Fråga om mat, när man inte gör som andra

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Om ni tycker att detta passar i nån annan tråd som jag redan har, så flytta det bara. Jag tyckte inte det fanns nån som passade.

Det här kan verka som en konstig fråga. Vår pojke har fortfarande lite svårt att äta matbitar fast han är 14,5 månader. Han äter helst mosad mat, och på sistone har han velat börja använda skeden själv och både kladda med och försöka få in i munnen (med varierande resultat).... :D Men när jag försöker ge honom småbitar av mat är det stopp. Om jag matar honom med dem kommer de ut. Om jag lägger dem på en tallrik och låter honom ta själv, åker endera hela tallriken eller bit för bit i golvet. Det är som om han inte fattar att han ska äta bitarna. Undantaget är om jag ger honom bitar från min tallrik, med min mat. Då äter han, men inte om han får exakt samma mat på sin tallrik.

Han äter ingen välling eller gröt. Så här kan en dag se ut:

Kl 7.30 Mosade fiskbullar och potatis-/ grönsaksmos, vatten. Äppelmos och grädde.

Kl 11.30 Köttfärssås/pölsa och potatis-/ grönsaksmos, vatten/mjölk. Efterrättspuré och grädde.

Kl 15 Smoothie/små fruktbitar (som man får mata honom med)

ca kl 17 äter vi och han sitter med och får smakbitar från våra tallrikar

Kl 18 Kycklingfärs och grönsaksmos, vatten/mjölk. Efterrättspuré och grädde.


:arrow: Bör han få efterrätt till alla mål? Jag tror det sitter i sen han var lill-liten att man ska truga i så mycket mat som möjligt. Det är också därför som jag är rädd att låta honom sitta och peta i sig torra matbitar. Jag är rädd att han inte får i sig tillräckligt med mat, och man kan ju inte tillsätta fett i maten på det viset heller. Till sist är jag rädd att det påverkar sömnen om han inte äter tillräckligt.

:arrow: Om man ger välling och gröt till två eller flera mål per dag, återstår det ju bara ett eller två mål med lagad mat. Om då barnen petar i maten, hur får de då i sig vad de behöver om det enda de äter i övrigt är mjölmat?

Det här med mosad mat känns ju bebisaktigt, men jag har ju flera bekanta med barn i samma ålder och (mycket) äldre som fortfarande får välling i nappflaska. Det borde väl också vara lika bebisaktigt som mosad mat, eller? Håkan har inte använt nappflaska sedan han slutade med ersättningen vid fem månader. Jag ska tillägga att jag inte mosar maten fullständigt längre, bara med gaffel. Förutom om det är hårdsmält mat som ugnsstekt kyckling, då måste jag mixa den. Hårda småbitar går inte.

Det blev flera frågor. :arrow: Kort sagt – hur ska jag komma ur mosträsket utan att mängden mat blir lidande?
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst passar frågan in här! :D

MIn son klarade aldrig av mosad mat med bitar i. Typ klumpar i maten, då fick han kväljningar. Men hela bitar och rent mos gick bra. Så jag mosade lite och gav hel mat på sidan om.

Kanske passar helt äpple man kan gnaga på med sina 2 små tänder man oftast har? Hel broccoli med massa smör på? Koka hel morot med massa smör på som man kan doppa i smöret kanske? Många barn har problem med just "små bitar" som vi så gärna tycker de skall stoppa i sig.

Lite inspirations läsning.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... lv#p296359

Sen så kan du väl fortsätta ge från din tallrik då en tid till. Salta inte så brukar det funka bra. med en egen tallrik mos på sidan om, då är ju livet strålande trevligt. Att det kladdas och så är tyvärr en bonus som alla få leva med. MÅnga klär av sina barn i bara blöjan till maten eller sätter på ett helt förkläde sen får man skaffa hund eller skura. :lol:

Jag gav nog mos på sidan om till i alla fall 16 mån. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!

Jag tycker inte det är konstigt alls att ge mos i den här åldern! De flesta har väl fortfarande inga kindtänder då, så de kan ju faktiskt inte finfördela maten själva helt ännu. Själv har jag en som älskar att äta bitar (och precis som TorsMamma skrev, STORA bitar med olja eller smör på :P) men om hon bara äter det så sväljer hon mycket helt och då ser man alltför mycket osmält föda i det som kommer ut sen :wink:
Så vi VILL få i henne så mkt mos som möjligt, och enda sättet är att hon får börja äta innan vi tar fram vår mat. Så vi proppar i så mkt mos som möjligt o sen får hon smaka bitar mest för nöjes (och övnings) skull! :D

:arrow:Egen gaffel är förresten roligt när man ska äta bitar! :wink:

Ang gröt- och vällingfrågan så tror jag som så att de flesta inte är så medvetna och restriktiva som vi, när det gäller vad barnen "bör" få i sig....de tänker nog att köpevällingen och -gröten minsann är berikad med allt möjligt bra :shock:

T.ex. har jag bekanta med en dotter på 4 år som vägrar äta allt utom ris, pommes frites och hallon (och godis förstås). De lyckades aldrig göra det till en trevlig, kravlös grej med maten i början, så hon helammades i praktiken till 1,5 år, och tillslut började de ge godis för att hon skulle äta NÅT "vanligt". :evil: Och den mamman är läkare... :shock:

Galet exempel, jag vet...men kanske kan ge lite perspektiv? :wink:

Ang efterrätt så har vi slutat ge det helt. Känns inte bra med för mkt frukt tycker jag... Däremot brukar vi ge flera "omgångar" efter att hon tröttnat på moset. Typ avokado, äggbitar, rostade kokosskivor, soltorkad tomat.... Och så det som vi har på tallriken som sagt.
Och måla inte f-n på väggen med sömnen tycker jag, i den här åldern äter de inte lika mkt längre och maten är inte lika central för den goda sömnen vågar jag påstå!

Kram på dig och heja mos!! \:D/ :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av Ladybird »

Ursäkta att jag har dröjt, och tack för svaren!

Jag har provat att ge honom lite mer bitar, och han verkar börja vänja sig. I alla fall om det är mjuk mat, som blodpudding stekt i mycket smör eller fiskbullar. Han får alltid mos till bitarna (utom blodpuddingen då) eller bara mosad mat (t. ex köttfärssås/pölsa och grönsaksmos). Han får sitta och försöka med gaffel och sked medan jag slevar in en och annan sked emellan, och det funkar ganska bra nu. En massa kladd på golvet och runt om blir det, men det får man väl stå ut med.

Alltför stora bitar brukar åka i golvet. Och du har nog rätt, Irmasmamma, att de får i sig bättre om maten är mosad. Skönt.

Skönt också att höra att maten inte har lika stor betydelse för sömnen längre, puh! Det är lätt hänt att jag blir orolig för det. Inte för att han har några problem alls, men man vill ju inte dra på sig några.

Gröt och välling ja.....nu i dessa dagar är jag extra glad att han aldrig har fått nån gröt eller välling, i synnerhet köpta sådana.
Håkan, född 18 oktober 2011
mariemamman
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 07:34
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av mariemamman »

Hej.

Vår lilla hade oerhört svårt med bitar, dreglade oxå väldigt mycket (mycket mer än "normalt"). Fick hjälp av logoped med ett massageschema. Hon masserades i och runt munnen med hjälp av våra fingrar. Sen gick allt jättesnabbt. Utveckling inom flera områden tog fart och matsituationen förbättrades drastiskt. Dreglandet minskad oxå och hamnade på en mer hanterlig nivå.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av Sigyn »

Hej ladybird!
Läser din tråd och tycker dina maträtter låter spännande, vill du dela med dig med några recept? :)
Blandar du fruktpure med grädde som efterrätt?
Ska snart börja med smakisar till min tvåa och söker inspiration :)

/ emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av Ladybird »

Empinane, ursäkta att jag har dröjt så - det var en slump att jag gick in i min gamla tråd och kollade! Jag har inte fått något meddelande om att det har kommit ett nytt inlägg.

Om det inte är för sent för dig, så kommer mina mattips:

:arrow: Jag gav fruktpuré med lite ovispad vanlig grädde till, ungefär som kräm med mjölk.

:arrow: Grönsaksmos: Findus frysta Herrgårdsgrönsaker eller Sommargrönsaker kokta med lite salt och mosade med smör. Från början mixade vi allt slätt med stavmixern. Eller några andra frysta grönsaker, t. ex grönsaker för soppa och gryta. Eller för all del färska: morötter, palsternacka, kålrot, potatis.

:arrow: Köttfärssås: Ibland med lök, ibland med lökpulver. Vitlök, tomatpuré, buljong....ja, som du brukar göra den. Sedan mixade jag den slät.

:arrow: Kycklingfärs: stek kycklingfilé i ca 200 graders ugn med lite salt och kryddor, gärna lökpulver, vitlökspulver och timjan. Mixa.

Ja, bättre sent än aldrig, hoppas jag! :D
Håkan, född 18 oktober 2011
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Fråga om mat, när man inte gör som andra

Inlägg av Sigyn »

Tack! :lol: :lol:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"