"mardrömmar" och ängslig

Skriv svar
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

"mardrömmar" och ängslig

Inlägg av titti_lie »

Jag vill verkligen inte sova med barnen i vår säng.

Men. Vi har en flicka som är fem år och hon flyttade ut ur småsystrarnas rum i våras. Hon upplevde att hon blev störd av den ena lillasystern när hon själv ville sova, vilket ju var sant. Hon flyttade ut allrummet, rummet man kommer upp i när man går upp från nedre våningen. Hon sa att hon inte ville sova i eget rum, det var ett för stort steg att ta. Det har fungerat ganska bra att hon sovit där, fram till nu. Hon verkar vara mörkrädd. Hon hittar på att hon drömmer mardrömmar (verkligen, hittar på). Någon gång har hon sovit i vår säng, någon gång på madrass på vårt golv, någon gång på madrass på systrarnas golv. Hon säger sig förstå problematiken: "jag vill sova med någon, men jag KAN inte somna i samma rum som systrarna.".

Ni kloka, vad gör man och vad säger man? Jag vet ju att vi ger en massa olika budskap med vårt agerande, men hur hård kan man vara nattetid? Ibland när vi burit tillbaka henne har hon vrålat. Jag har också förklarat för henne att jag blir trött och irriterad när hon väcker mig på natten för jag har svårt att somna om efter det. Det verkar hon förstå. Men ja, vad säga och vad göra? Tips och erfarenheter?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: "mardrömmar" och ängslig

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Jag har också en mörkrädd tjej på 6 år. Vi har dörren öppen en bit och lampa tänd utanför dörren. Jag har märkt att det inte funkar om jag blir irriterad utan tvärtom försöker vara lugn, glad och tala om för henne att hon får ropa på mej hur många gånger som helst nattetid om hon är rädd. Man ska inte behöva ligga rädd ensam tycker jag. För oss funkar det jättebra, hon känner sig trygg när hon vet att jag kommer direkt hon eventuellt skulle vakna. Jag brukar också alltid påminna om att jag finns precis intill (har sovrummet intill hennes). Kanske inte enligt SHN, men för oss funkar det jättebra nu när hon är stor :D .

Jag skulle prata med dottern om att hon ska sova i sin säng och att hon kan ropa om hon är rädd på natten och att ni kommer direkt. Efter ett par dagar då hon märker att det verkligen är så, tror jag att det vänder. Liten nattlampa utanför dörr på glänt kanske?

Du får säkert andra råd härifrån som du kan fundera kring om mitt förslag inte passar er :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: "mardrömmar" och ängslig

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer mina "jag är rädd" råd.

Vi har haft dem i omgångar, allt från jag drömmer mardrömmar, till om det börjar brinna, om huset rasar osv...

Är man 5 år kan man prata om detta. Det viktiga är att man tar TID på sig. Gå och lägg 30 min tidigare.

:arrow: Spela spelet hela vägen. Typ, vad händer om? Ja vad händer då?
Vad gör vi om det börjar brinna? Ja vad gör du då? Tänk om...? Ja vad händer då? osv... Svara på alla frågor.

VI kallar det "Play the "what if game" to the end".

:arrow: Skratt till go natt! Massor, är man orolig skall man ha mer. Lägg tidigare så ni hinner

:arrow: Jag köpte i en leksaks affär, men det kanske går med andra jag vet inte. Men det fanns "drömstenar" det är 3 små stenar i olika färg man lägger under kudden så man inte drömmer mardrömmar. Trot eller ej, men det funkar!

:arrow: Dröm burk, man kan ha en burk man får prata sina mardrömmar i och sen stänger man in dem med lock och släpper ut någon annan stans än där man sover.

:arrow: Vi har gjort brandövningar här hemma. Startade brandlarmet och kollade hur vi skulle ta oss ut.

:arrow: Se till att hon berättar om sin dröm hon har, då har man dem oftast inte igen. Är de hitte på så spelar det ingen roll. Frågor besvaras med tillförlit.

Hon kan ju detta, ju mer ni tillåter henne krångla till det hela, desto mera obesvarade frågor har hon. Försäkra henne om att hon kan sova tryggt där hon är. Det är en trygg och skön plats, precis som när man är 6 mån. Ju mer ni krånglar ju mer kommer hon fråga, hon får inte tillfredsställande svar på sina frågor.

Min son sover med dörren öppen 10 cm och en svag lampa som är tänd i trappen utanför. Det är allt, icke förhandlingsbart. Kan man inte hantera det så stängs dörren. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
titti_lie
Inlägg: 253
Blev medlem: fre 21 mar 2008, 08:09
Ort: umeå

Re: "mardrömmar" och ängslig

Inlägg av titti_lie »

Tack, ni! Bra svar båda två. Ensam och rädd ska man inte behöva vara, nej. Varje kväll ligger jag och läser på sängen medan hon somnar, bara för att finnas nära. Mitt i allt kan det komma en fråga som "vad händer om det börjar brinna mitt i natten?". Jag märker att världen blir större för henne, hon funderar på krig och elände.

Drömstenar lät bra. Jag tror också att de fungerar! För det kluriga är att hon brukar veta när hon kommer att drömma mardrömmar. Hon kan säga på kvällen innan hon somnar att "i natt kommer jag att drömma mardrömmar" men ängslan i rösten och hon har ofta rätt (fast jag försöker säga att nej, det kommer hon inte att göra). Drömburk lät också bra... Ska fundera hur vi ska göra.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: "mardrömmar" och ängslig

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Ang. ligga brevid, läsa osv... läs om Safarin i SHN boken, eller läs denna länken. Hon kommer inte bli tryggare av att "samsova" utan hon måste genuint känna att ni har koll på läget. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Drömstenar: http://www.shamanya.se/index.php?cPath=24_48
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"