Dop eller namngivningsceremoni?

Medlemmarnas egna undersökningar

Hur har du valt att namnge ditt barn?

Genom dop i kyrkan eller p? annan plats
35
66%
Genom borgerlig namngivningsceremoni
6
11%
Att fylla i skatteverkets blankett r?ckte f?r mig!
12
23%
 
Antal röster: 53

Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Dop eller namngivningsceremoni?

Inlägg av Mamma Anna »

För mig har det känts viktigt att alla tre barnen blev döpta i kyrkan. Jag var inte riktigt medveten om det innan, men det fanns en diffus gudstro som jag inte kunde bortse ifrån när frågan kom upp. Det skall bli spännande att se resultatet här!
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Intressant fråga.
Fast jag anser ju att man namnger sitt barn när det föds (eller i alla fall så nära som möjligt).
Att vi valde kyrkan var bara av tradition. Vi insåg att det fanns släktingar som skulle bli besvikna om det inte skulle bli dop.
Och jag hade inget emot dopet, så därför tyckte jag inte att det fanns någon anledning att låta bli. Fast vi funderade på det.
En orsak till var också att vi har stor släkt och församlingshemmet fick vi vara i gratis...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Emil är döpt i kyrkan och Jonas verkar förbli odöpt...
Emil hade vi inte tänkt att döpa eg... men då han fick en kusin dagen innan han föddes och de stod för dopet och väldigt gärna ville ha oss med så blev det så i alla fall. Så han är döpt i småland, i samma kapell som pappa och alla kusiner. När lillebror kom till världen däremot så blev det lite annat. Dopet skulle ha varit här hemma och här finns det väldigt lite släkt att "hålla dopet för" och risken att släkten från småland skulle komma upp hit för ett dop är rätt liten. Vi skulle ju kunna döpa honom i en vanlig söndagsgudstjänst men det har liksom aldrig blivit av.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Fridolin
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Fridolin »

:idea: Jag dristar mig till att komma med en upplysning. :lol:

:D Dopet i kyrkan har ju inte på något sätt med namngivning att göra... En vanlig missuppfattning kan man säga! Det "enda" man gör vid det tillfället är ju, som vår präst la fram det för oss datafolk, att man skapar ett bredband till gud. :lol:

Det gör ju den borgerliga namngivningscermonin lite rolig och märklig! :lol: Namngivit sitt barn har man väl gjort så fort man nu kom på ett bra namn till sitt barn. Och för byråkratins skull skickat in valet till skattemyndigheten.

(Som det ännu mer märkliga; att ha borgerlig konfirmation!! :shock: Vad exakt är det man konfirmerar då?!! ) :roll: :lol:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Fridolin skrev:Det "enda" man gör vid det tillfället är ju, som vår präst la fram det för oss datafolk, att man skapar ett bredband till gud. :lol:
:lol: :lol: Härligt uttryckt! Ja bredband är ju bra att ha men i så fall så får nog Jonas öppna sitt egna abonemang när han är stor nog att välja själv :wink: Precis som vi eg hade tänkt med Emil också...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Fridolin
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Fridolin »

liw: :D Ja, det är ju verkligen inte för sent bara för att man inte vill döpa sina barn när de är små!! :wink: De får nog starta abonemang ändå skulle jag tro... :lol: :lol:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Mina två är döpta i Svenska kyrkan. Jag har en hemmasnickrad barnatro som kanske egentligen inte har så mycket med kyrkan att göra... men jag är kristen av födsel och ohejdad vana så att säga... :lol: Jag är ingen sökare utan har helt enkelt valt att fortsätta tillhöra den religion och tradition jag är uppvuxen i. Min man är helt klart mer av en tvivlare, men han tyckte att dopet var en fin ceremoni som han på inget sätt satte sig emot.

Jag skulle på ett sätt vilja att mina barn fick växa in i kyrkans traditioner osv. och samtidigt inte... Jag vill inte påverka för mycket... Lite svår sits egentligen! :?: Vi pratar en del om liv och död i den här familjen. Axel är filosofiskt lagd och undrar mycket om "svåra" saker som ingen egentligen kan ge ett svar på. Då är jag öppen med att jag tror på en gud och så frågar jag honom: Vad tror du? Ibland tror vi lika, ibland har vi olika funderingar... Det är en härlig unge som lillgammalt kan säga: "Man får tro som man vill! Ingen kan ju VETA vad som händer när man dör. Det får man se då!" Jag skulle inte bli överraskad om han en dag drog igång en alldeles egen sekt med ett mischmasch av världens alla religioner! :D :D :D :!:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Båda flickorna är döpta i kyrkan.
Det är inte mitt val.
Hade jag själv fått bestämma hade det istället blivit en trevlig namngivningsceremoni. Jag är väldigt "okristen" av mig... :oops:

Nu föll det sig så att jag "råkade ta kommandot" 8) i precis allt som hade med flickorna att göra, Standardmodellen, schema med mat & sovtider, Barnabokstänket o.s.v. Eftersom min sambo inte är odelat glad över alla Barnaboksidéer jag haft och har, satte han ner foten i marken och KRÄVDE att tjejerna skulle döpas i kyrkan, för "NÅGOT skulle han minsann få bestämma".
För att inte tala om svärmor, som skulle fått hjärtattack av bara tanken på att inte haft dop. :shock: :roll:
Så, dop i kyrkan blev det.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

här blev det inget dop..dock blev det några stora :?: :?: av vissa i släkten.
Hon får välja själv vad hon vill tro/tillhöra sen!
barn födda 04/06/08
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

T.P så tänkte vi också, men vi vände också på resonemanget.
Om det är poppis att konfirmeras när Vera kommer i den åldern så kan det vara ett STORT steg att låte sig döpas DÅ, vilket man ju måste om man ska konfirmeras.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Vi har haft namngivnings/välkomstceremoni för båda barnen. Vet inte om jag skulle kalla den borgerlig, utan humanistisk med inspiration från Den svenska högtidsboken som uppger sig ha en humanistisk grundsyn.

Medlemsskap i Svenska kyrkan, menar jag och min man, att barnen får ta ställning till själva, inte något vi vill besluta för deras räkning.
Vid ett dop åtar man sig att ge barnen en andlig fostran i enlighet med kyrkans idéer och det är ju svårt att göra om man själv inte är troende eller själv har fått en sådan fostran. Fast det kanske är ett alltför stelbent sätt att se på dopet?
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Precis så, Louise!
Precis så kände jag! Men jag fick ge med mig... :?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Lite före både min och er tid just nu...

Hade dock vänner vars barn konfirmerades i somras. De "tvingade" barnen att läsa men inte att konfirmeras. Tyckte jag var ett bra val. Man kan ju inte välja innan man vet och att kunna välja bort kräver ju kunskap.

För övrigt så har vi döpt våra två - i samma kyrka och med samma präst som vigde oss. Mycket fint och betydelsefullt för oss. Varför är dock svårare att förklara och kräver mer tid...

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Kyrkan

Inlägg av Siobhan »

Jag är kristen och tänker uppfostra mitt barn i den kristna tron, så därför döptes hon i kyrkan.

Döper man sitt barn i kyrkan UTAN att vilja uppfostra barnet som kristen, då är man inte mer än en lögnare. För vid dopet lovar man Gud och församlingen att man ska uppfostra barnet som kristen. Då tycker jag det är mycket bättre att ha någon annan slags trevlig namncermoni.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ja, visst är det så Siobhan, om man nu tolkar det bokstavligt. Men dop, bröllop och begravning tillhör också Svensk tradition. Och vi är ett kristet land med kristna traditioner även om många av oss inte på något sätt är religiösa.

Vi läser inte bibel eller går i kyrkan på söndagar, men vad är att vara kristen och att uppfostra någon till kristen? Att lära sina barn att vara goda medmänniskor, kärleksfulla mot andra tycker jag är en stark grundläggande del i kristendomen, utan att jag för den delen behöver vara övertygad om att Jesus eller Gud finns på det sätt som det står beskrivet i bibeln.

Som jag skrev tidigare så döpte vi vår dotter av olika skäl. Men kanske framför allt för det som står ovan, att det är en tradition. Jag anser inte att jag är en lögnare för det!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Polls"