2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Jag har en tråd i småbarnsforumet om lillasyster (fyra månader) som ska kuras och flyttas in i det gemensamma rummet om en vecka men blev rekommenderad att starta en om storebror Emil också.

Vi försökte kura honom tidigare, tror han var åtta månader då, men läget var så desperat att jag läste på för lite innan vi körde igång. Som följd kännde jag allt mer osäkerhet och att jag inte egentligen visste vad jag höll på med, så vi avbröt.

Som det är nu har han haft en dålig period när han tar lång tid på sig att somna (1-2 timmar vanligast) och vaknar på natten och vill ligga i vår säng. Jag insåg att jag börjat låta honom styra alldeles för mycket (hämtat vatten, letat rätt på gosedjur, gjort mer välling osv) och började ta kommandot mer för några dagar sen, och bemöta de flesta frågor och klagomål bara med "god natt vännen/älskling/Emil, vi ses i morgon" vilket faktiskt har förbättrat situationen något. Åtminstone två nätter har jag fått honom att somna om i sin egen säng vid tre-fyratiden.

Det är dock fortfarande inte som jag skulle önska, han har mörka skuggor under ögonen och är supersvår att få att sova middag - och om jag lyckas efter en timmes krångel så sover han en timme eller två med följd att kvällsläggningen tar motsvarande extratid så att det ändå inte blir någon vinst i sömntimmar.

Han sover i juniorsäng med trappgrind i dörröppningen, men den tänkte vi ta bort i och med att lillasyster flyttar in i rummet.

Vad föreslår ni att vi gör med Emil nu när lillasyster ska kuras? Mitt självförtroende är inte på topp - förra gångens misslyckande spökar fortfarande...
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Ny plan, efter rekommendation få ska vi försöka kura Emil först och lillasyster Astrid två veckor senare (när vi kan låna halvsysters rum som inte är här den helgen).

Kvällsrutinen ser i nuläget ut som så att Emil får ny blöja och pyjamas runt sju (det vill säga någon gång mellan halv sju och åtta), sen är det välling i sängen med förälder på sängkanten och godnattbön. Det är det som är samma från kväll till kväll, utöver det blir det ibland saga i sängen innan eller under vällingen och ibland sitter mamma/pappa kvar en stund efteråt också. Efter det går vi och då börjar kalaset på riktigt: gosedjur, kuddar, täcke och barn flyttar ner på golvet och han pular runt, ofta nöjd och glad och kan hålla på i princip hur länge som helst. Ibland ingriper vi och ibland inte, det går i perioder. Just nu är jag besluten att inte låta honom styra och ställa vilket just i kväll innebär att jag nu [20:20] sitter utanför hans dörr med en arg unge i sängen och mozart i högtalarna, och med jämna mellanrum går in och lägger tillbaka honom i sängen.

Blir han tillräckligt arg så brukar han efter en stund "ge upp" och ropa efter napp, nalle eller täcke vilket är ett tecken på att han bestämt sig för att sova. När just något av de ropen kommer går jag in och ger honom napp/nalle/täcke varpå han suckar och lägger sig tillrätta. Slut.

I kväll var "slutfrågan" att han inte ville ha musik, så jag stoppade om honom och stängde av musiken och nu ligger han tyst.

Ok, feeback på det?
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Jag vet inte om det tar längre tid att få svar när jag själv postar nya inlägg, men jag hittar inte någon funktion för att redigera befintliga meddelanden och det dyker upp nya frågor hela tiden.

Först är det nappen, tas den bort även för större barn? Och i så fall, gäller det även på dagen och på andra ställen än hemma? Han får napp när de sover middag på dagis och barnvakter brukar vilja ha den att ta till. Han är ju så mycket mer medveten om den än vad lillasyster är.

Sen är det mattiderna, är det lika viktigt att de är fasta som för små kurbarn? Det är ju förstås viktigt till och med för vuxna med fasta mattider, men jag tänker till exempel på om man kan ta det lite lugnt på helgmorgnar och leka en stund före frukost för att sedan äta med hela familjen.

Som sagt så får han ju sova middag på dagis, de tre dagar i veckan han är där, hur påverkar det kuren? De äter lunch elva och sover efter det, men jag tror inte att det blir på slaget samma tid varje dag. Dessutom så blir ju miljön olika för middagsluren under kuren om han ska gå på dagis den veckan.

Till sist (för den här gången) undrar jag om vi bör ändra hur det ser ut i hans säng, det har blivit en del gosedjur (inte så att han får svårt att få plats, men det blir liksom lite mycket för honom att hålla reda på när han ska somna känns det som) och i fotänden ligger en trave böcker som han kan titta i när han vaknar på morgonen.

Han är överlag väldigt bestämd med hur saker och ting ska vara och nåde den som flyttar på något när han tycker att det ska ligga här eller där, så jag är lite nervös just inför att ändra för mycket i hans sovmiljö.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Jag tänkte att jag skriver ner hur jag har uppfattat att kurningen av Emil skulle kuna gå till och så får ni rätta mig där jag behöver tänka om:

Jag har sett flera tips om att återgå till spjälsäng, men eftersom lillasyster ska ta över den två veckor efter hans kurstart och han över lag inte är så mottaglig för förändring så tänker vi låta honom behålla juniorsängen (det är dessutom en stor kille som garanterat kan klättra ur en spjälsäng och eventuellt hoppa sönder botten).

Först får han pyjamas och ny blöja. Om han fortfarande ska ha välling och saga blir det alltså i soffan, innan det stora skrattet tar vid. Sen är det bus och skratt en liten stund, helst hela vägen ner i sängen.
I sängen blir det puss och god natt, sen lägger jag ner honom på kudden (mage eller sida blir nog bäst), på med ett tunt täcke och håller ner honom i sängen med båda händerna så att han inte kan böka runt. Här kommer han att blir riktigt förbannad och säga att jag inte får hålla i honom, men jag säger ingenting utan håller bara kvar tills hans lugnar sig. Då trycker jag till litegrann och släpper, reser mig och säger ramsan: första gången medan jag går mot dörren, andra gången medan jag drar igen dörren (som jag lämnar lite på glänt), tredje gången i dörrspringan och fjärde gången på väg ner för trappen.
Här börjar han förmodligen protestera och eventuellt hoppa ur sängen, om han går upp så leder jag honom tillbaka till sängen och helst ska han klättra upp själv men annars får jag lyfta honom. Sen lägger jag tillrätta igen, håller tills han slappnar av och ramsar ut igen. Om han bara protesterar men ligger kvar så avvaktar jag för att se om det tilltar eller avtar, tilltar det så står jag utanför hans rum och säger ramsan fyra gånger högt och med glatt tonfall, sen är jag tyst minst så länge som det tog att ramsa, och fortsätter att lyssna in protesterna. När de avtar så väntar jag tills det är helt tyst, och då skickar jag in en mjuk bekräftelseramsa gånger fyra genom dörrspringan. Protesterar han mot den så gör jag som förut, avvaktar och lyssnar in. Eventuellt påminner jag med ramsa igen eller så lugnar han ner sig själv. I så fall skickar jag in en ny uppmuntrande bekräftelse gånger fyra när det blivit tyst igen.

När han sedan vaknar någon av de första två nätterna ska ramsan in direkt utan tvekan, fyra gånger klart och tydligt följt av minst lika lång tystnad. Lyssna in som vid läggningen, följt av antingen mer påminnelseramsa eller bekräftelse (alltid fyra gånger i taget). Jobbar han upp sig riktigt mycket eller går ur sängen går jag in och lägger tillrätta och håller tills han är lugn (gör jag rätt så ska ramsan räcka helst fr.o.m. natt två).

Följande nätter avvaktar vi även med ramsan för att han ska få en chans att lugna sig själv, ramsan kommer då endast när det låter som att han håller på att jobba upp sig.

Efter de fyra första nätterna hålls solfjäderstrycket ca tio sekunder innan ut-ramsan som på sista versen kan få vara även bekräftelse.


Sådär, det blev en riktig uppsats men jag vill inte göra fel den här gången. Vi har dessutom bestämt oss för att skjuta på båda kurningarna två veckor, jag har åkt på influensa och det känns inte heller bra att sätta igång med så många obesvarade frågor.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av mumintrollet »

Hej!!

Nu ska vi se om vi får en rätsida på det här..

Jag rekommenderade i din tråd för Astrid att kura henne först eftersom ni fått vänta så länge på svar här inne..

angående storebror skulle jag tänkte såhär:
Hurdant schema har du tänkt för storebror??
Utgå från dagis tider, även om de där inte håller schemat till minuten men de har väl ändå utsatt vissa tider för mat och vila?

Läggning:
Bestäm en exakt tid för när läggningen skall ske! Torr blöja och pyjamas på.
Ett tips är att göra en drastisk förändring och ta välling, och mys i soffan eller nånstans utanför sovrummet. Bus och skoj. Godnattbön. Tänk att ALLT som skall göras innan läggning görs utanför och i sovrummet sover man.
Sedan flyga glatt in i sovrummet, på med täcket och ut med mamma eller pappa med ramsa. Eventuella frågor svaras med ramsa. En liten rymmare haffas direkt utanför dörren och leds tillbaka till sängen milt men bästämt utan diskussion. Ut med ramsa!
Som du märker själv lär du dig att lyssna på när han verkligen ber om hjälp med nallen eller annat och när han endast håller kalas!

Nappen skulle jag vara konsekvent med! Åker den iväg är det ett beslut för gott! Dagis och barnvakter får lov att vänja sig - nån gång måste han ju slippa den! Han är såpass stor att han kan få vara med och skicka nappen tex. till tomten eller påskharens barn. Lägg napparna i en påse och skicka iväg och så får han ett "tackbrev" med något fint istället ;)

Angående hans säng skulle jag ta bort diverse mjuka kompisar så han får det svalare och rymligare i sin säng. Böckerna kan han läsa utanför sovrummet. I synnerhet om lillasyter skall sova i samma rum är det lite klurigt hur ni gör med tidiga uppvak! Jag skulle hålla samma tanke med båda - det är morgon då mamma eller pappa kommer in och väcker, tills det får man ligga kvar i sängen och gott sova vidare!
Då barnen blir lite äldre kan de få egna nattlampor de kan tända och tyst läsa en bok utan att störa den andra, men i det här skedet skulle jag låta det vara mörkt i rummet tills det blir morgon!

Hur har ni det med mörkläggning? Ljusare tider stundas och tidiga uppvak kan sedan bero på vår midsommarsol som skiner in så underbart tidigt :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av mumintrollet »

Oj - jag såg ditt sista inlägg efter att jag svarade..

PRECIS SÅ!!! :) Kunde inte ha beskrivit det bättre själv!
Viktigt att hålla solfjädern milt men bestämt. Och om han verkligen inte gillar det kan ni gå över till att lägga tillrätta och ramsa er ut som du beskrev. Det skall inte vara en maktkamp där ni eggar upp honom i onödan.

Skriv alltså gärna in Emils schema så kan vi fundera på det!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Schemat vi tänkt oss är sömn 19-07 och 12-13:30, mattider ungefär 8, 11, 14:30 och 18, eventuellt med en flaska välling innan sängdags.
Som du märker själv lär du dig att lyssna på när han verkligen ber om hjälp med nallen eller annat och när han endast håller kalas!
Innebär det att jag faktiskt ska gå in och ge honom nallen/nappen/täcket i de fallen? Hur bär jag mig åt då?
Viktigt att hålla solfjädern milt men bestämt. Och om han verkligen inte gillar det kan ni gå över till att lägga tillrätta och ramsa er ut som du beskrev. Det skall inte vara en maktkamp där ni eggar upp honom i onödan.
Jag kan ju inte vara helt säker, men jag tror att han skulle bli fly förbannad och vara det länge. Det har hänt förut att jag hållit fast honom för att han inte kan ligga still, då blir han arg och så säger jag att jag släpper om han kan ligga still och sen har jag hållit ner honom igen om han inte klarar det osv. Men kan vi alltså bara strunta i den biten?

Är det lika viktigt att vaka de två första nätterna för lite större barn? Vi har kört en lite hårdare linje vid läggning, en sorts rams-teknik om man så vill, den sista tiden och nu är uppvaken mycket mycket färre.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Schemat ser bra ut! Ni kan gott ha samma tider som Astrid så lagar ni inte mat jämt :lol:
Middagen skulle jag ta lite tidigare än 18 ifall de skall i säng kl 19. Sedan en kvällsbit inna läggdags. Det kan vara välling, men youghurt med frukt går lika bra! En mättande sängfösare helt enkelt!

Det där med att kasta nallar och täcken är en klassiker. Jag har läst en massa trådar om det här på forumet! Viktigt att välja en linje. Jag skulle som sagt avvakta tills han verkligen ber om dem och sedan gå in lugnt och ge nallen, stoppa om och ramsa ut. Tänk att du ger nallen då han är färdig att sova, men springer inte in och ger nallar och täcken för att han tycker det är en kul lek. Ramsa som svar på hans frågor med tanken - Nu skall det sovas, allt annat gör vi imorron!

Tanken med solfjädern är att lugna barnet - att få barnet att slappna av och känna att det är skönt att ligga ner. Kanske du kan kolla din egen attityd till solfjädrandet? Det är inte meningen att man håller fast barnet så att han inte kan röra sig, eller att man skall ha stenkontroll över barnets alla rörelser. Tanken är att förmedla ett LUGN. Många får hjälp av att tänka att man strålar ut sitt lugn genom sina händer. Viktigt att själv komma ihåg att andas djupt och lugnt!

Som ni märker är det dock attityden som räknas. Att skärpa till rutinerna lite och besvara hans frågor med ramsa har redan effekt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Innan jag glömmer det måste jag börja med en fråga som kom upp i går kväll/natt - han vaknade och ville ha vatten, jag gick och hämtade och sen la han sig på kudden och somnade om. Skapar man problem genom att göra så eller är det ok? Självklart överlever han utan vatten till morgonen även om han är törstig, men det blir ju en rejäl strid om jag väljer att säga nej. Överlag så är jag nog fortfarande lite osäker på hur man beter sig vid nattliga uppvak med barn som är så stora att de kommer upp ur sängen eller faktiskt ropar om konkreta saker som vatten och nallar etc.

Vad gäller solfjädern så testade jag i veckan att säga till honom något i stil med att "känn på det här, nu ska vi prova en skön sak, jag räknar till tio" och tog ett djupt andetag och höll den i tio sekunder. Kanske att tio var lite i längsta laget för honom (han kan vara rätt reserverad när det gäller fysisk kontakt i allmänhet), men han verkade faktiskt ändå gilla det.

Som jag skrev i Astrids tråd så har situationen förbättrats avsevärt sedan vi började att ta kommandot mer själva och inte låta honom styra som han behagar vid läggningen. Det är inte perfekt ännu men som sagt mycket bättre. Däremot så har ett nytt problem uppstått - de tidiga morgnarna har kommit tillbaka (vi hade länge det problemet när han var yngre). Halv sex kan han tycka att han har sovit klart och vara stört omöjlig att få att somna om. Hur kommer vi tillrätta med det?

Och som sagt så är jag fortfarande lite osäker på hur jag gör när han vaknar på natten och vill något eller är ledsen. Är det lika viktigt i Emils fall med de två första vaknätterna? Eller kan man tänka på något annat sätt när uppvaken ändå är så pass få? Det är inte alls varje natt som han vaknar numera.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad härligt att ni bestämt er för att få ordning på sömnen. :D


Han kan ha en liten vattenflaska på en stol bredvid sängen så han kan dricka själv på natten när det behövs.

Äldre barn tar det ofta lite längre tid för att kura. Om han är ledsen tycker jag absolut att ni ska se efter vad det är. Ni ska göra det som känns bra för er.

Det kan vara så att ni kommer att få dra ner lite på dagvilan rätt snart. Många barn börjar sova ca 45 minuter runt 2,5 år. (Gäller absolut inte alla. En del är riktiga tröttisar) Kan lätt bli för mycket sömn per dygn annars. Ett vanligt tecken brukar vara att de vaknar i ottan.

För att få bukt med tidiga mornar så är en egen väckarklocka som barnet får stänga av toppen. Köp en fin klocka och gör en stor affär av det. Berätta att på morgonen när den ringer DÅ ska han stiga upp. Gå in med den till honom och låt han stänga av. Han kommer känna sig stolt. Han kommer att lära sig att det är INTE morgon förrän klockan ringer. :lol:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

ikväll kör vi!

Inlägg av Hanna1012 »

Jag har pratat med honom om väckarklocka och han har nappat ordentligt på iden, nu tjatar han om att vi ska köpa den :p när han vaknade halv sex igår morse så lät det efter ett tag så här:
"jag vill ha en väckarklocka!" i trött och ledset/upprört tonfall. varpå jag till slut fick hämta kökstimern och ställa den, vilket han gick med på. han la sig på kudden och jag gick ut.
"jag vill ha vatten! jag mår inte bra!" från sängen, så jag hämtade lite vatten som han drack och så la han sig på kudden igen, jag gick ut och ställde timern på 70 min, vilket var det som återstod till klockan sju. när den pep gick jag in till en extremt trött liten man som la fingret på knappen med ögongn slutna och efter ett tag, fortfarande med stängda ögon, sa "jag kan inte" så jag fick trycka åt honom med hans finger :p

kort sagt, det blir nog bra med morgnarna på sikt :)

som jag skrev i Astrids tråd så har maken tagit ledigt i morgon så ikväll kör vi! det blir båda ungarna på en gång.

när det gäller emil så har vi med inspiration av kuren börjat skärpa rutinerna gradvis med mycket gott resultat, så i hans fall handlar det mer om punktinsatser och justeringar en än regelrätt kurning känner jag. typ införandet av ramsan på allvar (det är framför allt bekräftelsen som fattas än så länge eftersom han har blivit arg åt den), och att förlägga hela "proceduren" till soffan så att det bara är puss och god natt som gäller när man väl kommer upp till sängen. skrattet ska också införas, och väckarklocka på morgonen. ska se om det finns någon bra mugg eller flaska att tillgå så kan vi prova den varianten på vatten också.

hur gör vi med läggningen när båda ska i säng samtidigt? eller ja, vi får väl dela upp dem antar jag, men eftersom jag ska ta natten så innebär ju det att någon gång under kvällen så kommer det bli ett byte från pappa till mamma för någon, förmodligen emil.

och hur gör vi de gånger tex pappa lägger och jag har sagt god natt till honom nere i soffan men så vill han ändå att jag kommer upp och säger god natt också? ska vi vara hårda med att han redan sagt god natt till mig då eller tillmötesgå honom? jag tänker att man kanske bäddar för problem de gånger tex jag inte är hemma då. iofs så är han ju ofta medveten om när man är hemma eller inte, så jag vet inte... tankar på det?

angående nattvak så tänker jag mig att vi håller oss till principen att en gång är ingen gång, men att om något börjar upprepas så får vi reagera och försöka sätta punkt på något bra sätt. hur skulle ni rekommendera att jag använder ramsan i hans fall på natten? har han redan gått ur sängen måste jag ju ändå få ner honom igen, och då kan jag ju ramsa mig ut och sen bekräfta tills han somnar. men om han är ledsen i sängen, ska jag gå in som jag brukar eller börja med ramsa och se om det funkar först?

nappen tänkte vi behålla när han vilar, men jag ska nog plocka bort den dagtid för det blir bara att han går omkring med den i munnen fastän han inte är ledsen och så hör man inte vad han säger... helt onödigt. han kan bli väldigt arg om han inte får nappen, men oftast går det över efter ett tag.

om han blir arg på bekräftelsen, ska jag då ihärda och säga den igen och igen varje gång han blir tyst eller finns det något tillfälle då det är bättre att låta honom somna utan den?

vad ska jag tänka på under dagvilan? den är fortfarande ett stort frågetecken insåg jag, det har varit så mycket fokus på nätter och läggning...

som sagt - ikväll börjar det!
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

som om han kände på sig att det är nya tag ikväll så är han extra krånglig, den lilla odågan... ikväll är det täckesvalsen som dras. "jag vill ha täcke!" ropar han så fort jag hunnit ut efter att ha lagt på honom täcket...

tidigare har han faktiskt velat ha täcke och nöjt sig när han fått det, så de första gångerna gick jag in och la på täcket (utan att säga något) och gick ut med två stycken "sov så gott vi ses imorrn". däremot upptäckte jag ju snart att han gjort det till en lek, så nu sitter jag vid datorn och ignorerar honom... kommer han upp, vilket sker då och då, så leder jag honom tillbaka till sängen och hjälper honom upp, lägger på täcket och ramsar ut.

tyvärr verkar det också vara rätt kul just nu, precis nyss kom han upp och öppnade dörren och stod och tittade på mig (datorn är precis utanför hans sovrum), varpå jag ledde honom till sängen och lyfte upp honom och då fnissade han lite. sen fick han täcke, jag tryckte till lite och gick ut med en "sov så gott, vi ses imorrn". han ligger liksom tyst och stilla som om han tänkte sova, men så likförbaskat trippar han upp ändå!
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av TorsMamma »

Men om du har dörren helt stängd och kolsvart så ser han ju inte för att komma ut och upp? FUnkar inte det?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hanna1012
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 12:34

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av Hanna1012 »

Jo det skulle ju förstås kunna funka... han brukar bli väldigt arg när vi bestämmer att dörren ska vara stängd, vi hade en kamp om det för några månader sen och bestämde oss till sist för att han kunde få ha dörren på glänt. Men det är väl inte värre än att vi bestämmer att dörren ska vara stängd och är konsekventa med det, om det nu är så. Det är ändå vi och inte han som gör reglerna. Men han sov nu ändå inom en timme så jag tror nog att jag testar så här i några dagar för att se om minimal uppmärksamhet kan råda bot på herrns fasoner. Funkar inte det måste vi ju ta till stängd dörr, för sådär får man inte hålla på.

Han vaknade för någon timme sen och ville ha strumpor, jag tog på honom ett par lite snabbt och stoppade om och gick ut. Inga protester, han var nätt och jämt vaken ens.
Astrid 2012-10-01
Emil 2010-07-31

Misslyckad/avbruten kur av Emil dec 2011 (ungefär, tror jag), ny plan är följande:
Kurstart för båda barnen 14/2 i varsitt rum, i Emils fall punktinsatser och justeringar snarare än regelrätt kurning.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 2,5 år och ska börja dela rum med lillasyster

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Med tanke på att lillasyster skall flytta in hos storebror skulle jag ha dörren stängd - så har ni garanterad konsekvens med mörkläggning och läggningsritualer.

Angående täcken och strumpor skulle jag vara ännu mer konsekvent och enbart ramsa. Med budskapet - ingen extra service på natten, då skall det sovas! Strumporna tar vi imorgon.
Kanske du vill slippa en kamp i natten och helst av allt vill att han sover ;) Men den kampen man undviker nu kommer man att ha framför en om en stund igen och oftast dubbelt värre eftersom man gett tvetydiga signaler till barnet och är tvungen att skärpa sig ändå :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "