sängen kan det väl inte bli för kallt? :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vilken resesäng?

Inlägg av Irmasmamma »

Vi har en Phil & Teds Traveller och är suuuupernöjda!
Liten älskar den natt som dag (den är som ett mysigt tält man kan öppna sidan på och krypa ut och in i :D) och när man väl fått in snitsen så är den ganska lätt att fälla upp tycker jag! Tar kanske 5 min.
Och framförallt tar den så himla lite plats!! Vi kollade upp jättemkt innan köp, och detta var den enda resesäng som går in under barnvagnen (iaf vår, har en Teutonia spirit S3) och det har varit guld värt för oss som rest mkt utan bil.

Uppblåsbar madrass direkt på golvet, ja. Har aldrig tänkt på att det skulle bli kallt....men ställ den på en matta eller filt eller nåt kanske?!
Däremot brukar vi bädda med en filt under lakanet, höjer mysfaktorn på den annars ganska platta madrassen.

Lycka till! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Vilken resesäng?

Inlägg av Tetz »

Hejsan! :D

En Pogy har jag ägt. Kommer jag aldrig att göra igen :wink: Precis som du skriver är den ranglig och kort.

BabyBjörns resesäng har vi idag, och den är superbra. Men jag skulle inte flyga med den eftersom den tar upp rätt mycket plats :-? Den väger ju väldigt lite, men är inte smidigare än de tunga sängarna från BabyProffsen.

Jag skulle lugnt satsa på en Deryan Peuter Luxe och vika ihop ett vuxentäcke under madrassen! :D Perfekt med mörkläggning och myggnät i ett! 8)

Annars finns ju alternativet att köpa DreamTubes eller liknande och låta henne sova i vuxensäng. Men det kan ju bli lite jobbigt med ny spännande miljö och lite trots på det... :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Vilken resesäng?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Vi har bade Baby bjôrn och Phil&Teds Traveller. Baby björn är bra för den tar 1 sek att fälla upp och den kânns rymlig fôr ett större barn, madrassen är dessutom tjockare och mjukare än Phil &Teds. Däremot sâ är den ju som noterat reält stor att resa med även om den inte väger sâ mycket...

Phil&Teds är toppen för att den tar sâ lite plats och väger sâ lite. Jag âr dock inte jätte nöjd med madrassen som jag tycker är väl klen och plastig. Jag lâgger ocksâ alltid ett tjockt, i hopvikt täcke mellan madrassen och lakanet. Observera att man inte ska skjuta in madrassen i fickan under sängen (som det stâr pâ säkerhets anvisningar för vissa länder) för dâ vet jag inte hur man ska kunna sâtta pâ ett lakan.... :shock: Man mâste dessutom ha lakan med ressâr pâ kanten annars halkar det runt med det nyloniga madrassmaterialet. jag tycker inte att det är nâgra problem att montera den, när man har fattat hur det fungerar sâ tar det ett par minuter. Inga problem om det inte ska göras 2ggr om dagen (som har varit fallet för vâr andvândnig av baby björn sängen, pga av skarvar pâ dagsvila)

Bada tva är stadiga och säkra och helt klart att rekomendera. Jag tycker det är smidigare att resa med P&T för den âr sâ liten och med ett extra vadderat täcke i botten sâ borde den fungera för en större tjej ocksa (även om vi mest har andvânt P&T till lillebror och BB till syrran).

Hoppas ni fâr en härlig resa!!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"