hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av arncih101 »

Hej!

Min tjej fyller i dagarna 1 år. Inatt så hände det för första gången sedan kuren att hon vaknade runt 23 och var helt otröstlig för att när hon lugnat ner sig vara helt pigg och lekfull. Hon somnade först ca 03.00 och vaknade 06.30 (trots att hon annars vaknar 07.30).

Jag lät sambon ta större delen av ansvaret inatt med flit. Jag var uppe med honom men gjorde inte mycket aktivt arbete själv. Han bytte blöja, matade henne, tog henne till vår säng för att få henne att somna (var hon till slut somnade, efter 1-2 timmar av lek och bök) osv osv. Jag ville inte ens diskutera hur vi borde göra om vi ska följa metoder från SHN för att jag vet att det skulle kunna bli en konflikt. Jag hoppas han inser efter inatt att hans metoder inte är effektiva.

Jag lade henne precis igen för hennes förmiddagslur. Läggningen var relativt kort men väldigt intensiv. Hon gallskrek och det kändes nästan som om hon hade panik eller ångest. Slutade med att jag solfjädra och på så sätt lugnade hon ner sig och somnade. Sedan ramsade jag lite tyst och gick ut.

SHN-metoden har funkat exemplariskt för oss. Det har dock hänt att hon ibland kan vara extra ledsen och gråter i samband med läggning men aldrig att det yttrar sig som inatt. Jag brukar då annars bara gå in någon extra gång, tillrättalägga och ramsa så löser det sig. Min sambo, däremot, ifrågasatte för någon vecka sedan om det verkligen är bra för ett barn att vara så ledsen som hon är ibland och tyckte att vi borde göra på annat sätt. Jag var inte alls positivt inställd till det. Han ville t.ex. att vi innan läggning skulle varva ner med henne, t.ex. dämpa belysningen och hålla om henne eller ligga i sängen en kort stund så hon blir lugn för att sedan lägga henne. Jag gick motvilligt med på det för att han insisterade på att det var skadligt för henne att gråta (trots att hon är ett barn som väldigt sällan gråter). Sambon har också en tendens att springa in i rummet så fort hon gråter/gnäller, medan jag menar att vi ska låta henne reagera lite innan vi brusar in. Men det skiter han i och påstår att man är oansvarig om man låter barnet gråta. Och självklart ska ett barn inte gråta sig till sömns, men man bör lämna rum för ev. reaktioner. Vi är just nu väldigt oense om läggningen.

Jag har haft svårt att avgöra om jag ska fortsätta göra enligt SHN-boken i vetskap om att han förmodligen gör på sitt sätt ändå när han ska lägga henne. Det kändes som om det blir massa dubbla budskap till barnet som bara blir förvirrande. Och det är även svårt att "göra på rätt sätt" när hon t.ex. är ledsen och gråter för att jag då vill avvakta och se men han springer in i rummet och försöker lugna henne, trots att det är ganska uppenbart att situationen sällan blir bättre. Jag följer principen att det ej ska vara mycket trafik i sovrummet. Bara när det är nödvändingt.

Jag minns ganska mycket från SHN men lusläste lite imorse ändå. Jag har bestämt mig att ta saken i egna händer igen, som jag gjorde under kuren, och lösa det här. Det är uppenbart att så som det är nu inte funkar. Dock skulle sambon aldrig medge detta utan säkert hävda att det är andra orsaker bakom. Men i alla fall.

Hur ska jag göra? I läggnigen som var nyss gick jag in med inställningen att vara vänlig men bestämd. Finns det fler tips? Det jobbiga för mig är också att min rygg är vääldigt dålig, så det blir otroligt jobbigt att behöva stå böjd över spjälsängen för tillrättaläggande/solfjädring. Men jag antar att det måste göras, om än i ganska korta stunder.


P.S. Jag vill redan nu be om ursäkt för alla fel i texten. Är otroligt trött och småirriterad. Så himla onödigt att sitta i den här situationen.

P.S. 2. Medan jag höll på att skriva det här inlägget vaknade hon igen och skrek lungorna av sig. Helt otröstlig, ramsan bet inte alls. Så jag tog till solfjädern men det tog lite längre tid den här gången för budskapet att nå fram. Dock lugnade hon ner sig och sover, förhoppningsvis, nu. Stackars min lilla flicka, hon är så trött och uppenbarligen fylld av någon ångest :( Ska jag solfjädra hela tiden nu? Det verkar ju vara det enda som biter. För att sedan successivt återgå till ramsan? Ryggen värker som tusan nu dock. Oh..
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
och först en varm kram.

Åh jobbigt när man inte är på samma planet kring något så viktigt. Även om det skulle visa sig vara tillfälligt, när det svajar för liten och man tvivlar själv (för det kan hända den bästa) så vill man ju att den andre föräldern ska bekräfta och vara en stark klippa. Inte ifrågasätta och ändra på allt som funkat så fint. Attans!

Jag tycker absolut att du ska ta saken i egna händer om du har möjligheten, trots allt verkar din attityd inte svaja det minsta. Och det är precis vad liten behöver. Det är ju nämligen så att växa upp och bli stor är ingen liten bedrift, våra små går igenom en hel del på sin resa. För det mesta njuter de små bara av äventyret, men ibland finns det saker man måste fråga de stora trygga om. Att fråga mycket vid ettårsstrecket är ganska vanligt, ofta i samband med att man lär sig gå. :)

Liten frågar: ska det vara så här fortfarande? ska jag sova nu? är ni kvar därutanför och vaktar? är ni säkra på att allt är som vanligt fasten jag lärt mig massa nytt om livet? Och hur undrar ettåringen som har det lite svajigt i livet, jo genom den enda kommunikation man har att ta till. Inte alltid ledsen gråt, ibland otåligt, uppfordrande, argt och ibland ledset.

Svaret liten vill ha är: ja älskling, allt är som vanligt, det är natt, sov - på vilket sett man nu har förmedlat det till liten förut. Husljud, musik lite buff och det behövs alt ramsa (om den lilla säkra sovaren inte blir argare av den, vilket är vanligt). Mao agera som vanligt, tills poletten trillar ner hos liten och tryggheten återkommer. "Ok, mamma är som vanligt, hon agerar som vanligt, jag har inget att oroa mig över. Jag somnar igen." Notera att det kan ta sin lilla dialog innan liten är nöjd med svaret.

Motsaten är ju givetvis att plocka upp, mata, bära över till sängen, leka - ja allt som är utöver det normala. Då signalerar man som förälder bara fara och färde. "Mamma/pappa är konstig nu, det är nåt som är på tok. Hjäääälp."

Så, jag skulle ju vilja föreslå att du tar över skutan men din trygga attityd och hjälp från oss om det behövs, och att mannen istället läser om SHN boken. Du har den va? Ibland kan man behöva fräsha upp grundtanken (Safarin, Lugnet, Säkerheten, Njutningen) i hela metoden för att kunna få till attityden, och jag tänker att eftersom ni haft en säker sovare så länge är det lätt att the basics faller i glömska. Det är ju tack vare metoden som ni har en säker sovare överhuvudtaget. Fråga om han inte kan göra det för dig, så kan ni sätta er ner och prata sedan. Hur låter det?

Och tänk på att vi finns här.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av arncih101 »

Hej Tin!

Tack för ditt svar. Jag har egentligen gjort precis som du säger. Har fortsatt som vanligt, sagt åt min sambo att överlåta läggningarna åt mig tills vi får tillbaka vår rutin och det har funkat bra. Hon har sovit som förut och läggningarna är ganska smidiga. Jag antar och hoppas att den där natten för några dagar sedan var en engångsgrej. Den vände klockan tillbaka 8-9 månader och påminde mig om den kroniska tröttheten jag gick igenom då, hehe.

Hon är mitt uppe i Projekt lära-sig-gå så jag antar att det är en liten fas i grunden som lurar och gör att hon kanske ifrågasätter lite mer.
Tack för snabba och kloka svar!

MVH
Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av arncih101 »

Hej igen!

Jag har ett problem igen och tänkte att det kanske är enklast om jag använde samma tråd som sist eftersom det handlar återigen om den störda sömnen under natten.

Det är så att inatt hände i princip samma sak som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden. Flickan vaknade till runt 00.00, grät (väldigt sorgset), jag gick in, solfjädra lite lätt och ramsade mig ut. Hon fortsatte. Gjorde såhär några gånger, och det hjälpte inte alls. Försökte bara med solfjädring - hjälpte inte. Hon fortsatte vara väldigt ledsen. Korta stunder somnar hon till för att vakna upp och gråta på samma sätt.
Och såhär fortsatte det till ca 03.00 då hon äntligen somnade. Jag väckte henne som vanligt på morgonen och hon var glad men trött.

Hon har hållit på såhär en ganska lång tid nu. Alltså, inte att hon vaknar till helt och hållet men nästan varje natt hör jag henne gråtgnälla men oftast somnar hon om av sig själv snabbt utan att jag måste ingripa. Dock ligger jag vaken så jag kan bedöma om det är dags att gå in. 9/10 gånger behöver jag inte göra något, men 1 gång (som inatt) är hon otröstlig och verktygen biter inte.

Har ni någon aning om varför hon gråter och hur jag ska göra för att lugna henne? Jag ser på henne att hon blundar och är trött egentligen, men hon gråter. Och slutar lite. Och börjar gråta igen. Och så fortsätter det.

Jag upplever mig själv som väldigt trygg så jag tror inte hon känner av någon osäkerhet och oro från mig. Jag har fr.o.m idag tagit bort förmiddagsluren, så nu är det alltså bara 12-timmar natt och två timmar middag (12-14). Innan hade hon en kort sovstund på morgonen också. Jag undrar om det kanske var för mycket sömn för henne totalt sätt och att det kanske är därför hon vaknar till om nätterna?

Kram på er / Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av miniz »

Hej.

Hoppas det löser sig med schemajustering. Bra tänkt. Det är det första man ser efter, om det behövs justeras, antingen mängd sömn eller mat.

Utvärdera om ett par veckor. Och berätta gärna hur det gàr.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av arncih101 »

Här kommer lite liveinfo när jag ändå ligger vaken.

Dem senaste dagarna och nätterna har funkat bra, både nya schemat och sömnen på natten.
Men nu, för en halvtimme sedan (kl 00.50) hör jag smurfen gnälla. Jag avvaktar med att gå in. Hon tystnar efter ca 2 min. Ca 15-20 min senare, mer intensivare gråtgnäll, avvaktar, tystnar av sig själv efter någon minut. Nu har det gått 10 min sen hon grät sist och jag hörde henne rulla runt och böka men nu är det tyst. Spännande, får jag somna om inatt? Haha.

Jag tycker det är ganska jobbigt att höra henne gråta/gnälla på natten just för att jag inte vet vad som är det smartaste tillvägagångssättet. Jag vill absolut inte att hon ska känna sig rädd, övergivenhet eller ensam men å andra sidan tror jag att jag gör mer skada än nytta om jag ramsar och bökar i hennes rum. Och ja, även ramsan kan ibland störa fröken. Blir kontraproduktiv.

Aja, ska nog försöka sova igen. Det är tyst från humlans rum. Hoppaa det fortsätter vara det. Dock är jag nu helt plötsligt pigg. Åhh, och jag som red har svårt för att somna om :-(
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av arncih101 »

En uppdatering för den nyfikne:

Inatt vaknade tösen inte mer, som tur är, och vaknade 07.30 som alla andra morgnar.
Dock återstår mina "vargar" om hur jag på bästa sätt skall handskas med situationer som inatt. Inatt avvaktade jag och det räckte, men ibland fortsätter gråtgnället och då blir jag osäker, även om jag inte försöker få det att skina igenom.

P.S. Kallar det "gråtgnäll" eftersom det är mer än vanligt gnäll men mindre än fullskaligt gallskrik. Något mittemellan alltså.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 1-åring med sömnproblem om natten

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

VI har en lite över 1-åring här hemma som sovit som en klocka sedan kuren vid ca 4 månaders ålder. (med litet undantag för 8-månaders ångesten som oroade några nätter)

1-åringen går igenom en massa stora grejer och jag skulle säga att drömmarna också förändras i och med att förståelsen blir annorlunda. Hon kan gott gnälla och gny i sömnen men är inte vaken för det.
Kindtänderna kliar också för vår dotter och tycker att hon gnäller i sömnen just då en tand håller på att titta fram.

Så jag skulle säga att du mer stör än hjälper om du börjar ramsa eller ännu "värre" springer in i rummet.
Vi brukar faktiskt inte göra någonting om vi inte hör att dottern ropar på hjälp, eller "fastnar" i sin sinnesstämning. Då har hon kanske drömt otäckt och då brukar det räcka med ramsa utanför dörren.
Någon gång om hon låtit uppskärrad har jag gått in, lagt henne tillrätta på med täcket och ut med en lugn och vänlig ramsa, men då börjar jag med att gå in för att inte förknippa ramsan med att mamma snart kommer in i rummet!

Så man får lov att LYSSNA och själv hålla sig 8)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av arncih101 »

Hej!

Min lilla tjej som om en vecka blir 14 mån har dem senaste tre morgarna helt plötsligt börjat vakna runt 06-06.15 när hon egentligen vaknar 07.30. Jag har inte ändrat på någonting i hennes vardag nyligen så jag förstår inte varför det har blivit såhär helt plötsligt. Vi har våra sovrum vägg i vägg och man hör vartenda litet pip vilket äveb gör att jag blir helt knäckt hela dagen pga trötthet (har själv lite sömnsvårigheter, vilket inte underlättar om lillan helt plötsligt börjar krångla).
Hur gör jag? Jag har dem här dagarna låtit henne ligga kvar tills dess att hon egentligen ska upp. Hon brukar leka och babbla för sig själv för att sedan gnälla och slutligen växla mellan gnäll och gråt för att hob förmodligen vill bli lyft/börjar känna hunger.

Tre morgnar i rad börjar bli en vana, och det får inte ske! Jag märker att hon inte heller är lika pigg om dagarna när hon vaknar så tidigt.
Hjälp??

Kram på er //Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av Tin »

Hej du,
jag sammanfogade dina trådar då det är samma barn.
Det är enklare för oss som svarar. :D

Vaknade i långsovet i 45 minuters skarven, det skriker MER mat för mig. Hur nära maten ligger sovet?

Vaknar på morgonen, du gör helt rätt i att låta henne vara, alla annan verksamhet ger felaktigt budskap. Det är ju faktiskt så att trots vad liten verkar vilja göra - dvs vara den som bestämmer när dagen börjar, så är det ett på tok för stort ansvar för en sån liten tjej. Så vi måste vara tydliga med att det är inte hennes uppgift att starta dagen. Det görs bäst med en väckarklocka, kör ni med väckarklocka?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av arncih101 »

Klockan är 05.50 och hon är nu alltså vaken, igen!! Blir inte klok på det här, sover bara 5-6 timmar om natten själv så jag är helt slut. Och jag vet att det hon sover nu är inte tillräckligt för att hon är så sjukt gnällig över dagen. Ber om ursäkt för min negativa energi men just nu när sömnlösheten är total känns allt så hopplöst. Jag kan inte tvinga henne somna om, men hon envisas med o vakna såhär tidigt.

Iaf, nej jag har inte använt väckarklocka hittills.Börjar idag med en gång. Hoppas det funkar :-) och när det gällee maten så tror jag inte att det är problemet, hon äter bra. Här är schemat, så som det ska vara:

07.30 vakna, 250 ml välling
10.30 frukost, typ omelett/macka/gröt
12-14 sova
14.00 sen lunch. lagad mat + frukt
17.00 middag. Samma som ovan
19.00 bad+250 ml välling
19.30 sova

Kanske att vällingen inte längre mättar tillräckligt bra för en hel natt? Och jag glömde att nämna att efter hennes uppvak under långsovet där hon grät aå hjärtskärande så lyckades jag få henne att somna om med hjälp av solfjädern, men hon vaknade ändå slutligen 13.50.

Medan jag skriver det här märker jag att det är knäpptyst i hennes rum. Väggarna är så fjantigttunna så minsta pip hörs. Hoppas hoppas hon har somnat om!!! Uppdaterar senare idag om hur det gick
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av arncih101 »

Hej igen! Lillan somnade visst om men blec väckt av sopgubbarna utanför fönstret kl 07 (story of my life, alltid är det något hehw) så hon fick ligga en stund till och sen gå upp. Väckarklockan blev så misslyckat haha skulle sätta på en alarmsignal från mobilen men råkade på något sätt strula till det så det började spela en barnlåt istället som dottern älskar så hon började hoppa och skratta i rummet så fort första tonen kom. Får börja imorgon isf om hon skulle vakna igen i förtid.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av Tin »

Men vad bra,
då kör du på väckarklockan, och glöm inte att det kan ta sin lilla tid att övertyga liten om att det faktiskt är väckarklockan som bestämmer morgonen.
Förklara nogsamt däremot för liten att klockan bestämmer, låt liten sätta på alarmet och stänga av. Och gör glad morgon såklart. Vaknar liten före klockan, gör ingenting och invänta klockan.

Schemat ser bra ut och jag trot säkert att hon äter bra, små säkra sovare brukar det. Men om långluren krånglar mera skulle jag lägga in något litet precis innan långluren också, en halv banan eller nåt. Det behövde min lilla för att sova riktigt gott och länge i perioder.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av arncih101 »

Femte morgonen i rad som krånglar.
Det var alltså samma visa inatt igen, dock vaknade hon till bra mycket tidigare än innan, runt 04 men somnade om efter ett tag. Sedan så vaknade hon till igen lite smått, somnade om, för att slutligen vakna runt 06.45. Då låg hon vaken tills jag kom in.

Var lite steget före och hade bomull i öronen (hittade inte öronpropparna, hehe) så jag stördes inte av alla småljud som hennes babbel och lek. Fick iaf lite mer sömn. Men det tar ju fortfarande inte bort faktum att hon faktist vaknar alldeles för tidigt.

Tror ni det har något med för mycket sömn att göra? Att hon helt enkelt är för pigg? Hon sover 12+2 men kanske 12+1,5 är bättre?

Hon har också precis lärt sig o gå "på riktigt" (för typ 1,5 vecka sedan) och jag ser att sömnen då brukar påverkas. Hur länge höll det i sig för er som har äldre barn?

Jag testade med att ge lite gröt typ 20 min innan hon började dricka sin kvällsvälling i hopp om att hon blir mer mätt och därmed sover bättre. Tänkte att det kanske var problemet, men icke! Det verkar inte vara maten i sådana fall.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: hjälp!! snart 14-månadera vaknar på tok för tidigt

Inlägg av arncih101 »

Uppdatering:
Imorse vaknade hon i tid :D Jag hoppas verkligen det håller i sig nu. Hon vaknade till någon gång under natten, men det var nog pga mardrömmar. Hon somnade iaf om väldigt fort.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"